• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-07-04 15:30:45 följande:

Såg jättekul ut med Lovisas pool. Vi har börjat fundera på att köpa hus till nästa vår, bor i våning på sjunde våningen som vi älskar men det är väldigt opraktiskt med en liten. Har vi hus eller radhus till nästa sommar ska jag köpa en sådan där pool

Ja det är mysigt Förstår att ni är sugna på hus eller radhus. Våning med utsikt låter ju iofs jättehärligt det med men med en liten vill man ju att det ska vara praktiskt.

Kram
  • villsågärna38

Hej Lelle!

Ytterligare några mattips om bebisen vill äta själv (eller annars också, går ju att mixa om man inte bil ge i bitar). Mozzarella!! Lovisa fullkomligt älskar det! Mjukt och lätt att äta. Eller kokt färskpotatis, riktigt mjuk, i bitar med smör. Kokt ris. Grillad aubergine i skivor med lite olivolja på innan så den blir sådär mjuk och god. Grillad paprika, tar bort skalet. Grillad squash.

Jo barnpoolen köpte vi på Bauhaus. Blir nog toppen nästa år

Ha det bra i solen och värmen

Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-07-05 21:47:42 följande:

Ni som reser med era barn (flyger) hur gör ni med vagn? Har ni samma som ni har hemma? Om inte, vilken har ni valt?

Oj, låter som en underbar våning ni har

Vi har Cicco liteway. Den är jättebra när de är lite större och det funkar bra med sittvagn. Lätt och enkel. Bäst i test! Hade dock bugaboon med då vi reste och Lovisa var 6 månader. Hon älskade fortfarande att sova i liggdelen då så vi tog med den och hade bärsele då hon var vaken. Bugaboon har vi väska till och ciccon skickar vi i vanlig påse. Den är inte lika känslig och väldigt mkt billigare

Personligen tycker jag att paraplyvagn funkar bäst från ca ett år. Lovisa är inte superförtjust i att sova i den även om hon tycker den är ok då hon är vaken och sitter upp. Hon blir 9 mån till veckan. Så om det inte är för jobbigt så ta Bugaboon!

Kram
  • villsågärna38
    linnea83 skrev 2015-07-05 23:05:54 följande:

När började ni ge bitar av mat?Charlie är ju 6 månader nu men serverar jag mat med "för stora" bitar spottar han ut dom :/..Men majsbröd (hårt,som majskrokar fast som ett knäckebröd) och smörgåsrån går bra..Ham har även fått smaka på en bit jordgubbe som slank ner..Så svårt det där med bitar tycker jag..Ska prova några av dina tips :).

Det är så olika. Vissa är mer intresserade än andra. Låt hans intresse styra men man kan testa från 6 månader Jag har alltid börjat med mjuk avocado och väl mogen banan. Gillar han det så kan ni ju utöka repertoaren.

Förutom tipsen i inlägget ovan så testa på sikt majskorn och ärtor. Färska blåbär och färska hallon i bitar. Förutom jordgubbe då mjukt päron kan också funka. Sen kan du göra små smörgåsar av vitt mjukt bröd med smör och t ex leverpastej på. Skär i små bitar. Couscous är också bra. Och bulgur men tänk på att det också är vete. Lovisa har även fått testa små bitar korv och köttbulle. Hon vill ju ha allt som storasyster får Hennes intresse kom igång ordentligt när hon var ca 7 månader så ingen stress Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-07-06 13:34:36 följande:

Vi ska inte åka förrän nästa sommar. Det blir första gången jag flyger med en sådan liten. Han kommer vara 1 år och 3 månader då så vi funderar på om vi ska köpa en billigare paraplyvagn eller om vi köper en bättre som vi sedan använder här hemma också.

Känns rätt jobbigt att ta med bugaboon, vi reser till USA och stannar i 3 veckor.

Jag är en sådan som vill ha koll så jag har börjat kolla redan nu. Har tänkt på bugaboo bee eller city GT mini single. Är inte mycket för att köpa sämre kvalitet som inte håller men vill å andra sidan inte att en dyr fin vagn riskerar att slaktas på resan dit heller.

Cicco är ingen dålig vagn. Vi använder den fortfarande här hemma till dottern som är 3 år. Funkar hur bra som helst och är ofta bäst i test av paraplyvagnar. Väldigt smidig på resa och toppen till en ettåring. Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-07-06 14:23:29 följande:

Tack för tips! Det verkar som om att Alice inte ens gillar pure med små minibitar, som Hipps kalvgryta men det kommer väl..

Här är det sömnlöst fortfarande, oj så vi kämpar. Hon vaknar varje halvtimme fram till ca 00:00 sen sover hon i varje fall två timmar innan hon vaknar igen, men hon behöver inte tutte för att somna om alltid så det är toppen.

Hon har dock börjat vrålskrika som en toka vid läggning och det känns verkligen inte bra. Har prövat ibland med bröstet men det funkar inte heller. Det som funkar är att amma henne när hon är ngt hungrig/törstig i mörkt rum, verkar som om att mjölken lugnar/söver henne och inte tutte, när hon ätit klart så släpper hon bröstet, vänder sig om och somnar (till min stora förvåning). Annars är hon jättestissig och kommer inte till ro. Kan hon vara övertrött? Svårt att veta numera när Alice är trött, innan gnällde hon alltid men hon gör inte det längre. Hon gäspar lite då och då under hela dagen, gör era små det också? Även om de precis har sovit. Hon kan gnugga sig i ögonen redan vid 17-tiden men då känns det väldans tidigt att lägga henne. Igår somnade hon vid 17 och sov i 30 min. Har för mig Whalgren sa att de inte ska sova efter 15, ngn som vet? Vilka tider och hur länge sover era små under dagen?

Kram

Oj va jobbigt! Stackars er!!

Lovisa gnuggar sig i ögonen då hon är trött eller hungrig. Sov tre ggr per dag totalt ca 3 tim på dagtid då hon var som Alice. Plus kl.19-06/07 ca på natten med i snitt ett par amningar. Om det inte var tänder på g. Då kunde det bli varannan timme. Äter hon tillräckligt? Utvecklingsfas? Om hon har tänder på g så behöver hon nog alvedon till natten? Hur många tänder har hon fått nu?

Sen när det var jättevarmt så sov vi dåligt med. Hela familjen Lovisa sov i bara blöja. Hon blev för varm annars. Bättre natt i natt. Skönt!! Även om det är trist med regnet.

Kram
  • villsågärna38

Förresten. Ang tider och Anna Wahlgren så skit i henne!! Det beror ju på hur små de är och hur mkt de sovit tidigare på dagen. Lita på din magkänsla istället!!

Lovisa sover vid 9.30 och 13/14 idag. Totalt ca 2,5 timmar. Ibland mer, ibland mindre. Idag sover hon sällan efter 15 men är ju 9 månader nu.

Då hon var som Alice sov hon runt kl. 9, 12 och 15 ca. Totalt ca 3, ibland 4 tim på dan och ca 11 tim på natten.

Kram

• villsågärna38

Och Lelle - hur är det med mjölk igen? Åt hon mjölkfritt då hon sov bättre med pappa? Med mjölk nu? Utifrån vad du berättat förut tycker jag ändå att det lät lite misstänkt. Kram

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-07-06 17:45:00 följande:

Hej tjejer!

Lelle, Victor somnade idag runt kvart i fyra och sov en timme. Det brukar inte störa hans nattsömn. Han har ganska oregelbundna tider när det gäller sovstunder på dagen. Sover ofta i vagnen på morgonpromenad, allt mellan 9 och 11. Och sedan en stund på em, beroende lite på hur han sov på fm.Men han har aldrig sovit speciellt långa stunder på dagen.

Idag hände en rätt ovanlig sak på promenaden...vi brukar träffa räven och se både harar och rådjur, men idag är jag rätt så säker på att jag såg en varg. Var inte så kaxig och gick tillbaka, då jag hade ju hunden med mig...dagens äventyr alltså!

Nej men hjälp!! Huga va läskigt. Varg i Stockholm? Undrar om du inte ska anmäla det till kommunen eller nåt. Här ska det ju inte finnas några vargar. Tur du vände!!

Kraaam
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-07-06 18:09:57 följande:

Idag hittade jag nåt som gjorde mig superglad, ibland är det det lilla och enkla som gör det.

Jag hittade en bodyförlängare. Visste inte att det fanns så nu kan vi använda alla bodys i strl 50 som vi inte kände oss klara med.

Vilken bra grej! Var hittar man en sån? Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015