-
Jag tror att det kallas för fallreflex när de gör så där :) men är inte helt säker på hur det ser ut det han gör, men fallreflex händer här också..linnea83 skrev 2015-03-12 07:30:57 följande:Ja han går upp prick som han ska :).Och växer lite extra på längden :).Så där är jag inte orolig.Kanske har han varit lite sjuk iaf för inatt kändes det mer "som vanligt" med mat vid 03.Däremot har han sovit mer oroligt inatt.Det läskigaste/roligaste va när jag gick och la mig.Då öppnade han ögonen och flaxade vilt med armarna.Sa ingenting.Så trodde ju han vaknade.Detta hände 3 ggr på 10 min.Men han sov!Såg verkligen heltokigt ut :).
-
Wow, vilken grej! Tack snälla Danisen, ska beställa på en gång. Ha ha, beställer en till sambon också som saknar att sova bredvid min varma kropp.Danisen skrev 2015-03-12 08:51:37 följande:
www.coolstuff.se/Beddy_Bear
En sån här rekommenderar jag. tänker på Alice t.ex om du tror att hon fryser. Vi använder vår varje kväll. Vågar inte ha tjockt täcke el filt när hon sover i sin egen säng. Hon har en gallerfilt, pyjamas och sin nalle som värmer och jag inbillar mig att hon tror att hon ligger hos mig iom att den är varm.
Är du uppe mitt i natten och värmer den varann timme eller är det bara innan läggdags?
Har du ingen sovpåse till Maja? Förstår att du inte vågar ha ngt varmare om det hamnar över huvudet och de kvävs. Vsg- det är nog denna risk vi inte vill ta. Risken är ju inte så stor men ändå.. Men det låter lite kallt med bara gallerfilt, kan det inte vara så att det är därför hon vaknar, gosebjörnen svalnar ju efter ngn timme vilket hon kanske känner av, eller vad tror du? Bara en tanke, du vet säkert bäst själv.
Jag har också gjort som Linnea, att jag spänner fast täcket under madrassen. Men det hamnar ju en bit ner på kroppen så kan tänka mig att Alice fryser lite ändå så gosebjörnen somman värmer kommer nog att hjälpa till med sömnen :) -
Du hade svarat ser jag nu. Skönt med varmt sovrum. Stängde fönstret inatt men då blev Alice täppt och kunde inte äta sen. Men snuttan tog några klunkar, släppte taget och andades genom munnen och sög igen. Så avancerat, smart liten flicka :)Danisen skrev 2015-03-12 09:42:06 följande:Jag har filt. Men ingen tjock. Hon fryser inte då vi har bra temp i sovrummet så det är lugnt . När det var kallare hade hon tjockare filt (då sov hon i babynestet mellan oss) eller en sovpåse. Men nu är det för varmt.
-
Jag har tänkt på det där och prövat tidigare. Om hon inte haft täppan så hade hon kunnat sova på rygg och det hade inte varit ngt problem. Men hon måste sova på sidan och då vår säng är så mjuk så faller hennes lilla näsa ner i sängen och jag är lite rädd att hon kvävs. Men tror att hon lyfter på huvudet om det händer och inser att risken är liten. Men eftersom att man inte vet varför de dör av PSD så vågar jag inte. Hon kanske sover så djupt att hon inte lyfter på huvudet. Har även prövat att lägga sidokudden med henne bredvid mig men den funkar bara när hon sover djupt, hon vill inte ligga i den bredvid mig.villsågärna38 skrev 2015-03-12 09:54:27 följande:Usch va jobbigt!! Förstår art du är slutkörd och ledsen. Man blir ju verkligen det av sömnbrist!!
Jag tycker nog inte att det låter som att hon är direkt hungrig, då hade hon nog ätit mer. Är inte ni i Eventfasen? Då sover de ju sämre (dvs under de sk klängperioderna)och har ännu större sug och närhetsbehov än vanligt. Sen kan det ju också vara kallt så hon fryser men gissar även på stort närhetsbehov. Det är ju inte alltid nåt fysiskt utan kan ju lika gärna handla om de mentala behoven där närhet är oerhört viktigt för små bebisar.
Om inte ersättningen skulle lösa ditt problem så kanske du kan göra som jag (och många med mig, både här i tråden och irl) dvs låta henne sova bredvid dig? I perioder hade jag nog haft det precis som du beskriver om jag inte kunnat sova bredvid Lovisa i sängen. Alice är ju över tre månader nu och inte pytteliten längre så låt henne sova bredvid dig. Du kommer INTE att lägga dig på henne. Modersinstinkten är så stark så lovar dig det. Lovisa ligger på rygg eller sida bredvid mig och jag på rygg eller på sidan bredvid henne. (När hon ammar så liggammar jag i sängen.) Tycker det är jättemysigt och sover helt ok på det sättet. Hade nog inte sovit mer än 2 tim i natt om jag inte hade kunnat sova med henne då hon vaknat ofta pga gaser och knip pga av att jag åt ägg igår. Nu har jag nog istället sovit 2+2+2+1 timme och känner mig helt ok idag Hoppas såklart att ersättningen löser ditt problem nu men om inte så varför inte testa?
Kram
Också tänkt att det kan vara eventfasen, men min magkänsla säger kyla och hunger men man vet ju inte. Kanske inte kommer så mycket mjölk så hon somnar om. Märkt att hon ofta somnar vid bröstet och när det börjar rinna från andra bröstet då börjar hon suga i sig i sömnen. Hoppas ersättningen gör susen :) Synd att de små inte kan prata :) -
Jag har ju haft sovpåse och filt hela tiden, du kanske missuppfattade mig. Nu får hon ett tjockt täcke (innan det nya tunna silkesvaddtäcket kommer på posten). Men kan förstå om man är orolig för kvävningsrisk. Har du Bugaboovagn? Man blir ju livrädd när man läser där på insidan av liggdelen, fast det tar jag med en nypa salt. I Usa (och i Frankrike tror jag - Irma vet du?) har man inget alls i sängen har jag hört, varken lakan, filt, gosedjur etc. Så det är ju inte så konstigt om man är lite orolig. Men jag är säker på att du har rätt Vsg, att det inte händer ngt. Men det finns ju alltid en minimal risk. Gosebjörnen hade jag tänkt att lägga ovanför huvudet så att hon inte kommer åt den. Hon är ändå för liten för att krama den, det får hon vänta med tills hon blir större.villsågärna38 skrev 2015-03-12 10:48:44 följande:Ja det är ju helt upp till dig. Har faktiskt aldrig hört talas om nåt barn som har kvävts av en babyfilt i sängen. T o m på spädbarnsfondens sida står det att det viktiga är att de har en egen filt dvs det viktiga är att de inte ligger under föräldrarnas täcke eller ett tjockt täcke och är man rädd för kvävningsrisk så är nog en gosebjörn lika illa Men som sagt, jag har fått den informationen av min vän som är barnläkare att det är tjockt täcke man ska undvika och det gör vi. Hennes barn hade också filt när de var små bebisar och hon har jobbat på barnakut så hon borde ju ha koll
Har vid ngt tillfälle lagt täcket över hennes händer men då har hon tagit ut dem, hon vill ha dem fria så inte så mycket att göra där.
Kram -
Vi har bara en supervarm åkpåse med fårpäls eller en svalare i fleece. Sovpåsen är ngt mittemellan så den funkar. Tror mest att hon känner kylan där man inte kan ha täcke, huvud, hals, armar osv. Ska även värma min vetekudde inatt och ha vid huvudet så att det värmer lite grann. Men kanske kan hon få sova i en liten fleecejacka, kanske kan vara ngt :)villsågärna38 skrev 2015-03-12 11:10:03 följande:
Lelle - Om du har öppet fönster och det är kallt i sovrummet kanske åkpåsen från vagnen kan vara nåt också? Vet inte hur varmt det är i rummet men blir det runt 10-15 grader bara pga fönstret (är ju fort kallt ute, var ju minusgrader i natt) så får man ju tänka på vad man hade haft på sin bebis om hon skulle sova utomhus i samma temperatur och då låter ju åkpåse men ingen overall lagom dvs åkpåse och pyjamas. (När det är runt 0 har vi haft fleeceoverall och åkpåse i vagnen osv) Poängen med åkpåse är ju att den inte gör att dra över huvudet om den rädslan finns. Kram
Kram -
Jo precis, så brukar jag tänka i alla situationer att man ska utgå från sig själv. Alice gillar inte när jag ropar efter sambon när hon ammar, (vilket jag gör av misstag ibland då jag glömmer). Svärfar sa i helgen att de måste vänja sig vid ljud. Då frågade jag honom om han vill att ngn ropar rakt i örat på honom när han ska vila, ha ha, då blev han minsann tyst.villsågärna38 skrev 2015-03-12 11:21:52 följande:
Ang det här med värme så är ju såklart barn olika men man får ju utgå ifrån sig själv med. Om jag vill ligga under ett tjockt duntäcke när jag sover fryser kanske min bebis med en tunn filt (om bebisen vaknar och gärna vill ligga nära alltså). Vi har ung 19 grader i vårt sovrum så pyjamas och filt funkar toppen, märker att hon sover bättre och längre själv då. Det där med för varmt tycker jag av erfarenhet är nåt man framför allt får tänka på sommaren eller om man besöker varma länder och det är ju nåt våra små inte upplevt ännu. Är det 25-30 grader (eller t o m ännu varmare) så får bebis sova bara i blöja i vagnen osv. Har man varmt i sovrummet, en del har ju 25 grader inne, så får man inte klä för mycket och ha tjock filt osv.
Men när det kommer till värme/kyla så är jag väldigt varm av mig (fast blir lite frusen med öppet fönster så klart) och sambon väldigt frusen av sig. Han gillar inte att vi sover med öppet fönster och är rädd för att Alice ska frysa medans jag tänker att man inte fryser under täcket. Så just i denna situation så är det lite svårt att utgå från sig själv, tur att sambon och jag är så olika när det gäller värme/kyla.. Inte helt lätt att veta hur Alice vill ha det, man får testa helt enkelt. -
Vi har testast, lutning åt det håller verkar inte hjälpa. Men däremot när hon ligger på sidan.Tessie77 skrev 2015-03-12 17:52:48 följande:
Hej tjejer!
Jobbigt för er med sömnbrist! Kämpa på!
Lelle - jag har lagt några stora böcker under min madrass, så det blir lite lutning. Det hjälper min lilla tjej med hennes täppa när hon sover bredvid mig. Har du testat det?
Här har vi en liten filur som inte vill sova på dagen, får söva henne aktivt 3-4 ggr per dag och då sover hon max 30 min (el mindre om jag lämnar henne själv/lägger ner). Vill inte vara i selen längre och vrålar om jag lägger ner henne i vagnen... Hoppas verkligen det går över snart, men vi är ju mitt i event fasen så kanske därför? Svårt att göra något eftersom hon vill bli buren jämnt! ????
-
Jo, jag förstår att det är pga av stämningar i USA. Men ändå, har ni läst varningstexten :)Irma01 skrev 2015-03-12 17:50:04 följande:Hej!
Det där med varningar ska du inte bry dig om...de skriver det pga stämningsrisk i USA!
Aldrig hört vad du skriver om Frankrike! Min brorsdotter har filt i sängen...
Personligen litar jag på min egen förmåga och mitt sunda förnuft, och tar det mesta med en nypa salt...
Kram
När man ska blanda ersättning så är det också sjukt noga instruktioner, ringde till Nestle och frågade om det var pga av att de var oroliga för stämning och de erkände att så är det :)
Var osäker när det gäller Frankrike, men har för mig att jag har läst att det tillämpas där också.
Men vet att många i USA inte har lösa saker i sängen. Men håller med, man måste använda sitt sunda förnuft. Känner en amerikanska som hade endast pyjamas i merinoull till de små. Inte ens en filt till de små. -
Vi är också i eventfasen, Alice vill mest äta och sova. Men hon sover bara på mitt bröst på dagen. Jag passar på att utträtta saker via dator och telefon när hon sover på mig, så håller mig sysselsatt, har vant mig vid att vara låst.Tessie77 skrev 2015-03-12 17:52:48 följande:
Hej tjejer!
Jobbigt för er med sömnbrist! Kämpa på!
Lelle - jag har lagt några stora böcker under min madrass, så det blir lite lutning. Det hjälper min lilla tjej med hennes täppa när hon sover bredvid mig. Har du testat det?
Här har vi en liten filur som inte vill sova på dagen, får söva henne aktivt 3-4 ggr per dag och då sover hon max 30 min (el mindre om jag lämnar henne själv/lägger ner). Vill inte vara i selen längre och vrålar om jag lägger ner henne i vagnen... Hoppas verkligen det går över snart, men vi är ju mitt i event fasen så kanske därför? Svårt att göra något eftersom hon vill bli buren jämnt! ????