-
Vi blev tvungna att byta till sittdel kring 5 månader eftersom han då växt ur liggdelen enligt viktangivelsen.. Vågade inte riskera något även om det säkert inte hade hänt något. Med åkpåse i sittdelen är det riktigt mysigt och han är mer nöjd där än liggande. :)mammalovis skrev 2016-03-13 16:55:05 följande:Så tidigt? Visst hon är ju äldre än våra, men här finns det inte på kartan med vår äldre Babytravel. Sittdelen där är ju enorm, så i så fall får det bli att sitta i liggdelen lite uppallrad. Det tror jag lillasyster gjorde tills hon var 8 månader med sele.
-
Vår lilla fågelunge vägde 2630g och var 46cm när han föddes, på 6månaderskontrollen vägde han 9460g och var 72cm.. Han gick snabbt upp i början och har legat kring +1.5 och +2 sedan han var ungefär en månad. Jag har helammat till ca 4.5/5 månader och nu delammar jag.Mira14 skrev 2016-03-14 17:55:09 följande:
Vad väger era bebisar? Och hur långa osv? Min vägde 3500 gram och var 50 cm när han föddes. Nu är han fem månader, 67 cm lång och 6575 gram. Han är lång och smal med andra ord. På tillväxtkurvan dippar vikten lite men BVC är inte oroliga för han är så pigg men jag kan inte låta bli att oroa mig..
-
Vår lilla är 6 månader och våra dagar ser ut såhär..ccjapp skrev 2016-03-15 23:00:30 följande:
Hej allihopa! Jag tänkte höra med er hur erat barns "matschema" ser ut. Skulle vara roligt att läsa hur era äter/dricker om dagarna.
Hos oss ser det ungefär ut såhär:
06 - ersättning 150-200ml
08:30 - gröt med katrinplommonpure, ca halv portion
11 - ersättning 130-165ml
14 - ersättning 140-165ml
17 - ersättning 140-165ml
19 - ersättning 200ml till natten
Vaknar dock 1-2 ggr per natt och äter mellan 150-200ml också.
06 - amning i sängen
(somnar om till ca 08)
09 - amning
(sover ca 11-12)
12 - en halv stor burk mat + 3msk fruktpuré
(sover ca 14-14:30)
15 - amning
18 - en portion gröt + 3 msk fruktpuré
(sover oftast ca en timme före eller efter gröten)
21 - amning och sedan sängen
Just nu vaknar han ca var tredje timme på natten och vill då oftast äta, i vanliga fall vaknar han bara kring 04 och äter så vi är inne i en tuff period just nu.
Funderar på om jag ska ge honom mer mat på dagen för att han ska stå sig bättre på natten? Det är nämligen sedan vi började ge lunchen och sluta erbjuda amning till gröten som han vaknar så mycket på natten.. Han vilar ju tre gånger/dag men det är aldrig så att vi lägger honom för att han ska vila enligt oss utan det är han själv som tydligt visar att han vill sova så jag tror han behöver de vilostunderna och vill därför inte försöka vänja bort dem (det är ganska skönt att hinna diska etc, haha).
Om ni har tips på vad man kan ge att äta som mellanmål tar vi tacksamt emot dem! Funderar på att byta ut 09amningen mot något annat och eventuellt också försöka ge välling eller ersättning (han tar motvilligt flaskan om man trugar) istället för amning vid 21 eftersom jag snart ska börja jobba lite kvällar och därför inte kommer vara hemma vid denna tiden. -
Haha, ja det gick snabbt! Han föddes 37+1, så han var precis fullgången men väldigt liten, underst på kurvorna vid födseln. Han vägde in på 5,7kg vid 2 månader... Nu har han stannat av lite på vikten (vägde 8100g vid 4 mån, 9250g vid 5 mån och 9460 vid 6mån) men spurtat desto mer på längden istället.Rulltrappa skrev 2016-03-25 11:53:31 följande:
Åh jävlar. Nora var ju lätt prematur (36+0) och vägde 2460 gram och var 45 cm men hon vägde bara 5,7 kg på 6-månaderskontrollen. :D
-
Intressant det där! Jag är ganska medel (170cm) och min sambo är lång (200cm) så det ska bli spännande att se vad det blir av vår "lilla", hittills verkar ju pappas gener (eller det faktum att jag verkar ha grädde i brösten, haha) slå igenom men vi får väl se i det långa loppet. :)Rulltrappa skrev 2016-03-25 17:05:34 följande:
Ja alltså, min äldsta är lite av ett mutationsexperiment men det var inget som visade sig förrän kanske vid 3 års ålder. Nu är han 9 år och 156 cm lång och 35 kg tung. :I 7-åringen är bara 122 cm lång och 5-åringen är 114 cm lång. Två långa och en kort alltså. Mina barns fäder är alla tre korta och nätta små människor (fråga inte varför, det är ingen medveten preferens från min sida) medan jag är en reslig kvinna. :P
-
I början bajsade han först på som vanligt (flera gånger om dagen) och sedan blev han förstoppad för vi missade att ge någon fruktpuré som var lösande. När vi började med det så bajsade han i ca en vecka en gång om dagen men nu någon vecka in så bajsar han flera gånger om dagen igen.mammalovis skrev 2016-04-08 19:33:58 följande:
En knäpp fråga kanske, men hur ofta bajsar era bebisar nu när ni kör matintroduktion?
Lilleman kör ju fortfarande på 5-6 bajsblöjor om dagen, men jag är osäker på om vi fortfarande ska betrakta honom som avvikande och ringa barnmottagningen igen. I morse väntade han till kl 7 mot 5-6 annars, men nu är vi uppe i 5 blöjor idag igen och sista läckage på ryggen då jag inte tog prutten på allvar direkt när vi åt. Blöjbytena har i alla fall gått bättre utan missöden.
-
Vår lilla har storlek 74, i vissa kläder tom 80 (men då får vi vika upp ärmar och ben ett varv). På 6 månaderskontrollen vägde plutten in på 9,5kg och mätte 72cm, snart dags för 7 månaderskontroll!Mira14 skrev 2016-04-13 08:49:34 följande:
Min lilla plutt vägde in på 6975 gram och 70 cm förra veckan på 6-månadskontrollen (3500 gram och 50 cm när han föddes). Väldigt svårt att hitta byxor som sitter bra, alla är för stora i midjan. Jeans är bara att glömma.
Han använder fortfarande 62/68 på kläder. Vad har era bebisar för storlek?
Såg att ni skrivit om era magar, min verkar ha gått tillbaka till sin vanliga form men detta var mitt första barn och min gravidmage blev aldrig särskilt stor. Jag undrar däremot hur brösten kommer sluta, haha! Jag helammade länge och nu delammar jag och nu när brösten är mer tomma än tidigare så ser de så sorgliga ut.. huden känns flera storlekar för stor så den liksom skrynklar sig?! Hade ganska stor byst (E) innan grav och under grav växte den till sig ytterligare (G), just nu har den landat på typ E igen. Kommer de alltid vara såhär "tomma" eller hur blir det när man slutar amma helt? -
Hur gör ni med ytterkläder nu? Vår lilla gillar att sitta och åla ute och vi har inte haft några bra ytterkläder som tål väta osv. Beställde en vindjacka med avtagbar fleecejacka under och funderar på ett par vanliga överdragsbyxor eller regnbyxor, kan det funka? Tittade först på overaller men känns lättast med tvådelat eftersom han sitter mycket i vagnen också.
-
Glömde en fråga! Vad har man på deras små fötter?! Hittar inga överdragsbyxor med fot, ska man börja med skor trots att han inte kan stå eller gå? Vad ska man satsa på?
-
Vi matar med sked (kladdigt) eller fyller en återanvändbar klämmispåse och låter honom sutta i sig det själv, SUPERSMIDIGT! Vi köpte klämmispåsar på cdon, man fick med en grej man fyller dem med också men det är nästan lättare att bara fylla genom zipöppningen. Smoothpack tror jag de heter, har haft dem i några veckor nu och det är hur smidigt som helst! Perfekt när man ska iväg. Vi har haft i både gröt, smoothie och puré utan stora bitar!Sommarsolen skrev 2016-05-24 21:19:01 följande:
Hur gör ni smoothie?
Och hur matar ni barnet med den, med sked?
Det blir ju en hel del kladd nuförtiden har man märkt!! :)
-
Glömde skriva hur vi gör smoothies. Vår son har två favoriter så jag gör oftast dem. Slänger ner allt och mixar samman. Eftersom vår lilla är ganska hård i magen ofta använder jag alltid nästan övermogna bananer och andra saker som ska vara lösande. Båda "recepten" bli ca 500ml så vi häller över i antingen klämmisar eller burk och har i frysen och kylen.
en mogen banan
en näve mango (har använt både färsk och fryst)
ca en halv burk kokosmjölk
en mogen banan
ett päron
en näve hallon (frysta eller färska spelar ingen roll) -
Hej allihopa!
Jag slutade amma för ca två veckor sedan efter en långdragen nedfasning, de sista veckorna ammade jag enbart på morgonen. Idag upptäckte jag en kula stor som en ärta i ena bröstet, jag kan greppa runt den och det är inte ömt alls. Tänkte att det kanske var mjölk så provade att pumpa och det kommer lite mjölk och gör inte ont, men "ärtan" är kvar.. Blir så orolig! Någon som varit med om något liknande? Borde jag kolla upp det direkt?