Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Heja! Va fuktig du är!! Stora kramar vännen
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
Heja! Va fuktig du är!! Stora kramar vännen
Båda mina döttrar har ett gosedjur. Intresset har kommit runt 9-10 månader. Treåringen älskar fort sin. Lovisa har även en gosefilt. Jag är inte rädd för kvävning. Hon är så stor nu och man kan andas igenom den. Kram
Tack för era tips. Det känns som att det går åt rätt håll. Enligt BVC har han ett jättefint grepp och sug, men han hinner helt enkelt inte med att svälja undan. Men det är bara ibland och främst i början av amningarna. Jag kör hamburgergreppet och håller sedan kvar fingrarna ett tag med ett jämnt tryck, för att försöka stänga några mjölkkanaler i början. Släpper sedan efter ett tag. Börjar som sagt bli mindre ofta som han sväljer massa luft och han känns lugnare och tryggare :)
Det där med smittosamt beror ju på hur man ser saker och ting. Min äldsta tjej har en snuttis/gosedjur. Vi ser inte det som ett problem att hon älskar honom (för det är en han ). På samma sätt som jag kommer ihåg att ta med min mobiltelefon så kommer vi ihåg honom. Han lugnar henne på natten och om hon är ledsen. Är med som sällskap i nya miljöer och om vi reser. Det är hennes lilla kompis
Barn är ju olika men om man har ett barn som tyr sig till ett gosedjur eller snutte så tycker jag def att de ska få ha en sån. De fyller ju en funktion och hör till åldern under en period. Har t ex hjälpt vår äldsta tjej att somna.
Lelle - jag tror du oroar dig i onödan. Många små vill ju sova med snutte i ansiktet och nu när hon är 8 mån är det inte farligt. Och skulle de inte få luft så skriker de som Linnea skriver.
Tränar ni att vända på sig? Ligga på mage varje dag? Att inte kunna det vid 8 mån är ju lite sent men det behöver ju inte vara nån fara för det. Öva, öva och öva så blir hon snart så stark att hon både orkar det och att sitta upp.
Kram
Det där med smittosamt beror ju på hur man ser saker och ting. Min äldsta tjej har en snuttis/gosedjur. Vi ser inte det som ett problem att hon älskar honom (för det är en han ). På samma sätt som jag kommer ihåg att ta med min mobiltelefon så kommer vi ihåg honom. Han lugnar henne på natten och om hon är ledsen. Är med som sällskap i nya miljöer och om vi reser. Det är hennes lilla kompis Barn är ju olika men om man har ett barn som tyr sig till ett gosedjur eller snutte så tycker jag def att de ska få ha en sån. De fyller ju en funktion och hör till åldern under en period. Har t ex hjälpt vår äldsta tjej att somna.
Alice har dessvärre ett litet handikapp som jag inte orkat berättat om och vill inte heller älta om det???? vart ju lite ledsen när vi fick besked om det och det var då jag skrev nått inlägg om att alltid är det ngt nytt problem... Har börjat acceptera det nu så det känns mycket bättre men vill gärna släppa det, hon kommer troligtvis bli helt återställd. Vi måste träna henne på andra sätt, så på sätt och vis är det bra att hon inte riktigt vänder sig ordentligt ännu. Men hon får ligga på magen varje dag ca 10 x 10 min hinner vi med. Idag har hon dock börjat vända på sig mer än vanligt och rulla runt, inget vi vill hindra så klart. Ha ha och igårnatt vände hon sig på magen och drog ner bh:n och högg mot bröstet. En riktig liten tuttfia vi har :)
Kram
Alice matvägrar sedan lunch igår. Hon verkar vara ovanligt trött också. Vill amma istället hela tiden men det är ju inte så konstigt då hon inte äter annat. Kan det ha med tänder att göra, man ser att flera tänder är på väg? Ngn som vet?
Ngn som har en bra länk där man kan läsa om tänder, tex vilken ordning de kommer i. Hennes nedre två mittänder kom för tre månader sedan men nu verkar "vampyrtänderna" komma före de övre två mittänderna. Men det kanske kan vara så, ngn som vet?
Kram
Hej vänner!
Hoppas allt är bra med er!! Själv är vi hemma nu igen efter en liten "Eriksgata" hos vänner på väg hem ifrån Skåne. Hemma några dar nu och sen drar vi till mina föräldrar i några dagar.
Johjen - har ni märkt av den nya fasen? Igår började Lovisa strula vud läggningarna och har idag sovit 2x30 min istället för normalt 1+1,5 timme ca. Bukar ta fem minuter att lägga henne också och igår somnade hon efter 40 min!! Nåväl, hon sov iaf bra. Vaknade bara till en gång och somnade om igen. hon är iaf inte lika mammig och klängig som storasyster var i samma ålder. Vill gärna ha koll på mig och pappa och sitta i famnen med jämna mellanrum men gråter inte då jag lämnar rummet vilket ju är skönt. Håller på att lära sig äta med sked och går snart själv. Kan gå bra om man håller henne i bara ena handen nu
Kram
Ni som inte matar på natten längre..
Charlie har ju sovit hela nätter länge nu,men ibland vaknar han (ca 1 gång varannan vecka).Försöker allt men han ger sig inte förrän han har fått sin flaska med ersättning!Inte så jobbigt men jag undrar varför??Första tanken går väl åt att han är hungrig och ätit för dåligt på dagen men har faktisk skrivit upp ett tag och ser liksom inget mönster alls!Någon som har någon tanke :)?