• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Längtar12345 skrev 2015-09-16 08:05:10 följande:

Hej, denna tråd fortsätter att vara superaktiv. Kul! Kikar in då och då. Min lilla skrutta har hunnit bli 9 månader och vi har det hur fint som helst.

Har dock en fråga om någon av er har erfarenhet av förstoppning? Hon har inte haft problem med det tidigare men nu är det fyra nya tänder på g och samtidigt blev hon super hård i magen. Försöker ge fibrer, katrinplommon osv plus laktos men hon är fortfarande hård i magen. Någon som varit i liknande situation?

Kram

Hej! Förstoppning är inte kul och kan ju bli riktigt jobbigt för barnet så bra att du försöker kväva det i sin linda. Tycker du ska öka på dosen lactulos. Hur mycket ger du nu? Om magen kommer igång så fortsätt sen några veckor. Ingen vits att bara ta ibland. Sen är det viktigt med mycket vätska. Dricker hon vatten i flaska?

Katrinplommonpure ör bra också och mogen banan. Banan som inte är mogen är stoppande. Likaså ska ni undvika morot och tillagade blåbär och majs. Spannmål och vitt mjöl t ex pasta och bröd är också stoppande. Kör med potatis och ris istället ett tag. Kött, fisk, grönsaker och frukt en klick smör eller olja i maten. Och dricker hon välling så max tre ggr per dygn totalt med välling och gröt (det är ju samma sak).

Kram och lycka till! Fråga gärna mer om du vill, har tyvärr mkt erfarenhet av detta dilemma
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-09-16 07:27:31 följande:

Adam vaknade kl 06. Tog in honom till vår säng och ammade och försökte få honom att somna om. Kl 07 går vi upp och lägger honom på skötbordet för att byta blöja och då somnar han!! Jag är uppe och vaken. Vad göra? Äta frukost själv i lugn och ro? Försöka somna om? Tror det blir svårt.. Blir nog frukost och kaffe framför morgontv tills han vaknar!

Hoppas ni alla fått sova ok och får en fin dag!

Kram

Så typiskt Men skönt med lugn frukost!! Kram
  • villsågärna38

Hur har ni det idag tjejer? Lovisa är piggare här men jag är lite matt. Äldsta dottern har vaknat 05 i veckan (nog det där med att sluta med napp som spökar) och maken är bortrest. Så även om Lovisa sover bättre nu och förkylningen håller på att ge sig så är det alltid nåt Typisiskt! Men bra annars.

Kram

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-09-16 16:47:28 följande:

Jo men tack det är bra! Victor somnade på vägen hem i bilen och eftersom vi har svårt att få honom att sova på eftermiddagarna så fick han ligga kvar i bilen. Har dörren öppen och bilfönstret är öppet så jag hör när han vaknar... Annars blir han väldigt övertrött och vill knappt äta middag. Idag var det hundträning på fm och lite shopping på em. I morgon är det mammaträning, mammalunch och öppna förskolan. På fredag åker vi till Paris. Fullt upp med andra ord!

Förstår att du är trött och matt om storasystern vaknar kl 05... Får hoppas på att det går snabbt över.

Har ni några planer för helgen?

Kram

Tack! Hoppas jag med

Låter som du har en kul vecka. Underbart med Paris!! Hur länge stannar ni? Vi har inga planer för helgen mer än att umgås lite med grannarna.

Lovisa brukar också sova i bilen. Använder babymonitor. Tycker det funkar jättebra Här planerar jag för sömnen både fm och em. Bara måste vara mer strukturerad nu med barn 2. Kan inte riskera övertrött Lovisa på em/kväll då jag har två tjejer. Då blir det katastrof

Nu är det snart dags för nattning här!

Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-09-16 20:41:00 följande:

VSG: Killen är extremt svår att "lura" han har stenhård koll på vilket bröst han fick senast o totalt vägrar samma bröst men fortsätter testa.

Vi är extremt lyckligt lottade då vi slipper förkylningsastma (syrrans barn är drabbade o är inte roligt när hon måste åka in för andningshjälp nästan varje gång) o därför har vi inte varit så nogräknade med om dottern blir smittad eller inte. Lite annorlunda nu när bebis fortfarande är så liten, men när han vuxit till sig han också kommer vi inte undvika smitta med honom heller...

Så sött, att man bara kan älska sin syster så mycket.

Var skönt idag när maken var hemma på morgonen när dottern skulle lämnas på förskolan så vi kunde gå mycket tidigare (blir alltid sen från tidtabellen när bebis ska med så det slutar med att vi får springa för att hinna i tid) och därför gå lugnt o prata bara vi två. Samma vid hämtning, märker att jag saknar min dotter när jag får så lite tid med henne .

Jag vet att jag bör försöka förlåta mig själv men gör så ont i mig att veta att jag själv är den som sårar henne mest

Du har coola barn

Bell: Varma kramar vet hur det är när bebis bara skriker.

Oh förstår precis! Det gör ont i mammahjärtat när man inte räcker till. Va mysigt att ni fick promenera ihop

Vi fick tipset 15 min Mammatid och pappatid per dag. En stund då storasyster får bestämma vad vi gör t ex leka, kolla tv, mysa, baka. Vara ensam med mamma resp pappa. Vi försöker få till det. Var ju lätt i början då Lovisa sov en timme minst efter hämtning men nu är det tuffare ibland.

Försöker göra roliga saker ihop till vardags också. Hela familjen. Inte bara på helgerna. T ex dansa en stund ihop allihopa efter middagen eller leka kurragömma här hemma Äldsta tjejen älskar det. Hon vill alltid gömma sig i bastun. He, he!! Men tror att vi inte förstår det. Lilla gumman!! vi märker att det gör skillnad. Man måste ju bygga sin lilla flock Sen om några månader kommer de att kunna börja leka ihop. Det är så fantastiskt att se. När vi hämtar på förskolan så blir båda tjejerna överlyckliga. Lovisa får alltid kram före mig, det är ju en ny upplevelse

Ville bara säga att det är urjobbigt ibland att inte räcka till men man kan hitta bra sätt som väger upp de där stressiga morgnarna osv. Det viktigaste är att man oftast har kul ihop tror jag. Sen har alla dåliga dar och är griniga ibland. Tröttheten gör ju sitt till. Men genom att vara mänsklig och inte vara för hård mot sig själv då så visar man ju också barnen att det är ok att inte vara perfekt jämt. En viktig sak tycker jag. Och med två kan man inte curla lika mycket som med en vilket också är bra. Även om man inte vill curla så är det ju lätt hänt ibland då man bara har en liten primadonna

Kram och god natt
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-09-17 06:11:23 följande:

Hej?

Igår hade vi en helt underbar dag. Satte honom i bilen vid 8.30 så han somnade ca 8.45 och så sov han till 11.00. Var sedan vaken till 12.30 och somnade igen i bilen, hade varit på Ikea så skulle åka hem. Han sov sedan till 14.30 och vaknade inte ens när jag lyfte honom från babyskyddet till vagnen.

Han sov sedan igen 15.30 till 16.15 och somnade vid 19.00 och vaknade tidigare vid 05.20

Han var som en solstråle hans vakna tid igår.

Märkte igår att han blev distraherad när jag ammade honom i Ikearestaurangen men tror ändå han fick i sig det han behövde.

Ska prova samma rutin idag och se om han är på lika bra humör

Tackar också för dina tips och råd.

Kram

Fantastiskt!! Jag kör också rätt mycket bil. Tycker det är ett toppenkomplement till vagn och sängen hemma. Hoppas ni får lika bra dag idag!! Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-09-17 09:14:21 följande:

Här hade vi en lite rörig morgon - storasyster väckte mig och ville ha frukost, jag var trött och ville bara fortsätta sova och E ville absolut inte ligga själv så jag kunde plocka fram maten och tja, sådär som det blir ibland. Inget funkar... Lite desperat tänkte jag att jag skulle testa om hon gillade bärsjalen så jag bara knöt den lite slarvigt; den hamnade för långt ner och blev inte så ergonomisk som den är egentligen, och satte i henne. Hon tvärslocknade på en minut!  

Ja den är underbar!! Hade min jämt. Perfekt med syskon Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-09-17 11:26:46 följande:

Jag borde inte få ha bil. Är så gaaaaalet trött denna vecka, så att jag har skadat lacken på bilen 2 gånger på en och samma vecka. Har aldrig ngnsin hänt tidigare.. trånga garage dock..men ändå.. Havet stormar, känner mig sjösjuk och har börjat stamma, hittar inte orden, säger fel ofta.

Har ju försökt att sluta amma tidigare men så blev lillan täppt i näsan igen, sen förkyld, sen ny tand, då orkar man bara inte. Men nu är det hög tid. Har ni några tips inför nästa försök? Har ringt amningscentrum och pratat med bvc men det känns så oerhört svårt. Visst kan det vara så att hon fortfarande kommer att vakna trots att man slutar amma? Om man slutat amma kan man ge tutte till tröst ändå efter ngn vecka, om det blir svårt att få henne att sova? Många frågor o tankar nu. Är dessutom så stressad jämt då kalendern är fullbokad nu då man har barnvakt, då borde man ju bli mindre stressad.. Ja ja, alltid är det nått..

Jag hinner nästan läsa alla era inlägg och det kliar i fingrarna för vill gärna kommentera men det hinns inte med just nu.

Bell, Alice vaknade ofta av en liten kråka i näsan som var i vägen. Pröva koksalt innan sömn. Tips är att ligga bredvid nästa gång lyssna så kanske du kan märka varför han vaknar.

Vsg- gulle Lovisa som bär runt på bild på syrran. Man blir ju allt lite sugen på syskon, låter fint att storasyster kramar Lovisa först.

Kram på er!

Oj då vännen! Va jobbigt! Ta det lugnt. Avboka nåt i kalendern och sov lite på dan istället Du som har au-par ska ju inte behöva vara trött.

Här sov barnen till 6.30 idag och jag var bara vaken en gång i natt så jag är tacksam för det. Vaknade med en prinsessa på var sida i dubbelsängen. Sämre kan man ju ha det

Sköt om dig!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015