Inlägg från: Silverguld |Visa alla inlägg
  • Silverguld

Oktoberbebisar 2015

0rosie0 skrev 2015-05-01 14:52:47 följande:

Hej alla! :)

Jag skre om min sambo som låg i respirator. Men han har fått komma hem nu och mår bra :) Vilken lättnad. Jag hade fått tankar om att jag skulle bli ensam m.m så jag är såå tacksam. :)

Måste bara få fråga om ni har fått bättre hår och naglar? shit mitt hår blir alldrig fettigt och har blivit tusen gånger bättre :D

Jag hoppas att ni alla har en bra graviditet och mår bra :)

Kramar

Vad skönt att läsa!!

Samma här! Håret blir inte fettigt på samma sätt alls och mina naglar är mkt starkare!
  • Silverguld
    Hoppanloppan skrev 2015-05-05 11:49:14 följande:

I juli åker jag till Bulgarien. Någon som vet en gravidförsäkring som gäller om något skulle hända på semestern?

Vet inte riktigt vad du menar med specifikt. Men vi har tecknat länsförsäkringars gravidförsäkring plus och med försäkringspapprena där fick jag ett såntdär papper som man ska ta med om man åker utomlands, om man skulle behöva uppsöka sjukhus.
  • Silverguld

Har ni börjat titta på barnvagnar? Vi har... Så svårt! Vi letar efter en relativt hög vagn (alltså att liggdelen är högt upp och handtaget kan bli högt) eftersom sambon är 2m lång och jag själv haft en del ryggproblem i samband med graviditeten. Vi vill gärna ha svängbara framhjul som man kan fästa också... och gärna stor varukorg under vagnen. De vi fastnat för när vi tittat i butik är Emmaljunga Super Viking och Crescent Infinity, men efter lite letande på nätet gillar vi också Brio/Britax Go och Emmaljunga Edge Duo. Någon som har tips eller idéer?

• Silverguld
    karolina84 skrev 2015-05-08 15:43:30 följande:

Är lite nyfiken på huruvida man får reda på könet under RUL? Är det fortfarande olika från landsting till landsting om de får säga det eller inte? Hur stor är sannolikheten att de kan se det överhuvudtaget? Vi ska dit 19+6 t.ex.

Jag tillhör region Skåne och där berättar de om man vill veta och de är väldigt säkra på vad de ser. Det räknas dock inte som ngn medicinskt att ta reda på så de fokuserar inte på att leta upp "det". Jag var på ultraljud i vecka 15 och 18 utan att de kunde se, sedan nu i veckan (vecka 19) kunde de se. Var på ultraljud i både vecka 18 och 19 eftersom bebisen låg konstigt så att de inte kunde utföra hela undersökningen vid första tillfället.
  • Silverguld
    Annapanna2 skrev 2015-05-08 14:34:08 följande:
    Om ni vill ha en högre vagn borde ni kanske satsa på Stokke trailz? Den har vi funderat på men inte provkört. Enligt barnvagnsbloggen verkar den ganska toppen :) Jag är inte så lång alls men gillar att barnet kommer upp och har mer ögonkontakt!
    Tack för tipset! Ska kolla på den!
  • Silverguld
    Nollfantasi skrev 2015-05-08 15:52:35 följande:
    Vi hade samma bekymmer med första barnet. Min man är 2 m och jag 1,65 så det är en viss nivåskillnad. För oss blev det en bugaboo buffalo. Dels har den teleskophandtag, vilket är ett måste för att båda ska kunna köra, och dels är ligg- och sittdelen högt uppe. Det finns säkerligen flera alternativ, men vi är jättenöjda med buffalon och kommer använda den även till andra barnet
    Tack för tipset! Tittade faktiskt inte på bugaboo i butiken pga priset, men då är de kanske värda en kik ändå. Har man tur kan det ju dyka upp en bättre begagnad på blocket :)
  • Silverguld
    garin skrev 2015-05-08 20:43:27 följande:
    Men vad nyfiken jag blev nu, ville ni inte veta fast de såg vad det var, eller vill du inte avslöja för oss? ;)
    Vi ska få en liten pojke enligt UL! Jag har haft det på känn, vad nu det beror på. Haha :) men kul att det stämde! Jag gjorde the baking soda test i vecka 12 och 18 och det visade också pojke båda gångerna.

Tycker det blev så mkt verkligare när vi fick reda på könet, nu är det vår son eller pojken innan var det bebisen eller den.
  • Silverguld
    kallemaja skrev 2015-05-10 19:52:35 följande:

Vart i Skåne bor du? Vilken sjukhus/stad gjorde du dit rul? Vilket kön?

Centralsjukhuset i Kristianstad. Pojke.
  • Silverguld
    kallemaja skrev 2015-05-10 20:03:08 följande:

Förresten hur gör man baking soda test? :)

Hon vi gick till var superduktig! Vår lilla låg alldeles hoprullad första gången så vi fick en ny tid så att hon kunde mäta allt ordentligt. Väldigt duktig, proffsig och trevlig! Hon sa första gången att hon inte kunde se något och sen andra gången frågade hon om vi ville veta och så berättade hon och visade "bebisen" :)

Baking soda test: kissa i en mugg (morgonurin helst!), häll några teskedar bikarbonat i en annan mugg och häll sedan ungefär lika mkt urin som bikarbonat i muggen. Om det börjar bubbla/pysa/skumma (allt från en tunn hinna till ordentligt "ölskum") sägs det att det är en pojke och om inget händer ska det vara flicka.

För mig stämde det! Det ska vara så att bikarbonatet reagerar på hur surt eller basist urinen är, tydligen förändras det om man bär på en pojke. :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015