• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

glader skrev 2015-03-14 13:57:46 följande:

Jo just det, på kvällen fyller jag två flaskor med rätt mängd vatten och ställer bredvid micron så behöver jag bara värma och hälla i pulver! Man kan ju mäta upp pulvret också och ha i små burkar men det känns nästan som överkurs Skrattande

• lelle75
    linnea83 skrev 2015-03-14 14:46:31 följande:
    Jag gör ungefär likadant.Vi har egen brunn så måste koka vattnet.Sen mäter vi upp det i flaskorna och har dom i kylen.Har 6 flaskor :D.Sen micron..

Sen har jag en sån plastlåda för just pulvret.Finns på babyproffsen typ.I min är det 3 portioner.Så behöver man inte stå med måtten hela tiden :).Va lite krångligt innan man fick in rutinen.Började med att inte micra just för att det stod så men va fan tänkte jag till slut,det gör ju nästan alla :).Sen blev det mycket lättare :).

Kram!
    Tack snälla, då behöver jag inte vara orolig för att micra då
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-14 16:19:42 följande:

Tack snälla för tips och råd. Jag har provat det mesta och känner mig inte så sugen på att testa ersättning igen då jag kämpade som en blådåre med att få igång amningen. Jag tror att han 80 % av gångerna vill ha närhet /trygghet och inte mat men vet inte om jag orkar ta fighten just nu. Imorgon bitti kommer sambo ta hunden och Adam på långpromenad så jag kan få sova lite. Kanske kan jag tänka lite klarare efter det.

Kram på er!

Jag förstår dig verkligen att det tar emot, det var ju samma här. Kämpade så för att fasa ut. Min tanke från början var bara att testa för att se om det var hungern. Men när jag testade och fick sova så blir det svårt nu att låta bli, ett litet knark :) Min tanke är nu att vänja henne vid längre sovpass och om ett tag igen när jag fått sova ikapp skippa ersättningen och se till att hon äter ordentligt innan hon somnar om, får väl tända lampan eller ngt annat elakt. Men jag tror att det är som du säger, man känner ju sitt eget barn bäst

Men oavsett om han inte vaknar på pga av hunger så sover ju de flesta barn bättre efter ersättning. Rådgör med Bvc tycker jag! Hoppas att du får sova gott imorgonbitti.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-14 21:09:20 följande:

Hej!

Det där med ersättning i micron var väl eg viktigare att undvika förr då flaskorna kunde innehålla bisfenol. Nu är det förbjudet så viktigt bara att kolla att flaskan inte innehåller polykarbonplast (gäller ju även sen då man värner barnmat, alltid säkrast att inte värma maten i plastkärl). Nackdelen med micro är ju annars att det kan bli ojämnt uppvärmt (som all mat) så delar av ersättningen el maten kan vara för varm. Vad jag förstått är det vad man ska hålla koll på om man värner i micron.

Mellokramar på er smile1.gif

Tack för info! Mellokram tillbaka
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-15 05:43:55 följande:

Vänner! Plötsligt händer det!! Adam sov från 20 till 00 i egen säng, vaknade och ammade i min säng, kl 01 la jag över honom igen och han sover fortfarande!!! Eftersom jag var helt slut igår somnade jag med honom kl 20 vilket innebär att jag sovit ca 2x4 h!! Var uppe och pumpade precis då bröstet sprängde så men är så himla lycklig!! Missade mello men det var det värt! Vad gjorde vi annorlunda? Sambon och hunden sov ute i soffan i natt för att inte störa och jag stressade inte över att han måste sova tre längre pass igår. Tror främst det beror på att sambon oxh hunden inte sova här då de kan låta en del. Oavsett vilket så är det så underbart och jag känner mig som en ny människa!

Tack för alla råd och pepp!

Ha en underbar söndag!

Kram

Åhh vad skönt att höra! Grattis till din sömn! Jag ville verkligen se Mello igår så Alice fick nattas i soffan (för allra första gången) hon hade lite svårt att komma till ro av ljud men det gick bra till slut! Hon sov också 4x4. Men har svårt att somna nu pga av täppan (inte så friskt i rummet idag) som gjorde att hon vaknade till liv, men jag är nöjd ändå :)

Kram
  • lelle75
    Judda skrev 2015-03-14 22:05:43 följande:

Nu ger jag upp snart! Ingenting funkar med amningen. Det kändes som att det gick lite bättre ett tag men nu är det totalt katastrof. Doris bara rycker och sliter i bröstet eller så hackar hon bara med hakan, hon suger inte ordentligt och får i princip inte i sig någon mjölk alls.

För ett par dagar sedan klunkade hon på nästan varje sugtag vid en amning i i alla fall 20-30 sekunder o jag tänkte att det äntligen börjar lossna men idag verkar utdrivningen vara totalt låst!

Jag känner mig helt värdelös och har bölat hela dagen idag. Har börjat känna att hon inte tycker om mig och att hon hade klarat sig mycket bättre utan mig.

Jag förstår att du blir depp, det är säkert ngn modersinstinkt man har som man inte kan rå för. Men du vet ju innerst inne att Doris avgudar dig, kanske är det inte så tydlig ännu men snart kommer du att få en massa leenden mot dig så fort hon ser dig, då kommer det att kännas bättre. Kör både och tills vidare så får tiden utvisa. Du får helt enkelt ta amningen med en nypa salt, de små känner ju av när man blir stressad och kanske är det just stressen som gör att det inte funkar.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-15 06:47:39 följande:

Lovisa hade en händelserik dag igår så hon somnade 19.30. Ammade 00.30 och 06 då hon vaknade för morgonen så jag är också rätt nöjd smile1.gif Såg Mello igår för en gångs skull, men inte direkt nåt jag prioriterat tidigare så förstår precis Johjen! smile5.gif

Däremot märker vi att våra tjejer börjar vakna av ljuset på morgonen nu så här ska bytas till mörkläggningsgardiner idag. Kör både mörkläggande rullgardin och så fodrade långa gardiner utanpå. Gav oss många extra timmars sömn förra året så ingen vits att ändra på ett vinnande koncept smile1.gif

Ha en skön söndag!

Kram

Grattis till sömnen! :) Här kör vi två mörkläggande rullgardiner, en nära fönstret och en utanför (på samma fönster) annars vaknar både mamma och Alice i onödan. Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-03-16 08:44:39 följande:
    God morgon!

Blev tidigt i säng för oss igår då sambon är förkyld så 21.30 låg vi där som två pensionärer och läste varsin bok smile2.gif

Hedda somnade vid 19 och sov snällt till 06, underbart! Sen sov hon lite till fram till typ 8 så nu är det gröt och kaffe som gäller! smile1.gif

Kramar
    Åhh så skönt! Hur mycket ersättning får hon innan hon lägger sig? När ni började med ersättning, sov hon så långa pass direkt eller tog det ett tag?

Jag tänker att sova långa pass är ngt de måste lära sig eller menar kanske vänja sig men kanske har fel.

Alice är fortfarande påverkad av Rota och har vaknat flera ggr av pruttar, men eftersom att hon är mätt och belåten somnar hon om igen i sin säng, med min hand på bröstet.
  • lelle75

Idag har Alice fått ytliga blodkärl på ens kinden, ngn som vet varför?

Dessutom är hennes bajs grönt, och även kisset ser grönt ut. Det har ju varit grönt tidigare, men lite mer gulgrönt. Nu är det verkligen en konstig grön färg.. Ngn som vet vad det kan vara?

• lelle75

Läste precis att Levaxin innehåller Laktos.. Då kanske det betyder att Alice inte är mp-intolerant.. Tar ju Levaxin varje dag..

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015