• Nemi89

Vi som börjar med pergotime 2015

Hejsan!

ny på den här sidan men jag tänkte att det kunde vara skönt att prata med människor som är i liknande situation som vi är nu.
    Diskutera hopp, nervositet, läkarbesök och hur det går efter alla behandlingar m.m.

Jag fick veta att jag har PCO när jag var 17 och den läkaren sa även att jag aldrig kommer att få barn. Men ett par år efter det fick jag höra att det finns hormontabletter, sprutor m.m. och att det kommer lösa sig.
    Nu är vi alltså i det läget att vi ska på undersökning tillsammans då jag slutade med p-piller för ett år sedan. Hoppas hoppas att det här kommer att gå bra!
    Har längtat efter barn några år nu...

Finns det fler därute i liknande sits som vill ha någon att prata med???

• Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015
  • Decibel84
    Pco_1_2 skrev 2015-11-11 19:12:18 följande:

Decibel84: okej du äter inte någon hormonkur nu då alltså?

Tar man sprutor måste man kolla minst 2 ggr.

jag inväntar BIM efter en insemination.

jag vetinte när man tar sprutor, det är för IVF eller?
  • Pco_1_2

Då håller vi tummarna!

Sprutor får man främst för Ivf men även i andra fall också.

• Matsva

Jag har inte fått några sprutor är på första kuren Pergo och därför blev jag rekommenderad att testa med stickor efter att jag var på VUL. På mitt Vul så syntes det att jag hade en fin slemhinna och en mogen äggblåsa! Sprutor skulle om Pergotime inte fungerar vara nästa steg!

Men innan dess ska jag iaf göra tre kurer Pergo. Det kanske låter konstigt men jag har ingen erfarenhet. Fick diagnos pcos i sep och har sedan dess kört på med primolut för att få mens och sen Pergotime efter det och här står jag nu.. Hoppas på lite flyt!

Jag testade med sticka från RFSU

Decibel84 skrev 2015-11-11 17:29:50 följande:

Varför ska ni använda stickor? Jag tog pergotime sen tar man otrivelle efter att det "ser ut som det ska"...sprutan ger att man får ÄL inom 48 timmar.

Att be någon ta tester verkar ju jätte dumt, jag exempelvis ger inte utslag på tester, och mina läkare som jag träffat är jätte emot just ÄL tester..konstigt

• jagsomlängtarefterbarn

Hej! Jag läser om vad ni har skrivit. Jag har försökt bli gravid i ca 2 år, jag håller på med min första kur pergotime, och jag var på VUL cd11 och hade två stycken "bra äggblåsor" en på 11mm, och en på 9mm. Läkaren sa då till mig att jag skulle börja använda clearblue äl test cd14. är nu på cd21 och har fortfarande inte fått utslag på äl testet. Jag skulle ta sprutan samma dag som jag fick utslag på äl testet, och då ha sex den dagen och dagen efter.

Jag och min sambo har genomgått utredning och är friska.
    väntar ivrigt på att få ett positivt äl test

• Matsva

Vad jag har hört kan ÄL vara sen upp till dag 20 eller till och med längre med Pergotime jag fick ÄL dag 19-20 så det kanske är påväg! Men det finns ju orsaker som gör att äggblåsan inte brister = utebliven ägglossning, vanligt vid PCOs!

Be din läkare kolla med blodprov annars om ÄL ägt rum och det borde ju synas vid VUL också (ingen expert) men jsg vet att det kan vara svårt att pricka in höjningen av hormonet vid ÄL och vissa får aldrig ett positivt ÄL test även om man har ÄL.

Lycka till :)

• jagsomlängtarefterbarn

De är skönt att veta att de kan va vanligt att den blir sen. Vi har haft sex varje dag för säkerhets skull. Men vill ju ha ett positivt för att de va då jag skulle ta sprutan jag har. Jag får rings imorgon o fråga om dom kan kolla om de har skett eller inte om jag inte får positivt imorrn bitti! PCOS har dom testat mig med blodprov och kollat äggblåsor o hela köret o sa dom att jag inte hade.

Jag har plussat varje månad på äl testen o känt av att brösten är ömma ca en vecka efter äl så tror jag brukar få de i vanliga fall

Skönt att kunna skriva med personer i samma situation eller som varit med om samma o kanske har lite mer erfarenhet ????

• Decibel84
    Matsva skrev 2015-11-11 22:22:38 följande:

Jag har inte fått några sprutor är på första kuren Pergo och därför blev jag rekommenderad att testa med stickor efter att jag var på VUL. På mitt Vul så syntes det att jag hade en fin slemhinna och en mogen äggblåsa! Sprutor skulle om Pergotime inte fungerar vara nästa steg!

Men innan dess ska jag iaf göra tre kurer Pergo. Det kanske låter konstigt men jag har ingen erfarenhet. Fick diagnos pcos i sep och har sedan dess kört på med primolut för att få mens och sen Pergotime efter det och här står jag nu.. Hoppas på lite flyt!

Jag testade med sticka från RFSU

Om man har en fin äggblåsa och slemhinna borde man ta otrivelle fö att ÄL ska ske inom 48 timmar...men vi pratar kanske inte om samma spruta...för det är ju en spruta och inte sprutor...

jag har förstått det som att om man inte har regelbunden mens, saknar egen ÄL så går det till på annat sätt.
  • Decibel84
    Matsva skrev 2015-11-12 13:43:51 följande:

Vad jag har hört kan ÄL vara sen upp till dag 20 eller till och med längre med Pergotime jag fick ÄL dag 19-20 så det kanske är påväg! Men det finns ju orsaker som gör att äggblåsan inte brister = utebliven ägglossning, vanligt vid PCOs!

Be din läkare kolla med blodprov annars om ÄL ägt rum och det borde ju synas vid VUL också (ingen expert) men jsg vet att det kan vara svårt att pricka in höjningen av hormonet vid ÄL och vissa får aldrig ett positivt ÄL test även om man har ÄL.

Lycka till :)

ÄL utan hormoner kan vara jätte sen, finns ju folk som testar varje dag i cykeln..Jag exempelvis, och fick aldrig utslag:(
    Men vid blodprov så har jag ÄL, så min läkare bad mig kasta stickorna.
    Jag tror att i en utredning så ingår blodprov, eftersom det är A och O och veta om du ägglossar själv. Jag har egen äl men tar hormoner för att "hjälpa ägget"om jag fattar det rätt...sen ska en spruta säkerhetsställa att den lossar i rätt tid i.o.m insemineringen..
  • Decibel84
    jagsomlängtarefterbarn skrev 2015-11-12 20:03:46 följande:

De är skönt att veta att de kan va vanligt att den blir sen. Vi har haft sex varje dag för säkerhets skull. Men vill ju ha ett positivt för att de va då jag skulle ta sprutan jag har. Jag får rings imorgon o fråga om dom kan kolla om de har skett eller inte om jag inte får positivt imorrn bitti! PCOS har dom testat mig med blodprov och kollat äggblåsor o hela köret o sa dom att jag inte hade.

Jag har plussat varje månad på äl testen o känt av att brösten är ömma ca en vecka efter äl så tror jag brukar få de i vanliga fall

Skönt att kunna skriva med personer i samma situation eller som varit med om samma o kanske har lite mer erfarenhet ????

*känns som jag spammar hela tråden, haha*

Men det är detta jag inte fattar...om du har gjort en utredning, och dom säger att du har äggblåsor så har dom väl kollat att du har ÄL? Så du har nog egen ägglossning:)

Men jag fattar inte vad det är för spruta, är det otrivelle du ska ta när du får plus på ÄL test? För jag tar sprutan när min äggblåsa är "nästan mogen"...Åker du inte in och kollar blåsan bara?

• vhn

Hej
    Får jag hoppa in här?
    Har nu kört min första pergokur med försök till syskon. Har egen äl men fick efter många vändor med mf/ma o att det sen inte hände nåt på över ett år testa pergotime o då blev vår dotter till!
    Så får det oxå för att "förstärka" min egen äl som vår gynkontakt uttrycker det.
    Fick positivt på ältest nu ikväll cd 13 några dagar senare än utan Pergo. Har en ganska kort cykel i vanliga fall ca 24 dagar men den har alltid blivit längre när jag ätit Pergo.
    Håller med om, som någon av er skrev, att det är skönt o skriva med några som förstår!

Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015