Inlägg från: Silverguld |Visa alla inlägg
  • Silverguld

Oktoberbebisar 2015

noctura skrev 2015-04-06 09:02:55 följande:
    Jag har börjat kika över försäkringar och det lutar mest åt länsförsäkringar. Det står ju på alla försäkringar att de börjar gälla från v.22 men att man ska teckna dem tidigt? Jag är i v. 13 och jag vet inte när vi ska börja teckna? Har någon annan tecknat gravidförsäkring?
    Som jag förstår det (kan vara fel!) så ska man teckna tidigt av två anledningar: den gäller barnet från den veckan men mamman från dagen man tecknar (är nog olika från bolag till bolag) och att man helst ska teckna innan RUL för att försäkringen ska gälla eventuella "problem" som syns där, annars kan försäkringsbolaget säga att man redan visste det och att försäkringen därför inte gäller.
  • Silverguld
    dandelionkid skrev 2015-04-06 09:10:05 följande:
    Vi har både barn och hundförsäkring hos IF så kommer nog ta gravidförsäkringen där med.

En annan sak. Det är tidigt men fler som börjat fundera på vagnar? Sist hade vi en BRIO HAPPY som vi var väldigt nöjda med. Enda minuset var att blev så himla tung att vända/styra när dottern blev 1-1,5. Den här gången vill jag ha med svängbara framhjul så att vi förhoppningsvis kan ha vagnen hela småbarnstiden. 
    Vi har småkikat på brio go, den har svängbara hjul framtill som man kan spänna fast så att de är stilla också. Men är så svårt att ge sig ut i denna djungel!
  • Silverguld
    Mira14 skrev 2015-04-07 21:34:34 följande:

Är det någon här som börjat kika på vagn? Det kliar i fingrarna på mig och jag känner att det kan vara bra att köpa lite då och då istället för allt på en gång och eftersom vagnen är det dyraste inköpet tänkte jag börja med det.

Vi har börjat så smått, men tror inte att vi kommer köpa förens RUL i vecka 18 (om 3 veckor för oss).
  • Silverguld

Jag mår riktigt dåligt idag. Har otroligt ont i magen, känns som en blandning mellan mensvärk och magkatarr. Har så ont att det känns som att jag ska kräka. Har tagit medicin mot magkatarr men det hjälper inte.. :( ngn som vet vad det kan vara?!

• Silverguld
    anna tuva skrev 2015-04-10 13:42:08 följande:

Idag är jag i v 14+6 och har ibland sedan 2 dagar tillbaka känt lite smått i magen. Känns precis som med mitt första barn fast då betydligt senare. Är det möjligt att redan kunna känna barnet?

Jag var inne på akuten i onsdag pga magsmärtor, enligt läkarens mätningar av huvudet var jag då i 14+2 och då frågade han om jag kände något, många omföderskor känner redan kring vecka 15. När han förklarade hur det känns så kände jag igen känslan och tror att jag känt det ca 2-3 ggr den senaste veckan! Så jag tror absolut att man kan känna! Men många tror att det är tarmarna som bubblar och tänker därför inte på det.
  • Silverguld

Har ni andra skaffat någon gravidförsäkring? Vi har börjat titta, man ska ju helst ha tecknat avtal innan RUL vilket är om två veckor för oss. Vi har jämfört och tycker att länsförsäkringar verkar vara bra, vi har bilarna försäkrade där också och annars alla andra försäkringar genom Folksam och handels, men folksams gravidförsäkring var inte mycket att hurra för tyvärr. 

• Silverguld
    Hoppanloppan skrev 2015-04-16 09:03:42 följande:
    Vilken försäkring gäller innan vecka 22?
    Vi jämförde Folksam, Länsförsäkringar och trygg hansa. Av dem gäller Folksam från vecka 10 och de andra från vecka 22. Men jag anser ändå att de andra är betydligt bättre med vad de ersätter och med vilka summor. Jag är i vecka 17 ungefär och har gjort ett ultraljud innan pga magsmärtor där barnet såg ut att må bra så det skydd man får från vecka 10 känns inte relevant för oss (man ska inte säga för mkt.. Men eftersom barnet verkade må bra och jag alltså inte hittills fått MA).
  • Silverguld
    hannap90 skrev 2015-04-27 20:14:02 följande:

Bara en stor mage, eller två stycken? :o haha (15+6)

phpvjopK800906.jpg

Vilken fin mage! Jag är i 17+2 och man ser knappt något alls.. Känns lite tråkigt faktiskt, haha. Men har haft väldigt ont senaste veckan och börjar känna en hård bula väldigt långt ner på magen. Var på ultraljud igår så vet att där är en liten krabat iaf. :)
  • Silverguld
    Lazmi skrev 2015-04-29 07:18:40 följande:

Rutinultraljudet igår visade en väldigt livlig krabat som gjorde det svårt för barnmorskan att se allt, men tillslut gick det bra och bebis ser frisk ut :D beräknad födsel 4 oktober < 3 är idag i vecka 18 (17+3)

bilden är trixad för bebis låg med ansiktet in mot ryggen, med huvudet ner, moderkakan ligger i bakvägg.

phpYq9Qwy52883.jpg

Vad roligt! Vi var på RUL i måndags och hade en liten krabat som ville ha fossingarna enda uppe i ansiktet så hon hade svårt att mäta allt här också. Vi fick en ny tid nästa vecka. Med huvud och lårbensmått trodde hon bf 3 oktober så då ligger vi nära varandra! :) på bilden ligger lillen med huvudet lite bortvänt.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015