• linnea83

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-07-17 17:14:44 följande:

Vi har problem med torsk på Douglas tunga som dessvärre har spridit sig till mina bröstvårtor.
    Den 25 maj påpekade jag detta för barnläkaren på BVC och hon sa att jag ska smörja med canesten och på Douglas tunga skulle jag skrubba med en handduk. Det funkade ju inte och precis 1 månad senare fick vi medicin till Douglas. Det är fortfarande inte bra och vi har hållit på i 3 v nu.
    På BVC säger de att det är bara att fortsätta. Är det någon som varit med om liknande? Känns som det är mina bröstvårtor som är boven i det hela, han ammar ju väldigt ofta och då får jag ta bort krämen på dem.

Charlie hade också det litegrann.Nu ammar vi inte här men vi fick rådet att doppa en tops i vichyvatten.Flera gånger per dag in och kör runt lite i munnen/på tungan.Va borta på mindre än en vecka :).Lycka till!
  • linnea83
    lelle75 skrev 2015-07-19 21:03:28 följande:
    Hon är snart 8 månader, men kan inte riktigt vända på sig tyvärr. Hon började att vända på sig för flera månader sedan vid några tillfällen men slutade med det sen. Nu verkar hon vara på gång igen med att vända sig men lyckas inte alltid. Hon kan inte riktigt sitta själv heller, bara korta stunder sen glider hon ner igen. Gissar att hon är ngt sen med det.

Får nog vänta lite med snutte tills hon kan vända sig bättre, magkänslan säger att det inte är dags ännu då jag allt för ofta sett att hon inte gör ngt åt syrebristen.

Men vet ngn om alla barn vaknar om syret tar slut?

Kram
    Det hände faktiskt mig igårkväll,att Charlie inte fick luft.Han hade nappen i munnen och huvudet ner i madrassen.Men han vaknade och grät.Gick upp och vände på honom.Han kan vända sig själv men gjorde inte det igår.Gissar att han nog samtidigt hade en mardröm.Så dom vaknar :).C har både snutte och gosedjur.
    Så du behöver inte vara orolig :)..
  • linnea83

Vi har haft snutte i sängen hela tiden..Dock har vi varken täcke eller lakan då han bara sparkar av sig det.Snutten och gosedjuret ligger i sängen men oftast hamnar dom också i fotändan :D.Däremot har man ju ändå kudde..Och med den jan dom ju ändå göra likadant,alltså lägga den över ansiktet och så.
    Ang utveckling så är Charlie väldigt nära att krypa nu!Han kommer upp på alla 4 och liksom kastar sig framåt.Ser döroligt ut :D..Han har varit frustrerad nån vecka men nu jäklar börjar det ta sig :).Vet inte vad son är normalt med att vända sig,sitta osv.Men C blir 7 månader i slutet av juli.Vända sig har han gjort ett par månader och sista 2-3 veckorna sitter han även ganska stadigt.Vi har väl inte "tränat" så jättemycket på det så det kommer nog vääääldigt olika.Kanske går det lite snabbare om man tränar mer ingen aning..Hoppas det inte blev för luddigt inlägg :D.Såå trött idag av ngn anledning..

• linnea83

Ni som inte matar på natten längre..
    Charlie har ju sovit hela nätter länge nu,men ibland vaknar han (ca 1 gång varannan vecka).Försöker allt men han ger sig inte förrän han har fått sin flaska med ersättning!Inte så jobbigt men jag undrar varför??Första tanken går väl åt att han är hungrig och ätit för dåligt på dagen men har faktisk skrivit upp ett tag och ser liksom inget mönster alls!Någon som har någon tanke :)?

• linnea83
    villsågärna38 skrev 2015-07-25 19:23:16 följande:
    Tröst kanske? Bara van att somna om han är väldigt mätt? Jag tror iofs inte jag hade analyserat så mkt om det hände två ggr i månaden...

Kram
    Nä analyserar så mycket gör jag inte ;).Har skrivit upp för att kolla hur han är dagtid för vill börja med lite mer "fasta" tider :).Men det dröjer nog ett tag till :D.Ja är säkert så att det är tröst och flaskan är det enda som duger.Men fy vad man flyger upp ur sängen alltså :D..Så ledsen är han aaaldrig dagtid så man får lite smått panik när hans tårar rinner :).Ner som en flodhäst nerför trappan tänder överallt och försöker sitt bästa för att skynda sig,när det tar ca 1 minut oavsett hur man gör haha :).Då har ni fått en mental bild att skratta åt ;).Det gör jag själv när jag tänker på hur det måste se ut..tänkt att börja stenhårt på måndag med diet :).Köpt crosstrainer o allt!Nu jävlar ska jag ha tillbaka mitt jag :).Va nästan där och så satte jag in hormonspiral.Så blev man ett fetto igen :(.Men nu är jag taggad till tusen iaf :).
    Kram!!
  • linnea83
    lelle75 skrev 2015-07-25 22:25:13 följande:
    Min tanke är att om han råkar vakna av ngt, tex ett ljud eller liknande så känner han av hungern och vill ha flaska. Men om han inte vaknar så sover han sig igenom "hungern". Märkt att min Alice har svårt att somna om det inte kommer mjölk från tuttarna, mjölken liksom söver henne (även om hon har ätit ordentligt.)

Din lille kanske somnar lättare på kvällen för att han är så trött men om han råkar vakna på natten då han är mer utvilad så behöver han hjälp (flaskan) för att somna om. Bara en tanke..

Är det alltid samma tid han vaknar? I väderappen står det när solen går upp, vaknar han i samband med det (om det är en solig mirgon? Vi har totalt mörkt i rummet för att undvika det (men här vaknas det ändå..

Kram
    Olika tider :).Tack för svar :).Är nog så som du säger att han behöver det för att somna om.
    Kram!
  • linnea83

Och då vet vi varför Charlie har vaknat om nätterna..2 tänder har tittat fram :D..Har känt och tittat flera gånger men inte sett eller känt något.Inte så konstigt för har ju tänkt att framtänderna däruppe skulle komma nu,men det va "vampyrtänderna" ;).Har gett alvedon idag så nu är han "som vanligt".Inte stilla en sekund och har ätit bättre också.Ska ge alvedon inför natten så får vi se om han vaknar :).
    Kram på er!

• linnea83
    lelle75 skrev 2015-07-27 19:48:23 följande:
    Trodde också att mittänderna där uppe kommer före men Alice ena vampyrtand har också tittat fram. Pratade med bvc idag som sa att tänderna där uppe kan komma huller om buller så inget konstigt alls.

Så synd om de små som lider så.

Alice sover som en stock av alvedon, synd att man inte kan använda det jämt. Berätta gärna hur Charlie sov med alvedon :)

Kram
    Charlie vaknade iaf..Vid 22.30.Han är så förtvivlad när han vaknar att hjärtat brister lite :(.Vi mös lite,bytte blöja,gav lite mer alvedon och ersättning.Tog ca 15 min alltihop sen sov han igen.De andra nätterna (4:e "natten" han vaknat nu) har han varit mycket svårare att få att somna om.Har tappat bort den bästa bitgrejen vi har (en gummisak som ser ut som en skiva melon) och som kan läggas i frysen.Så idag ska vi på jakt efter en ny :).
  • linnea83
    Bell13 skrev 2015-07-28 19:33:52 följande:
    Douglas vaknar också på nätterna ett par gånger. Tror han är i utvecklingsfas för han är lite mer mammig och vill bli buren eller sitta i knäet hela tiden.
    Jag vaknar av att han försöker vända sig från rygg till mage alltså han snor runt och bökar ordentligt smile1.gif han får ena armen under kroppen det är den som stoppar honom. Med lite hjälp fixar han det och skrattar högt när han dunsar över på magen.

Vad tråkigt att Charlie vaknar och har ont av tänderna. När kom den första tanden?
    De första 2 kom när han va 4 månader :).De nedre fram :).Då gav vi alvedon 2 nätter sen va det bra med det.Denna gång verkar han ha mer ont av dom.Men bara när han vaknar på natten.på dagen är han en solstråle som vanligt :)
    Ja den där armen som är i vägen kommer jag ihåg ;).Imorgon måste vi flytta ner till sista steget i spjälsängen!!C är en liten vilde :).På väg ur ut gåstolen är han med..Vet inte riktigt vart vi "ska göra av honom" nu då han ju inte riktigt lärt sig krypa än.Man får ha stenkoll på honom nu ;).Kul är det :)
  • linnea83
    villsågärna38 skrev 2015-07-28 19:46:05 följande:

Här har Lovisa tagit sitt första steg helt själv idag!! smile1.gif Alla i familjen såg och applåderade men gladast var nog ändå hennes storasyster som längtar så till hon börjar gå smile1.gif Lilla Lovisa själv var såklart också överlycklig smile2.gif Hon har verkligen övat på detta sista tiden. Har ju gått bredvid i drygt en månad och lärde sig i veckan att stå själv utan stöd och utan att ramla efter några sekunder. Nu hoppas vi att det dröjer länge innan hon lär sig springa. Man kan ju hoppas iaf smile5.gif Kram

Åh stort grattis :D.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015