• Elfia

IVF 2015 ska vi följas?

Efter 1,5 år med att försökt själva att få barn + 5 månader i landstingskön/IVF är vi ÄNTLIGEN igång!!! Tog precis min allra första hormonspruta (höll seriöst på att svimma pga är spruträdd) men min fästman tog det på mig plus att jag FaceTimea med min bästa vän samtidigt haha, så dramatiskt jag vet. Men jag behövde all moralisk stöd jag kunde få. Till slut gick det :) Är så stolt över mig själv. Nu ska jag ta den varje kväll fram till lördag sedan är det vårt första ultraljud. Hoppas allt ser bra ut och med massa tur på vår sida, att det tar sig på första :))

Önskar oss alla här stort lycka till, det är verkligen en känslomässig berg o dalbana den här resan. Jisses vad starka vi är.

• Elfia
    Saturnus skrev 2015-03-09 20:09:10 följande:
    Välkommen till tråden! Spännande och bra gjort. Snart är du en fena på att sticka in nålar. :) Håller tummarna!
    Tack snälla :) ja, jag får faktiskt säga att jag är väldigt stolt över mig själv :) Har inte läst så värst mycket i denna tråd så hänger inte med i svängarna. Är du igång med IVF också? :)
  • Elfia
    Petris skrev 2015-03-09 20:53:11 följande:

Välkommen! :) Ååh ja vet paniken första gången man ska sticka sig själv... Ja tryckte in sprutan och sen fick ja panik och drog ut den igen haha.. Bra gjort av dig, kommer gå lättare och lättare för varje gång! :) Ja en riktigt berg o dalbana är de verkligen.

Tack så mycket :)

Hahaha, låter som någonting jag skulle gjort. Jag vågade faktiskt inte ta den på mig själv, kändes ju helt absurt liksom. Går inte riktigt in i hjärnan att man ska sticka sig själv med en nål haha. Skrek på sambon några gånger (utav ren panik) men han var så duktig så. Spännande att se ifall det blir lika dramatiskt imorgon kväll ;)

Hur går det för dig? Är du under pågående IVF behandling med? (Har ej läst ovanstående inlägg)
  • Elfia
    Magda 01 skrev 2015-03-10 05:42:34 följande:

Hej

Klockan 8.15 ska jag ta ut ägg

Jag hoppas på många ägg

Jag är så nervös att det ska göra ont

Hej! Hoppas allt gick bra? :) du får gärna dela med dig av hur det kändes osv? Är inte så långt kvar för mig på den fronten. Man är ju lite små nervös vad det gäller allt haha
  • Elfia
    Petris skrev 2015-03-10 08:14:27 följande:

Haha ja panik! :) Jag är inne på min andra ivf och ruvar just nu,är på ruvdag 5 idag! :):) Haft molvärk i magen sen ruvdag 2-3 och lite små ömma bröst. Tror de är lutinus som spökar! vilken klinik går du på? :)

Åh, så spännande :) Önskar dig all lycka och håller tummar och tår att det tar sig denna gång. Får jag lov att fråga hur det gick på första IVFen?

Man har ju läst om att det är ganska vanligt att man får göra fler. Men jag har även läst att det finns de som det gått för på första försöket. Jag är nervös och hoppas innerligt att vi är en av de. Känner bara att den psykiska biten är sååå jobbig!! (Är trots allt positiv fastän det alltid inte är så enkelt)

Jag går på Sahlgrenska i Göteborg. Du? :)
  • Elfia
    Saturnus skrev 2015-03-10 13:02:38 följande:

Idag känns livet svart. Endast ett ägg befruktades. Känns fördärvligt! Sista försöket och jag vet inte om jag har råd med flera försök :( Vet att det kan räcka med ett men det känns fördärvligt. Så litet hopp kvar!

Då håller vi alla tummar och tår att just det ägget är guldägare!!! KRAM
  • Elfia
    Elfia skrev 2015-03-10 17:44:02 följande:
    Då håller vi alla tummar och tår att just det ägget är guldägare!!! KRAM
    Guldägget* ska det givetvis stå.
  • Elfia
    Magda 01 skrev 2015-03-10 13:27:33 följande:

Hej nu är jag hemma igen

Det är jätte bra personal i Huddinge

Dom fick ut 8 fina ägg :) jag tyckte det gjorde ont har som kraftig mensvärk nu

Blir att vila sig i Dag

Jag ska tillbaka på torsdag :) spännande jag hoppas det blir befruktning nu

Ps jag har fixat en hemlig Fb grupp

Om någon vill komma in så skicka ert namn så tar jag in er :)

Vad roligt att läsa att det gått bra för dig :) vad heter Facebook gruppen? :)
  • Elfia
    Jennie skrev 2015-03-11 07:59:51 följande:

Jag tänkte att jag bara hoppar rakt in i tråden så här...

Jag och min man håller på med vårt första IVF-försök. Jag trodde att jag skulle kunna klara av detta på egen hand, utan att påverkas så mycket psykiskt av det, men jag hade helt fel. Det är mycket tuffare än jag trodde och jag känner ett stort behov av att få prata av mig och söka stöd hos andra. På något sätt så känner jag inte att stödet från min man är tillräckligt, antagligen för att han inte förstår hur jag och min kropp mår.

Hursomhelst, jag gjorde äggplock i fredags och av 20 ägg blev det 13 embryon. Jag skulle ha gjort ET i måndags, men på förmiddagen så ringde kliniken och meddelade att det blir totalfrys och det får bli FET istället. Jag blev såklart jättebesviken först. Eller snarare frustrerad. Ännu mer väntan! Men sedan kändes det ändå rätt okej. 13 embryon i frysen, det måste ju ändå vara bra.

På kvällen började jag såklart googla igen (något jag har lagt till som en ful ovana varje kväll innan jag släcker lampan) och läste en massa hemskheter om att bara 80 % av embryona klarar upptiningen och att chanserna att bli gravid minskar med FET.

Just nu känner jag mig bara så ensam. Har försökt att prata med min man, men han är ju kille och som alla killar så vill han lösa mina problem, och inte bara lyssna på mina känslor.

Sedan insåg jag att jag är ju inte alls ensam, det är ju massor av kvinnor därute som går igenom samma sak som jag. Så här är jag nu.

Hej och välkommen!

Jag förstår din frustation. Dock är jag inte så långt fram i behandling. Jag har precis börjat och är på dag tre (idag) med hormonsprutan. Har mitt första VUL på Söndag förmiddag så det ska bli spännande!

Får jag fråga varför IVF kliniken beslöt sig för att frysa samtliga?

Jag har inte hört något om det du skrivit om, att 80% inte klarar av upptiningen. På SU, där jag går, där har de sagt att det är väldigt många som det tar sig för på FET också. De gav inga exakta procenttal men det såg lika ljust ut som med ET. Det handlar ju om så mycket faktorer samt lite tur på traven för att ett ägg ska bli så bra som möjlig att befrukta.

Jag håller tummar och tår för dig.

Jag förstår vad du menar när du skriver att mannen liksom inte förstår riktigt. Min sambo är med mig och håller min hand genom hela denna resan givetvis, då det är lika mycket hans resa. Men det är ju faktiskt min kropp som får ta "smällen" Och det kan ju han aldrig veta hur det känns. Han är en väldigt bra lyssnare och min bästa vän men han kan ändå inte relatera ifall jag tex har några känningar i kroppen osv. Därför är det så skönt att logga in här och skriva av sig, här inne VET ju faktiskt ni vad jag exakt går igenom :)
  • Elfia
    Jennie skrev 2015-03-11 13:39:32 följande:
    Det är bara skönt att veta att man inte är ensam. Alla känslor som jag har, upplever ju andra också.

Minns inte exakt var jag fick siffran ifrån, jag googlade ganska mycket och tog bara till mig alla negativa siffror. Jag fick ju 13 ägg som blev befruktade, och det är jag jätteglad för. När kliniken först ringde var min första tanke att inget hade blivit befruktat, så det var ju ändå positiva nyheter på sätt och vis.

Att det inte blir någon insättning nu beror på, som jag skrev högre upp i tråden,  att de är rädda för att jag ska bli överstimulerad.
    Jaha, sorry, missade det!

Önskar dig lycka till, kommer säkert att gå bra.
Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?