• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-07-19 21:25:54 följande:
    Lelle, du gör så klart som du vill. Men för att ge dig lite perspektiv så står det på 1177 inget om snuttefilt när det gäller PSD däremot står det tydligt att samsovning ger en ökad risk. Och ingenting har ju hänt henne trots att ni samsover.
    Tror inte hon är sen på något sätt, Victor var likadan när det gäller att sitta. Gick hur fort som helst sedan. Bara för att hon inte helt kan vända på sig (vilket är svårare i föräldrarnas säng förresten, den är oftast mjukare) betyder inte att hon inte kan hålla luftvägarna fria.
    Men om hon inte är i behov av en snuttefilt än så gör det ju inget om du väntar.

Kram.
    Vi vill gärna att hon ska ha snutte och märkt att hon ibland drar i våra täcken så hon är nog redo. Är inte den oroliga typen men just det där känns oroväckande.. Då hon haft filtar och täcken på sig (när jag varit vaken tack och lov) men lyckas inte att ta bort dem.

Kram
  • lelle75
    Kelsson1 skrev 2015-07-20 11:37:02 följande:

Angående snuttedjur/filt kan bara säga att min syster hade det till sin första och det har blivit till ett problem. Hennes dotter älskar sina snuttisar och kan nu inte sova utan de så om de ska åka bort och råkar glömma de hemma blir det väldigt gråtande på kvällen. Samtidigt vill hon ha med sig snuttisarna på morgonen när hon kliver upp (så minns hon aldrig var hon stoppar de) så om kvällarna springer de o söker efter snuttisarna för att hon ska kunna somna.
    Dessutom börjar snuttisarna nu bli lite slitna o jag vet inte vad som kommer att hända om de slits ut så totalt att de inte går att laga längre.
    Här var dottern aldrig intresserad av snuttisar även om vi presenterade sådana för henne.

Tack för infon, kan vara bra att tänka på om Alice anammar en snutte. Kanske att man i början bara låter att ha den på natten. Men om Alice skulle bli "beroende" av snutte så skulle jag nog aldrig glömma den.

Vi är på semester nu för första gången med Alice och jag vart lite orolig att man skulle glömma att packa ngt, men har inte missat ngt så det känns bra.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-20 14:45:04 följande:

Lelle - jag tror du oroar dig i onödan. Många små vill ju sova med snutte i ansiktet och nu när hon är 8 mån är det inte farligt. Och skulle de inte få luft så skriker de som Linnea skriver.

Tränar ni att vända på sig? Ligga på mage varje dag? Att inte kunna det vid 8 mån är ju lite sent men det behöver ju inte vara nån fara för det. Öva, öva och öva så blir hon snart så stark att hon både orkar det och att sitta upp.

Kram

Alice har dessvärre ett litet handikapp som jag inte orkat berättat om och vill inte heller älta om det???? vart ju lite ledsen när vi fick besked om det och det var då jag skrev nått inlägg om att alltid är det ngt nytt problem... Har börjat acceptera det nu så det känns mycket bättre men vill gärna släppa det, hon kommer troligtvis bli helt återställd. Vi måste träna henne på andra sätt, så på sätt och vis är det bra att hon inte riktigt vänder sig ordentligt ännu. Men hon får ligga på magen varje dag ca 10 x 10 min hinner vi med. Idag har hon dock börjat vända på sig mer än vanligt och rulla runt, inget vi vill hindra så klart. Ha ha och igårnatt vände hon sig på magen och drog ner bh:n och högg mot bröstet. En riktig liten tuttfia vi har :)

Kram
  • lelle75

Tack snälla vad rara ni är!

Kellson, Alice har ngt liknande så inte alls så allvarligt men det krävs mycket träning som är väldigt tidskrävande. Tyvärr så upptäcktes det inte vid födseln (en av läkarna påtalade det men en bedömning gjordes att inget behöver göras). Men nu krävs 10-12 timmars träning per dygn (vilket är omöjligt). Hoppas att läkaren har överdrivit.. Kanske för att det är akut innan hon blir mer rörlig..

Underbart att vara iväg från hemmet på semester och slippa att tänka på tvätt, städ, plock, matlagning och allt annat. Så härligt att bara få njuta av Alice fullt ut och känna att vi hinner med träningen. Hon har blivit så stor nu och är så extremt söt, ni skulle få en sötchock om ni såg henne. Folk vänder sig om efter henne och de stannar till för att beundra henne. Man hör ofta bakom ryggen, jösses så söööt. Man blir stolt som en tupp. (Tyvärr så kan jag inte posta bilder av privata skäl). Men tycker att det är så himla kul att se bilder på era små.

Kram på er mina fina cybervänner!

• lelle75

Alice matvägrar sedan lunch igår. Hon verkar vara ovanligt trött också. Vill amma istället hela tiden men det är ju inte så konstigt då hon inte äter annat. Kan det ha med tänder att göra, man ser att flera tänder är på väg? Ngn som vet?
    Ngn som har en bra länk där man kan läsa om tänder, tex vilken ordning de kommer i. Hennes nedre två mittänder kom för tre månader sedan men nu verkar "vampyrtänderna" komma före de övre två mittänderna. Men det kanske kan vara så, ngn som vet?

Kram

• lelle75

Tack snälla, vilken bra länk!!!

Vet ej om det går att operera men det finns andra åtgärder som vi absolut inte vill. Nä, det går inte att hinna med men det var allt en konstig läkare måste jag säga..

Matvägrar gör hon fortfarande. Bara amning hela dagen och då verkade hon inte vara besvärad av tänderna. Gav henne pure med bitar häromdagen men det ville hon inte ha alls, satte det lite i halsen, hon verkar inte förstå att man mosar med gommen. Kan det vara därför hon matvägrar, för att hon är rädd för småbitar igen?

Kram

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-24 17:03:42 följande:
    Hej!

Men du va tufft med 10 tim per dag. Hur hinner man det? Går det att operera istället? Jobbigt också att de gjorde en felaktig bedömning vid födseln. Förstår att du måste ha grunnat mycket på detta och att det tar oerhört mycket av er tid och kraft Hoppas allt blir bra någorlunda snart!

Visst kan det vara tänder eller en infektion på g? Ta en dag i sänder och låt henne äta så mycket (eller lite) som hon vill. Är det tänder så brukar det ju ge sig på ett par dar. Lovisa matvägrade en dag sist då förra tanden bröt igenom för nån vecka sen. Drack i princip bara vatten och ersättning och åt lite gröt (hon har ju slutat amma). De i mitten brukar komma före hörntänderna men det kan säkert finnas undantag från detta. Kolla feber emellanåt för att se att det inte är något annat och ge alvedon om hon verkar mkt besvärad t ex då hon ska sova. Huvudsaken är att om det är tänder så är det inte farligt och det är ej heller nån fara att inte äta så mycket i någon dag så länge som hon får i sig vätska. Var är ni på semester? Är det varmt? Om det är varmt kan det annars vara det som gör att hon inte vill äta utan bara dricka. Så gjorde Lovisa på Teneriffa.

Läste förresten nu att alla 20 tänder ska ha kommit då barnet är 3 år. Vår äldsta tjej hade fått alla sina då hon var drygt 1,5!! Var jäkligt jobbigt en period då hon var drygt 1 år. Påverkade ju sömnen och var jobbigt för henne t ex att få alla fyra kindtänderna i princip samtidigt. Lovisa verkar få dem i lugnare tempo. Har än så länge fått 6 små gaddar, varav eg bara 4 kommit upp ordentligt. Så mycket skönare för både henne och hennes föräldrar med ett lite lugnare tempo smile5.gif Hoppas det inte kommer för många på en gång nu för lilla Alice!

Kram

www.folktandvardensormland.se/Vard/Rad-och-tips/Sma-barns-tander/
    Vi är i kalla och regniga Sverige tyvärr. Men önskar att vi vore utomlands.
    Ser att flera tänder är på g och en hörntand har brutit igenom (den är vass).

Hoppas jag inte glömde att svara på ngt ni

Kram
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-07-25 17:06:34 följande:

Ni som inte matar på natten längre..
    Charlie har ju sovit hela nätter länge nu,men ibland vaknar han (ca 1 gång varannan vecka).Försöker allt men han ger sig inte förrän han har fått sin flaska med ersättning!Inte så jobbigt men jag undrar varför??Första tanken går väl åt att han är hungrig och ätit för dåligt på dagen men har faktisk skrivit upp ett tag och ser liksom inget mönster alls!Någon som har någon tanke :)?

Min tanke är att om han råkar vakna av ngt, tex ett ljud eller liknande så känner han av hungern och vill ha flaska. Men om han inte vaknar så sover han sig igenom "hungern". Märkt att min Alice har svårt att somna om det inte kommer mjölk från tuttarna, mjölken liksom söver henne (även om hon har ätit ordentligt.)

Din lille kanske somnar lättare på kvällen för att han är så trött men om han råkar vakna på natten då han är mer utvilad så behöver han hjälp (flaskan) för att somna om. Bara en tanke..

Är det alltid samma tid han vaknar? I väderappen står det när solen går upp, vaknar han i samband med det (om det är en solig mirgon? Vi har totalt mörkt i rummet för att undvika det (men här vaknas det ändå..

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-25 22:37:27 följande:

Då är det säkert tänderna Lelle. Om en brutit igenom. Helt normalt! Testa att ge henne kylskåpskall vattenmelon. Lovisa älskar det då hon får tänder. Får gnaga på en liten bit själv. Och bitring som legat i frysen ett tag och blivit kall. Också jättebra. Sån med vatten i. Den gnuggar hon mot tandköttet. Verkar lindra. Även om hon inte är direkt gnällig så gillar hon detta då tänderna kommer har vi märkt smile1.gif Just nu dreglar hon som få igen så här kommer nog snart en till med!

Är det skena eller gipsning du tänker på? Några vänner till oss har en liten dotter som fick gipsa foten i några veckor pga att den var sned. Jobbigt men det blev helt bra sen. Har vänner med son som hade sk. klumpfot också. Han blev opererad redan vid födseln och sedan ytterligare en gång. Är fem år nu. Märks ingenting. Så även om man behöver göra något sorts ingrepp så kan det bli bra i slutändan. Ville bara berätta det. Även om jag förstår att ni helst inte vill utsätts henne för något i onödan.

Ha det så bra i regniga Sverige smile1.gif

Kram

Hon har en massa bitringar som vi lägger i kylen, hon har alltid bitit på allt hon kommer åt men gissar att det är normalt. I frysen skulle man inte lägga dem då det famns risk att de fryser fast på tungan, en kort stund går säkert bra ändå Vattenmelon har vi inte prövat, men då måste man väl se till att den är kärnfri? Hon har fått kylskåpskalla jordgubbar i matnät men man märker att hon tycker att det är lite för kallt och gör grimaser.

Hon har inte alls dreglat konstigt nog.

Vill gärna inte älta om Alice handikapp mer, vill bara helst förtränga det, hoppas att du förstår. Men tack gulle du för infon, just detta har jag full koll på då jag ägnar all tid till detta.

Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-07-27 11:21:31 följande:

Hej tjejer smile1.gif hur är det med er? Haft mycket att stå i så har bara hunnit läsa lite grann men inte mycket alls.

Hur går det för alla? Jag har slutat amma sedan några veckor tillbaka. Otroligt skönt att ha tillbaka min kropp smile1.gif . Tittarna är inte lika fina mer dock smile5.gif . Maja vaknar 2 ggr per natt oftast. Vi ger välling då. Ger hipps, vi som inte skulle ge henne det och hon avskydde det innan men nu älskar hon det, får endast på natten. Men hon är hungrig. Verkar växa mycket nu. Vet att ur näringssynpunkt ska hon inte behöva mer mat på natten. Men det får vara så. Tar en bit i taget

Kram

Skönt o sluta amma, jag vart också på väg men lillskruttan matvägrar tyvärr så har inget val och självklart blir det värre med nattsömnen. Ha ha, vet precis vad du menar med vällingen, var det maltodextrin i Hipps? Vi vart desperata när hon matvägrade och ville passa på att testa med välling och det fanns bara semper (med malto) i lilla butiken på landet. Hon drack minsann lite grann, såg så kul ut som om att hon provsmakade ett vin. Bara hon får i sig ngt så skiter jag just nu i vad det innehåller..

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015