• Yilla

problem med amning, börja med ersättning?!

anonymajag skrev 2015-02-05 13:31:00 följande:

Tusen tack för era råd och stöd!

Jag har bestämt mig för att köra med ersättning nu och det känns som en jätte lättnad redan. :) Kommer försöka amma på natten och morgonen och se hur det går. Om brösten får vila och läka ett dygn mellan gångerna så hoppas jag att det går bättre och så har jag väl mer energi till att hålla på och så kan jag lugna tankarna när det gör ont med att jag inte behöver amma om en timme igen.

Har ungefär samma problem som du, min dotter är nu 3 veckor, fick svampinfektion i båda brösten, värre på ena sidan, och stora blödande sår på den värst drabbade sidan. Grät varje gång dottern skulle amma och bara ångest över allt som hade med det att göra.
    När hon var drygt en vecka slutade jag amma och gav ersättning helt i några dagar, ingen amning alls. Brösten hann läka och vi fick båda behandling mot svampen, ena sidan är fortfarande infekterad av svamp dock.
    Efter tre dagar började jag amma så smått igen, och nu ammar jag kanske 4 ggr per dag på det bröstet som mår bra, och vi båda är nöjda och glada med det :)
    Har bra mjölkproduktion i ena bröstet och mindre i andra.
    Tänker nu delamma så länge det går, även om det bara blir ena bröstet.
    Ammar inte på natten utan bara dagtid.

Så även om du låter brösten vila helt några dagar behöver det inte vara kört för det om du, som jag, känner att du inte vill ge upp helt på amningen :)

Svar på tråden problem med amning, börja med ersättning?!