• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Sira skrev 2015-09-24 15:32:16 följande:

Nu börjar så sakta spädbarnstid-dimman rulla in här... Har inte haft varken tid eller ork att surfa på Fl på flera dagar, det har varit fullt upp här hemma. Så trött om kvällarna och har bara gått och lagt mig så fort jag kunnat. 

Lelle - Så kämpigt ni har det! Men jag tycker inte du ska vara så hård mot dig själv. Barn är egna individer och även om såklart föräldrarna påverkar så är det inte allt, även föräldrar som gör allt "rätt" kan ha krävande barn. Vår äldsta var en mycket krävande bebis och de andra föräldrarna i föräldragruppen gav en massa "goda" råd. De råden funkade jättebra på deras barn, de sov så gott själva hela natten, sov bra på dagen och somnade om så enkelt om de skulle vakna, inga problem. Medan vår tjej knappt gick att få att sova någon annanstans än i famnen, även på natten. Vi hade ett babynest till henne mellan oss i sängen och där sov hon kanske två timmar per natt om jag ammade henne till sömns medan hon låg i nästet och sedan försiktigt försiktigt flyttade bröstet från hennes mun när hon somnat. Det var väldigt svårt att inte känna att det var mitt eget fel, att jag på nåt sätt gjorde fel som inte kunde lösa det bättre... Men hon har helt enkelt en stark personlighet och en stark vilja, det har hon fortfarande och hon är en helt normal tre-åring idag. Jag förstår att du är uppgiven, det är så himla jobbigt när mat och sömn inte funkar och inga tips man får hjälper och för alla andra verkar det bara flyta på... 

Johjen: Så skönt att det inte var öroninflammation så att ni kunde komma iväg! Hoppas ni har en bra semester! Det borde vara perfekt väder i Spanien nu.

Bell: Hoppas allt löste sig med äldre dotterns fot. Diabetes är besvärligt även om den sköts bra. 

Irma: Åh så kul med U2-konsert! Lyssnade mycket på dem en period. Tycker fortfarande de är väldigt bra. Måste varit en upplevelse att få se dem på riktigt.

Vsg: Vad skönt att det inte var magsjuka! Huva för att vara själv med barnen i det läget!

Ber om ursäkt om jag glömt någon, har inte gjort det för att vara elak i så fall. Är bara trött och ofokuserad för tillfället...

Ja verkligen perfekt väder här som en bra sommardag hemma och svalkande i vattnet. Förstår att du inte orkar hänga här jämt.. Hur gammal är den lilla nu?
  • johjen
    Kelsson1 skrev 2015-09-24 16:42:12 följande:

Bell: Tack för uppmuntrande ord, hjälper.

Nu har han under två dagar sovit ensam i sängen eller i vagnen några timmar så känns som om det är på väg att vända åt rätt håll nu (hoppas det håller i sig).

Har inte varit lätt att komma in o läsa eller kommentera när både maken och dottern varit sjuka. Tur att lilla Niilo och jag klarat oss från förkylningen.

Hoppas ni slipper förkylning! Inte kul när bebis blir förkyld..
  • johjen

Irma och Villsågärna, håller helt med er i ert resonemang gällande föräldraskap även om jag också tror att det finns mer eller mindre svårare barn. Tror både på arv och miljö, att man föds med en viss personlighet men hur den utvecklas beror väldigt mycket på hur man bemöts och hur omgivningen är. Kan likställa ditt resonemang om hundar med hästar Irma, som jag hållt på med hela mitt liv. I stallet där jag rider nu finns en häst som inte är helt säker i trafiken men det brukar gå bra när jag rider henne. Sist när jag red henne dock kände jag mig ur balans och inte på topp och hon blev orolig och höll på att sparka mot en bil som körde fort förbi. Mycket beroende på vilka känslor jag förmedlade och handlar mycket om ledarskap här också! Jag upplevs nog som en stabil person och lite som en ledare men att få barn var för mig så omvälvande och ett helt nytt område som jag inte behärskade så blev så osäker, rädd och litade inte på min egna förmåga och tycker det fortfarande svårt idag att vara en bra förälder. Visst är mer cool nu än vad jag var i början men tex nu på semestern har jag varit allt annat än cool.. Nervös inför flygresan så jag fick ta en Ipren för att slappna av, orolig att Adam inte äter ordentligt, sover dåligt, för varm, för kall i luftkonditioneringen, får för mycket sol på sig, ska vara gnällig när vi äter ute mm mm.. Försöker ta det lite mer som det kommer men är ju ett kontrollfreak och vill ju Adams bästa och att allt ska gå så smidigt som möjligt. Idag tex var vi ute och åkte med bilen i flera timmar och Adam sov först och sen vaknade han och efter en stund blev han gnällig. Inte så konstigt när han suttit i bilen i 3 timmar och säkert var hungrig! Då fokuserar jag på hur jobbigt det är att han är hungrig medan min sambo ser bara hur duktig han har varit under bilfärden.. Vet att det handlar om ledarskap eller det man sänder ut gällande barn också men får inte riktigt till det ännu såsom jag gör med hästarna och i viss mån arbetslivet. Tex sambon lägger Adam varje kväll och han somnar oftast med än gång. Om jag någon gång gör det tar det 30-60 min innan han somnar..

Oj vilket långt inlägg! Missförstå mig rätt, vi har det jättebra här i Spanien och jag försöker verkligen njuta men önskar att jag var lite mer relax och lugn och att jag inte påverka Adam med min oro och osäkerhet.

Kram på er!

• johjen

Har ni läst Kitty Jutbrings krönika i expressen om att småbarnsåren pajar sexlivet? Nu tycker jag inte det stämmer på oss fullt ut men en det igenkännande helt klart! Försöker länka till artikeln men får inte till det.. Nåväl, nu blir det poolhäng en stund medan Adam sover!

Kram

• johjen

Hola! Hemma igen efter en härlig vecka i Spanien. Allt har gått jättebra, Adam har varit super duktig och när jag väl kunde börja slappna av så har det varit väldigt skönt.. Sovmorgon har jag haft, sov till kl 10 efter ha ammat Adam kl 06, druckit vin för första gången sedan jag blev gravid och unnat mig en glass varje dag.

Oj vad ni är aktiva! Har knappt hunnit läsa här än mindre kommentera.

Angående järndiskutionen har min Bvc-sköterska varken gett industritillverkad gröt eller mat och gett smörgås med leverpastej och yoghurt, och sa till mig att göra detsamma, och hennes barn mår bra. Rekommenderar också palttunnbröd har även köpt något som heter järnrikebröd och smular mer i maten.

Kram

• johjen
    lelle75 skrev 2015-09-28 16:05:23 följande:

Kära vänner! Jag är verkligen ledsen över att jag skapar sådan förvirring hos er. Som ni vet är jag väldigt trött och läser sällan igenom en extra gång innan jag postar. Har forfarande inte hunnit att läsa allas inlägg ordentligt, bara skummat lite snabbt och känner av ngn slags upprördhet gentemot mig, stämmer det? Måste verkligen säga att jag är superchockad av allas reaktioner. Jag har ju aldrig skrivit att jag är rädd för att Alice ska dö, eller jag det? Vill bara inte att hon ska få järnbrist framöver och bli ännu mer trött, då hon redan sover dåligt. Jag menar generellt sett att barn kan dö av näringsbrist och att det är var mammas skyldighet att se till att få i sina barn näring, just det kanske var lite konstigt skrivet. Det finns ingen som helst panik, oro eller stress här när det gäller järnbristen. Alice har ju ätit gröt fram tills för en vecka sedan och kommer nog att börja göra det igen. Men fram tills dess måste vi hitta på ngt annat.

Tack för all tips om vad som innehåller järn, det mesta hade jag koll på (förutom ärtor). Men tänkte mer på recept som tex sesamkakor som var ett toppentips. Men var väl inte så tydlig där heller vad jag eftersökte. Just nu gör vår au pair grötfingrar med kokosmjölk, hoppas att det ska passa lilla damen i smaken. Jag har en au pair som gör nästan allt här hemma när det gäller markservice så jag är verkligen inte stressad som ni har fått uppfattning om. Nu när Alice äter själv så sitter jag bredvid och myser då det är så gulligt att se när hon mumsar. Det finns ingen stress kring maten längre så jag tycker att det är synd om jag förmedlar det. Jag är verkligen superledsen över all röra jag har skapat och kan bara säga förlåt.

Jag har länge tänkt att det tar upp för mycket av min tid att hänga här på FL och tänkt att jag bör sluta med det men det har varit svårt att lämna er då jag tycker att jag fått så mycket stöd, tips och stöttning. Jag har för ett par dagar sedan gått med i annan grupp som egentligen passar mig lite bättre, där man ställer korta frågor och får korta svar. Så det blir nu ett passande läge att lämna er då jag ändå verkar besvära er med mina trötta inlägg! Stort tack för allt stöd och all hjälp som jag har fått den första tiden med min underbara lilla Alice!

Många kramar

Tråkigt att du lämnar oss lelle men förstår! Ibland hittar man annat som passar än bättre. Personligen har jag väl upplevt en viss stress från din sida men tänker att det har mycket med sömnbristen att göra. Ver dock att du är den absolut bästa mamma som Alice kan ha!

Stort lycka till och titta gärna in här någon gång och berätta hur det går.

Kram!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-09-29 09:32:54 följande:

Hur är det med er idag vänner? Vi är på Österlen nu och njuter av underbart höstväder med tjejernas farmor och farfar!! Körde ner själv med båda tjejerna igår. Sju timmars bilresa. Puh!! Gick jättebra pausade totalt 2 tim då båda behöver röra på sig och springa/leka. På så sätt blir resdagen rolig också och de sover bättre i bilen. Åkte 8 och kom fram 17. Lovisa sov totalt 4 timmar i bilen. Somnade ändå 20 och sov till 06!! Jag och hennes storasyster somnade 21 Jag var helt slut men så värt det och väldigt skönt med egen bil och kunna packa mkt. Nu ska vi njuta här en vecka

Johjen - underbart ni verkar ha haft det! Välkommen hem

Ha det så bra kära vänner!! Hoppas solen skiner på er med!!

Kram

Så skönt att allt gick bra, duktiga tjejer du har! Mysigt med Österlen också, suger i restarmen fast vi precis kommit hem! Vi ska försöka få till någon kortare tripp här hemma också ev till Stockholm eller Skåne, nu när vi är lediga båda två. Så lyxigt, ledig en hel månad tillsammans, det har vi aldrig varit! Ska in till jobbet en sväng på torsdag och sen blir det jobb med överlämning två dagar innan jag börjar officiellt 2 november men annars ska jag njuta av varje sekund som föräldraledig! Precis varit ute på en promenad och ska försöka mig på en kortare löprunda senare och köra min styrketräning som jag haft uppehåll med på semestern. Underbart väder här med och ska ta mig en kaffe på altan efter jag hängt ut tvätt i solen. Älskar hösten när den är så här.

Kram på er!
  • johjen
    Sira skrev 2015-09-29 11:52:36 följande:

Vsg: Wow vad modig du är som ger dig på en sån resa själv! Där är verkligen inte jag än! Jag funderar mer på om jag ska våga låta äldsta ta med cykeln i eftermiddag när vi går ut. På en helt annan nivå med andra ord...

Irma: Lät härligt med långpromenad! Jag tog en tur efter att jag lämnat på förskolan häromdan. Gav energi för hela dagen nästan!

Johjen: Vad härligt det låter! Läser mellan raderna att resan gjort er gott och gett er energi. Ser du fram emot att börja jobba igen? Jag minns att jag hade lite dubbla känslor. Det var jätteskönt att få komma iväg själv och vara mitt gamla jag samtidigt som jag lämnade en tid som aldrig kommer tillbaka. Och då var det ju inte de jobbiga stunderna med första året jag kom ihåg...

Känner precis så Sira! Helt klart dubbla känslor! Försöker tänka att det inte ska bli som förut på jobbet med en massa resor utan nu ska jag vara på ett och samma ställe med kan 2 resor över dagen i månaden vilket är lyx då jag rest varje vecka sedan 2008.. Sen ska jag jobba 80 % med en ledig dag i veckan första året då sambon ska vara hemma. Får se om jag jobbar kortare dagar sen när Adam börjar dagis men det blir inte förrän nästa höst! Hur klarade du övergången från hemammaliv till arbetsliv?
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-09-30 14:48:26 följande:

Hur mår ni idag tjejer? Skiner solen på er med? Här i Skåne är det underbart väder. Känns som semester Vi myser och har det toppen fortfarande!!

Ha en bra dag alla!

Kram

Så härligt det låter och duktig du är som klarade nerresan galant! Ja vilka dagar vi har! Adam vaknade kl 06 som vanligt men nu när sambon inte ska upp på morgonen ligger vi alla kvar i sängen och slumrar och jag ammar från och till.. Imorse gick vi inte upp förrän 08:30! Efter frukost åkte jag till stallet och red ut på en underbar tur till havet. Solen sken och havet glittrande! När jag kom hem igen åt vi allihopa lunch på altanen i solen och sen stack sambon ut med moutinbiken och jag ringde svärmor som gick med mig och Adam på en härlig promenad i skogen. Så skönt, bästa vädret nu!

Adam har fått mer och mer vilja och upptäckt att han kan bestämma själv vad han inte vill äta.. Han som ätit allt innan! Just nu älskar han turkisk yoghurt men inte min hemmagjorda barnmat på lax, sötpotatis och morot som han alltid gillat förr.. Han vill och mer och mer hålla i maten själv, innan har han nöjt sig med att bli matad. Ja han håller på att bli stor helt enkelt!

Hoppas ni får fina dagar i Skåne!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-09-30 18:21:57 följande:

Vi köpte precis ny till Lovisa. Pearl verkar jättebra tycker jag om man har Isofix. Vi vill ha henne i framsätet så då gick den tyvärr bort. Vår treåring testade den med och då var den i minsta laget däremot. Kan ju vara värt att tänka på. Henne vänder vi inte förrän hon blir fyra och tills dess sitter hon bättre i maxi cosi Mobi som vi har. Den är större. Blev en Britax highway till Lovisa istället och så får hon ärva maxi cosi Mobi sen när storasyster blir större och sitter framåtvänd.

Kram

Vi har också köpt en Britax higway till Adam och han verkar jättenöjd!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015