• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Här tror jag det är dags för pms igen. Mår inte dålig psykiskt (skönt) men Gud vilket godissug!!! Lyckats stå emot det men ätit ett par mackor ikväll och det är ju inte det min magvalk behöver direkt Men vad göra!! Klarade inte att stå emot.

• villsågärna38
    linnea83 skrev 2015-07-01 22:16:39 följande:

Fråga: Ni som använder ersättning..

Nu när Charlie blev 6 mån och slukade största port på nan 1 alltid köpte jag nan 2.Ville inte egentligen för det där med maltodextrin men men nu blev det så.MEN!I 4-5 dagar (sen vi började med 2:an) har han vaknat varje natt..Och varit vaken i en timme :(.Innan om han mor förmodan skulle vakna alls,åt han och somnade direkt.Någon som känner igen detta???

Testa Hipps istället. Utan maltidextrin. Eller testa 1an igen. Det är ju intr skadligt att ge på nåt sätt. Om man ammar så är det ju samma mjölk även om jag läst att sammansättningen förändras lite med tiden.

Sen kan han ju vakna av annan anledning. Utvecklingsfas t ex?? Tänk på att ge honom bra med mat under hela dagen. Och sen äta middag alt gröt vid 18, somna vid 19? Förskjut 10 minuter per dag om ni vill senarelägga. Vilken vecka är han i? Vad säger wonder weeks? Maltodextrin är ju ingen hit så jag hade undvikit det oavsett.

Sen ang ersättning som jag vet att du frågade om tidigare så rekommenderas det eller amning till minst ett år så fortsätt du med det Men såklart kommer han att äta mindre än förrut ju mer vanlig mat han äter.

Kram
  • villsågärna38

Va mysko med ersättningen men visst kan det vara maltodextrinet.

Sen kanske han sover längre om han somnar sju och då är det definitivt tidigt att äta middag vid 16/16.30 tycker jag iaf. Men kanske kan han äta 17, då är det ju lagom med ersättning som kvällsmål sen vid 19 då han lägger sig. Kanske ett extra mellis på em istället? Ska ni förskjuta en timme så räkna med att ni behöver förskjuta alla mål också och kanske lägga till nåt tänker jag eftersom eftermiddagen blir längre och han ska orka vara uppe senare.

Kram

• villsågärna38

Hur är det med er alla idag? Här står termometern på 32 grader i skuggan. Hjälp nästan lite för varmt då man har bebis men å andra sidan är det ju skönt att sitta även i skuggan idag.

Kram på er och ha en bra dag!!

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-07-03 08:47:45 följande:

Vi hade samma temp här igår och vi gick till badet men höll oss i skuggan. Det var varmt men skönt för det fläktade ute, det gjorde det inte inne.

Hade kortärmad body på D och han var inte varm och inte kall utan rätt lagom. Ganska enkelt att ha med honom.

Han har ätit varannan timme sen kl 02.30 vet inte om det är värmen eller utvfas på gång.

Rätt skönt att ligga i skuggan med

Säkert värmen. De brukar ju villa amma ofta och kortare. Dricka för att de är törstiga de små liven Här blir det också bad idag. Underbart med sommar Lovisa håller på att sluta amma. Hon sköter det liksom helt själv. Gissar på att vi slutar helt om nån vecka. Vemodigt men även skönt.

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-07-04 08:25:55 följande:

Hej vänner!

Hur har ni det i värmen? Tänker på förra sommaren då många av oss var gravida..

Adam sov 9 h i sträck i natt och jag sov 7 av dem! Första gången på 9 månader jag sovit så länge sammanhängande! Så underbart!

Vi har varit iväg några dagar, bott på hotell och varit ute hela dagarna och Adam skött sig jättebra. Funkade toppen och sova i hotellets spjälsäng, vaknade bara en gång och satt gladeligen i vagnen långa stunder på dagen och tittade på allt runtomkring. Igår plaskade vi med fötterna i havet för första gången och Adam blev stormförtjust! Idag ska vi träffa kusinerna hos min pappa som har en liten barnpool så får se om han vill testa den. Har era små badat än?

Kram

Låter underbart!! Både med sömnen, havet, hotell Härligt!!

Här har vi det också toppen!! 28 grader i skuggan. Vi badar i både barnpool och i Mälaren. Inte i havet ännu men blir det nästa vecka då vi åker till Österlen. Lovisa älskar att bada. Och storasyster med

Rek verkligen en uppblåsbar pool i trädgården. Vi har ett sk aktivitetscenter från Bauhaus. Kostar några hundra. Kan lägga ut bild i andra tråden vi har filtar runt om så Lovisa kryper ur och i som hon vill. Parasoll ovanför för skuggan. Så ligger jag bredvid och slappar Låg kant och inte speciellt djup. Tycker vi funkar bäst.

Ha det skönt! Kram
  • villsågärna38

Ang tänder så kan bebisen inte bita när de ammar dvs när de har rätt tag. De gapar för mycket för att kunna bita då. Man får undvika att låta dem "leka" med bröstet helt enkelt då de håller på att få tänder (eller ja överlag). Ammade min äldsta tjej i 16 månader. Hon bet till två ggr, inte jättehårt, men så jag skrek till. Hände sen aldrig mer. Lovisa har fem tänder nu och är 9 månader nästa vecka. Hon har också bitit till två gånger men inte alls farligt. Det var när hon fick de förstås tänderna. Hon fattade också rätt snabbt att bröstet inte är nån leksak Om bebisen biter ska man trycka huvudet närmare bröstet, inte dra ifrån. Då släpper ha/hon automatiskt. Så det där med att bli illa biten är nog mer av en myt tror jag

• villsågärna38
    Moolie skrev 2015-07-04 23:24:29 följande:

Min lilla skrutt leker en hel del med bröstet just nu... Men hon har bara bitit mig en gång efter bb. På BB hade vi ju standardproblemet med amningen... Så då bet hon ett par gånger...

Illa biten blir man väl inte... Men att bli biten upprepade gånger är mindre trevligt lan jag tänka mig...!

Jag hade hemskt gärna ammat tills hon fyller ett. Förskolorna har alltid många åsikter om att barnen inte äter helt fast föda när de börjat förskolan... Men jag har inga direkta planer på att jobba heltid direkt ändå... Så det går nog att amma en del ändå... Morgon, mellanmål och kväll borde väl inte vara omöjligt om man jobbar heltid?

Nej det är absolut inte omöjligt. Det är ju inger som hindrar att man bara ammar morgon och kväll heller. Och såklart kan hon äta bra med vanlig mat med. När de blir större ammar de inte på samma sätt för att bli mätta utan det handlar mer om mys och gos. Det blir även kortare amningsstunder då eftersom bebisen har så mycket bättre teknik. Oftast 5-10 minuter.

Ang att leka med bröstet så gjorde mina barn det också innan de fick tänder. Sen satte jag stopp för det. Det är ju du som bestämmer här Leka kan man göra med en bitring eller snutte istället. När de håller på att få tänder vill de ju gnaga och det är ju inte så skönt. Säger du nej och tar bort bröstet lovar jag att hon säkert kommer att förstå.

Kram
  • villsågärna38
    Sunlight skrev 2015-07-05 03:38:46 följande:

Min dotter är snart 4 månader. Ni som har gjort syskonförskök hur snabbt gjorde ni det? Slutade ni amma tidigt, hur länge ammade ni? Hur tätt kom era barn? Jag är nyfiken och vill gärna läsa om hur ni gjorde.

Vi gjorde det efter 1,5 år. Ville ge min äldsta dotter efen tid, amning osv och inte stressa. Trots att jag var över 40 Det försöket funkade inte men sen blev jag gravid 2 månader senare genom ett mirakel. På naturlig väg - fattar fortfarande inte det vi har 2 år och 5 månader mellan våra tjejer. Hade inte velat ha mindre. Men det är ju så olika vad man vill och prioriterar osv.

Kram
  • villsågärna38
    Lokattis skrev 2015-07-05 10:03:03 följande:

Nu börjar det värsta bebiskaoset lägga sig, snart 4 veckor efter förlossningen. Rutiner är väl synd att säga att vi har skaffat oss, men vi börjar åtminstone förstå lite grann vad hon vill när hon skriker så livet börjar kännas lite lättare.

Vilken resa det har varit, och vilken omställning! Inte mycket som blev som jag hade föreställt mig (akutsnitt, abstinensbesvär efter morfinet, stora amningsproblem, viktnedgång, ersättning och orolig mamma). Men jag tänker att nu kan det bara bli bättre. Vi ammar lite grann, och kompletterar med ersättning. Fördelen (den enda iofs) är ju att pappan också kan mata med ersättning, så att vi kan dela på matstunderna. Har bra stöd från BVC, de informerade både om amning och ersättning när de fick veta vilka problem vi har haft så de ger mig inget dåligt samvete för att jag inte helammar (det gör jag stundvis så bra själv).

Hoppas ni alla har det bra i sommar-Sverige. Kram!

Va skönt att det börjar lugna sig lite. Förstår att det tagit tid att landa då ni varit med om så mycket. Bara morfinabstinens låter ju urjobbigt. Och så hormonerna på det. Sår efter snittet och kämpa med amning. Du är en supermamma!! Hoppas ni kan njuta nu av er lilla guldklimp. Får ni sova på natten?

Stora kramar
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015