• anonymajag

problem med amning, börja med ersättning?!

Hej jag är i en jobbig situation där jag velar om jag ska sluta amma och börja med ersättning. Vill gärna ha åsikter från folk som kört med ersättning, fördelar/nackdelar.

Våran lilla flicka är bara två veckor. Hon har ammat hittills men mina bröstvårtor är totalt söndertrasade och jag har så jäkla ont. ????

Har dessutom haft mjölkstockning i båda brösten. Det ena blev inflammerat hela bröstet och jag låg mer eller mindre däckad i feberfrossa i 5 dagar. Det ena bröstet har inte fått igång mjölkproduktionen igen trots att mjölkstockningen är borta sedan 6 dagar. Var på bvc idag och hon hade gått ner 100g nu sen förra vägningen. ????

Jag börjar ha lite svårt att se varför jag håller på och krånglar med det här. Det tar all min energi, jag orkar inte ens njuta av henne som jag vill. ????

Hon på bvc la ingen värdering i att jag känner som jag gör utan sa att det är helt ok att känna som jag känner och att det är upp till mig om jag vill sluta amma.

Men om jag vill få det att funka med amningen, eftersom ett bröst inte har nån produktion direkt, så måste jag intensivamma varannan timme.

Är det värt att lida ett tag för att få det att funka? (Det är verkligen ångestladdat nu när jag märker att hon börjar bli hungrig)

Är det smidigt med ersättning eller är det bara bökigt? Blir man låst?

Väldigt tacksam för feedback från er med erfarenhet.

• Svar på tråden problem med amning, börja med ersättning?!
  • Evaaaaevaaaa

Du har inte provat att amma med amningsnapp? Då brukar det inte göra lika ont och såren får en chans att läka.

Jag ammade båda mina söner med amningsnapp och det fungerande kanon!

• Litet My

Om det är amma du vill skulle jag rekommendera ammningshjälpens slutna grupp på FB, där finns sk hjälpsamme som har utbildning i och är superduktiga på ammning. Om du ska/behöver ge ersättning eller komplettera en tid men vill "säkra" amningen skulle jag rekommendera att koppmata eller använda ett tillmatningset så bebisen inte blir bekväm och inte alls vill amma sedan (det är enklare med flaska för bebisen och då ratar de bröstet sedan då det är jobbigare för dem) en del barn klarar dock att växla mellan ammning och flaska men inte alla. Lycka till vad du än bestämmer dig för

• anonymajag

Tack för er hjälp

Jag använder amningsnapp men det gör ingen skillnad. Vi har varit på amningsmottagningen här och bvc har kollat, hon ligger rätt men tar inte tillräckligt stort tag. Hon trycker ihop bröstvårtan så den blir helt platt, gapar jättestort först men stänger munnen hur fort som helst när hon får bröstet i munnen.

• linneamedo

Har inga direkta råd förutom att säga att det med såren blir bättre. Bebis växer fort och får större gap! Gå med i amningshjälpens slutna grupp på Facebook om du vill, många mammor som får stöttning och hjälp vid problematiska amningssituationer!

• ellisellinor

Hej på dig

Det är alltid fördelar att amma om man kan eftersom bröstmjölken ger det bebisen den näring som barnet behöver. Sedan finns det situationer som gör att det kan vara bättre och ge ersättning, då man har lite bröstmjölk eller när amningsstunden bara känns besvärlig.

Förstår att du har ont i brösten om de är såriga, det vanligt att det gör ont i början när man ammar. Har barnet rätt grepp när hon suger? Det finns även skydd till brösten du kan köpa på apoteken för att skydda bröstvårtorna om barnet suger väldigt hårt. Det är en omställning att vänja sig vid amningen, det onda brukar försvinna efter ett tag.

Är det så att amningen bara skapar frustration för er så kan det vara lättare med ersättning. Då vet du att barnet får i sig det hon ska. Med ersättning måste du alltid vara förberedd med flaskor och att alltid ha rent och varmt vatten med dig. Rena flaskor osv.

Men du ska göra det som känns rätt för dig och ditt barn =)

• Lillflickan

Usch vad otäckt det låter din stackare! För mig har det alltid gått så lätt och varit så smidigt och hoppas det kan bli det för dig också. Ett alternativ kanske kan vara att pumpa för att hålla igång produktionen och mata med det ibland/hela tiden så du hinner läka. Pumpen kan man ju ställa ner så det inte gör så ont. Ingen fara om du inte orkar pumpa tillräckligt ofta för att räcka. Går ju ge ersättning som lite tillägg också om din mjölk inte räcker. Sen kan du ju alltid amma mer sen om det fungerar bättre med amningen och fasa ut ersättningen. Pumpa bara så att du undviker mjölkstockning och håller lite liv i produktionen. Om bebis ammar mer sen ökar ju produktionen igen. En liten medelväg kanske? Detta alltså om du orkar kämpa lite till. Jag kan inte bestämma om det är värt det för dig.

• Guapa

Stackare, det låter superjobbigt :(

Jag är tacksam över att ha haft en helt komplikationsfri amning. Om jag hade hamnat i din situation skulle jag lagt ner amningen på en gång och gjort flaskmatningen till en fin stund istället, utan några som helst skuldkänslor.

Men nu handlar det om dig och vad du vill och värderar mest. Vill du amma finns jättebra hjälp att få och det kommer med stor sannolikhet att fungera bra tillslut, men det kan ta lite tid. Tycker du att situationen är för jobbig just nu och känner att du inte orkar försöka med tycker jag att du med gott samvete kan övergå till ersättning och förhoppningsvis blir bebis nöjd med det och matningen blir något mysigt istället för smärtsamt. 

• Guapa

Kan lägga till att jag har flera vänner som övergått till ersättning då amningen krånglat och att de upplevt det som en stor lättnad, inte alls krångligt eller besvärligt. Dessutom kan de dela matningen med fler så bebis inte blir så bunden bara till mamman.

Själv tycker jag det är fantastiskt med amning, maten är med en hela tiden och det är supermysigt. Men då har jag som sagt haft en helt komplikationsfri amning. Hade det gjort ont eller varit besvärligt på andra sätt hade jag nog inte upplevt det så praktiskt..

• Kiiwii

Jag hade dåligt med käk till min dotter trots att vi ammade hela tiden och rätt. Jag tyckte tillsist att amningen bara var jobbig och tog det roliga och underbara av det nya livet med en liten bebis som krånglade vid bröstet. Så jag struntade i amningen och började med ersättning.

Helt plötsligt försvann stress och oro, min dotter blev nöjd, mätt och belåten. Inte alls värt att fortsätta amma om det krånglar och man själv känner att man provat allt och att man inte längre vill amma. Glad mamma är lika med glad bebis :)

Jag ser typ inga nackdelar eller jobbigheter med ersättning och flaska, det har funkat hur bra som helst för oss. Snabbt vänjer man sig med att förbereda flaskor osv. Vi hade jättemysiga matstunder, bara det att hon fick maten ur flaska istället för mitt bröst. Det positiva var ju också att mannen kunde mata och mysa med henne. Det har i sin tur lett till att vår dotter aldrig haft favoriter av oss två utan båda har alltid kunnat natta och sköta henne utan problem. Annars brukar det ju vara vanligt att bebisen föredrar mamma perioder, då hon har bröstet :)

Så låst blir man inte med flaska, snarare tvärtom. Den andra föräldern kan ju mata och det är ju bara ta med sig käket när man lämnar hemmet. Det finns portionslådor att köpa där man häller i rätt mängd pulver. Sen hade jag med mig en liten termos med varmt vatten (kokat) och blandade mat vartsomhelst. Aldrig bökigt tyckte jag eller mina andra två vänner som också haft jobbigt med amning.

Lycka till med allt!

• warrior33

Jag ser inte direkt några nackdelar som att t.ex skulle bli låst av att ge henne ersättning.

En termos med inte allt för varm vatten och en förpackning med ersättningspulver ser jag inte som något problem att bära med dig i t.ex en väska med hennes övriga saker.

• anonymajag

Tusen tack för era råd och stöd!

Jag har bestämt mig för att köra med ersättning nu och det känns som en jätte lättnad redan. :) Kommer försöka amma på natten och morgonen och se hur det går. Om brösten får vila och läka ett dygn mellan gångerna så hoppas jag att det går bättre och så har jag väl mer energi till att hålla på och så kan jag lugna tankarna när det gör ont med att jag inte behöver amma om en timme igen.

• Yilla
    anonymajag skrev 2015-02-05 13:31:00 följande:

Tusen tack för era råd och stöd!

Jag har bestämt mig för att köra med ersättning nu och det känns som en jätte lättnad redan. :) Kommer försöka amma på natten och morgonen och se hur det går. Om brösten får vila och läka ett dygn mellan gångerna så hoppas jag att det går bättre och så har jag väl mer energi till att hålla på och så kan jag lugna tankarna när det gör ont med att jag inte behöver amma om en timme igen.

Har ungefär samma problem som du, min dotter är nu 3 veckor, fick svampinfektion i båda brösten, värre på ena sidan, och stora blödande sår på den värst drabbade sidan. Grät varje gång dottern skulle amma och bara ångest över allt som hade med det att göra.
    När hon var drygt en vecka slutade jag amma och gav ersättning helt i några dagar, ingen amning alls. Brösten hann läka och vi fick båda behandling mot svampen, ena sidan är fortfarande infekterad av svamp dock.
    Efter tre dagar började jag amma så smått igen, och nu ammar jag kanske 4 ggr per dag på det bröstet som mår bra, och vi båda är nöjda och glada med det :)
    Har bra mjölkproduktion i ena bröstet och mindre i andra.
    Tänker nu delamma så länge det går, även om det bara blir ena bröstet.
    Ammar inte på natten utan bara dagtid.

Så även om du låter brösten vila helt några dagar behöver det inte vara kört för det om du, som jag, känner att du inte vill ge upp helt på amningen :)

• anonymajag

Jag har verkligen fått bra input från er.

Nu har jag en fundering till... hur gör ni med flaskorna till ersättningen? Steriliserar ni dom mellan varje gång? Det står på förpackningen till ersättningen att det ska göras men nu läste jag på livsmedelsverkets hemsida att det inte behövdes, utan räcker med att diska noga.

• Kiiwii

Eftersom vi har så rent vatten i Sverige så räcker det om man diskar dem noga. Men jag kokade alla flaskorna varje kväll innan jag gick isäng. Det går ju snabbt, bara ner i en stor gryta och koka några minuter. Det blev liksom en rutin. 

Jag ammade också på natten och morgonen så länge mjölken räckte. Gick några veckor för mig sen blev det bara ersättning! Härligt att det känns bra för dig :)

• Varit där

Har du provat med de hjälp medel som finns? Annars så var jag i samma sits och hade provat allt så jag bestämde mig för eersättning och det blev bättre, både för mig och min dotter och jag behövde inte oroa mig över amning plus pappan kunde ta henne

• liol1973
    anonymajag skrev 2015-02-05 13:52:11 följande:

Jag har verkligen fått bra input från er.

Nu har jag en fundering till... hur gör ni med flaskorna till ersättningen? Steriliserar ni dom mellan varje gång? Det står på förpackningen till ersättningen att det ska göras men nu läste jag på livsmedelsverkets hemsida att det inte behövdes, utan räcker med att diska noga.

Vi kokade efter varje gång första månaderna sedan gick vi ner till en gång per dygn. Det finns flaskor som man steriliserar i micron (mam), när vi började med dem var det inte vidare besvärligt att sterilisera så vi fortsatte längre än vad vi nog hade behövt. :)

Ett tips är att ha en vatten termos med vatten i rätt temperatur, framför allt till natten, så man slipper värma/kyla vatten när man är yrvaken. Vi steriliserade termosen också varje dag så att inte vattnet skulle bli dåligt när det stod.
  • Ca_rr_o87

Är i samma situation bara det att min dotter är 1 vecka. Bestämde mig idag för att börja med ersättning pga allt det du skriver, har dock inte fått mjölkstockning än men mina bröstvårtor är helt sönder oxå och jag har dragit mig för att amma min dotter. Så jag gav min dotter ersättning hon sov i 4 timmar och somnade mätt och belåten. Innan ammade jag henne i 10 min hon sov i 10 min ammade 10 min osv. Gjorde svin ont. Så jag rekommenderar ersättning även om jag bara gjort det idag.

Lycka till!

Svar på tråden problem med amning, börja med ersättning?!