• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2015-06-29 11:27:02 följande:
    Hade hon inte varit lite förstoppad? Eller jag missminner mig kanske hehe?

Kram
    Just ja, man blir väl lite förstoppad av majskrokar, är det detta du menar? Jo, hon blir fortfarande lätt förstoppad trots laktulos. Bytte ut katrinplommonpuren (finns bara från nestle) ogillar oeko.. Mot päron/plommon från Hipp men då blev hon förstoppad direkt tyvärr. Så vi får köra på oeko.
    Hon har fått majkrokar idag, ca 3 st. Hoppas inte att hon blir förstoppad igen.

Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-06-29 22:52:04 följande:
    Ge inte majskrokar till henne det är väldigt stoppande tyvärr. Vet fler som fått sluta helt med det just p.g.a förstoppning. Ellas Kitchen har katrinplommonpure i klämmis och det är eko. Gav Maja den på gröten för 1 vecka sedan, halleda va det kom i blöjan efteråt haha. Annars gör egen, det är busenkelt smile1.gif .

Usch ja det är tufft att ändra rutiner. Igår tog det 1h idag 10 min så det går framåt (hoppas jag) Vaggade henne, kör successivt. Vagga och sedan lägga ner direkt. Funkade fint idag. Hoppas på bättring för varje dag smile1.gif .

Kram
    Tack snälla, då var det slut med krokar!
    Tungt att vagga också, pröva även att buffa, knuffa lite på blöjan när hon ligger ner.

Här har vi en usel natt igen :(
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-01 10:40:48 följande:

Lelle - ang vad jag ger Lovisa att äta då jag matar (i bitar som hon äter själv). Vet att du frågade för nån dag sen men har inte hunnit svara.

Vi började med små bitar avocado och banan. Det är mjukt och bebisar har intensiv salivutsöndnring och tuggar med gommarna så det funkar jättebra från runt ett halvår. Sen testade vi med små bitar av färska hallon och färska blåbär, små bitar jordgubbe eller mjukt päron, små bitar tomat, hon har fått smaka små bitar av köttbulle och korv och potatis. (Lovisa är ju 8,5 månad nu). Små brödbitar med smör och ost eller leverpastej eller bara smör men bröd ger jag bara en gång per dag. Vitt bröd, pasta osv är ju också förstoppande. Blir hon lätt förstoppad så undvik vete och kör på potatis, ris, grönsaker protein osv istället och gör egen katrinplommonpure. Så enkelt och mkt godare! Sempers är ju utspädd med vatten och redd med rismjöl. Tycker inte den smakar nånting alls. Hipps i klämmis är också bra som nån skrev om det inte funkar med päron/plommon. Och så mycket vätska nu när det är sommar. Vatten i flaska och dricka själv är uppskattat här.

Barn älskar ju ofta att få äta själv med händerna och det gynnar ju även finmotoriken. Bara ta av kläderna och kör på. Är du jättenojjig så låt henne äta puré ist isf men finns ingen anledning att oroa sig om du ger mjuk mat i små bitar. Har du gått kurs och vet hur du ska göra om nåt fastnar i halsen? Är man väldigt orolig så smittar ju det på barnet och man vill ju förmedla matglädje och lugn i måltidssituationerna så gå en kurs isf så du och pappa kan känna er lugna.

Hoppas det är bra med er annars och att du fått sova bra i natt!!

Stora kramar

Tack snälla vsg - vad skulle jag göra utan dig och dina fantastiska råd!

Belle - usch, jag vet precis hur det är, svärföräldrarna är dock inte elaka, mest inskränkta. Har inte alls lust att hälsa på dem men blir väl så illa tvungen :(

Stort grattis Moelli, minns inte om jag redan har grattat dig. Mycket streesat här nu.

Kramar
  • lelle75
    Lokattis skrev 2015-07-05 10:03:03 följande:

Nu börjar det värsta bebiskaoset lägga sig, snart 4 veckor efter förlossningen. Rutiner är väl synd att säga att vi har skaffat oss, men vi börjar åtminstone förstå lite grann vad hon vill när hon skriker så livet börjar kännas lite lättare.

Vilken resa det har varit, och vilken omställning! Inte mycket som blev som jag hade föreställt mig (akutsnitt, abstinensbesvär efter morfinet, stora amningsproblem, viktnedgång, ersättning och orolig mamma). Men jag tänker att nu kan det bara bli bättre. Vi ammar lite grann, och kompletterar med ersättning. Fördelen (den enda iofs) är ju att pappan också kan mata med ersättning, så att vi kan dela på matstunderna. Har bra stöd från BVC, de informerade både om amning och ersättning när de fick veta vilka problem vi har haft så de ger mig inget dåligt samvete för att jag inte helammar (det gör jag stundvis så bra själv).

Hoppas ni alla har det bra i sommar-Sverige. Kram!

Ersättning har en extremt bra fördel till, de flesta barn sover bättre på natten när de får ersättning.

Kram
  • lelle75
    Lokattis skrev 2015-07-05 20:23:52 följande:
    Ah, så är det kanske. Får räkna alla fördelar man kan komma på smile1.gif
    Här vägras nappflaska med ersättning/välling så det har varit extremt sömnlöst. Önskar så att jag hade kunnat ge ersättning.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-05 20:25:58 följande:

Hej Lelle!

Ytterligare några mattips om bebisen vill äta själv (eller annars också, går ju att mixa om man inte bil ge i bitar). Mozzarella!! Lovisa fullkomligt älskar det! Mjukt och lätt att äta. Eller kokt färskpotatis, riktigt mjuk, i bitar med smör. Kokt ris. Grillad aubergine i skivor med lite olivolja på innan så den blir sådär mjuk och god. Grillad paprika, tar bort skalet. Grillad squash.

Jo barnpoolen köpte vi på Bauhaus. Blir nog toppen nästa år smile1.gif

Ha det bra i solen och värmen smile1.gif

Kram

Tack för tips! Det verkar som om att Alice inte ens gillar pure med små minibitar, som Hipps kalvgryta men det kommer väl..

Här är det sömnlöst fortfarande, oj så vi kämpar. Hon vaknar varje halvtimme fram till ca 00:00 sen sover hon i varje fall två timmar innan hon vaknar igen, men hon behöver inte tutte för att somna om alltid så det är toppen.

Hon har dock börjat vrålskrika som en toka vid läggning och det känns verkligen inte bra. Har prövat ibland med bröstet men det funkar inte heller. Det som funkar är att amma henne när hon är ngt hungrig/törstig i mörkt rum, verkar som om att mjölken lugnar/söver henne och inte tutte, när hon ätit klart så släpper hon bröstet, vänder sig om och somnar (till min stora förvåning). Annars är hon jättestissig och kommer inte till ro. Kan hon vara övertrött? Svårt att veta numera när Alice är trött, innan gnällde hon alltid men hon gör inte det längre. Hon gäspar lite då och då under hela dagen, gör era små det också? Även om de precis har sovit. Hon kan gnugga sig i ögonen redan vid 17-tiden men då känns det väldans tidigt att lägga henne. Igår somnade hon vid 17 och sov i 30 min. Har för mig Whalgren sa att de inte ska sova efter 15, ngn som vet? Vilka tider och hur länge sover era små under dagen?

Kram
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-07-07 07:50:30 följande:

Hej hej tjejer! Hur har ni det? I natt var inge bra natt, var faktiskt ett tag sedan jag bara fick sova 2h ggr 2, jag somnade sent och hon skulle upp kl.6 idag, brukar vara kl.7 vilket jag önskar att det var idag med haha men men.

Phu... Jag har slutat amma henne nu. Inte ammat sedan lördag em. Igår tog hon flaska på natten, natten till idag vill hon inte ha så fick göra gröt. Men gud va svårt det är att få henne att somna på natten nu utan tutte. Hur göööör man? På kvällarna är det pappa som nattar just nu. Går inte med mig (stinkande kossan) haha. Hon vill ha tutte på kvällen. Så går lättare med pappa. Vilket är ganska skönt att de gör. Dom 2 får kvällsmys tillsammans smile1.gif

Så tråkigt att sommaren gick och gömde sig smile4.gif

Kram

Jag ammar lillan nästan till sömns, då somnar hon utan skrik. På natten behöver hon inte tutte mer, pappa har ju sovit med henne sedan midsommar nu. Sov med henne inatt och det var så skönt att slippa söva henne med tutte heeela natten. Vi lyckas söva om henne på natten med "musik". Sleep baby sleep, sök på Spotify. Den första låten funkar bäst här, pouring rain, gjort en lång spellista med samma låt så att den spelas om och om igen. Hon vaknar tyvärr fortfarande ofta men ju snabbare man spelar låten när hon vaknar desto snabbare somnar hon om, ibland tar det bara ngn sekund. Ibland behövs buffning i stjärten, man måste våga pröva nya saker varje natt (med risk för sämre sömn då) så att man till slut hittar ngt som funkar. Har gett mig fan på att Alice ska sova hela natten inom en månad. Har en plan på att jag o pappa ska hålla oss vakna fyra halva nätter och sätta på musiken så fort hon gnyr, efter det kommer hon nog lära sig ( a la Anna Wahlgren delvis)

Lycka till!

Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-07-07 12:28:48 följande:
    Danisen skrev 2015-07-07 07:43:59 följande:Phu... vad läskigt! En varg... nä då blir man plötsligt väldigt liten på jorden. Tur du vände

Maja sover ungefär som Victor på dagen.
    Precis, inte direkt ett möte man vill ha. Har ringt till länsstyrelsen, uppenbarligen så finns det vargar i Brottby, så det är inte så märkligt att de kan vandra till Täby... Det märkliga var att min ena granne såg "en stor märklig grå hund med en jättesvans" kl halv sju framför bostaden, och en annan granne såg samma några minuter senare i parken här, så det måste vara den jag såg sedan på promenaden. Jag blev mest orolig då jag hade hunden med mig. Vargar brukar ju inte attackera människor. Stackarn, han var säkert lika rädd om inte mer...

Dock höll jag mig borta från skogen idag smile5.gif

Annars är allting bara fint, Victor fyller 10 månader idag! Vad tiden flyger iväg...Han är verkligen en solstråle, och så oerhört sällan ledsen. Nu sträcker han sig efter allt möjligt och om han gnäller är det mest av frustration... Det går så fort med utvecklingen nu. Han älskar att leka i sin lekhage, han tjoar och skrattar när vi läser böcker tillsammans, och det finns inget roligare än att titta på när pappa gör sina fåniga danser smile5.gif
    Tänker ofta på donatorn och vilken gåva vi fick Hjärta

Hur mår ni idag?

Lelle, hur var natten?

Kram!!
    Grattis fina Victor! Hon vaknade ofta inatt, sov som längst två timmar men somnade om fort :)

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-06 16:28:31 följande:
    Oj va jobbigt! Stackars er!!

Lovisa gnuggar sig i ögonen då hon är trött eller hungrig. Sov tre ggr per dag totalt ca 3 tim på dagtid då hon var som Alice. Plus kl.19-06/07 ca på natten med i snitt ett par amningar. Om det inte var tänder på g. Då kunde det bli varannan timme. Äter hon tillräckligt? Utvecklingsfas? Om hon har tänder på g så behöver hon nog alvedon till natten? Hur många tänder har hon fått nu?

Sen när det var jättevarmt så sov vi dåligt med. Hela familjen smile5.gif Lovisa sov i bara blöja. Hon blev för varm annars. Bättre natt i natt. Skönt!! Även om det är trist med regnet.

Kram
    Inte hunnit svara ännu, sorry. Jo, det är nog tänder. Hon har fått två där nere vid 5 mån. Nu är de övre på väg, hon störs enormt och vi ger henne alvedon. Hon är besvärad ändå med alvedon stackarn. Hur ofta kan man ge alvedon? Gillar inte det egentligen.. Och utvecklingsfas, gulp.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-07-06 16:36:32 följande:

Och Lelle - hur är det med mjölk igen? Åt hon mjölkfritt då hon sov bättre med pappa? Med mjölk nu? Utifrån vad du berättat förut tycker jag ändå att det lät lite misstänkt. Kram

Ringde läkaren på Alva-kliniken. Han trodde absolut inte på mjölk så utgick från att det inte behövde uteslutas. Vi hade en riktigt bra natt häromnatten, hoppas på vändning snart.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015