• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

linnea83 skrev 2015-08-31 22:22:24 följande:

Här har C också blivit sjuk :(.Tredje natten nu,men bättre med nässpray och alvedon iaf.Första natten hade vi bara koksalt hemma som inte hjälpte ett dugg!Den blicken man fick när man köpte "riktigt" nässpray för 1-åringar när han bara är 8 mån ;).Men det är ju faktiskt samma som dom ger på nyfödda på bb så är nog lugnt ;).Han har vaknat 2 ggr igårnatt och fått ersättning,och han har faktiskt somnat i min famn <3 nu vid 22 när han äter första ggn :).Märks dock inte på dagen att han är sjuk mer än att han är snorig,för fullt ös ändå :).Ser lite lustigt ut för han vill ju ställa sig med hjälp av möbler men bena orkar inte riktigt nu ;).Usch för stackarna!Vi får hoppas att det går över fort..

Hur är det med Charlie idag? Adam vaknade kl 05 och försökte med vagnen med än gång men gick inte idag. Vid 06 la vi oss i vår säng och jag tänkte att han får amma hur mycket han vill nu när han är sjuk.. Vi får ta fighten igen när han är frisk igen! Han ammade då i ca 15 min, bökade runt i sängen en stund och sen somnade han och sov en timme till med handen på mig! Så var nog närhet han velat ha hela tiden och han behöver ju inte somna med tutten i munnen nu så händer det igen kommer jag lyfta över honom till vår säng, amma och somna om.. Förhoppningsvis! Han somnade 19.30 och sov till 05 vilket man får tycka är ok när man är lite sjuk!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-08-31 15:30:41 följande:

Johjen - ang din sambos fundering på ett andra barn osv så kan jag bara rekommendera att hinna få det stabilt i livet och relationen innan man skaffar nr 2. Att hinna hitta tillbaka till varandra igen. Få sömnen att funka, må bra fysiskt och psykiskt. Det är oerhört tufft med två, speciellt två små och tyvärr är det ju så att alla inte klarar det. Vet de som separerat både då barnen var små och som gjort det då de blivit lite större för att de tappat bort varandra i all vardag, vabb och logistik. Vill inte vara en domedagsprofet men två blöjbarn som båda sover på dagen (olika tider) är ingen dans på rosor. Det är tufft även om det även är helt underbart. Men man får helt enkelt bestämma sig för att härda ut i början och göra det bästa av situationen. Men egen tid och tid tillsammans får man absolut inte som när man har ett barn. Att vara gravid med allt vad det innebär är ju också mycket tuffare då man har barn så mitt råd är att inte stressa. Njut av det ni har och ta det där lite längre fram Vår äldsta dotter var 1 år och 9 månader då jag blev gravid och jag hade absolut inte velat bli det tidigare. Vår äldsta tjej slutade med blöja i sommar och sover ju inte på dan längre. Hon har blivit så stor och verbal så nu känns det som att vi är igenom den tuffaste fasen. Och framför allt - jag och maken är fortfarande kära

Stora kramar

Missade detta igår Villsågärna!

Tack för dina ord! Vi har ju inte tänkt att börja försöka förrän Adam är 1,5 år så det är ju ett tag kvar. Men visst har du rätt att man ska hitta tillbaka till varandra och igår bestämde vi att det är dags att ha barnvakt några kortare stunder så vi kan göra något som par ensamma. Så i nästa vecka tänkte vi praktisera detta för första gången! Egentligen tycker jag att vi om jag jämför med vänner har en stabil och harmonisk, kärleksfull relation men visst har den blivit tilltufsad av att få barn. Men visst blir det en inställningsfråga och egentligen hade jag velat ha 3 år emellan men vi får se hur vi gör!

Kram
  • johjen

Förresten fick vi köpt en bilbarnstol igår, en Britax Max Way blev det då den var en av de modeller som funkade i sambons skåpbil. Adam verkade nöjd, somnade gott på vägen hem..

Kram

• johjen
    Irma01 skrev 2015-09-01 13:43:00 följande:

Hej tjejer!

Villsågärna hur mår du idag? Hoppas du är piggare! Håller förresten med dig att om att det är omöjligt att ha skärmförbud tills de är tre men så länge man kan vänta med det desto bättre...

Linnea, hoppas Charlie är bättre.

Johjen, bra beslut, att vårda relationen är så viktigt! Vi har gått igenom mycket, först distansförhållande i 2,5 år, sedan min flytt hit, lära sig språket, få jobb, känna sig underlägsen när man bråkar pga språket, kulturskillnader, cancer, behandlingar ja, hela grejen som du vet. Så vi känner att vi har en rätt bra grund och ändå märker vi hur lätt irritationen kan komma pga missförstånd för varandras situation. Så att ni umgås själva och "hittar tillbaka" innan nästa bebis är nog det klokaste ni kan göra!

Lelle, hur har det gått, lyckad du få bort paddan?

Kram på er!

Vilken resa du gått igenom Irma! Måste säga att jag trodde att du var född i Sverige av franska föräldrar men förstår nu att så är inte fallet och din svenska är perfekt!

Kram på dig!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-09-01 20:13:23 följande:

Hello!

Jo nu är både jag och tjejerna förkylda och ikväll är maken ute med jobbet Representation så inte läge att stanna hemma även om han ville hjälpa. Lovisa sov kass i natt. Snurrade först i sin säng och sen i min. Har varit helt omöjlig idag med. Knappt sovit. Men ingen direkt feber iaf. Bara dunderförkyld och 37,6. Kan kanske har hon ont i halsen eller i örat. Blr natten lika jobbig så åker vi till vårdcentralen imorgon. Hon somnade på en alvedon här iaf. Läste saga tillsammans alla tre och sen har jag sprungit skytteltrafik mellan sovrummen efter nattningen då storasyster också är lite hängig och varit som Alfons Åberg ikväll. Ville ha vatten, snyta sig osv. Lovisa gnällig och hade nog velat bli buren (lilla sjuklingen) men det fungerade ju inte då jag var ensam. Fick gå in och klappa om henne och buffa flera gånger och varje gång så ropade storasyster om nåt. Så typiskt! Hon håller inte på så annars då vi lägger varsin. Grymt svår och splittrande ibland att inte räcka till men nu sover de iaf båda två. Puh!!

Nu ska jag pusta ut i soffan med ett avsnitt av Mammon (rek om ni inte sett den).

Stora kramar till er alla!

Stackars er! Hoppas du och tjejerna kryar på er snart och att du får lite sömn i natt.

Adam fortfarande förkyld men inte lika gnällig idag, kunde leka själv långa stunder, nya favoritleksaken är nu ett knippe med matmått, typ deciliter, tsk, msk osv..

Varit i stan på middag med tjejerna, riktigt trevligt och sen bio med några av dem. Vi såg filmen om Ingrid bergman, väldigt intressant om hennes liv. Klart sevärd! Nu bums i säng för Adam lär väl vakna om några timmar..

God natt!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-09-01 20:13:23 följande:

Hello!

Jo nu är både jag och tjejerna förkylda och ikväll är maken ute med jobbet Representation så inte läge att stanna hemma även om han ville hjälpa. Lovisa sov kass i natt. Snurrade först i sin säng och sen i min. Har varit helt omöjlig idag med. Knappt sovit. Men ingen direkt feber iaf. Bara dunderförkyld och 37,6. Kan kanske har hon ont i halsen eller i örat. Blr natten lika jobbig så åker vi till vårdcentralen imorgon. Hon somnade på en alvedon här iaf. Läste saga tillsammans alla tre och sen har jag sprungit skytteltrafik mellan sovrummen efter nattningen då storasyster också är lite hängig och varit som Alfons Åberg ikväll. Ville ha vatten, snyta sig osv. Lovisa gnällig och hade nog velat bli buren (lilla sjuklingen) men det fungerade ju inte då jag var ensam. Fick gå in och klappa om henne och buffa flera gånger och varje gång så ropade storasyster om nåt. Så typiskt! Hon håller inte på så annars då vi lägger varsin. Grymt svår och splittrande ibland att inte räcka till men nu sover de iaf båda två. Puh!!

Nu ska jag pusta ut i soffan med ett avsnitt av Mammon (rek om ni inte sett den).

Stora kramar till er alla!

Glömde skriva att du verkligen är en supermamma så klarar av två sjuklingar! Heja dig!

Kram
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-09-02 10:04:45 följande:

Tack vännen, nej flyttade hit hösten 2000, snart 15 år sedan redan!!

Menade mest att oavsett vad man har gått igenom tillsammans så är det ju A o O att fortsätta ha en aktiv kommunikation...

Vad mysigt din kväll lät, måste ha knöts verkligen skönt att få ro om sig själv och få tid med sina vänninor.

Hoppas att ni har kunnat sova Ok och att Adam mår bättre.

Victor är inte förkyld just nu iaf, men man märker verkligen att han kräver mer och mer underhållning, dock är det väldigt viktigt för mig att han sysselsätter sig själv lite och "lär sig ha tråkigt" i emellanåt. 

Skulle ha haft träning av valpen idag, men så ringde min gulliga uppfödare och tyckte synd om mig som ska dra vagnen osv i detta blåst och ösregn så vi flyttade på den. Just nu sover Victor middag och valpen ligger på mina fötter och tuggar på ett hundben.

Tänker förberedda i lugn och ro Victors 1 år kalas som vi ska ha på lördag, lite i förväg. Tänk att han redan blir ett!

Kram vännen

Ja tänk att Victor redan är ett år! Läste lite i vår gamla tråd idag mest för skoj skull och jösses vad fort tiden går! Kommer dock ihåg alla våndor och oro.. Hur kommer ni fira Victor på lördag? Vi kommer nog bara ha närmsta familjen när Adam fyller ett om drygt en månad.

Kram!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-09-02 17:02:58 följande:

Hej vänner!

Bättre natt och bättre dag här. Puh! Och Lovisa har lärt sig att gå ner med fötterna och rumpan först ifrån soffan. Underbart!! Som vi har övat och nu har poletten trillat ner En stor dag. Speciellt för hennes bodyguard nr 1 dvs jag Dagens favorittrick dock att lägga leksaker i toaletten. Suck! Så här håller vi nu strikt på att stänga toadörren ordentligt.

Skriver mer sen!

Kram

Vad skönt att ni mår bättre! Och att Lovisa lärt sig gå ner med ändan först! Men så klart är det nya hyss som att slänga saker o toaletten! En riktigt busunge den där Lovisa!

Här är Adam fortfarande ganska förkyld och vaknade kl 04:45 i morse och fick då komma över i vår säng och tutten. Efter ca 15 min ammande snurrade han runt i sängen en stund, somnade, vaknade igen, lite tutte till och vid 06.30 somnade han igen och sov till 08:30 och jag med! Så skönt! Sov sedan ett långt pass under dagen, 12:30 till 15:30 och väldigt skönt! Dock en snorig och gnällig eftermiddag men då hade jag ändå hunnit med en hel del under dagen.

Nu dags för sängen!

Kram
  • johjen
    lelle75 skrev 2015-09-03 15:16:35 följande:

Inte hunnit läsa ikapp, vi är sjuka blää.

Lyckades vid ett tillfälle få i henne mat utan paddan men nu matvägrar hon igen..

Kram

Krya på er!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015