• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-08-28 21:37:28 följande:

Blev kallad när jag var gravid men gick inte då, ska ringa på måndag för ny tid. Kan det vara mjölkstockning, tror nog det då knölen är ännu större nu? Kan ju inte vara cancer som växer så fort..

Kram

Om du tror att det är mjölkstockning så duscha varmt och massera/handmjölka ur. Bröstet blir ju hårt isf då också. Eller kanske är det en inflammation i en mjölkgång? Kan ju även vara nån ofarlig cysta. Oavsett så testa amma eller pumpa. Är det stockning så behöver du ju lösa upp den. Men nog bra att du ringer på måndag med.

Har iaf tidigare funnits en bröstklinik på Sabbatsberg där man kan få tid snabbt om man har en knöl. Googla! Har en väninna som gick dit och fick jättesnabb hjälp. De gör både mammografi, ultraljud och biopsi om det behövs och man får svar snabbt. Hon hade en ofarlig knöl som läkaren där sedan även opererade bort.

Så länge som man ammar så kan ju mjölkkörtöarna ge små knölar pga stockning eller annat men när du slutar sen ska de inte finnas kvar.

Kram
  • villsågärna38

Maxi cosi är inte klumpiga. Snarare nätta om man jämför med många andra. Bekväma också då man kan fälla ryggen då barnet ska sova. IAxkid gick bort för oss pga ryggen som du beskrev. Inte skön alls tror jag men Britax är helt ok. Bara ryggföllningen jag saknar med den (vi har den hos mina föräldrar). Maxi cosi Mobi som vi har kan man fästa i alla bilar. Den är utan fixdel. Vår snart 3,5 åring väger 14 kg men såklart kan killar väga mer Hon är dock rätt lång. Ligger en kurva över snittet, och den stolen fungerar fortfarande bra.

Kram

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-08-28 22:06:32 följande:

Det där med ett visst humör känner jag igen . Men samma här, det går snabbt över och Victor är mest pigg o glad så han kommer också undan med det mesta!

Ja, Maxi Cosi Pearl är ny och det finns en speciell Easyfix bas till den. Bakåtvänd och går att fälla under färd i 5 olika lägen har jag för mig. Tar tydligen inte så stor plats heller, och går att använda tills de är 4 år. Den finns hos Bigbaby i Häggvik, 5 198 för stolen och basen (stolen fungerar bara med basen) eller också på Familytorget i Orminge (måste dock beställas) för 4 998 totalt.

Eftersom vi byter ena bilen ofta så känns det bättre med en stol som bara klickas in på en bas... Den andra köper vi nog på Blocket, den kommer bara att användas de 500 m från dagis. Dock är dagis på väg till jobbet, så vi kommer inte att hinna promenera. Ska också lämna båda vovvarna på deras dagis direkt efter så det blir för krångligt tyvärr! Just nu fungerar babyskyddet fortfarande men det blir nog knappt om en eller två månader...

Ja, vi har fått plats på den förskolan vi ville ha, inskolningen tar maken i början på mars. Han ska vara hemma två månader.

Måste också köpa en paraplyvagn, tittar på McLaren Globetrotter, lätt och enkel verkar det som. Blir mycket enklare att ta med sig till Paris och till Florida. Han är så pass stor nu så vi behöver inte ta Bugaboon med på resa känner vi.

Kul med syskonbesök, hoppas ni får en härlig helg!

Kram

Ska kika på Pearl Gillar Big Baby. Där handlar vi ofta så ska dra en sväng dit till veckan tror jag. Har du kollat priserna på nätet? Billigare?

Jo paraplyvagn är bra. Från ett år ungefär så slutade vi resa med bugaboo. Bra vagn att ha till och från dagis med. Men ska de sova bra dagtid så är Bugaboon mycket bättre såklart. Speciellt då de blir större. Ja det är lite klurigt det där med bilar. Vi har två. En tjänstebil och en privat. Vill helst inte ha två stolar i båda men, men... Vi är inte där ännu. Får se hur vi gör. Va skönt att ni fått det dagis som ni ville. Det är ju så viktigt!! Hoppas det blir bra med Lovisa vill hoppa ur vagnen och leka varje dag vi lämnar så hoppas att det ska gå bra då hon börjar med. Hennes storasyster längtar

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-08-29 17:21:31 följande:

Alltså jag blir så trött.. Idag vill jag byta ut min sambo som är irriterad och överhuvudtaget inte kan tänka längre än näsan räcker.. Ska försöka sammanfatta men hela veckan har han varit på dåligt humör. Jag försöker prata med honom, lirka lite lätt och tror det beror på avslut av företaget som jag förstår måste kännas även om det är eget beslut. Sambon vill inte prata, är lättstött, irriterad och på dåligt humör helt enkelt. Han är nästan alltid glad och käck så detta är verkligen inte likt honom. Han går omkring här som en osalig ande och kan inte bestämma eller ta sig för något. Rimmar lilla med att man har barn och hund och ta hand om! Jag skulle till frisören kl 10 och sen skulle jag köpa räkor då vi skulle äta det ihop med några vänner här på dagen. Jag stressar hem och finner att inget är klart och Adam jätte mammig när jag kommer hem. Dessutom har jag magknip och sjukt ont i magen. Det första jag får göra är att byta blöja, ser att han har intorkat bajs och frågar när sambon bytte senast, vilket verkar vara i morse vid 8 nu är kl 14. Fixar allt till räkorna, sambon hjälper till givetvis men är surpuppa hela tiden. Adam brukar äta mat och någon frukt till lunch men bara fått mat, dessutom mindre än vad han brukar och är grinig, försöker ge honom en macka samtidigt. Vi går bort till ladan där vi ska äta räkor med våra vänner, Adam sitter bredvid mig givetvis då sambon inte kan underhålla honom medan han äter, faktum är att äter vi tillsammans är det alltid jag som matar - matar sambon så gör han det innan eller efter han själv ätit. Ger Adam lite frukt samtidigt som jag skalar räkor, fixar med tillbehör till alla, innehåller gästerna mm.. Sambon äter sina räkor. Plötsligt får jag världens magknip och måste springa hem! Diarré och jätteont! Sitter på toaletten i 30 min, helt matt efteråt och måste lägga mig ner. Sambon kommer efter en stund och kollar läget och jag säger att jag nog får hålla mig hemma. Säger till sambon att ge Adam den frukt jag skivat upp och att han måste sova em vila snart. Nu kom de hem igen och igen frukt har han fått, sambon hittade den inte (!) och inte har Adam sovit något. Det resulterade i att Adam blev super grinig när han såg mig och bara skulle till mig fast jag egentligen behöver vila. Då får jag styra upp lite mellanmål till Adam och säga till sambon att gå en sväng med honom så han får sova, egentligen för sent men orkar inte ha honom grinig hela eftermiddagen då jag faktiskt är magsjuk. Så arg på sambon nu. Varför kan han inte tänka själv!? Måste jag alltid styra upp allt? Och om han mår dåligt varför inte prata om det som trycker honom? Grrrr!

Oj, förstår att du är arg. Låter helt galet i mina öron. Han verkar verkligen inte må bra. Låter helt avtrubbad och som att han inte "är med". Stackars dig som blir magsjuk också mitt i detta Han låter nästan lite deprimerad eller så är det kanske en livskris han går igenom? Oavsett ska du nog ta det på allvar. Behöver han kanske prata med någon?

När du piggat på dig från magsjukan så hoppas jag att ni kan prata och att han kan formulera vad han behlver för hjälp för att orka. Om inte - res bort några dar med Adam. Ge honom tid att återhämta sig och visa att det inte fungerar att ni umgås just nu om du ska ha två "barn". Mår han dåligt så blir det ju inte bättre av att han stöter bort dig. Ni måste ju kunna prata med varandra i så fall. Att inte byta blöja på sex timmar och glömma ge mellis och inte söva. Det är ärligt talat under all kritik så förstår verkligen att du reagerar.

Kanske du ska göra ett schema med tider för mat och sömn och sätta på kylskåpet eller nåt? Det är kanske för mycket för honom att komma ihåg just nu. Det gjorde jag i början på sommaren då vi skulle vara lediga två månader ihop för jag vill inte behöva tjata och påminna. Samtidigt hade han ju då inte lika bra koll eftersom han inte varit hemma på heltid. Underlättade mycket för oss.

Stora kramar och krya på dig!!
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-08-29 22:23:40 följande:

Tack jag mår bättre men fortfarande kallt här hemma om man säger så.. Bra idé med schema över Adams dagliga rutiner att sätta på kylskåpet, det ska jag skriva direkt!

Hoppas ni haft en bra dag!

Kram

Fy va jobbigt! Det är hemskt det där då man inte är ett team. Vet hur det är. Vi har varit ihop i tio år och gått igenom en del kriser tillsammans. Jag hoppas att han snart kan berätta och att ni kommer att gå starkare ur detta. Nog en stor del av hans identitet som går i graven. Säkert tuffare än vad man tror.

Skönt att du mår bättre! Inget vidare med magsjuka Ta hand om dig!

Allt bra här förutom att Lovisa blivit förkyld Sov oroligt i natt. Täppt i näsan och säkert ont i halsen. Dålig matlust idag med men ingen feber. Får se hur natten blir. Håll tummen!

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-08-31 12:57:29 följande:

Villsågärna, tips, jag har just köpt Maxi Cosi Pearl med bas på Big Baby och sa bara att den var 200 kr billigare på Familytorget i Orminge, visade på nätet och fick samma pris få de har prisgaranti.

Så köper du den och på Big Baby gör samma sak!

Hoppas allt är bra med er.

Kram

Va bra Det ska jag tänka på. Kram
  • villsågärna38

Usch Johjen, mycket nu!! Förstår att det är jobbigt.

Ang natten så känner jag igen det. Lovisa har ju varit förkyld några dagar. Har fått ge henne flaska på natten och även alvedon för att få henne att sova. Man får hitta sitt sätt då de är sjuka eftersom inte många barn (om några?) klarar av att sova hela natten då. Vi har ju valt att inte vagga utan vant henne vid att kunna komma över och somna i vår säng då det är jobbigt t ex pga tänder eller att hon är sjuk. Söver annars om i sängen. Lägger ner och lägger hand på, buffar osv. Så här har jag haft tur och hon har somnat om efter flaska ( har ju ätit sämre på dan nu då hon är sjuk) och alvedon och sen sovit ok nära mig. Ligger bredvid mig och lägger en hand på mig. Gullungen! Har även tänder på g plus förkylningen så då blir det ju lite mycket på samma gång. En sak att tänka på är ju att när de blir lite större så behöver de ju inte gallskrika för att ha ont längre utan att böka runt och inte kunna komma till ro kan vara ett tecken på smärta. T ex i öron, hals osv vid förkylning så testa med en alvedon i natt om han har svårt att somna eller vakna. Vet ju att din sambo är emot det men nu är det ju din sömn som störs så tycker att du gör som du vill här i egenskap av mamma

Ang sambon så är det ju jättebra att ni kan prata men nog bra tips från Irma ang boken. Hoppas ni kan ha en bra dialog framöver.

Kram

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-08-31 14:44:15 följande:

Han är nog inte ensam om det om det kan vara en tröt

Jag var med och ordnade en hel helg för de nybörjarna inom vår hundras och alla aktiviteter man kan hitta på, så det var mycket logistik, mycket spring fram o tillbaka i skogen men också väldigt trevlig samvaro med härliga människor! Men jag kunde inte hålla mig från att le när maken sa det där...tänkte "Nähä? Men så har jag det varje dag, därutöver får du mat på bordet osv"...Det kommer att bli oerhört nyttigt för honom att vara pappaledig i två månader

Kram!

He, he!! En inte helt ovanlig kommentar tror jag Kul att vara iväg själv.

Själv ska jag och äldsta dottern iväg och bo på hotell om ett par veckor plus gå på grönan, fika och shoppa osv. Vi tar en liten tjejminisemester här hemma i Stockholm. Hon sover ju bra på nätterna också så blir vila för mig Vi behöver lite egen tid ihop och Lovisa och pappa får mysa hemma. Är ju rena semestern att vara med en 3,5-årig tjej som har mamma som största idol. Bara njuta så länge det varar. Verkar bli lite annat då de blir tweenies

Ha en bra dag!

Kram
  • villsågärna38

Johjen - ang din sambos fundering på ett andra barn osv så kan jag bara rekommendera att hinna få det stabilt i livet och relationen innan man skaffar nr 2. Att hinna hitta tillbaka till varandra igen. Få sömnen att funka, må bra fysiskt och psykiskt. Det är oerhört tufft med två, speciellt två små och tyvärr är det ju så att alla inte klarar det. Vet de som separerat både då barnen var små och som gjort det då de blivit lite större för att de tappat bort varandra i all vardag, vabb och logistik. Vill inte vara en domedagsprofet men två blöjbarn som båda sover på dagen (olika tider) är ingen dans på rosor. Det är tufft även om det även är helt underbart. Men man får helt enkelt bestämma sig för att härda ut i början och göra det bästa av situationen. Men egen tid och tid tillsammans får man absolut inte som när man har ett barn. Att vara gravid med allt vad det innebär är ju också mycket tuffare då man har barn så mitt råd är att inte stressa. Njut av det ni har och ta det där lite längre fram Vår äldsta dotter var 1 år och 9 månader då jag blev gravid och jag hade absolut inte velat bli det tidigare. Vår äldsta tjej slutade med blöja i sommar och sover ju inte på dan längre. Hon har blivit så stor och verbal så nu känns det som att vi är igenom den tuffaste fasen. Och framför allt - jag och maken är fortfarande kära

Stora kramar

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-08-31 15:29:44 följande:

Tack känns redan bättre och vi har haft kreativa samtal och rensat luften här hemma.

Adam kommer inte rill ro i vår säng annars skulle jag gladeligen tagit över honom dit. Är ju bortskämd med att han sover hela nätter sedan ca 2 månader tillbaka och knappt behövt trösta på natten så det brukar räcka med att ta upp och vagga en liten stund och sen lägga tillbaks honom så somnar han men lyckades inte med det i natt..

Så mysigt det låter med hotell och grönan med storasyster! Efter Adam fyllt ett kommer jag ta en natt på hotell själv, längtar redan!

Kram

Härligt med hotellnatt sen då Adam fyllt ett

Vi är ju också bortskämda med sova hela nätter eller bara gå upp en gång och lägga handen på en stund. Men när de är sjuka så gäller ju liksom andra regler. Här hoppas vi innerligt att vi klarar oss själva iaf och äldsta dotterns astma verkar iaf vara väldigt mycket bättre nu. Håller förhoppningsvis på att växa bort. Puh!!

Håller tummarna för lugna nätter för oss båda!! Jäkligt jobbigt att gå upp och göra en flaska ersättning mitt i natten. Då saknade jag verkligen amningen. Men idag har hon ätit bra igen så bör funka att sova hela natten igen. Hoppas, hoppas!!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015