Inlägg från: Rulltrappa |Visa alla inlägg
  • Rulltrappa

Oktoberbebisar 2015

Det är så olika hur vi lägger upp dagarna, det beror på om det är barnvecka eller inte och vem som jobbar dag eller kväll eller om båda är lediga. Det blir oftast tid över till träning och annat för båda iaf. Hon sover mycket på dagen och är vaken på natten än men vi sover ungefär halva natten var och hon brukar inte väcka de andra barnen.

mammalovis skrev 2015-10-29 19:06:06 följande:

Hur har ni andra det?

En del kämpar ju med att vänta fortfarande, även om bf-listan har kortats ordentligt den senaste veckan. Ni som fått får gärna komplettera med datum där jag var osäker eller inte visste. Jag hoppas att jag inte missat någon mellan raderna.

Hur får ni andra som fått ihop dagarna?

Här har vi lyckats få ihop andra dagen med hämtning och lämning på förskolan. Båda barnen har varit utklädda till häxor då de hade höstfest idag. Dock tjurade äldsta ihop på hemvägen, men trodde ändå att de kunde belönas med att få göra chokladbollar.

Sedan var det skönt att få lite frisk luft och gå en sväng på stan med en tur till biblioteket och låna namnböcker innan det var hem för amning, lunch, amning, vila och hämtning på förskolan. Egentligen hade jag tänkt vara hemma tidigare och hinna slänga in en maskin tvätt och dammsuga, men det får bli en annan dag. Idag var det gnälligt när jag la ner honom och helst sover han på mig eller på amningskudden när han däckat efter maten. Som regel behöver han två amningar med vakenpaus emellan för att uppnå matkoma. Surt bara när det är på natten och han inte accepterar att det är mörkt när han är vaken. Ännu har vi inte fått till liggamningen, men det kommer väl förhoppningsvis. Dagarna går fort och jag läser mer här än vad jag har tid att skriva.

• Rulltrappa

Jag måste ha självtömmande brön för mina barn har alltid lyckats tömma dem på max 10 minuter och det är det som behövs vid pumpning också. Skönt att kunna vara lite effektiv. :P

Jag lägger 3 arbetsdagar/vecka som mina äldre barn är här och då får de vara på förskola och fritids då min man inte är deras vårdnadshavare. 4-åringen är jättenöjd med att få 2 dagar själv med mig och bebis (och styvpappan) när de andra är i skolan, 7-åringen och 9-åringen är däremot jättesura över att inte få vara på fritids varje dag. Suck. Hur en än vänder sig har en arslet bak. Hursomhelst tror jag att det är skönt för dem att slippa bebisskrik och distraherade vuxna ibland.

Fru Hermelin skrev 2015-11-09 13:01:03 följande:

Hej på er. Ett tag sen jag skrev nu. Är inne och läser emellanåt, men får liksom inte tummen ur att skriva. Just nu gör jag inget annat än att amma känns det som. Lite nytt för mig då amningen inte funkade förra gången utan vi flaskmatade redan efter några dagar. Glad ändå att det funkar så långt, men lite kämpigt att vänja mig vid att vara ENDA källan till mat och tröst. Dessutom har han för vana att ta ett riktigt maratonpass mellan 22-01 på nätterna då jag bara växlar bröst fram och tillbaka. Lite knäckande faktiskt, även om det gick lite bättre igår då jag var lite beredd på det.

Lillebror är 12 dagar nu och hade passerat sin födslovikt med 100 gram i fredags och är nu en stadig bit på 4320 gram. Ska till BVC imorgon igen, får se hur det ser ut då! Han tycks tömma brösten snabbare nu när han ammar, någon annan som känner igen det? Tidigare har han hållit på i 20-25 minuter, men nu släpper han ofta efter 10-15 min och bröstet känns ändå tomt. Kanske han blivit mer effektiv? För han verkar mätt och nöjd och har ofta munnen full med mjölk när han släpper.

En annan fråga till er som har storasyskon på förskolan. Har ni låtit dem gå som vanligt sen bebisen kom? Dottern har varit hemma utom en dag när de skulle på utflykt hittills, men nu har vi tänkt att hon ska börja gå igen. Men jag är kluven. Känner inte att jag varken orkar eller kan underhålla och stimulera henne så mycket som hon behöver, samtidigt nojjar jag för alla baciller. Dottern är 5 år nu. Hur gör ni andra?

• Rulltrappa

Tanken var ju att vi skulle vara hemma 10 dagar SAMTIDIGT i samband med förlossningen och sen skulle jag jobba 60% och maken 50% fram till januari 2017. Eftersom det blev en prematurförlossning och en hel månad kvar av våra scheman med ordinarie tjänstgöringsgrad blev vi tvungna att sprida ut våra 10+10 dagar och vara hemma var för sig. Jag gick till jobbet första gången när Nora var 8 dagar. :) Sen blev det schematekniskt bättre att jag jobbade 65% och maken 60% så det är ju lite att pussla med men det är det här jag tror på i grunden. Jag försökte få honom att ta all föräldraledighet men jag var inte särskilt ihärdig, det är ju rätt tungt att ta hand om nyfödda barn. Vi tar ut ca 10 föräldradagar var i månaden.

svejo skrev 2015-11-16 21:07:44 följande:

Ja här går tvättmaskinen varm med tanke på att jag har ett kräkbarn som inte bara kräks ner sig själv utan alla andras kläder med:)

Av ren nyfikenhet undrar jag lite hur ni tänker med föräldraledigheten? Hur länge ska ni vara hemma? Hur många föräldrardagar tar ni per vecka? Delar ni med pappan? Vi har här hemma delat exakt lika på de två tidigare barnen men nu har vi båda nya jobb så vi har inte riktigt bestämt ännu.

• Rulltrappa

Det absolut jobbigaste tycker jag är denna jävla torka. Eftersom vi har en närhetsknarkande liten bebis som bara sover i knät eller i vagnen (eller typ på någon av oss på natten) betyder det att en måste gå ut med vagnen och söva henne minst en halvtimme och sen be till högre makter att hon inte ska vakna så fort vi kommer in för att ens ha en chans att få ligga. :P Och vem fan orkar eller hinner göra så varje dag?

• Rulltrappa

Ja, höjden av erotik är ju de här sms-en "vi kommer in om 10 minuter, du kan ju klä av dig så länge". Sist jag var ute på den promenaden envisades en ungjävel bränna förbi på moped sjuttioelva gånger. Jag var bra sugen på att fälla honom. :P

Embla twopointoh skrev 2015-11-17 10:17:10 följande:

Snabbisar ska man inte underskatta! Och att ta till vara på tillfällena som ges, samtidigt som man får planera lite och hoppas att bebisen "tillåter" det vid den planerade tiden. Det kanske inte känns så romantiskt, men det är en relativt kort period det handlar om.

Men visst, ibland är även snabbisar omöjligt att få till. Inte en chans att jag klarar av att ha sex om bebisen låter och är missnöjd (även om hon inte direkt skriker). Vi har ju en 17-månaders också och det minskar tillfällena exponentiellt.

• Rulltrappa

Jag hade för första gången sån oförskämd tur att avslaget tog slut efter 12 dagar. Annars brukar jag ha i 7 veckor.. Hmm, ja en tar ju inte av sig amnings-bhn direkt.

svejo skrev 2015-11-17 14:52:25 följande:

Hallå sex? Vad hände med erat avslag? För att inte tala om mjölkstinna tuttar??? Känns som det hinner bli 2016 innan något händer här..

• Rulltrappa

Jag har varit på återbesök och fått tid för sterilisering. Jag fyller snart 34 och jag skulle ha stora problem att ta hand om fler barn än de 4 jag har nu.

• Rulltrappa

Här har jag fått en mer vaken och glad bebis som skrattar och pratar. Dock på bekostnad att hon inte alls vill sova på dagen utan aktivt kämpar emot. Värst är mellan 19 och 21 då hon är som tröttast men när en har ridit ut den jätteilskna stormen sover hon rätt tungt fram till morgonen, oftast bara med matavbrott med ca 90-120 minuters intervall.

• Rulltrappa

Apropå fis-på-tvären-magar så tycker jag att Bifibaby Plus verkar funka bättre på just kolik och tröghet än Semper och Minifom.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015