• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-08-06 10:27:14 följande:
    Tror inte att det vanliga är att ett barn i den åldern sover 8 h i ett svep.
    Douglas har som mest sovit 4.5 h på natten men vaknar nu varannan h, Irma nämnde att det kunde vara eventfasen och det är nog korrekt smile1.gif
    Har hört att barn som får ersättning brukar sova lite längre kanske får hennes baby ersättning eller gröt så hon är mätt längre.
    Japp, ersättning.
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-08-08 12:07:50 följande:

Sedan den 25 maj har jag gått ner 3 kg och tappat 13 cm på midjan och gått från en fettprocent på 31 till 22 %
    Jag ser att det börjar hända grejer och det är 2 kg kvar till min vikt jag hade innan jag blev gravid.
    Är så himla nöjd och glad

• lelle75

Alice sover väldigt oroligt, dag som natt. Ligger och skruvar på sig, vänder sig från ena sidan till den andra. Som om att hon försöker att hitta en bra ställning. Är det så med alla barn eller ligger era stilla?

Svårt att ha kudde och filt till henne. Filten hamnar oftast runt magen och huvudet är inte på kudden. Hur gör ni?

Kram

• lelle75
    Irma01 skrev 2015-08-10 17:28:04 följande:
    Hej Lelle

Sover hon i egen säng? Eller i er säng? Har ingen aning om det påverkar men jag har läst att en del barn (långt ifrån alla!) kan ha svårare att sova dör då sängen ofta är för mjuk för små barn egentligen.

Annars har vi märkt att Victor rör på sig en del under natten i sin säng, kan ibland skrika till men är nästan aldrig vaken då och vänder sig samt somnar om. Vi har alltid låtit honom vara då och inte tagit upp honom.

Eftersom han sover hela nätterna har jag inte så många tips att komma med. Har du testat sovpåse om du är orolig att hon ta bort filten eller rullar sig i den?

Kram!
    Det har du nog rätt i det kan påverka, hon skruvar mer på sig i vår säng som är väldigt mjuk. Hon sover i sin säng så länge det bara går, typ halva natten sedan i vår säng.

Sovpåse funkar toppen när det är kallt och har redan bunkrat upp med en ny inför hösten/vintern. Men nu skulle hon bli för varm med sovpåse tyvärr, har letat efter supertunna men inte hittat. Är bara rädd för att hon vaknar av att hon fryser när filten åker av men inatt fick hon långärmad pyjamas istället. Det blev mycket mindre skruvande, vet dock ej om det var en slump..

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-08-11 18:00:01 följande:
    Vet inte hur det är hos er men hos oss är det verkligen ingen risk att han skulle frysa. Han har bara blöja o T-shirt men vi har rätt varmt här, då solen lyser hela eftermiddag mot vårt sovrum. Han blir blött i nacken om han har pyjamas just nu. Men som sagt, det är olika beroende på vad man har för hus och hur det ligger!

Kram!
    Vi har norrläge i sovrummet :) men det kan bli väldigt varmt ändå. Har öppna fönster på kvällen o vädrar in den kalla luften, men på natten kan det bli lite kyligt. Har känt på Alice armar när de är bara och de är lite kalla, men hon är alltid väldigt varm på ryggen.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-08-10 20:19:10 följande:
    Små barn som inte är spädbarn längre ligger ofta inte still när de sover. De kan både skrika och röra sig i sömnen. Det är helt normalt. Visst är Alice snart 9 månader? Låter inte konstigt alls i mina öron. Lovisa somnade horisontellt i sängen liggande på sin kudde härom kvällen smile2.gif ...och filten åker av hela tiden. Hon lägger sig med huvudet åt andra hållet dvs åt ?fel" håll eller ligger diagonalt i sängen. Det betyder inte att hon sover dåligt. Hon kan böka runt rätt rejält när hon ska sova också men vi låter henne hålla på. Sålänge som hon inte gråter så får hon "böka" sig till sömns i sin säng. Hon kan även skrika till i sömnen sen när honsomnat.. Det betyder inte att vi tar upp henne varje gång smile5.gif skriker hon en gång gör jag inget. Om hon börjar gråta däremot går vi in och klappar om henne. Räcker oftast att lägga en hand på magen och en på huvudet och hyssja. Annars tar jag upp och vaggar en kort stund och lägger ner henne igen. Vill att hon ska kunna komma till ro i sängen. Hon sover numera hela nätter 9 av 10 ggr men med en hel del bök och och en del skrik i sömnen smile5.gif

Kram

Ps. Större bebisar/små barn har så mycket underhudsfett att de inte blir kalla på samma sätt som spädisar. Lovisa sover just nu bara i t-shirts eller body som är som ett linne. Annars i pyjamas dvs om det är lite svalare. Det funkar hur bra som helst även utan filt.
    Stämmer, 9 mån snart
    Ha ha, det där med horisontellt läge är mycket populärt här också. Men vad "bra", då vet jag att alla barn bökar. Funderade på om hon var besvärad över ngt men då vet jag att det är normalt eller om det är den mjuka sängen som Irma skriver om. Det är mycket mer bök i vår säng så det kan nog stämma. Det där med plötsliga skrik känner jag också väl igen, tidigare somnade hon aldrig om på egen hand efter skriken men det har hänt flera ggr nu. Hon börjar att lära sig att somna om själv, så skööönt! Men det är fortfarande ngt för många uppvak. Hon behöver dock inte amma på natten längre, trots att hon äter sämre än tidigare. Det är först vid 5-snåret hon brukar vilja amma så just nu så kör vi på det.
    Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-08-11 21:26:04 följande:

Hur mår ni tjejer?

Vi är just nu i en väldigt intensiv fas när det gäller Victor...maken började jobba igen igår och det märks tydligt vilken skillnad det är när man har varit två i en månad smile5.gif

Just nu så gallskriker V så fort jag lämnar rummet, växlar mellan skratt/leende och gråt på en millisekund, håller på med allt annat när det är dags för mat, vill mest gå gå och gå hela tiden, petar på allt, skriker så fort man ta bort något ifrån hans små händer ;-

Med andra ord, ett helt normalt beteende men hans mamma har inte riktigt hunnit ikapp det..
    Kan dock inte klaga då vi får kvällarna själva och än då länge sover han fint från kl 20 till kl 7.
    Han somnar sällan på morgonpromenad längre och om man har tur sover han 1,5 timme efter lunch ungefär...

Det är fortfarande det roligaste och mest utmanande jag har varit med om, men jag inser hur enkelt allt har varit tills nu smile5.gif

Har förstått från dig villsågärna att Lovisa också är väldigt aktiv och samma med Adam eller hur Johjen?
    Hur har ni andra det??

Kram från en lite trött en ikväll smile5.gif

Oj, det låter tufft. Detta är alltså din "jobbigaste" period med Victor? Då vet man vad som komma skall. Känns bra att veta så att man kan förbereda sig mentalt.

Känns skönt att vi har en au pair på väg som kommer i början på september, skall bli så himla skönt!

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-08-12 00:30:33 följande:
    Vänta till han börjar gå, då kommer du att få fullt upp!! smile5.gif he, he! Förstår precis. Men med vår äldsta tjej var det 1-1,5 år som var tuffast. Då satt hon inte still en sekund. Ville bara springa hela tiden. Vi hade en hel semester då vi gick omlott. Åt aldrig samtidigt. En fick jaga hela tiden. Men hon sov iaf två ggr per dag till hon var 1 och sen 1,5 tim till hon var 2,5. I somras slutade hon sova men började på förskolan nu igen i veckan och klarar inte det längre. Sover 30 min där och somnar numera 21.30 sen igår!!! Känns sådär smile5.gif Vi har blivit nattugglor för att få egen tid på kvällen. Hoppas att det ger sig snart och att hon orkar vara vaken hela dagen då vi varit bortskämda med att hon sovit 20-08 hela sommaren...

Ang Lovisa så har det varit intensivt sen hon började krypa vid 7 månader. Iofs har humöret bitvis varit väldigt harmoniskt även om hon motoriskt varit väldigt på. Just nu i den fas hon är i så är det också mer turbulent och lynnigt. Mitt bästa tips är attträffa folk!! Gärna andra barn. De blir lätt uttråkade i den här ålder. Behöver mycket stimulans. Storasyster och hennes kompisar hjälper till mycket här och från nästa vecka blir det även öppna förskolan. Är ju ingen slump att många föräldrar är där varje dag från ca 1 års ålder smile5.gif

Det är intensivt med små barn i den här åldern. Lägg på en treåring på det så förstår ni varför man talar om tvåbarnschocken smile5.gif Skämt åsido så lugnar det sig vid 3 men 2 var också tufft kommer jag ihåg. Mkt trots. Det är tufft med barn i periode helt enkelt så tur är väl att man är så himla förälskad i sitt lilla underverk smile1.gif

Lovisa Bus åt upp ocr-numret på en räkning igår. Klättrade in i öppna spisen. Kastade mat på golvet och åt upp sista sidan i boken jag läser just nu smile2.gif Hon är helt omöjlig men samtidigt helt underbar och sötast på denna jord. Ihop med sin syrra såklart smile1.gif Som tur är sover hon också bra på nätterna!! Bara vi kan få hennes syster att somna på kvällarna med så är vi tillbaka på banan igen smile5.gif Tills de blir förkylda eller får vattkoppor eller magsjuka eller nåt smile5.gif He, he!!

Kram
    Det är verkligen intressant att läsa om hur det kan vara/kommer att bli. Det du upplever med dina smä gissar jag att vi alla kommer att uppleva. Verkligen tur att det finns öppen förskola

Kram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-08-12 16:15:03 följande:

Hej vänner!

Ja jag kan bara instämma med Irma och Villsågärna, det är verkligen fullt upp nu! All heder åt dig lelle, du har verkligen haft det tufft (jag hade det ganska jobbigt de två första månaderna sen har det varit bra) men den fasen vi är i nu är väldigt intensiv! Pratade med min väninna igår som har en fyraåring och en ett och ett halvt åring och hon menar att det är så här fram till två år ungefär.. Adam är inte still en sekund, jo en eller två om han leker med något intressant sen måste det hända något annat. Han hasar sig fram överallt, drar sig upp på våra trösklar, i förmiddags när jag var snabbt på toa hade han rest sig upp från sittande till stående med hjälp av gåstolen.. Han är väldigt gnällig och mammig och igår var jag tvungen att släppa allt för att vara med honom. Helst ska han sitta i mitt knä eller att jag sitter strax bakom honom så han kan slänga sig och jag fångar honom eller bara att jag ska finnas nära. Kan inte plocka ur diskmaskinen, han drar ur allt och blir förbannad när jag tar saker ifrån honom. Han vill klättra på mig hela tiden och när jag matar honom vill han gärna leka med min hand.. <3 Som tur är sover han fortfarande bra, mellan 20 till 6:30 så gäller att gå och lägga sig i tid. På dagen sover han lite sisådär, ibland 1,5 h men ibland bara 40 min. När man inte fick sova blev man helt mosig i huvudet men nu känner jag att jag inte har någon energi kvar. Det känns som att Adam tar allt och på kvällen sjunker jag ner i soffan och stirrar på tv i ca 45 min innan jag måste lägga mig. Jag behöver ladda batterierna och känns hemskt att säga det men behöver lite bebisfri tid! Så ikväll åker jag in till stan för att gå på bio! Har frågat runt lite lätt om någon vill följa med men det är ganska fint väder här så ingen som vill gå in i en mörk biosalong. Jag längtar! Så härligt att få glida ner i en fåtölj, i mörker kolla på en hel film utan att bli avbruten eller undra om A vaknat, hur han ligger i sängen eller om han andas.. Bara vara helt för mig själv i några timmar, ska bli så skönt!

Missförstå mig rätt, jag älskar min lille kille mer än livet själv men känner mig dränerad på energi och behöver fylla på.. Även om vi var båda två i Norge så är det ju mig som Adam vänder sig till och klänger på så blev inte mycket vila där tyvärr.

Hoppas ni alla mår bra!

Kram

Usch, jag förstår precis vad du menar och vi är inte ens inne i den fasen. Tycker att det är viktigt att vi får "gnälla" av oss här för jag tror att vi alla känner samma sak då och då. Dock har jag förstått att många jag känner tycker att det är ofint att gnälla och låtsas som om allt är bra.
    Har haft det riktigt tufft på sista tiden med många motgångar. Ständigt kämpande med sömn och mat vilket låter så banalt säkert för många, många tänker säkert att det finns väl värre saker. Men när man är mitt uppe i det så känns allt verkligen supertufft. Ofta känner jag att jag inte förtjänar detta barn då jag kan tycka att det är så fruktansvärt.

Kram
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-08-12 22:36:45 följande:
    Usch, jag förstår precis vad du menar och vi är inte ens inne i den fasen. Tycker att det är viktigt att vi får "gnälla" av oss här för jag tror att vi alla känner samma sak då och då. Dock har jag förstått att många jag känner tycker att det är ofint att gnälla och låtsas som om allt är bra.
    Har haft det riktigt tufft på sista tiden med många motgångar. Ständigt kämpande med sömn och mat vilket låter så banalt säkert för många, många tänker säkert att det finns väl värre saker. Men när man är mitt uppe i det så känns allt verkligen supertufft. Ofta känner jag att jag inte förtjänar detta barn då jag kan tycka att det är så fruktansvärt.

Kram
    Citerar mig själv :) Hon vaknade och skrek så skickade iväg lite för snabbt. Bara "fruktansvärt' som jag avslutade med lät så starkt. Ville egentligen skriva fruktansvärt jobbigt.

Jag förtjänar inga fler barn
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015