Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
Kram
Hon har fått majkrokar idag, ca 3 st. Hoppas inte att hon blir förstoppad igen.
Kram
Lelle - ang vad jag ger Lovisa att äta då jag matar (i bitar som hon äter själv). Vet att du frågade för nån dag sen men har inte hunnit svara.
Vi började med små bitar avocado och banan. Det är mjukt och bebisar har intensiv salivutsöndnring och tuggar med gommarna så det funkar jättebra från runt ett halvår. Sen testade vi med små bitar av färska hallon och färska blåbär, små bitar jordgubbe eller mjukt päron, små bitar tomat, hon har fått smaka små bitar av köttbulle och korv och potatis. (Lovisa är ju 8,5 månad nu). Små brödbitar med smör och ost eller leverpastej eller bara smör men bröd ger jag bara en gång per dag. Vitt bröd, pasta osv är ju också förstoppande. Blir hon lätt förstoppad så undvik vete och kör på potatis, ris, grönsaker protein osv istället och gör egen katrinplommonpure. Så enkelt och mkt godare! Sempers är ju utspädd med vatten och redd med rismjöl. Tycker inte den smakar nånting alls. Hipps i klämmis är också bra som nån skrev om det inte funkar med päron/plommon. Och så mycket vätska nu när det är sommar. Vatten i flaska och dricka själv är uppskattat här.
Barn älskar ju ofta att få äta själv med händerna och det gynnar ju även finmotoriken. Bara ta av kläderna och kör på. Är du jättenojjig så låt henne äta puré ist isf men finns ingen anledning att oroa sig om du ger mjuk mat i små bitar. Har du gått kurs och vet hur du ska göra om nåt fastnar i halsen? Är man väldigt orolig så smittar ju det på barnet och man vill ju förmedla matglädje och lugn i måltidssituationerna så gå en kurs isf så du och pappa kan känna er lugna.
Hoppas det är bra med er annars och att du fått sova bra i natt!!
Stora kramar
Nu börjar det värsta bebiskaoset lägga sig, snart 4 veckor efter förlossningen. Rutiner är väl synd att säga att vi har skaffat oss, men vi börjar åtminstone förstå lite grann vad hon vill när hon skriker så livet börjar kännas lite lättare.
Vilken resa det har varit, och vilken omställning! Inte mycket som blev som jag hade föreställt mig (akutsnitt, abstinensbesvär efter morfinet, stora amningsproblem, viktnedgång, ersättning och orolig mamma). Men jag tänker att nu kan det bara bli bättre. Vi ammar lite grann, och kompletterar med ersättning. Fördelen (den enda iofs) är ju att pappan också kan mata med ersättning, så att vi kan dela på matstunderna. Har bra stöd från BVC, de informerade både om amning och ersättning när de fick veta vilka problem vi har haft så de ger mig inget dåligt samvete för att jag inte helammar (det gör jag stundvis så bra själv).
Hoppas ni alla har det bra i sommar-Sverige. Kram!
Hej Lelle!
Ytterligare några mattips om bebisen vill äta själv (eller annars också, går ju att mixa om man inte bil ge i bitar). Mozzarella!! Lovisa fullkomligt älskar det! Mjukt och lätt att äta. Eller kokt färskpotatis, riktigt mjuk, i bitar med smör. Kokt ris. Grillad aubergine i skivor med lite olivolja på innan så den blir sådär mjuk och god. Grillad paprika, tar bort skalet. Grillad squash.
Jo barnpoolen köpte vi på Bauhaus. Blir nog toppen nästa år
Ha det bra i solen och värmen
Kram
Hej hej tjejer! Hur har ni det? I natt var inge bra natt, var faktiskt ett tag sedan jag bara fick sova 2h ggr 2, jag somnade sent och hon skulle upp kl.6 idag, brukar vara kl.7 vilket jag önskar att det var idag med haha men men.
Phu... Jag har slutat amma henne nu. Inte ammat sedan lördag em. Igår tog hon flaska på natten, natten till idag vill hon inte ha så fick göra gröt. Men gud va svårt det är att få henne att somna på natten nu utan tutte. Hur göööör man? På kvällarna är det pappa som nattar just nu. Går inte med mig (stinkande kossan) haha. Hon vill ha tutte på kvällen. Så går lättare med pappa. Vilket är ganska skönt att de gör. Dom 2 får kvällsmys tillsammans
Så tråkigt att sommaren gick och gömde sig
Kram
Och Lelle - hur är det med mjölk igen? Åt hon mjölkfritt då hon sov bättre med pappa? Med mjölk nu? Utifrån vad du berättat förut tycker jag ändå att det lät lite misstänkt. Kram