• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Kelsson1 skrev 2015-08-15 10:17:30 följande:

VSG och Bell: Tack. Han lugnade ner sig sedan och fick avlastning av maken så fick söka fram appen och han är mitt i andra språnget.
    Han hade inte heller hållit sin kurva gällande vikt så fick idag lägga till lite ersättning smile4.gif mjölken verkar inte räcka till den här gången. Känns inte roligt när jag hade så gärna helammat men måste tänka på bebisens bästa och ge ersättning när min mjölk inte mättar nog.

Jag ville också helamma från början, nu förstår jag inte riktigt varför. Kämpade så för att fasa ut ersättningen vilket jag verkligen ångrar. Nu vägrar Alice flaska (förutom vatten). Hade varit så skönt om hon hade velat ta flaska, så det behöver inte vara negativt att ge lite ersättning också. De flesta sover bättre av det då det är mer svårsmält också kan pappa mata också :)

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-08-16 08:36:19 följande:

God morgon tjejer,

Hur mår ni idag? Själv känner mig lite mör i kroppen då maken och jag sprang Midnattsloppet igår. Våra snälla grannar tog hand om Victor.
    Är faktiskt väldigt stolt över mig själv. Klarade inte under en timme, det blev 2 minuter över men det är inte helt lätt att springa om på vissa ställen, så man hamnar lite i kö...men jag sprang hela vägen, stannade inte och gick inte ett steg heller! Dessutom var det så kul smile1.gif . Jag som inte gillar att springa egentligen smile5.gif

Sedan kan man ju glömma att få ta sovmorgon men vad spelar det för roll när man ser ett litet ansikte som tittar på en från sin säng med världens leende och glittrande ögon?! Vi får se hur dagen blir, vi ser att det minst tre fyra tänder på gång, men solen lyser så det blir bra oavsett smile1.gif

Hoppas ni mår bra och önskar er en härlig söndag! Kram på er

PS: ursäkta skrytet, men sist jag sprang en mil var jag 17 år... smile5.gif

• lelle75
    johjen skrev 2015-08-16 11:05:59 följande:
    Grymt bra jobbat Irma! När jag sprang som mest sprang jag just midnattsloppet på 59 minuter och då sprang jag ca 3 ggr i veckan. Men allt är ju så individuellt men tycker verkligen att du ska vara nöjd med din insats.

Själv är jag inne på tredje veckan med ont i halsen och hängig.. Har inte tränat på en vecka för jag trodde att vilan skulle göra mig frisk men känner mig helt slut. Ärligt talat känner jag mig låg, orkeslös, ont i kroppen och halsen varje morgon men släpper framåt lunch, irriterad på sambon, orkar inte höra av mig till vänner, helt slut på kvällarna efter ha tagit hand om Adam. Inte riktigt likt mig! Visst har jag kraftig pms troligen pmdd men nu är jag inne i den delen av månaden då jag brukar må bra och vara på topp. Känner mig nästan deppig fast jag inte har någon anledning till det. Så trött hela tiden också och sover varje gång Adam sover nu på dagen för att överhuvudtaget orka med dagen. Forsätter det så här får jag nog ringa vårdcentralen för som sagt känner inte riktigt igen mig. Känner mig tröttare och mer sliten nu än när jag inte fick sova på nätterna!

Hoppas ni andra mår bra!

Kram
    Hade du kollat sköldkörteln? Den kan ställa till det ordentligt, även om man fått ordning på det så vips kommer det tillbaka.

Kryiskram
  • lelle75
    johjen skrev 2015-08-16 11:05:59 följande:
    Grymt bra jobbat Irma! När jag sprang som mest sprang jag just midnattsloppet på 59 minuter och då sprang jag ca 3 ggr i veckan. Men allt är ju så individuellt men tycker verkligen att du ska vara nöjd med din insats.

Själv är jag inne på tredje veckan med ont i halsen och hängig.. Har inte tränat på en vecka för jag trodde att vilan skulle göra mig frisk men känner mig helt slut. Ärligt talat känner jag mig låg, orkeslös, ont i kroppen och halsen varje morgon men släpper framåt lunch, irriterad på sambon, orkar inte höra av mig till vänner, helt slut på kvällarna efter ha tagit hand om Adam. Inte riktigt likt mig! Visst har jag kraftig pms troligen pmdd men nu är jag inne i den delen av månaden då jag brukar må bra och vara på topp. Känner mig nästan deppig fast jag inte har någon anledning till det. Så trött hela tiden också och sover varje gång Adam sover nu på dagen för att överhuvudtaget orka med dagen. Forsätter det så här får jag nog ringa vårdcentralen för som sagt känner inte riktigt igen mig. Känner mig tröttare och mer sliten nu än när jag inte fick sova på nätterna!

Hoppas ni andra mår bra!

Kram
    Pröva också Adrekomp för att stötta binjurarna som ofta blir utmattade om det är sköldkörteln som spökar. Det hjälpte mig enormt mycket!
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-08-16 14:09:35 följande:
    Men oj, det låter jobbigt. Ännu märkligare om det inte är din "dåliga" period i månaden... Tror du gör helt rätt i att åka till VC. Hade du kollat sköldkörteln förra gången? Ett tips är att se till att du får tillräckligt mycket magnesium samt järn i dig (magnesium finns i många nötter t.e och järn i kött, spenat osv). Kanske kan du ta en kur blutsaft, det är berikat i järn och hjälper bra. Du ska nog be läkare att ta ett blodprov för att kolla att du inte har någon anemi.

Hoppas verkligen det vänder vännen, det är redan svårt att hålla sig pigg när man jagar en 10-11 månaders bebis på dagarna så att göra det när man inte mår bra är verkligen jobbigt!

Tack för dina peppande ord smile1.gif . Klarade mig på 1.01.50 enligt nettotiden och hade säkert kunnat kapa en minut om det inte hade varit så svårt att springa om. Får ha som mål till nästa år att komma under timmen! I morgon är det dags för första "transformer" pass på sats sedan läääänge, få se hur jag mår efter det smile5.gif

Kram!!
    Eco, såg nu att du ställde samma fråga angående sköldkörteln
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-08-16 15:03:21 följande:
    Eco, såg nu att du ställde samma fråga angående sköldkörteln smile1.gif
    Eko/echo ska det vara
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-08-19 17:13:03 följande:
    Tack för tipsen smile1.gif så salt är alltså ok att ge?
    Från 8 mån är det ok med lite salt enligt Bvc. Så det behöver du inte börja med. Om Douglas äter maten så behöver du ju inte krydda så mycket. Alice åt okryddat i början men nu tar jag en klick normalsaltat smör i Hipps burkar och i gröten, då glider maten ner enkelt. Hade glömt smör vid ett tillfälle och då ville hon inte ha.

Stort tack Irma för smörtips, hade inte funkat annars. Bästa tipset ever!!!

Här funkar mat och sömn mycket bättre och jag har börjat att njuta av livet, ääääntligen!!!

Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-08-21 20:17:44 följande:
    Kör än så länge lite smakportioner bara men det är ändå bra att veta att salt inte är skadligt smile1.gif tillsätter inga kryddor ännu men provar lite smör och grädde om han blir kinkig sedan.
    Man ska inte heller ge spenat och honung till de små, men det visste du säkert redan
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-08-21 20:25:34 följande:
    På BVC säger de att det inte är så bråttom med maten men att de har ett annat behov vid 6 månader gällande järn osv vi provar lite olika och igår hittade vi en som han älskade smile1.gif är hans farmor som håller på och stressar. Det ska vara blåbär, mjuk smörgås och saft och jag håller upp handen som ett stopptecken och ber henne lugna ner sig. Lovar och svär att aldrig bli så där som gammal.
    Ska ha dina kryddtips i åtanke när det blir dags att äta på riktigt
    Usch för otäcka farmödrar. Minns också att Alices farmor skulle lägga sig i vad jag matade.
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-08-21 20:29:05 följande:
    Gah, vilken mardröm med en sådan människa som tror sig veta bäst!! Saft??? Det har Victor fortfarande inte ens smakat...det är väl min franska sida, vatten dricker man till maten smile5.gif .
    Beundrar att du orkar med henne...
    Kram!
    Klart man inte ger saft, då vill de ju inte ha vatten sen utan bara saft.. Tror även att många "svennar" resonerar likadant.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015