Men visst är det skönt? Jag har dragit ner på min mjölkproduktion till en pumpning mitt på dagen och fri amning under natten och det är en sån befrielse att kunna se ett ätmönster och kunna ge sig ut utan att vara stressad. Samt att kunna välja obehindrat ur garderoben. Vi har fortfarande tuttbonanza nattetid men nu är det kanske "bara" 4-5 gånger istället för 7-8.
garin skrev 2016-03-13 17:59:34 följande:
Jag har slutat att amma helt på lillemans initiativ. Orkade inte bråka med honom när han gick från ledsen till superledsen när man tog fram bröstet. Säger ju en del... Tänkte det var en fas och försökte stå ut men de sista 2 veckorna jag ammade blev det bara värre och värre, plus att vikten inte hängde med riktigt. Tänkte försökt behålla amningen som tröst och mys, och typ morgon och kväll. Men lilleman är inte särskilt tuttig och jag kände själv att det var dags att börja med mina mediciner samt få ordentlig receptbelags medicin mot min hemska hosta jag haft i över 6 veckor. Så det kändes skönt att ändå ta beslutet att välja ETT av alternativen. Packat undan amningslinnena jag bodde i i 4,5 månader och hade tröttnat så rejält på. Nu äter han med allt ifrån 3-5h mellanrum dagtid, och 4-6h första nattpasset. Så det blir bara ett nattmål vilket gör det värt att "krångla" med flaska som går lika fort och smidigt som amningen hade gjort. Fast att man förstås får gå upp en stund... Och jag tycker det är skönt att få det mer uppstyrt dagtid. Han kändes ju hungrig och gnällig konstant innan, gick bara 30min-2h som max mellan amningarna.
Vad gäller smakportioner, nu är han prick 5 mån och vid 4 mån köpte jag gröt som jag provat ge med några dagars mellanrum, tätare nu mot slutet men han är inte intresserad, allt åker bara rätt ut igen. Så vi avvaktar.
Hoppgunga har vi en men använde den inte mkt till storebror. Jag är lat avmig och orkar inte krångla med att plocka fram och lägga undan osv, meckla ner ungen och efter en kvart när han tröttnat och ska ur gungan måste den plockas undan och så blir det inte mer med det... Kanske kommer prova nån gång vad han tycker om vi har nån bra dörröppning i denna lgh, övervåning isf vilket gör det omständigt för vi är nästan bara nere dagtid. Upp och ner för trappa med grindar och två småbarn...
Gåstol har jag inga större åsikter om, alla får göra som dom vill. Tror det är få som använder dom som "bebisförvaring" hela dagarna långa. Mer att vi har platsbrist och jag förmodar att 2-åringen kommer vara på gåstolen så man ska behöva passa och bli förbannad ännu mer än om lillebror ligger på golvet. Känns även som en gåstol har så kort användningsperiod i förhållande till sitt pris. Så här blir det nog ingen denna ggn heller.
Jag har varit dålig på att gå ut med vagn på senaste så vet inte hur lilleman blir om han ligger ner och är vaken. Tror han skulle vara nöjd ett tag till, och han känns aningenliten och ostadig ännu varför vi väntar med sittdelen någon månad till. Går helst med vagn när han ska sova ändå så då ska han ju ändå ligga. Sen blir det annat när man kommer vara ute mer bara för att VARA liksom, när vädret är finare osv.