• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-07-01 16:48:40 följande:

När jag var gravid skrev jag om min kompis som tog avstånd för att jag blivit gravid och att jag var så himla ledsen för det. Den 2 april samma dag som Douglas föddes satte hon in 2 embryon och det ena fäste och hon är nu i trettonde veckan och hennes bf är 1 januari 2016. Är så oerhört glad för hennes skull smile1.gif det var deras tionde ivf och första graviditet. Ett bra exempel på att man inte ska ge upp. I misären med svärmor är jag så glad för hennes skull

Kul med bra nyheter .
  • Irma01
    linnea83 skrev 2015-07-02 05:10:43 följande:
    Ja mannen fick åka och köpa en 1:a igår :).Resultatet blev att han inte vaknade inatt men tyckte det va morgon nu 5 :).Fast hellre det :).
    Vad gäller fasen ska han vara ute ur den senaste nu (kollade för ett tag sen då inget va bra)..Men har såklart förlagt den (på ett bra ställe ;)..).

Nä vi kör nog ettan..Vet inte eg varför man ska behöva byta...Så ska vi fortsätta kämpa på med senare läggning :).

Igår åt han bra,men ska jag ge mat vid 18 också?Han får sin "middag" (nästan alltid riktig mat) vid 16-16.30,sedan ersättning när han ska lägga sig.Denna får han i sovrummet.Måste nog börja med nån typ av mer ordentligt matschema.Men mat en gång till då?
    Bara ett tips men jag skulle nog byta...det finns ingen anledning att Charlie skulle vägra t.e Hipp. Då vet du också att det är ekologiskt och utan maltodextrin. Tyvärr har Nestle rätt mycket onödigt "skit" i sina produkter. Maltodextrin är oerhört snabba "tillverkade" kolhydrat.

Som vsg skrev är det bästa att förskjuta med 10 min och se hur det går. Men som sagt, glöm inte att anpassa måltidernas tid.

Lycka till!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-07-02 14:53:09 följande:

Hur är det med er alla idag? Här står termometern på 32 grader i skuggan. Hjälp smile4.gif nästan lite för varmt då man har bebis men å andra sidan är det ju skönt att sitta även i skuggan idag.

Kram på er och ha en bra dag!!

Tack vännen det är bra och jag njuter bara då det har varit så himla trist väder hela juni... Kan inte klaga nu. Vi var och badade idag, väldigt skönt!

Nu ligger Victor i sin lekhage inne och har hur kul som helst och jag sitter på altanen och läser i solen en stund. För varmt för honom ute just nu. Har bra koll på honom, så det är lugnt!
    Väldigt skönt med lekhagen, speciellt då han verkligen trivs där. Annars är det prommis tidigt på morgonen son gäller, sedan brukar vi leka tillsammans, läsa en bok, åka någonstans och då får han sin egen stund om han nu inte sover.

Är dock glad att inte vara i Frankrike just nu, det är över 40 grader hos mina föräldrar och 37 i Paris (hemskt där då det ofta blir dålig luft dessutom). Vi åker om två och en halv vecka, förhoppningsvis är det lite normalare temperaturer då.

Kram!
  • Irma01

Hej tjejer!

Lelle, Victor somnade idag runt kvart i fyra och sov en timme. Det brukar inte störa hans nattsömn. Han har ganska oregelbundna tider när det gäller sovstunder på dagen. Sover ofta i vagnen på morgonpromenad, allt mellan 9 och 11. Och sedan en stund på em, beroende lite på hur han sov på fm.Men han har aldrig sovit speciellt långa stunder på dagen.

Idag hände en rätt ovanlig sak på promenaden...vi brukar träffa räven och se både harar och rådjur, men idag är jag rätt så säker på att jag såg en varg. Var inte så kaxig och gick tillbaka, då jag hade ju hunden med mig...dagens äventyr alltså!

• Irma01
    johjen skrev 2015-07-06 22:18:40 följande:
    Usch då! Varg är ju inget man vill träffa på! Ser rådjur varje dag och ibland räv, kanin, grävling och älg.. Men aldrig varg! Tur att det gick bra Irma! Min sambos moster bor i sälen och har hund och där har vargen tagit några hundar så man ska vara försiktig..

Kram
    Danisen skrev 2015-07-07 07:43:59 följande:
    Phu... vad läskigt! En varg... nä då blir man plötsligt väldigt liten på jorden. Tur du vände

Maja sover ungefär som Victor på dagen.
    villsågärna38 skrev 2015-07-07 10:32:08 följande:
    Nej men hjälp!! Huga va läskigt. Varg i Stockholm? Undrar om du inte ska anmäla det till kommunen eller nåt. Här ska det ju inte finnas några vargar. Tur du vände!!

Kraaam
    Precis, inte direkt ett möte man vill ha. Har ringt till länsstyrelsen, uppenbarligen så finns det vargar i Brottby, så det är inte så märkligt att de kan vandra till Täby... Det märkliga var att min ena granne såg "en stor märklig grå hund med en jättesvans" kl halv sju framför bostaden, och en annan granne såg samma några minuter senare i parken här, så det måste vara den jag såg sedan på promenaden. Jag blev mest orolig då jag hade hunden med mig. Vargar brukar ju inte attackera människor. Stackarn, han var säkert lika rädd om inte mer...

Dock höll jag mig borta från skogen idag

Annars är allting bara fint, Victor fyller 10 månader idag! Vad tiden flyger iväg...Han är verkligen en solstråle, och så oerhört sällan ledsen. Nu sträcker han sig efter allt möjligt och om han gnäller är det mest av frustration... Det går så fort med utvecklingen nu. Han älskar att leka i sin lekhage, han tjoar och skrattar när vi läser böcker tillsammans, och det finns inget roligare än att titta på när pappa gör sina fåniga danser
    Tänker ofta på donatorn och vilken gåva vi fick Hjärta

Hur mår ni idag?

Lelle, hur var natten?

Kram!!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-07-08 11:52:22 följande:
    Tack då vet jag, igår sov hon dåligt på dagen och lade henne 18:30 ca, hon trodde nog att det var hennes eftermiddagspass, efter 30 min vaknade hon och skrek länge, ville inte sova mer. Hon somnade sedan vid 22:00, pust. Så här blir det väldans stört. Måste nog jobba på tråkiga rutiner här :(

Kram
    Hej Lelle,

Ingen aning om det kan hjälpa er, men kom på att detta gör vi med Victor och jar gjort länge: om vi nu är hemma när han ska sova "middag", beroende på när jag märker att han börjar bli trött (allt ifrån kl 13 till kl 15) så har vi absolut inte samma typ av rutin som för natten. Vi tar inte på pyjamasen, vi tar av byxorna /shorts och låter bodyn vara på, så lägger vi honom i sin säng, sätter igång hans mobil, som han tittar på och ler och så går vi helt enkelt ut ur rummet. Ofta så pratar han lite och det tar en stund innan han somnar. Jag går aldrig in när han "pratar", jag går bara in om han skriker på det sättet som jag vet betyder att han inte alls tänker sova! 

Jag förstår verkligen att ni letar efter alla metoder som kan hjälpa, och fungerar det med musik så är det väl toppen. Personligen har jag nest gått på egen känsla, då jag tycker ibland att man blir mer förvirrad av alla olika åsikter som finns i böckerna. Men det är som sagt bara att göra det som känns rätt i magen och det är du och Alice pappa som känner henne bäst.

Jättebra att ni har en plan!

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-07-09 09:20:12 följande:

Adam 9 månader idag! Herregud vad tiden springer fort! Vi firar det genom att träffa Adams sysslingar för lite lek och stoj!

Kram på er!

Grattis Adam!!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-07-09 11:44:44 följande:

Jobbig natt här med!! Lovisa håller på att få tand igen och somnade 19.30 som vanligt. Sen vaknade hon vid 23.30 (då jag skulle lägga mig, blä smile4.gif ). Försökte göra som vanligt och lägga ner henne, buffa i hennes säng osv men det funkade inte alls. Hon var så ledsen trots alvedon. Klamrade sig fast vid mig. Så hon fick sova bredvid mig i sängen. Snurrade och bökade i en timme men sen somnade hon och vaknade nog bara till 2-3 gånger efter det (ropade till, ville ha napp och somnade om). Men funkade inte att lägga tillbaka henne i sin säng. Då vaknade hon och skrek hjärtskärande. Så hon fick sova med mig i natt. Sov till slut till 07. Men nu har hon börjat ta plats i dubbelsängen den lilla. Vill liksom ha lite mer space nu då hon inte ammar längre smile5.gif Men idag verkar det bättre. Hon har precis sovit 2 tim på fm så hon har nog inte ont av tanden längre.

Kramar till er alla!!

Men gumman då <3. Ibland är det som du gör, att bara vara lyhörd. Har de ont behöver de mer närhet ju. Skönt att hon kunde somna hos dig iaf!
    Värst är det ju när de bryter ut, och som tur är håller det sig inte i längre perioder.
    I förrgår skrek Victor flera ggr och jag fick gå runt och bära en stund innan han kom till ro. Vet inte vad det berodde på men igår var allt som vanligt igen.

Hoppas att ni får en bättre natt idag.
    Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-07-09 12:08:56 följande:
    Har också haft några stökiga nätter med Adam och tror det är tänder på gång igen. Han vill snutta och snutta och snutta och när jag efter en timme tar bort bröstet så snurrar han runt och håller på. Har ju bara en 90 säng och både Adam och jag sover bättre ensamma men när jag lägger över honom i hans säng vaknar han och vill snutta igen.. I tisdags var jag ute och åt med några kompisar och sambon la Adam och det hade gått jättebra. Visst det tar lite längre tid men det går! Varit mycket snuttande och vakentid på natten de sista dagarna så jag i morse allvarligt funderar på att sluta amma.. Så trött och visst förra veckan fick jag sova ett 7 timmars pass men det är enda gången på 9 månader! Hade tänkt amma minst 1 år och börjar jobba igen 1 november och tänkt sluta till dess. Adam verkar älska bröstet och blir exalterad varje gång vi ska amma..

Kram
    Hej vännen.

Förstår att du vill fortsätta amma, men jag skulle ta bort nattamningen om du vill få bättre nätter. Han behöver absolut inte äta på natten och om du är trött på att vara en napp så är det den enklaste lösningen. Som vsg skrev, är det bara att fortsätta amma honom på dagen.
    Annars riskerar du bara att befästa ett beteende du inte vill ha. Bara ett förslag

Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-07-09 09:19:04 följande:
    Tack, men det blev en usel natt med ca 29 uppvak, dock somnade hon om fort med endast musik men det gjorde inte hennes mamma. Hon har tidigare alltid "sovit" 20:00-8:00 och på sista tiden ungefär 19:00-6:00/6:30. Vi är inte alls ute efter att få ta sovmorgon då vi båda är morgonmänniskor. Det var helt enkelt omöjligt att natta om henne, försökte flera ggr och vi låg kvar i sängen, försökte att amma henne till sömns/till ro men det gick inte det heller. Vi var inte hemma kl. 18:00, hon somnade i vagnen, ögonlocken var på väg ner. Borde jag tagit upp henne och inte låtit henne somna? Känns hemskt att göra så, hon hade nog somnat i bilen på väg hem annars. Hade tyvärr inte möjlighet att åka hem tidigare. Hon sov bara två ggr innan på dagen, första gången visserligen två timmar vilket aldrig hänt tidigare (men då somnade hon också 22:00 på kvällen) andra gången 30 min och hon kunde inte hålla sig vaken då vid 18:00. Hennes sovtider har varit 19-6:00/6:30 på sista tiden, det är inget som vi själva ha styrt utan det väljer hon själv. Nu när hon somnat 22:00 så vaknar hon 8:00. Men hon vaknar till den vanliga tiden och har lite svårt att somna om men vill inte gå upp, hon sover till 8:00 men skruvar på sig, vänder sig, gnäller till osv (vilket hon har gjort hela natten)

Kram
    Usch, vad jobbigt.

Det är så svårt att ge "råd" då man inte känner Alice. Men frågan är om hon helt enkelt störs av att sova med någon. Även om det kommer att vara skrik och ta tid så är det säkert värt att lära henne att somna i egen säng. Eller vaknar hon lika många ggr då?
    När det gäller sovstunder så gäller det att anpassa (plus/minus 30) nattningen beroende på.

Säg att om Victor sover 16.30 till 17.30 i stället för 14.30 till 15.30, då lägger vi honom runt halv nio i stället för kvart i åtta, åtta.
    Vi håller inte honom vaken, men vi kanske väcker honom om han sover längre än en timme.
    Vi går mycket på känsla, samtidigt som vi har klara rutiner. Jag tror att det viktigaste är att ge det sättet man har valt en chans. Ibland kanske man ändrar allt för snabbt bara för att det inte fungerar som man har tänkt snabbt nog. Men det är som sagt oerhört svårt att säga då man ser det från sitt eget erfarenhet.

Kram.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015