Inlägg från: liol1973 |Visa alla inlägg
  • liol1973

problem med amning, börja med ersättning?!

puckow skrev 2015-02-04 17:46:22 följande:

Jag har problemet att jag har för mycket mjölk och min 2,5 veckas skriker, släpper, sparkas och håller på så ett bra tag och ibland lyckas hon börja amma ordentligt, ibland får vi ge upp för stunden. Så nu har hon börjat gå ner i vikt istället för upp så jag kommer utan att tveka avsluta amningen och börja ge ersättning. Jag känner att det redan krånglar som det är och ska jag behöva kämpa mer så kommer jag inte orka och även ha en 3 åring på det, nej gör de som känns bäst för dig och barnet!

Jag hade likadant, men för mig visade det sig sedan vara pga att dottern var allergisk mot mjölkprotein. Hon fick ont i magen av mjölken och kunde därför inte tömma brösten ordentligt. Hon var också alltid vrål hungrig eftersom hon inte åt ordentligt och hon gick också ner i vikt första månaden.

Vi gav upp och gick över till ersättning men det löste inget annat än själva amningsproblemet. Hon gick fortfarande ner i vikt, tömde inga flaskor och var lika arg. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte försökte äta mjölkfritt innan jag la ner amningen. Med amning kan man själv undersöka/utesluta allergier, men när man väl gått över till ersättning är man helt i läkarkårens nåd för att få "rätt" bröstmjölksersättning, vilket är långt ifrån lätt eller självklart.
  • liol1973
    anonymajag skrev 2015-02-05 13:52:11 följande:

Jag har verkligen fått bra input från er.

Nu har jag en fundering till... hur gör ni med flaskorna till ersättningen? Steriliserar ni dom mellan varje gång? Det står på förpackningen till ersättningen att det ska göras men nu läste jag på livsmedelsverkets hemsida att det inte behövdes, utan räcker med att diska noga.

Vi kokade efter varje gång första månaderna sedan gick vi ner till en gång per dygn. Det finns flaskor som man steriliserar i micron (mam), när vi började med dem var det inte vidare besvärligt att sterilisera så vi fortsatte längre än vad vi nog hade behövt. :)

Ett tips är att ha en vatten termos med vatten i rätt temperatur, framför allt till natten, så man slipper värma/kyla vatten när man är yrvaken. Vi steriliserade termosen också varje dag så att inte vattnet skulle bli dåligt när det stod.
Svar på tråden problem med amning, börja med ersättning?!