Inlägg från: Silverguld |Visa alla inlägg
  • Silverguld

Oktoberbebisar 2015

lisodan skrev 2015-03-18 09:17:24 följande:

Niferex (järn) finns i droppar. Ger mindre hård mage också. Hej förresten. Följer er tråd lite på avstånd. Har BF 6:e okt. Har gjort IVF så hänger mest i en tråd där andra gjort IVF. :)

Såg den, men den jag blivit rekommenderad innehåller 100mg järn/tablett och dropparna var bara 30mg eller något sånt, rätt stor skillnad. Men bättre att jag får det i mig ju! Har tittat lite på brustabletter, vill ju få i mig allt så känns väldigt jobbigt att det blivit såhär. Det startade när jag mådde som mest illa, nu har jag knappt något illamående alls längre men kan fortfarande inte ta tabletterna.. 
  • Silverguld
    Zam96 skrev 2015-03-18 11:04:52 följande:
    Fy, vad jobbigt... Jag lider med dig, jag kunde inte svälja tabletter förra graviditeten på grund av reflexerna, jag höll på att spy. Niferex droppar fick jag testa på men min mage tålde inte dem eftersom jag spydde 20 minuter efter halva dosen bara. Jag fick dricka blutsaft, äta blodpudding och annan järnrik mat. Trots det sjönk järnet i blodet så jag fick ett järndropp på sjukhuset, som jag tyvärr var allergisk mot så att jag knappt fick i mig några droppar av det. Det slutade med att jag fick två påsar blod istället. Det finns alltså mycket hjälp att få men självklart blir det så mycket jobbigare och även dyrare för vården. Men du får prata med din barnmorska och berätta, testa niferex dropparna till att börja med. Hoppas det funkar! :)
    Usch.. Låter inte alls kul! Jag har pratat med min barnmorska om detta och sagt att jag inte kunnat svälja tabletter på flera veckor men ändå skickade hon rekommendation på dessa tabletter. Känns inte alls bra. Är överlag inte särskilt nöjd med min barnmorska, har varit hos henne två gånger och båda gångerna frågade hon mig samma sak flera ggr, om detta var min första graviditet mm. Kändes som att hon inte lyssnade alls på mig.. Grät när jag kom ut till bilen!
  • Silverguld
    lisodan skrev 2015-03-18 11:37:42 följande:
    Kolla med läkare/apoteket om du kan ta trippeldos kanske? Dessa droppar, plus blutsaft samt en massa blodpudding gjorde att jag redan på en vecka fick upp mitt blodvärde. Var dock ej gravid då men hade blivit av med en massa blod pga blödningar.
    Får fråga på Apoteket, något måste jag ju göra. Men känns trist att barnmorskan helt ignorerar det jag säger till henne.. :(
  • Silverguld
    Annapanna2 skrev 2015-03-18 12:40:09 följande:
    Såg ett tips på en smoothie en tjej hade fått av sin barnmorska och den hade höjt hennes järnnivåer!

1,5 dl fryst bladspenat

1,5 dl hallon

1 banan

1,5 dl apelsinjuice

Mixa ihop allt och drick en gång om dagen. Ha inte i mjölkprodukter då dom gör upptaget av järnet svårare.
    Tack för tipset! Ska absolut testa!

Och tusen tack till alla andra som tagit sig tid att skriva till mig idag! Ska verkligen ta med mig era tips om ex, droppar, blutsaft mm!

Med barnmorskan känns det sådär.. Men nu ska jag inte till henne fören i vecka 22 igen, och då är jag ju lite längre gången. Hoppas det känns bättre då..
  • Silverguld
    mammalovis skrev 2015-03-18 21:01:30 följande:
    Jag tar oftast Alvedon som brustablett, då jag fått för mig att det verkar snabbare i kombination med att jag har svårt att svälja tabletter även i normalfallet.

Niferexen är ju kapslar, så du kan hälla ut innehållet som är små, små kulor. Jag har tagit dem med en sked yoghurt under tidigare graviditeter. Visst är det inte det mest optimala med mjölkprodukter, men hellre att jag fått i mig skiten. Går säkert med en sked äppelmos också, om man gillar det.

Jag räknar med att få börja efter första blodprovet då mina depåer brukar vara låga. När hb´t sjunker brukar jag bli rejält påverkad. Kanske är det därför jag är så trött nu, men blutsaft i kombination med känslig mage för både smak och lukt höll på att gå åt pipskogen.
    Visste inte ens att alvedon finns i brusform! Använder bara Ipren i vanliga fall, men det ska man ju hålla sig borta från nu så är ute på oprövad mark för min del.

Tack för tipset om att öppna kapslarna! Känna ju absolut lättare att få i sig dem med en sked äppelmos!
  • Silverguld
    sk0skav skrev 2015-03-26 16:18:35 följande:

Är det någon mer än jag som INTE gjort ultraljud än utan väntar till då man "brukar" göra?

Känns som jag är ensam om det :p

Samma här! I vecka 18 (vilket även är vecka 18 i kalendern) är det dags! Längtar så, men nu känns det inte så farligt långt kvar!
  • Silverguld
    mammalovis skrev 2015-03-31 17:19:05 följande:

Vad äter ni i påsk?

I vanliga fall brukar jag äta ägghalvor med räkor, lax, jansson, kanske någon bit sill, kex med Brieost samt physalis, vindruvor, kiwi, tomater och carambole. Jag antar att vi får göra en omelett med stuvning i år, krustader är i och för sig gott när någon annan gör dem ...

Det känns som det blir en tråkig påsk ...

Första graviditeten åt jag nog som vanligt vid påsk, då jag plussade i maj och fuskade nog lite vid jul, födde den 27. Den andra fuskade jag nog lite vid jul och påsk tror jag, men då var jag längre gången, födde i juni. Det var nog en skiva lax per gång och någon skiva Brie. I år känns det mer nojigt, då jag inte passerat kub än.

Det enda jag hoppar som jag brukar äta är ostarna och den kallrökta laxen. Den varmrökta laxen köper vi färsk från rökeriet i trakten så den tänker jag äta en bit av även detta år. Inte så mycket problem med påskmaten för min del alltså :)
  • Silverguld
    Mmaja1990 skrev 2015-04-01 16:04:15 följande:
    Jag är precis lika långt gången! Men jag känner ju ingenting, har inte ens fått mage... (är inte tjock så det är inte det hehe)... :( vill ha mage och känna en massa nu! Men är det ditt första barn? :)
    Samma här..! Är i vecka 14, känner inget, det syns inget och alla symptom har försvunnit. :(
  • Silverguld
    Mmaja1990 skrev 2015-04-01 18:43:44 följande:
    Åh fy :( men det är väl vanligt att symptomen avtar? Haka inte upp dig på det! Ska du göra ul snart då eller? Jag ska dit imorgon förmiddag och kolla! Jag vet flera som inte fick mage förens vecka 18-20! :) är nog ingen fara och OM det hänt något så får vi ta nya tag senare helt enkelt! Vi får lugna oss och njuta lite :)
    Ska på RUL om ca fyra veckor.. Känns ju som hundra år tills dess! Men har ju haft symptom fram till för några dagar sedan och är fortfarande väldigt känslosam. Men är smalare nu än de första veckorna så kan få på mig jeansen igen vilket jag inte kunde tidigare. Försöker tänka att allt är i sin ordning om som du skriver så får man ta nya tag om det skulle ha hänt något.
  • Silverguld

Har ni andra börjat kika på gravidförsäkring? Jag har, men det är en hel djungel! Just nu lutar vi mot Länsförsäkringar eller trygg hansa..

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015