Inlägg från: Rulltrappa |Visa alla inlägg
  • Rulltrappa

Oktoberbebisar 2015

Idag bestämde sig lilla latmasken för att vända sig om till mage. Det var tydligen roligt för hon fortsatte med det vid blöjbyten och påklädning. Hon har även börjat ställa sig upp i badbaljan så nu vågar vi inte bada henne om inte den andra är hemma.

Med maten går det undan. Vi är uppe i 3 fasta måltider per dygn då hon bestämt sig för att hon vill sitta vid bordet och äta mat för stora och inte dricka ur nappflaska som en annan bebis. Vi ger dock utpumpad mjölk eller ersättning i pipmugg då och då. Idag testade vi smörgås (formfranska med osaltat smör). Det var spännande men lite jobbigt när hon var tvungen att processa maten istället för bara gapa och svälja. Fort ska det gå.

• Rulltrappa

Ja magen funkar bra, annars hade vi bromsat. Det är väldigt skönt att det går så bra med den biten men lite snopen blir en ju när nappflaskan inte duger innan hon ens blivit halvåret. Vi blandar lite med hemlagat och burkmat. Ibland ska det ju gå fort, som sagt. :D

• Rulltrappa

Nu är mina tre äldsta barn födda med 2 års intervall och inte 1. Men ja, de var blöjbarn. Det har aldrig känts som en big deal. Däremot på- och avklädning när en ska ut och har tider att passa... Men allt går med organisering och tålamod. Det är ju inte så att det är en lek att ha skolbarn och bebis heller, att hjälpa till med läxor samtidigt som någon skriker i öronen på er är också lite av en utmaning. Varje åldersintervall kommer ha sina utmaningar, jag hade tutat och kört! :)

• Rulltrappa

Sen kan säkert din egen ålder ha betydelse för hur du upplever graviditeterna. Den enda graviditeten jag upplevde någon form av smärta under var just den sista och då hade det gått 4 år sen jag fick barn sist. Under de mer täta graviditeterna upplevde jag inga fysiska besvär. Jag tror att det var åldern som tog ut sin rätt. :P Stämmer din pres, att du bara är 19? Go for it, när du är ung och rask! ;)

Visst får en dåligt samvete över att en inte kan klona sig men högst troligt kommer dina barn ha stor glädje av varandra.

• Rulltrappa

Vi testade hoppgungan men det måste vara smala dörrar i den här lägenheten för det kändes som att hon var på väg in i karmen hela tiden. Gåstolen ska väl ner snart men jag tror inte att hon kommer nå ner till golvet med sina 65 cm. Vi ger gröt till frukost, lagad mat med efterrätt till lunch och alternerar mellan gröt, välling och smörgås till kvällsmat. Bröstmjölk mellan målen och på natten. Hon väger 5,7 kg och funkar bra i både trikåsjal och ergosele.

mammalovis skrev 2016-03-12 19:35:14 följande:

Hur tänker ni andra med gåstol och hoppgunga?

Lillemans nya grej är ju att stå i knät och hoppa samt gunga fram och tillbaka när han sitter i matstolen.

Hoppgungan använde vi knappt till töserna, men gåstolen använde jag till yngsta tjejen utan hjul så hon blev stabil med att stå först.

Likaså har han börjat "skrika" i matstolen när vi äter för han vill också ha mat, så nu får han 1/2 dl gröt vid frukost och kanske en matsked mat senare. Vi har även testat mango, men det verkar vara sådär eller också har han hunnit bli mätt.

Vad äter era barn nuförtiden? Eller vill ni hellre vänta?

I veckan har vi invägning. Det ska bli kul att se vad han väger, för nu har han fått riktiga bebislår. Det börjar bli lite tungt med honom i Babybjörnen, så jag hoppas vi kan vänja honom vid vagnen snart, annars behöver jag skaffa en bättre sele.

• Rulltrappa

Puh. Igår bytte jag till sittdel på vagnarna och idag blev det åkpremiär då det har varit ett jäkla knölande med liggåkandet på sistone. Nora såg aningen skeptisk ut under hela promenaden men var inte missnöjd och somnade efter ett tag.

• Rulltrappa

Tidigt? Alltså, hon är ju 5 månader korrigerat. De andra tre satt i vagnen från 4 månader så jag tycker snarare att det är sent. ;) Det där är en Stokke och de sittdelarna är ju rätt cozy. Buffalons sittdel hade nog inte funkat utan typ en inovidyna eftersom hon är lite åt det tunnare hållet.

mammalovis skrev 2016-03-13 16:55:05 följande:

Så tidigt? Visst hon är ju äldre än våra, men här finns det inte på kartan med vår äldre Babytravel. Sittdelen där är ju enorm, så i så fall får det bli att sitta i liggdelen lite uppallrad. Det tror jag lillasyster gjorde tills hon var 8 månader med sele.

• Rulltrappa

Men visst är det skönt? Jag har dragit ner på min mjölkproduktion till en pumpning mitt på dagen och fri amning under natten och det är en sån befrielse att kunna se ett ätmönster och kunna ge sig ut utan att vara stressad. Samt att kunna välja obehindrat ur garderoben. Vi har fortfarande tuttbonanza nattetid men nu är det kanske "bara" 4-5 gånger istället för 7-8.

garin skrev 2016-03-13 17:59:34 följande:

Jag har slutat att amma helt på lillemans initiativ. Orkade inte bråka med honom när han gick från ledsen till superledsen när man tog fram bröstet. Säger ju en del... Tänkte det var en fas och försökte stå ut men de sista 2 veckorna jag ammade blev det bara värre och värre, plus att vikten inte hängde med riktigt. Tänkte försökt behålla amningen som tröst och mys, och typ morgon och kväll. Men lilleman är inte särskilt tuttig och jag kände själv att det var dags att börja med mina mediciner samt få ordentlig receptbelags medicin mot min hemska hosta jag haft i över 6 veckor. Så det kändes skönt att ändå ta beslutet att välja ETT av alternativen. Packat undan amningslinnena jag bodde i i 4,5 månader och hade tröttnat så rejält på. Nu äter han med allt ifrån 3-5h mellanrum dagtid, och 4-6h första nattpasset. Så det blir bara ett nattmål vilket gör det värt att "krångla" med flaska som går lika fort och smidigt som amningen hade gjort. Fast att man förstås får gå upp en stund... Och jag tycker det är skönt att få det mer uppstyrt dagtid. Han kändes ju hungrig och gnällig konstant innan, gick bara 30min-2h som max mellan amningarna.

Vad gäller smakportioner, nu är han prick 5 mån och vid 4 mån köpte jag gröt som jag provat ge med några dagars mellanrum, tätare nu mot slutet men han är inte intresserad, allt åker bara rätt ut igen. Så vi avvaktar.

Hoppgunga har vi en men använde den inte mkt till storebror. Jag är lat avmig och orkar inte krångla med att plocka fram och lägga undan osv, meckla ner ungen och efter en kvart när han tröttnat och ska ur gungan måste den plockas undan och så blir det inte mer med det... Kanske kommer prova nån gång vad han tycker om vi har nån bra dörröppning i denna lgh, övervåning isf vilket gör det omständigt för vi är nästan bara nere dagtid. Upp och ner för trappa med grindar och två småbarn...

Gåstol har jag inga större åsikter om, alla får göra som dom vill. Tror det är få som använder dom som "bebisförvaring" hela dagarna långa. Mer att vi har platsbrist och jag förmodar att 2-åringen kommer vara på gåstolen så man ska behöva passa och bli förbannad ännu mer än om lillebror ligger på golvet. Känns även som en gåstol har så kort användningsperiod i förhållande till sitt pris. Så här blir det nog ingen denna ggn heller.

Jag har varit dålig på att gå ut med vagn på senaste så vet inte hur lilleman blir om han ligger ner och är vaken. Tror han skulle vara nöjd ett tag till, och han känns aningenliten och ostadig ännu varför vi väntar med sittdelen någon månad till. Går helst med vagn när han ska sova ändå så då ska han ju ändå ligga. Sen blir det annat när man kommer vara ute mer bara för att VARA liksom, när vädret är finare osv.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015