problem med amning, börja med ersättning?!
Jag hade dåligt med käk till min dotter trots att vi ammade hela tiden och rätt. Jag tyckte tillsist att amningen bara var jobbig och tog det roliga och underbara av det nya livet med en liten bebis som krånglade vid bröstet. Så jag struntade i amningen och började med ersättning.
Helt plötsligt försvann stress och oro, min dotter blev nöjd, mätt och belåten. Inte alls värt att fortsätta amma om det krånglar och man själv känner att man provat allt och att man inte längre vill amma. Glad mamma är lika med glad bebis :)
Jag ser typ inga nackdelar eller jobbigheter med ersättning och flaska, det har funkat hur bra som helst för oss. Snabbt vänjer man sig med att förbereda flaskor osv. Vi hade jättemysiga matstunder, bara det att hon fick maten ur flaska istället för mitt bröst. Det positiva var ju också att mannen kunde mata och mysa med henne. Det har i sin tur lett till att vår dotter aldrig haft favoriter av oss två utan båda har alltid kunnat natta och sköta henne utan problem. Annars brukar det ju vara vanligt att bebisen föredrar mamma perioder, då hon har bröstet :)
Så låst blir man inte med flaska, snarare tvärtom. Den andra föräldern kan ju mata och det är ju bara ta med sig käket när man lämnar hemmet. Det finns portionslådor att köpa där man häller i rätt mängd pulver. Sen hade jag med mig en liten termos med varmt vatten (kokat) och blandade mat vartsomhelst. Aldrig bökigt tyckte jag eller mina andra två vänner som också haft jobbigt med amning.
Lycka till med allt!