• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-06-17 09:37:19 följande:
    Tack Irma! Tycker också att det låter lite, hoppas att hon får i sig mer snart. Fick han även 4 msk (pulver) gröt till mellis också?

Vad är kompott? Det låter franskt ????
    Är det nyttigast att ge gröt eller finns det andra nyttiga alternativ till mellis?

Inatt sov Alice mycket bättre, hon åt ju mer än vanligt igår så gissar att hon varit hungrig lilla stackaren..

Kram
    Hej, 

Kompott är egentligen bara fruktpuré . Jag gör ofta själv, kokar små bitar av olika frukter en kort stund och mixar med stavmixer.
    Victor får det som mellis, alternativ kompott blandat med turkisk yogurt, han älskar det

Så vi blandar rätt mycket, mellan ren fruktpuré, yogurt o fruktpuré, gröt som mellis. Om jag ger gröt som mellis ger jag då en annan typ än det han fick till frukost ( t.e dinkel till frukost, havre som mellis).

Underbart att Alice börjar sova bättre!

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-06-17 11:13:50 följande:
    Tack! Efter det inlägget hade vi en skitnatt som slutade med att jag trillade ihop på toaletten av yrsel, bölade i en pöl och sambon fick ta en gallskrikande Adam..
    Men så typiskt .-(

Hoppas verkligen att det bara var en en gångsgrej. Inte lätt detta verkligen! Frågar som vsg om du har lågt blodtryck? Det har jag och fick sådana problem med yrsel förut också, men det slutade faktiskt i samband med att jag tränade kontinuerligt. Vet inte om det hade med saken att göra i och för sig!

Men med tröttheten och sömnbristen är det inte konstigt att yrsel till slut kommer om du har från början lägre blodtryck.

Stora kramar, och håller alla tummar att det blir en bra natt nu!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-06-17 15:23:59 följande:

Och så kom hon på hur man klättrar ur ikea-barnstolen vid matning... Den lilla busfisen

Slut på friden alltså

Här hade vi en stor dag igår! Första riktiga förflyttningen, jag hade lagt honom på filten i vardagsrummet, klippte klorna på ena hunden i rummet bredvid och när jag kom tillbaka var han inte längre på filten, men 2, 5 meter därifrån, tittade på mig med ett stort leende typ "Kolla på mig!". Helt underbar!

Men, ja, nu kan man inte vända ryggen till längre...

Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-06-20 20:18:13 följande:
    Tack vsg - då vet jag. Får nog ge henne lite tutte på dagen så hon somnar också går vi ta ett nytt grepp när pappa har semester igen.

Denna natt gick lika bra som första, hon vaknade till ordentligt vid 1:40 och åt ordentligt och sov sedan till 7:30, vaknade till några ggr men somnade om snabbt med pappas hjälp, buffning i stjärten :)

Och både jag och pappa sov ngt bättre denna natt. Jag vaknade dock 00:00, 1:40, 4:00, 6:20 men somnade om hyfsat fort, ha ha, vem ska lära mig att sova nu :)

Väcker du Lovisa för att amma henne på natten eller vaknar hon alltid samma tid ungefär för att amma?

Kram
    Så kul att läsa att det går så mycket bättre för er nu! Tänker så klart inte svara för vsg, men personligen skulle jag absolut INTE väcka Alice för att amma henne på natten! Vaknar hon och du vet att det är att hon hungrig så amma men undvik så mycket du bara kan att väcka henne.

Kram!
  • Irma01
    Kelsson1 skrev 2015-06-21 11:34:11 följande:

Nu kan jag ansluta mig på riktigt till den här tråden smile1.gif .
    Vår lilla Niilo är äntligen här!
    Mjölkproduktionen har kommit igång efter intensivt ammande under drygt ett dygn.
    Så allt gått bra smile1.gif

Stort grattis Kelsson!!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-06-21 14:01:46 följande:
    Tack, vi fick sådana på Apo men det rinner ut igen, hon verkar inte gilla laktulosen, hon vill inte svälja den :(

Imorse när hon vaknade ammade jag inte utan prövade med gröt istället, gick inte, prövade även med grötklämmis men inte det heller. Hon verkar inte vilja ha mat på förmiddagen och vet inte vad jag ska göra för att få henne att äta. Vid 15 kan hon äta grötklämmis vilket är bra. Ammade ju även en gång till inatt vid 3:00-tiden, kan hon varit mätt vid 7:00 då?

Har för mig att ngn skrev att fläsk på rumpan minskar när man ammar, stämmer det? Har undrat ett tag varför mina gamla byxor är förstora trots att jag väger samma som innan, men så slog det mig att kanske rumpan minskat..

Kram
    Hej Lelle,

Ett tips är att prova med vanlig mat på morgonen. Som t.e kött kokt i buljong med lite grönsaker, mixat eller avokado eller mosat kokt äggula.
    Jag ger även Victor turkisk yoghurt blandat med fruktpure och han älskar det. Kanske Alice gillar det också? Vill också säga att det händer hos oss att Victor inte vill ära ibland och då låter jag honom sitta i stolen med hacklappen på och börjar själv äta min frukost. Efter några minuter provar jag igen och vips så äter han. Eller så kan man försöka flygplanstricket med skeden . Kanske värt att prova!

Håller tummarna att ni får en bra natt
  • Irma01
    johjen skrev 2015-06-22 02:33:21 följande:

Fy Adam ramlade precis ur min säng när vi ammat nu på natten! Helt slut efter ha fixat och donat hela dagen då sambon och Adam är rejält förkylda och somnade till under amningen och vaknade av en duns! Adam trillat ner på golvet då han låg på den sidan. Han började gråta med än gång och verkar inte ha ont när jag tagit på baksidan och somnade snabbt om men orolig nu och får nog ställa klockan och väcka honom emellanåt så jag vet att han är ok.. Det var denna nattens sömn det!

Men usch vad jobbigt vännen! Klart man blir orolig, men det var verkligen en bra tecken att han skrek på en gång. Hoppas resten av natten gick OK och han fortfarande mår bra Hjärta.

Kram!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-06-22 08:39:17 följande:
    Tack snälla! Adam verkar må bra och sov gott och reagerade varje gång jag petade på honom och verkar inte ha ont, ingen bula. Jag däremot är ett vrak med huvudvärk..

Hur är det med er?

Kram
    Skönt att han mår bra. De är inte lika bräckliga som man tror... Apropå bebisar så rekommenderar jag er varmt att titta på dokumentärer "Våra tv första år" på SVTPlay. En engelsk dokumentär som ser de första två åren ur bebisens perspektiv. Fascinerande!

Vi mår bara bra, just hemkommen från Danderyds Sjukhus, där Victor har vaccinerats mot mässling och röda hund, eftersom vi åker till Frankrike i juli så tyckte vår BVC sköterska att det var bäst att ta den innan. Killen skrek inte ens till när man gav honom sprutan! Men det är klart, det är lättare nu när de inte ännu förstår kopplingen. Hoppas att vi slipper febern, vi får se. Just nu ligger han på golvet och verkar fundera på vilken riktning han ska försöka krypa i

Det är helt fantastiskt hur mycket som har hänt de senaste två veckorna när det gäller motoriken...Från ena dagen till den andra så kunde han bara förflytta sig och är så nöjd när han har lyckats med det.

Hoppas du kommer att kunna vila dig lite under dagen, det är ju riktigt jobbigt att gå runt med huvudvärk. 

Kram!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015