• johjen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-07-07 12:28:48 följande:

Precis, inte direkt ett möte man vill ha. Har ringt till länsstyrelsen, uppenbarligen så finns det vargar i Brottby, så det är inte så märkligt att de kan vandra till Täby... Det märkliga var att min ena granne såg "en stor märklig grå hund med en jättesvans" kl halv sju framför bostaden, och en annan granne såg samma några minuter senare i parken här, så det måste vara den jag såg sedan på promenaden. Jag blev mest orolig då jag hade hunden med mig. Vargar brukar ju inte attackera människor. Stackarn, han var säkert lika rädd om inte mer...

Dock höll jag mig borta från skogen idag

Annars är allting bara fint, Victor fyller 10 månader idag! Vad tiden flyger iväg...Han är verkligen en solstråle, och så oerhört sällan ledsen. Nu sträcker han sig efter allt möjligt och om han gnäller är det mest av frustration... Det går så fort med utvecklingen nu. Han älskar att leka i sin lekhage, han tjoar och skrattar när vi läser böcker tillsammans, och det finns inget roligare än att titta på när pappa gör sina fåniga danser

Tänker ofta på donatorn och vilken gåva vi fick 

Hur mår ni idag?

Lelle, hur var natten?

Kram!!

Grattis i efterskott fina Victor!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-07-08 13:21:42 följande:

Här har Lovisa också slutat amma helt. Hon blir 9 månader om ett par dar. Känns väldigt dubbelt. Jag gillar ju verkligen att amma och ammade ju länge förra gången men samtidigt har det varit svårt att hinna med då vi har två och jag har på sistone ofta känt att jag inte räcker till riktigt. Kände att nattamningen inte funkade längre heller även om vi oftast bara ammade en gång per natt. Vill kunna finnas där även för storasyster och att pappa tar ett större ansvar även för Lovisa nu då han är hemma ett par månader i sommar.

Trots att det här nu känns bra och det är nåt som skett helt odramatiskt, inget vi tvingat på Lovisa utan hon slutar själv, så jag grät hela kvällen igår då det var första kvällen hon inte ville amma Hon ville inte amma nu på morgonen heller (vi har på sistone bara ammat morgon och kväll) Nu är det slut helt enkelt! Jag kommer aldrig att amma mer och en ny tid har infunnit sig. Är väl hormoner i rullning också men visst är det en sorg även om det också känns jättebra.

Vi gjorde som så att vi började ge henne ersättning i flaska för en månad sen, som mellis (aldrig på natten, då nattammade hon fort plus morgon och kväll), och hon äter numera väldigt bra med vanlig mat på dagarna. Sen fick pappa lägga henne varje kväll i två veckor och då gav han ersättning innan läggning. I samband med detta slutade hon nattamma efter några dagar. Hon vaknade fortfarande men jag lyfte bara upp henne och vaggade lite och la ner henne igen. Vi smög in andra rutiner helt enkelt och med flaska så finns ju alltid risken att amningen ebbar ut. Nåt vi tänkte att blir det då så blir det annars får hon amma morgon och kväll ett tag till om hon vill. Nu valde hon själv att det var nog med det

Hoppas ni har en bra dag i regnet tjejer!!

Stora kramar

Kram till dig vännen! Förstår att det känns dubbelt och som att en epok går i graven.. Men tänk så mycket roligt du har framför dig tillsammans med dina fina flickor!
  • johjen

Adam 9 månader idag! Herregud vad tiden springer fort! Vi firar det genom att träffa Adams sysslingar för lite lek och stoj!

Kram på er!

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-07-09 11:44:44 följande:

Jobbig natt här med!! Lovisa håller på att få tand igen och somnade 19.30 som vanligt. Sen vaknade hon vid 23.30 (då jag skulle lägga mig, blä ). Försökte göra som vanligt och lägga ner henne, buffa i hennes säng osv men det funkade inte alls. Hon var så ledsen trots alvedon. Klamrade sig fast vid mig. Så hon fick sova bredvid mig i sängen. Snurrade och bökade i en timme men sen somnade hon och vaknade nog bara till 2-3 gånger efter det (ropade till, ville ha napp och somnade om). Men funkade inte att lägga tillbaka henne i sin säng. Då vaknade hon och skrek hjärtskärande. Så hon fick sova med mig i natt. Sov till slut till 07. Men nu har hon börjat ta plats i dubbelsängen den lilla. Vill liksom ha lite mer space nu då hon inte ammar längre Men idag verkar det bättre. Hon har precis sovit 2 tim på fm så hon har nog inte ont av tanden längre.

Kramar till er alla!!

Har också haft några stökiga nätter med Adam och tror det är tänder på gång igen. Han vill snutta och snutta och snutta och när jag efter en timme tar bort bröstet så snurrar han runt och håller på. Har ju bara en 90 säng och både Adam och jag sover bättre ensamma men när jag lägger över honom i hans säng vaknar han och vill snutta igen.. I tisdags var jag ute och åt med några kompisar och sambon la Adam och det hade gått jättebra. Visst det tar lite längre tid men det går! Varit mycket snuttande och vakentid på natten de sista dagarna så jag i morse allvarligt funderar på att sluta amma.. Så trött och visst förra veckan fick jag sova ett 7 timmars pass men det är enda gången på 9 månader! Hade tänkt amma minst 1 år och börjar jobba igen 1 november och tänkt sluta till dess. Adam verkar älska bröstet och blir exalterad varje gång vi ska amma..

Kram
  • johjen

Tack Villsågärna och Irma för ert engagemang. Har funderat idag och känner mig riktigt slut och dessutom pms, blir alltid tröttare då, och inte kännt mig som en bra mamma idag. Sambon och jag har pratat och han lägger Adam ikväll och sover med honom och just nu är jag ute med hunden men när jag kommer hem ska jag lägga mig med en bok i sambons rum, egentligen Adams , och sen sova där hela natten.. Håller tummarna att Adam somnar och sover i natt! Dessutom fick han alvedon vid läggdags för han har varit väldigt grinig och tagit sig för munnen hela dagen.

Hoppas resan till Skåne går bra Villsågärna!

Kram

• johjen

Vad skönt att det gick så bra Villsågärna! Hoppas ni får det fint i Skåne. Är ni på Österlen?

Adam sov med sambon hela natten! Tog längre tid att lägga honom och han vaknade 2 ggr och skrek i 15-20 min, det skar i mammahjärtat, men annars gick det bra! Kl 06 vaknade han igen och då fick han bröstet men efter han slutat suga frenetiskt och bara snutta så tog jag bort bröstet och då försökte han leta efter det en stund men jag klappade honom över ryggen och sjöng de vaggvisor vi brukar sjunga och efter 5 min somnade han. Och sov till kl 9! Vi kör på samma upplägg ikväll, hoppas det går lika bra. Känns jobbigt att han gråter så på natten men vad ska man göra? Sambon tar upp honom, vaggar honom och lägger honom bredvid sig och klappar honom och efter ett tag slutar han gråta.. Jag är nog extra blödig pga pms men hade ju velat att han gnällde lite och sen var nöjd. Somna om utan gråt verkar vara en utopi!

Kram

• johjen
    glader skrev 2015-07-11 11:49:13 följande:

Hej tjejer! Har bara läst sista sidan, hinner inte mer just nu. Jag ligger själv i någon slags helvetisk maginfluensa med 39 graders feber och mannen är bortrest (kommer hem om 3-4 timmar) så jag fokuserar mest på att överleva. Inne på tredje dagen också och får inte behålla någon mat trots intag av Dimor, som tur är kräks jag inte men jag mår ganska illa hela tiden

Vad jag förstått är det ovanligt att små barn smittas av just magsjukor, någon som vet om det stämmer?

Lelle - Tror som övriga att gråt är inte farligt om man då och då kommer in och tröstar och visar att man finns där. Hedda gråter eller gallskriker sällan men hon ligger alltid och gnäller, gnölar och bökar i en halvtimme innan hon somnar. Problemet nu är framför allt att hon ställer sig upp i spjälsängen hela tiden och då somnar man ju inte... Vi brukar alltid gå in till henne nåra gånger, läga ner henne, ge nappen, rätta till sängen och klappa om. Till slut somnar hon.

Usch vad jobbigt med magsjuka glader! Hoppas verkligen du mår bättre nu! Vet inte om de små kan smittas av detta och hoppas inte Hedda blivit sjuk.

Kram
  • johjen

Lelle hur går det för dig och lilla Alice?

Irma, Villsågärna hur mår ni?

Bell, hur går det med samsovnigen?

Har har vi haft det underbart skönt och lyxigt då sambon varit ledig i två veckor. Hunnit med både mycket egentid och mycket familjetid och sovit borta två nätter och det gått bra. Sedan 4 dagar tillbaka är det sambon som nattar sover med Adam och det har hitintills, peppar peppar, gått över förväntan! Första natten vaknade han och skrek en längre stund 2 gånger, andra natten vaknade han 1 kort gång, tredje natten sov han 9 h i sträck och i natt sov han från 20:30 till 6 då fick han tutten en stund men fick inte somna med den u munnen och låg och vred sig en stund men somnade om och sov till 8:30!! Sambon kommer fortsätta lägga honom fram till fredag sen är det dags för mig att försöka tänkte vi.. Eller är det för tidigt? Ska vi låta sambon lägga Adam ett tag så sen rutinen sätter sig? Sambon sa i morse att han längtade efter att få lägga Adam ikväll och så mysigt att se att de knyter an på ett nytt sätt. Så nu har jag börjat amma lite på dagtid igen för vill inte sluta med det ännu men är noga med att det inte blir när han ska

• johjen

När han ska sova. Så ammar nu när han vaknar på morgonen och efter eftermiddagsvilan. Får se hur länge det håller!

Ha en fin vecka alla!

Kram

• johjen
    emeliearcen skrev 2015-07-16 11:09:50 följande:

Hej på er! Behöver skriva av mig och fråga er om råd. Vår lille kille, Kasper, på 3,5 veckor har stora problem med att han sväljer mycket luft vid amning. Jag har kommit på att han ofta andas genom munnen i vanliga fall, vilket visst är väldigt ovanligt för spädbarn. Så det känns som att han har svårt att andas genom näsan och på så vis inte riktigt hittar rytmen i andningen när han ammar.

Eftersom han sväljer luft får han ju också en hel del magknip, han vrider och vänder på sig, skriker, söker efter tutte, kräker, hickar osv. Tycker så synd om honom. Finns det något jag kan göra för att hjälpa honom? :(

Tacksam för råd och stöttning.

Hej och grattis till Kasper! Hade också en del problem ibörjan vid amning dock inte det som du beskriver men funderar på om han får rätt tag om bröstvårtan? Måttar du in bröstet så han inte får tungan emellan? Verkar han vara täppt i näsan för övrigt? Förstår att det måste vara jobbigt för honom att svälja en massa luft. Har du pratat med ditt bvc eller ännu hellre amningshjälpen / amningsmottagningen som brukar finnas på samma sjukhus som ni födde på?

Hoppas det blir bättre för Kasper snart!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015