• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • linnea83
    lelle75 skrev 2015-02-13 09:40:16 följande:

När är det dags att få de små mer självständiga när de ska sova? Bvc säger att nu är det närhet som gäller och att sova på bröstet är bra. Tror att Alice är rätt så självständig men att det är varmt o skönt på mammas bröst och där finns även tutte att sutta på.

Hur ska man vänja dem att sova själva på dagen? (Dumma är att hon vaknar lätt när man lägger ner henne och då blir hon ledsen för att hon är trött och vill sova, också får man börja om igen.

När brukar de börja sova längre pass?

Jag fick sova en timme till nu på morgonen, mellan 8-9, så sköööönt!

Här är ju också svårt att jämföra för vi ger ju ersättning och Charlie har sovit i egen säng hela tiden.Än så länge sover han i vårt sovrum men det är för att vi än så länge har hyresgäster och inte tillgång till dom andra rummen.Annars hade han sovit i eget rum från start.

Charlie har varit ganska självständig hela tiden och gillat att sova själv och har ju sovit bra alla nätter :).Längsta passet på natten är 8 tim..Vi går ner med honom när han verkar trött,ger mat och har bara en svag lampa på.Sen somnar han rätt fort för det mesta.På dagen får han än så länge sova som han vill,inga "rutiner" där ännu.
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-14 07:32:29 följande:

Glad Alla Hjärtans Dag på er!!

Stora kramar

Samma till dig och alla er andra fina här inne! <3
  • johjen

Säg den lycka som varar för evigt.. Efter att Adam har sovit bra ett tag har han i natt vaknat flera ggr och vaknar varenda gång jag lägger tillbaka honom i hans säng. I går var han extra klängig också så kanske har han ett större närhetsbehov så här i slutet på Eventfase?

• johjen
    Längtar12345 skrev 2015-02-13 22:16:26 följande:

Hej mammor. Hoppas ni mår fint! Hade en rejält pipig bebis igår kväll och satte på lite musik. På Spotify kom Jon Henrik fjällgren upp som joikar, och min bebis lös upp som en sol och börjar gurgla och'sjunga' med. Hon blev super lycklig haha! ! Jag tror de pratar samma språk :)

Mysigt!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-02-14 10:13:54 följande:

Säg den lycka som varar för evigt.. Efter att Adam har sovit bra ett tag har han i natt vaknat flera ggr och vaknar varenda gång jag lägger tillbaka honom i hans säng. I går var han extra klängig också så kanske har han ett större närhetsbehov så här i slutet på Eventfase?

I vårt fall var det väldigt mycket upp o ner under hela fasen. Kanske det som var svårast, då man aldrig visste hur natten skulle bli!

Hoppas det bara var i natt!

Kram
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-13 20:27:37 följande:
    Tack glader, skönt att höra och hoppas på ett längre första pass innan hon hinner bli täppt i näsan. På morgonkvisten så funkar det inte ändå då hon vaknar av täppan. Låter otroligt bra att hon somnar själv så där, har svårt att tro att Alice ngnsin kommer att göra det.
    Lelle, självklart kommer Alice också att somna själv, även om det känna avlägsen just nu.

Tror att det är väldigt olika och Glader och jag har säkert haft det lättare då vi båda fick barn som trivdes bäst i egen säng från början. I vårt fall har det också inneburit att Victor aldrig har haft en rutin att jämnt sova med tutten i munnen eller bredvid mig, eller att vara vant vid att hålla handen osv...

Han får närhet på dagen och under amningstiden på nätterna. Men det är för att det har fungerat så från början. Vissa spädbarn har större närhetsbehov och du gör ditt allra bästa för Alice.

Du ska se att den dagen kommer!

Kramar,
  • Irma01

Stora kramar smile1.gif

Tack detsamma till dig och alla fina mammor i tråden <3
  • glader

Stora kramar

Önskar också er alla en riktigt fin och mysig Hjärta-dag!!!

Vi ska ha barnvakt idag och först träna ihop sen ut och käka 5-rätters, mys!!
  • glader
    lelle75 skrev 2015-02-14 05:42:10 följande:
    Kul, ska testa det. Igår hade Alice ett kolikanfall igen. Hon skrek i fyra timmar, stackars liten. Ska testa Jon nästa gång (förhoppningsvis var detta sista anfalletå dock)

Hon somnade 00:00 och vaknade 4:00, längre första pass än vanligt, hoppas på bättre tider nu. Nu är täppan här då blir det väldigt korta sovpass, det första var 45 min.
    Usch Lelle, jag tycker det är så orättvist att ni har det så tufft och jag har nästan dåligt samvete för att vi har det så bra Varför ska just ni ha det så tungt med allt, både kolik, sömnproblem och nästäppa? Du som hade en så jobbig graviditet med mycket illamående också... Håller alla tummar och tår och önskar er verkligen att det vänder snart vilket jag vet att det gör, men när man är mitt i det känns det som det aldrig ska ta slut! Kramar till er!!!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015