• linnea83

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-06-12 17:36:16 följande:
    Låter intressant med egen välling utan maltodextrin, vill gärna ha recept!

Jag ger bara Hipp men tyvärr har de inte ren katrinplommonpure, bara med äpple, och äpple är tyvärr stoppande. Får nog göra själv då, tack för ideen. Får köpa en stavmixer, ngt man ska tänka på när man köper stavmixer, ngn som vet?

Härligt det låter med Italien! Här hemma har vi också underbar sommarvärme, äntligen!

Vi har också köpt samma solskydd men inte behövt använda ännu, det låter lovande!

Kram
    Om du köper ett paket skrädmjöl står receptet till både välling (har ej provat välling än) och gröt :).Charlie får skrädmjölsgröt eller sempers risgröt med äpple och mango.Till den serverar jag oftast egen katrinplommonpuré :).Ang stavmixer så har jag en gammal billig men även en "magic bullit" som jag brukar göra puré med :).Kokar frukten och sen får man tillsätta vatten så det inte blir för tjockt.Lägger det i typ en matlåda och in i frysen.Sen skär jag upp mindre kuber och lägger i en plastpåse :).
  • linnea83

Just det..Ger inte ren skrädmjölsgröt..Har malt mandel och blandat med mjölet..Så det blir skrädmjöl och mandelgröt :).

• linnea83

Salicyl använde vi,försvann på några dagar :)..Charlie hade dock inte så mycket..

• linnea83
    Bell13 skrev 2015-06-24 07:56:48 följande:
    Och han blev inte torr eller liknande?
    Nej ingenting..Det återkom däremot efter nån månad..Då körde vi ett par nätter till :).Nu har han inte haft något alls på 3-4 månader..Det du kan göra är ju att ta babyolja när du tvättat bort salvan på morgonen för att förebygga torrhet.Han va torr på hela kroppen och därför fick vi div olika salvor som jag även använde på huvudet då..Till sist va det minidermen som va bäst mot hans torrhet (gick ju över och blev igångsatt,väldigt vanligt med torrhet då).
  • linnea83

Är såå impad av er som finnet ork/tid/lust till att ta "tag i kroppen" :).Charlie blir 6 månader nu och jag har 5 envetna kilon kvar.Va nere på 3 men så satte jag in hormonspiral som jag gissar har ökat mitt sötsug.Har alltid gillat choklad och chips men aldrig ätit speciellt mycket sånt.Nu KRÄVER jag att det finns hemma hela tiden :(.Vissa dagar är magen så uppblåst att jag ser ut som jag gjorde i v. 25-30 :(!!Men pallar inte riktigt göra ngt åt det heller..
    På plussidan har sexlivet förbättrats avsevärt ;).Från "nu måste vi ha sex" till nu vill vi ha sex har gjort susen ;).Mannen tycker det är så skönt att slippa "måstet" att han gärna har sex varje dag :).Känns härligt :).Men kroppens former gör ju att man känner sig lite mindre sexig.Dessutom har hemorojderna inte försvunnit (inte jättemycket men fullt tillräckligt!!)..Har tid för op i augusti,väldigt osäker på om jag vill få igenom det..Ska vara väldigt smärtsamt.Dom gör inte ont nu men har väldigt ont av att dom är där och känner mig allmänt äcklig och ofräsch..Några tips??Har ju testat salvor och så utan resultat,därför op-tiden..Men mer tips på hur jag kan få bort den här äckel-känslan jag har.
    Blev långt idag :).
    Hoppas ni haft en bra natt!Charlie sover ju fortfarande hela nätter med vissa undantag..Och äter som en häst :D.
    Nu ser kan matschemat ut såhär:
    Vakna 5.30-6: Ersättning
    Efter morgonvila vid 8-9: En portion gröt,här varierar vi mellan köpegröt (sempers risgröt med äpple o mango,skrädmjölsgröt (med mald mandel elle mannagrynsgröt.Till det serveras egengjord katrinplommonpuré.
    Sen blir det förmiddagsvila 1-2 timmar.
    Vid 12-13 blir det någon form av mat (burk ca en halv + fruktpuré eller ersättning.
    Någon vila till på em (väldigt olika där)
    Vid 15-16 nån typ av mat + fruktpuré alt ers.Igår blev tiderna lite annorlunda och han fick gröt istället vid 16.30.
    18.00 Ersättning,sover för natten :).

Kram på er!

• linnea83

Alltså mina är ytliga och kommer brännas/skäras bort :(.Man får den djupaste sövningen dom har för att det tydligen är så smärtsamt.Sen lämnas såret öppet..Fy alltså,gör ont bara jag tänker på det..Så vi får se,har 1,5 månad på mig att bestämma mig :).

• linnea83
    glader skrev 2015-06-25 13:32:29 följande:
    Vi går helt på "känn", alltså inga bestämda tider alls men oftast visar Hedda trötthetstecken väldigt tydligt. Eftersom hon sällan gnäller om hon inte är hungrig eller trött vet jag att det är det ena eller det andra smile2.gif Dessutom gnuggar hon sig alltid i ögonen om hon är trött.
    Nu sover hon oftast 2-3 gånger om dagen men det kan variera väldigt hur länge hon sover. Ibland 20 minuter, ibland 2,5 timme... Är hon hemma i sin egen säng sover hon oftast längre än i vagn/bil. Ibalnd slutar det också med att vi tar upp henne igen då hon aldrig somnar utan piggnar till efter att bara ha vilat lite så det är väldigt olika!
    På kvällen är hon dock alltid trött vid sju-halvåtta och somnar senast halvnio nästa n alltid.
    Här är det samma,är väldigt olika vilka tider han sover på dagen och hur länge.Och det allra tydligaste tecknet är gnugget i ögonen :).
  • linnea83
    villsågärna38 skrev 2015-06-25 17:40:39 följande:

Nej men usch och fy va jobbigt med hemorojder!! Stackars dig Linnea. Operationen låter hemsk. Förstår att du tvekar. Jag hade lite nu sista graviditeten men de gick tillbaka efter förlossningen som tur är. Stora kramar

Ja lite jobbigt är det..Vi får se om jag vågar.Har aldrig blivit varken sövd eller opererad så det känns ju jätteläskigt.Som det känns just nu så kommer jag inte göra operationen..

Men han är värd allt min älskade unge :).

Kram
  • linnea83

Ni som har lite äldre barn..Har ni slutat ge ersättning/amning vid läggning?Och när gjorde ni det isf?
    Charlie är ju 6 mån nu och har gett gröt (bara 2 dagar nu) vid 16.30-17 och såklart är han ju inte så hungrig vid 18.Så efter mycket bök får han i sig lite mer än hälften av flaskan.Funderar på om man ska ge gröt senare och sedan strunta i ersättningen?Eller är det alldeles för tidigt?På detta sover han hela natten men har vaknat runt 5 nu..Har försökt att lägga honom senare men det gör inte att han vaknar senare.
    Vi tycker iofs att det är skönt att få "vuxentid" från 18 men hade velat att han åtminstonde sov till 5.30-6 (som han gjorde innan).Idag vaknade han 4.30..

• linnea83
    Bell13 skrev 2015-06-26 08:57:25 följande:
    Kommer de gå tillbaka av sig själva eller kommer du bli tvingad att ha så där? Om de inte försvinner får du överväga vad som är värst att lida en kort period eller att lida hela livet.
    Förstår verkligen att du tvekar. Jag fick lite grann efter Douglas förlossning och det var hell att gå på toaletten de försvann efter ett par veckor.
    Har en kompis som gjort operation och hon sa att det var hemskt men klart värt det. Hon kunde knappt gå på toaletten pga smärtan det medförde samt att det blödde väldigt mycket och det var obehagligt.
    Dom kommer vara kvar alltid om jag inte gör op..Det är liksom hudflikar som "blivit kvar" som läkaren sa..Gör inte ont alls..Men som du säger så är ju frågan om jag vill leva med dom resten av livet..
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015