• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-07-19 21:03:28 följande:
    Hon är snart 8 månader, men kan inte riktigt vända på sig tyvärr. Hon började att vända på sig för flera månader sedan vid några tillfällen men slutade med det sen. Nu verkar hon vara på gång igen med att vända sig men lyckas inte alltid. Hon kan inte riktigt sitta själv heller, bara korta stunder sen glider hon ner igen. Gissar att hon är ngt sen med det.

Får nog vänta lite med snutte tills hon kan vända sig bättre, magkänslan säger att det inte är dags ännu då jag allt för ofta sett att hon inte gör ngt åt syrebristen.

Men vet ngn om alla barn vaknar om syret tar slut?

Kram
    Lelle, du gör så klart som du vill. Men för att ge dig lite perspektiv så står det på 1177 inget om snuttefilt när det gäller PSD däremot står det tydligt att samsovning ger en ökad risk. Och ingenting har ju hänt henne trots att ni samsover.
    Tror inte hon är sen på något sätt, Victor var likadan när det gäller att sitta. Gick hur fort som helst sedan. Bara för att hon inte helt kan vända på sig (vilket är svårare i föräldrarnas säng förresten, den är oftast mjukare) betyder inte att hon inte kan hålla luftvägarna fria.
    Men om hon inte är i behov av en snuttefilt än så gör det ju inget om du väntar.

Kram.
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-07-20 20:26:07 följande:
    Alice har dessvärre ett litet handikapp som jag inte orkat berättat om och vill inte heller älta om det???? vart ju lite ledsen när vi fick besked om det och det var då jag skrev nått inlägg om att alltid är det ngt nytt problem... Har börjat acceptera det nu så det känns mycket bättre men vill gärna släppa det, hon kommer troligtvis bli helt återställd. Vi måste träna henne på andra sätt, så på sätt och vis är det bra att hon inte riktigt vänder sig ordentligt ännu. Men hon får ligga på magen varje dag ca 10 x 10 min hinner vi med. Idag har hon dock börjat vända på sig mer än vanligt och rulla runt, inget vi vill hindra så klart. Ha ha och igårnatt vände hon sig på magen och drog ner bh:n och högg mot bröstet. En riktig liten tuttfia vi har :)

Kram
    Hej vännen!

Då förstår jag helt och hållet din oro. Enda tipset jag kan ge är att följa ditt hjärta och dina instinkter. Du känner Alice bäst.

Stora kramar!
  • Irma01

Hej tjejer!

Har inte heller hunnit skriva på ett tag, fullt upp på semester

Johjen, tror inte det är minsta problem att sitta 3,5 timmar i babyskyddet. När Victor var 6 månader körde jag 5 timmar och stannade bara en gång, gick fint

Danisen, det viktigaste är att ni får sova, det är ju inget "fel" att ge välling om det nu är så att Maja växer så det knakar just nu!

Lelle, förstår verkligen att du fortfarande ammar, finns inte mycket att göra om Alice matvägrar, det kommer att ge sig till slut vännen.

Linnea, det där med tänder är ett gissel...

Vsg, härligt att läsa om turbo Lovisa

Vi är i Frankrike och njuter av sol och bad! Victor har en hel del tänder som kommer ut just nu och tack gode Gud finns det ett mirakel gel här som heter Dolodent och som lugnar direkt. Förutom det så är han en liten fisk och gallskriker när man tar ut honom ur vattnet . Att "hoppa" vågorna är det roligaste som finns, han är på väg att ställa sig upp, vill gå hela tiden och får skrattanfall titt som tätt. Dock är han oerhörd snäll när vi äter, han har iaf sovit som en stock på två restauranger så att vi har kunnat njuta av middagen!
    Hoppas han gör samma sak på onsdag när vi ska ut och fira min mamma...

Kram på er!

• Irma01
    lelle75 skrev 2015-07-27 22:14:56 följande:
    Härligt det låter med La France :)
    Är Dolodent bättre än smörjet som vi har i Sverige? Hoppas på att kunna beställa på nätet isf, vi behöver verkligen en mirakelkräm här..

Funderar på att köpa sulky inför utlandsresa, Irma har ni ngn bra som rullar hyfsat på sandstränder?

Vsg, har för mig att du nämde Chicco ngt?

Ska man tänka på ngt speciellt när man köper sulky? Hur länge används de?

Idag prövade vi att vända donkeyn framåt och det tyckte Alice var spännande.

Kram
    Jag hade bara använt Alvedon innan, och nu när vi verkligen märkte att två tänder i övre käken var på väg ut så hjälpte Dolodent omedelbart. Det är en gelé som har en bedövningsmedel i. Nu är det bra, han har inte behövt den på tre dagar.

Jag vet inte om det går att få tag på den på nätet.

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-07-28 19:46:05 följande:

Här har Lovisa tagit sitt första steg helt själv idag!! smile1.gif Alla i familjen såg och applåderade men gladast var nog ändå hennes storasyster som längtar så till hon börjar gå smile1.gif Lilla Lovisa själv var såklart också överlycklig smile2.gif Hon har verkligen övat på detta sista tiden. Har ju gått bredvid i drygt en månad och lärde sig i veckan att stå själv utan stöd och utan att ramla efter några sekunder. Nu hoppas vi att det dröjer länge innan hon lär sig springa. Man kan ju hoppas iaf smile5.gif Kram

Stort grattis Lovisa!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-07-30 10:35:54 följande:
    Tack, går inget vidare tyvärr så nu är det helammning som gäller igen och flera ggr nattetid men jag är inte förvånad eftersom att det mesta inte flyter på så bra. Till råga på allt så blev vi kraftigt matförgiftade/magsjuka, jag och sambon samtidigt med feberfrossa. Jag låg på badrumsgolvet och kräktes på golvet vid ett tillfälle och sambon låg på golvet utanför, vi var så väck att vi inte kunde ta oss in till sängen. Som tur var sov lillan rätt bra den natten, hon kräktes också men bara två ggr. Undrar om Rota vaccination gjorde att lillan inte blev så sjuk, eller det kanske är ett annat magvirus hon blev vaccinerad mot.
    Mjölken sinade rejält av magsjukan men lillan skulle minsann amma ändå heeela dagen på sin utslagna mamma. Och ingen vanlig mat vill hon ha. Hon tar dock mat om man stoppar smulor direkt i munnen på henne. Kanske att sked gör ont på hennes ömma tänder. Jösses så långsamt de kommer, man ser lite lite mer för varje dag som kommer men de har inte blivit vasst ännu.

Kram
    Men era stackare!!

Vilken otur ni har
    När det gäller tänderna så kan de komma väldigt långsamt tyvärr. Den ena på V såg vi redan för en månad sedan men den kom ut helt bara för tre dagar sedan...
    Förstår helt och hållet att du kör på helamning igen, det går ju inte att ta alla strider på en gång...

Styrkekram!
  • Irma01
    Bell13 skrev 2015-07-31 19:48:17 följande:

Idag har Douglas fått sin första smakportion. Jag köpte lite olika burkar från Hipp med lite palsternacka, potatis och potatis/broccoli. Idag fick han dock smaka klämmis från Ellas kitchen med persika/banan han älskade det och åt 4 teskedar. Min lilla prins blir större och större på måndag är det 1 år sedan jag gjorde gravtest bara för att mensen var sen, att jag var gravid trodde jag aldrig tänkte däremot att jag nog hamnat i klimakteriet. Vilken gåva och mirakel han är på samma gång.

Härligt! Hjärta
  • Irma01
    glader skrev 2015-08-01 10:19:49 följande:

Lelle - Usch vilken otur ni har!! Och så vansinnigt tufft... Att ni bara orkar!! Jag vet att man inte har något val men ändå... Får ni bra stöttning från bvc och vården? Tycker ni borde få en kontaktperson som hjälper er lite extra.

Vi hade ett par tuffa veckor då jag fick campylobacter och fick läggas in med dropp. Jag var sjuk nästan två veckor och självklart helt slut men sambon kunde ju inte vara hemam från jobbet hela tiden så jag fick försöka ta hand om Hedda så gott det gick. Vi satte upp resesängen och så fick det bli lekrum några dagar... Inte optimalt men vad gör man??

Annars är det full fart här, Hedda kryper i recerfart och är på ALLT! Hon reser sig också mot allt och går längs bord och soffor och får tag på det mesta så idag ska vi barnsäkra en del.

Hedda är också en riktig bjässe, 77 cm och 10,5 kilo! Ja, hon älskar mat kan man säga, det finns ingen botten vad det verkar!

Men vilken pärs Glader! Hoppas du är återställd nu. Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-08-03 08:39:52 följande:

Oj låter som du haft det tufft glader! Hur mår du nu?

Lelle, hur är det med er?

Och hur har ni andra det?

Har är det fullt ös! Adam blir 10 månader till helgen och fasen han är inne i just nu är väldigt krävande och faktiskt den tuffaste hittills! Vad jag kommer ihåg.. Dock har vi tur för Adam både sover och äter bra, peppar peppar, men herregud så krävande han är på dagarna och särskilt mot mig! Han ska ha min uppmärksamhet hela tiden, jag ska helst ha honom i knät och han trivs bäst att leka där, han ska sitta på min fot när jag grejar i köket och drar i byxorna, går jag runt i vårt lilla vardagsrum hasar han efter och gnäller så jag ska ta upp honom. Han blir fort förbannad om maten inte kommer tillräckligt snabbt och börjar skrika så fort han inte får som han vill. Adam och sambon kan ligga på golvet och leka och allt är bra och så kommer jag hem och så fort han hör min röst blir han gnällig och börjar skrika om jag inte tar upp honom direkt. Även om han varit jättenöjd med sambon då jag inte var hemma! Men som jag skrev, han äter väldigt bra, havregrynsgröt med en halv banan och en macka med smör/leverpastej till frukost, 2-3 dl barnmat till lunch(antigen en hel burk eller ca 3 dl hemmalaget) och eventuellt någon frukt efteråt typ ett halvt rivet äpple , mellis som kan vara lite frukt typ banan, melon, mango och en macka och lite tutte, middag samma som lunch och skrädmjölsgröt och lite tutte igen tull kvällsmat. Dessutom ammar jag honom när han vaknar i ca 20 min men då är det mycket gos också.

Sambon forsätter och lägga honom och det har snart gått en månad som han gjort det. Vi har våra kvällsrutiner och sambon lägger sedan Adam i sin säng och säger tack för idag och god natt, lägger sig i sängen brevid, Adam bökar runt lite och sen somnar han! Trodde aldrig detta skulle hända och vågar knappt skriva det men snart har han sovit hela nätterna i en månad! Somnar 20-20:30 och sover till ca 07.

Som sagt han är väldigt krävande dagtid nu men samtidigt finns det många tillfällen då han är underbar och mysig och gosig och så duktig, äter småbitar själv, tar sig fram överallt och är så busigt nyfiken! <3

Nu hoppas vi på lite bättre väder denna vecka! På fredag åker vi till ett spahotell i Norefjell i Norge, sambon ska cykla mountainbike och jag ska spa:a och träna och vi ska även ge oss ut på en kortare vandring med babybjörnen hade vi tänkt. Ska bli himla mysigt!

Ha det så fint allihopa!

Kram

Härligt att läsa vännen

Victor blir 11 månader på fredag redan, jag förstår verkligen inte hur tiden kan gå så fort! Han vill också helst gå hela tiden (med hjälp fortfarande) och ställa sig upp, dock gillar han sin lekhage också och kan leka själv där en stund och vara helt nöjd. Det underlättar en hel del när man behöver göra något. När jag lagar mat så kan ha sitta i sin barnstol och hålla mig sällskap i köket.

Han sover en stund på eftermiddagen också i vanliga fall.
    Resan till Frankrike gick jättebra, han var oerhörd snäll och tyst på flygplanet, på stranden blev han dock tokig när man lyfte honom ifrån vattnet! Skrek som en tok för att det roligaste han visste var just att stå och "hoppa" vågorna, han fullkomligt älskar att vara i vattnet. Det har ju förmodligen att göra med att han har gått på babysim sedan januari...

Skulle tro att han kommer att gå själv om ungefär en månad. Han sover fortfarande bra och äter som en björn. Gröt till frukost, hemlagat eller en hel burk på lunchen samt efterätt som ofta är turkisk yogurt blandat med fruktpuré, mellis och middag. Eftersom vi håller ungefärligt tiderna 8, 12, 16 och 19.30 så får han ingen kvällsmat efter middagen. Han äter middag samtidigt som oss vilket är verkligen mysigt. 

Det är verkligen kul att se utvecklingen då så mycket händer just nu
    Tänk, förra året gick jag runt som en stor flodhäst och kunde knappt röra mig vid den tiden

Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-08-02 19:19:03 följande:
    Hur får man en kontaktperson? Vi bestämde oss för att skaffa en barnflicka i helgen för det funkar bara inte helt enkelt. Man blir slutkörd i botten både psykiskt och fysiskt, snart är pappas semester slut vilket ger en del ångest.

Usch det låter inget vidare att vara så där sjuk. Jag hade också behövt dropp då allt jag fick i mig kom upp igen. Fick ta tesked för tesked. Först idag börjar jag känna mig som människa igen trots kraftig yrsel som är tillbaka pga av sömnbristen.. Alice är mer tuttfixerad än ngnsin. Idag har hon dock ätit ett par mål så hoppas på lite mer vila inatt.

Kram
    Lelle, jag blir så rörd och ledsen när jag läser hur ni har det. Har du pratat med din BVC sköterska om hur du mår? Det är säkert första steget för att få hjälp. Att ta in en barnflicka låter klokt, ni behöver ju sova för att kunna tänka klart och ta hand om Alice. Att inte få sova på en så lång tidsperiod är ren tortyr, och inget en människa ska behöva gå igenom. Hur gammal är Alice nu, 8 månader? Ursäkta att jag frågar igen men visst var det så att hon inte tar flaskan? Eller? Annars är en tanke att ni kör på ersättning nu för att få bort hennes fixering vid tutten? Självklart ingen idé om du vill fortsätta amma, men eftersom det verkar som Alice inte kan "bara" amma dagtid och typ två ggr om dagen men vill ha tutten jämnt så är det kanske lättare om ni bara slutar? Jag bara kastar ut lite tankar här, naturligtvis gör ni vad ni tycker är bäst. Det känns bara som att ni aldrig kommer att få sova så länge hon ammar eftersom hon ser tutten som så mycket mer än mat.

Vad säger din BVC sköterska när ni förklarar situationen? 

Styrkekramar vännen! Hjärta
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015