Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Hej vänner!
Ja jag kan bara instämma med Irma och Villsågärna, det är verkligen fullt upp nu! All heder åt dig lelle, du har verkligen haft det tufft (jag hade det ganska jobbigt de två första månaderna sen har det varit bra) men den fasen vi är i nu är väldigt intensiv! Pratade med min väninna igår som har en fyraåring och en ett och ett halvt åring och hon menar att det är så här fram till två år ungefär.. Adam är inte still en sekund, jo en eller två om han leker med något intressant sen måste det hända något annat. Han hasar sig fram överallt, drar sig upp på våra trösklar, i förmiddags när jag var snabbt på toa hade han rest sig upp från sittande till stående med hjälp av gåstolen.. Han är väldigt gnällig och mammig och igår var jag tvungen att släppa allt för att vara med honom. Helst ska han sitta i mitt knä eller att jag sitter strax bakom honom så han kan slänga sig och jag fångar honom eller bara att jag ska finnas nära. Kan inte plocka ur diskmaskinen, han drar ur allt och blir förbannad när jag tar saker ifrån honom. Han vill klättra på mig hela tiden och när jag matar honom vill han gärna leka med min hand.. <3 Som tur är sover han fortfarande bra, mellan 20 till 6:30 så gäller att gå och lägga sig i tid. På dagen sover han lite sisådär, ibland 1,5 h men ibland bara 40 min. När man inte fick sova blev man helt mosig i huvudet men nu känner jag att jag inte har någon energi kvar. Det känns som att Adam tar allt och på kvällen sjunker jag ner i soffan och stirrar på tv i ca 45 min innan jag måste lägga mig. Jag behöver ladda batterierna och känns hemskt att säga det men behöver lite bebisfri tid! Så ikväll åker jag in till stan för att gå på bio! Har frågat runt lite lätt om någon vill följa med men det är ganska fint väder här så ingen som vill gå in i en mörk biosalong. Jag längtar! Så härligt att få glida ner i en fåtölj, i mörker kolla på en hel film utan att bli avbruten eller undra om A vaknat, hur han ligger i sängen eller om han andas.. Bara vara helt för mig själv i några timmar, ska bli så skönt!
Missförstå mig rätt, jag älskar min lille kille mer än livet själv men känner mig dränerad på energi och behöver fylla på.. Även om vi var båda två i Norge så är det ju mig som Adam vänder sig till och klänger på så blev inte mycket vila där tyvärr.
Hoppas ni alla mår bra!
Kram
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Ett tips är att inte låta bli diskmaskinen osv utan säg nej och lyft bort honom. Låt honom bli arg och avled med att ge honom en panna eller slev eller nåt annat ifrån köket/diskmaskinen att leka med. Efter ett tag kommer han att lära sig. Lovisa drar t ex inte i sladdar längre eftersom vi har lyft bort och sagt nej så många gånger nu. Hon har en egen låda i köket med t ex, med egna saker. En egen necessär i toan med burkar och tuber osv.
Kram