• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Oj oj oj vad det går undan nu... Vet inte riktigt när det började "på riktigt" men det är full fart med allt! Han snackar hela tiden, mest pa pa pa och dadada, så klart är hans far helt exalterad . Han kryper för fullt, ska ta allt som går att få tag på, gallskriker om man ta bort det, och man får vara glad om han sover en timme på em i sin säng (om vi är hemma). Hejdå lugna stunder!

Men det är oerhört kul att se hur lätt han är att ha med sig i olika sammanhang. I torsdags var vi och tränade vatten med hundarna, först blev det terrängkörning med vagnen (jag älskar min Buffalo) och sedan satt han i vagnen och tittade på oss. Han började skratta när hunden gick ut i vattnet och simmade till apporten och tjöt av skratt när han kom tillbaka och skakade sig .
    Det krävs inte mycket för underhållning...nöjd i över en timme i vagnen, utan att somna (det gör man ju bäst i bilen).

Tycker att det är lite dubbelt: helt underbart att få följa denna fascinerande utveckling samtidigt som jag skulle vilja kunna stanna tiden ibland.
    Är så tacksam att vi till slut får uppleva allt detta <3.

Ha en härlig söndag kära vänner!

• Irma01
    lelle75 skrev 2015-06-28 21:42:06 följande:
    Kanske inte var så tydlig, men allt handlar ju om sömnen så det är verkligen ett problem för oss eller utmaning kan vi också kalla det. Ju mer hon äter på dagen desto bättre sover hon på natten, det har vi tydligt märkt av. Den dagen hon åt som mest behövde jag inte heller amma på natten. Så jag kämpar hårt nu för att få i henne mat och det stressar verkligen upp mig. Är också lite orolig över att sambon vill att jag sover med henne igen, han blir ju ändå väckt ett par ggr under natten då han får buffa på henne. Inte så kul att bli väckt och sedan behöva gå och jobba dagen efter, men han kämpar på. Tack och lov för jag var verkligen på bristningsgränsen och hade inte klarat många nätter till. Känner inte att jag är riktigt läkt ännu då jag ständigt har en stress och oro över hennes sömn och mat. Men kommer nog att repa mig snart!

Både jag och pappas största oro är att Alice ska sätta i halsen så vet inte riktigt om jag vågar ge hennes små bitar mat. När vet man om de är redo för det? Majskrokar ska jag våga mig på nu då de smälter i munnen. Är det små smulor bröd med smör och leverpastej som du ger dina små? Har du andra tips på småbitar mat som man kan börja med?

Kram
    Lelle,

Om jag kan ge några tips är det först och främst att inte stressa upp dig när ni ger Alice mat. De känner ju av vår stress och det kan påverka henne. Var väldigt lugn, ha mycket tålamod, försök göra det lite till en lek, så blir det lättare.

Jag förstår verkligen att du vill att hon äter med tanke på det helvetet ni har varit med om med sömnen, men att stressa kommer bara att göra det krångligare.

När det gäller nätterna, kanske det vore en bra möjlighet att prova låta henne sova själv om ni nu ska byta rutin igen?

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-06-28 13:32:51 följande:
    Underbart smile1.gif Känner igen det där!! Ja visst är det härligt men samtidigt oerhört krävande. Lovisa är också crazy mest hela tiden. Övar på att gå för fullt nu. Och säger Mamama hela tiden så här är det jag som är mäkta stolt smile1.gif Det verkar ha vänt i stolen vid matning nu också. Hon har börjat applådera då hon sätter sig ner så vi hoppas att hon snart förstår poängen smile5.gif

Ha en härlig dag!

Kram
    Härligt

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-06-28 22:15:43 följande:
    Förstår dig precis, med Adam är det likadant! När blev han så stor och ibland är han fortfarande så liten.. smile1.gif

Kram
    Eller hur!

Kram
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-06-29 11:25:53 följande:
    Ingen?
    Hej Danisen!

Det är svårt att ge tips, beror mest på vad du själv tycker är OK och hur Maja är..

Jag skulle eller göra båda samtidigt då du ändå ändrar läggningsrutin eller så skulle jag först i några dagar ta bort tutten vid läggning och sedan börja lägga henne i egen säng.

Eftersom Victor alltid har sovit i egen säng har jag inga andra tips tyvärr.

Hur var semestern förresten?

Kram!
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-06-30 15:01:08 följande:

Jag måste få skriva av mig. Jag har en svärmor som hör hemma i helvetet. Hon är rakt igenom ond. Hon hatar mig över allt annat. Det har verkligen eskalerat sedan vi fick barn. Inget jag gör är bra och hennes metoder är de bästa givetvis. Att barn ska skrika ensamma i sin säng är helt normalt får de inte göra det blir det inte folk av dem. Att jag ammar ofta är helt åt helvete också så klart.
    Igår var de här och då vilade jag med Douglas på eftermiddagen och det var så klart åt helvete för ju längre man väntar med att vänja dem att sova i egen säng ju svårare blir det. Jag förstår inte varför det är så hemskt att ge sitt barn närhet och kärlek. Bebisar ska också badas och schamponeras minst en gång om dagen enligt henne. Naglarna på honom är alltid för långa och hans skorv i hårbotten ska skrapas bort. Hon hånar mig för allt jag gör och hon trycker ner mig varje gång vi ses.
    Det har gått så långt så jag får ångest varje gång de ska komma hit, det ska alltid sovas över för det är helt omöjligt att komma över dan.
    Min sambo tycker att det här är jobbigt men tar alltid hennes parti och säger att jag ska vara en större människa och inte bry mig om henne. Min sambo vill att vi ska semestra med dem och det gör mig helt panikslagen, är också rädd att hans mamma ska bli slutet för vår relation.
    Det går liksom inte att säga till henne för hon har alltid rätt även om hon har fel.
    Har försökt säga till min sambo att det är bättre att han åker dit själv, de bor i Borlänge, men det vill han absolut inte för han vill att vi åker dit som familj vilket inte längre fungerar. Jag får tryck över bröstet igår när hon stormade in och skulle styra och ställa. Det är ju ohållbart.
    Så mycket negativt det blev nu men var tvungen att ösa det ur mig smile4.gif

Vilken jobbig situation Bell!

Håller helt med Johjen, du ska inte behöva vara den större människa här. Försök hålla dig lugn och sakligt förklara för din sambo att

1) du är fortfarande extra känslig pga hormonerna

2) Det är ditt och hans hem, din svärmor är en gäst och har inte rätten att bestämma över dig.

3) han är pappa nu och ska bete sig därefter först och främst, det är prioriteten. Att vara sin mors tacksamma son får komma i andra handen

4) Ni ska inte behöva ursäkta er för de metoder ni väljer. Säg att hon är välkommen men att det är du och din sambo som bestämmer hur ni gör med er son.

Jag tror att du vinner på att behålla din lugn. Även om jag kan förstå Moolie förslag så tror jag att det bara kastar mer olja på elden.

När det gäller semestern så stå på dig och säg att du behöver avkoppling och helt enkelt inte kommer att få det där. Du har ju redan sagt att han kan åka själv, och han kan inte tvinga dig att följa med. Säg att du längtar efter att få göra något bara ni för första gången, kanske han förstår bättre då.

Stor kram!
  • Irma01
    Moolie skrev 2015-06-30 19:03:05 följande:
    Tror det beror på hur man säger det. Man kan säga det välment och man kan säga det snorkigt. Bara att välja själv efter eget sin slag och beroende på mottagaren.
    Det är lätt att missförstå på nätet, och vad jag skrev var ingen kritik av dina förslag, hoppas du inte tog det som det.

Jag kanske var inte så tydlig, men min tanke är precis som villsågärna skrev att Bell ska ta detta med sin sambo, då det är bara han som kan sätta stop för detta.

Att gå in i svärmors lek skulle bara ge henne det hon vill, som då kan gå gråta till sin son om hur otrevlig och elak hennes svärdotter är. Den typen av person har en stor bekräftelsebehov och uppenbarligen har hon sin son runt sitt lillfinger fortfarande.

Men jag har ingen erfarenhet av en elak svärmor, min mans styvmamma var som en mor till mig och jag kan då inte leva mig in i en sådan tråkig och jobbig situation.
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-06-30 21:48:57 följande:
    Det är han som måste ta fighten med henne och om hon inte förstår så måste det nog bli så att hon inte kan komma hit. Min svärfar är så snäll och jag förstår inte varför hon är så elak mot mig.
    Hon är oerhört respektlös mot mig och det måste ju upphöra och jag önskar att min sambo inte är så konflikträdd, fattar inte riktigt varför han inte vågar säga ifrån till henne.

För mig är det helt onormalt att vilja åka hem till morsan på semester och sova i våningssäng i en lekstuga. Jag ska aldrig bli som hon mot Douglas tjejer.
    Nej, jag kan verkligen hålla med dig...inte min drömsemester heller

Hoppas som sagt att din sambo förstår och står upp för dig vännen!

Styrkekram
  • Irma01
    Moolie skrev 2015-06-30 23:31:10 följande:
    Oh nej, jag tog inte illa vid mig! Hoppas inte du gjorde det heller! Detta med smileys... Via telefonen finns här inget sådant alls...!
    Danisen skrev 2015-06-30 20:54:18 följande:

Jag har använt amningsnapp Hela tiden och gör fortfarande Maja är 8 månader nu. Enligt mig är den en riktigt bra uppfinning minsann kan inte utan. Så kör på vetja.

Jag har testat ett par gånger utan. Senast i förmiddags... Men det GÅR inte...! Så nu får jag bara gilla läget att den där nappen ska hänga med överallt! Tycker nästan att den kan vara smidig med iofs... Ingen mjölkläcka delux om hon tappar taget. Allt stannar i nappen!
    Nej då absolut inte

När det gäller dyngsrytmen så fick Victor den ganska tidigt, jag minns knappt, men ofta var det kanske två ggr per natt han ammades och så somnade han snabbt om i sin säng.

Tror att han var kanske 4-5 månader då han ammade en gång per natt.

Det är väldigt olika, vissa har samma rytm som de hade i magen, andra är väldigt aktiva på natten och det tar ett tag innan det ändrar sig.

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-06-30 22:49:43 följande:
    Har nästan slutat amma på dagen men är vi hemma och han ska sova så ammar jag en stund. Hur får du henne att somna på dagen? Adam sover absolut bäst och längst om han ligger i sin säng eller i bilen. I vagnen sover han max 45 min och blir för kort ned två ggr 45 min tycker jag. Annars ammar jag när han ska sova på kvällen, någon eller några ggr på natten och när han vaknar. Inga långa amningar typ 5-10 min ( jag som amma upp till 45 min förr!!!) Vill ju absolut få sova bättre men vet inte riktigt hur det ska gå till i praktiken.. smile1.gif
    Hej vännen,

Håller med både Danisen och vsg.
    När du är redo så kommer du att hitta det sättet som fungerar.
    För oss var det som vsg skrev, helt odramatiskt när jag tog upp och vaggade i stället för att amma. Tog två nätter så sov han hela natten. Men då var jag helt redo och bestämde att nu var det slut med amningen.

Så ta din tid, det kommer att gå fint!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015