• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

glader skrev 2015-03-11 15:59:16 följande:
    Pepticate går bra att blanda med varmt/ljummet vatten! smile1.gif Klart det inte gör något att hon får ett mål ersättning per dygn! Du måste ju få sova någon gång och om detta hjälper är det ju underbart!

Jag har Hedda liggandes i knät, alltså mellan låren med en kudde under huvudet, det går jättebra. Vi har liksom alltid gjort så så hon äter bäst då. Vet att en del matar när de ligger i spjälsängen men jag inbillar mig att on behöver kroppskontakten fortfarande och kanske särskilt om hon är van att amma.
    Jag rapar inte alltid Hedda på natten och det är ingen fara längre eftersom hon inte har problem med gaser nu. Ibland rapar hon när jag lyfter över henne till sängen, ibland inte. Tror inte de apar liggande i sömnen i alla fall.

Hoppas det går riktigt bra för dig nu och att du får sova lite extra mycket! smile1.gif

Kramar
    Tack, vilken bra info :) Från början var ju tanken att jag ville ta reda på varför hon vaknar så fort. Om hon är hungrig eller om hon fryser, tror både och.. Hon är ju annars fullkomligt däckad mellan första och andra passet så blir lika förvånad varje gång hon vaknar så fort, när hon knappt orkar äta. Ska bli spännande att se om hon orkar äta upp ersättningen. Då gör jag 150 ml. Trodde att de kanske åt mer ju äldre de blir. Och att det är viktigare att rapa dem efter ersättningen än vanlig bröstmjölk, men kanske inte. Många funderingar. Hoppas att den kommer imorgon och får plats i brevlådan så man slipper åka till postombudet. Har goda förhoppningar om sömn imorgonnatt.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-11 17:09:02 följande:

Nä, jäkla skit!! Tror ni inte hamburgarna på Max innehåller ägg!!! smile4.gif Det är ju pannbiffar snarare än hamburgare då de har ägg i själva burgaren. Tog utan dressing för den har ju ägg i men upptäkte nu att det alltså är ägg i själva köttfärsen. Aldrig mer säger jag!! Gnälligt värre här nu smile4.gif På McDonalds är det iaf bara 100% nötkött och finns äggfri dressing. Ska bara handla där framöver. Stackars lilla Lovisa. Hon har ont i magen och inte sovit i em som hon brukar smile4.gif

Det är så dumt det där, så krångligt att äta ute när man skall tänka på allt. Och när man dessutom ställer frågan till de där ungdomarna så känns det inte alltid som om att de tar frågan på allvar. Jag fick i varje fall en mjölkfri hamburgare på Max. De hade även en etikett på där det stod mjölkfri så de borde ha för ägg också kan man tycka. Jag brukar alltid säga att det är oerhört viktigt att det är mjölkfritt för min dotter blir väldigt sjuk annars, först då kollar de upp innehållet. Fått en känsla av att de har bättre koll på Max än på Mc Donalds i varje fall..

Själv har jag ätit ägg varje dag denna veckan och det har gått bra :)

Stackars liten som har så ont, hoppas att hon blir bättre snart! Så skönt att Alice mage har varit bra så länge nu!

Kram till dig och lilla Lovisa
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-11 17:23:16 följande:
    Nä men snälla nån. Klart du ska testa allt du kan för att få sova. Hoppas nu detta hjälper! Kram

Ps. Menar du A Wahlgrens bok?
    Det var den boken jag tänkte på. Vet ju att den är väldigt kontroversiell. Har du läst den? Går den ut på att de ska sova på magen? Det skulle Alice aldrig få göra, då är jag hellre vaken. Men tänkte om det finns andra tips?
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-03-11 17:52:03 följande:
    Tack :).Alltid är det nåt man oroar sig för ;).Och så kommer det ju vara resten av livet :).Känner mig nästan lite löjlig nu :).

Kram
    Sov han mellan 18-7:40? Klart man skulle bli orolig då. Spädisar sover ju mycket men inte så många timmar på raken då de vaknar och vill ha mat. Men det är klart att det finns undantag. Skönt för dig, hoppas att det håller i sig!
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-11 20:44:02 följande:
    Tack!! Nu sover hon iaf den lilla stackaren.

Ja jäklar va arg jag blev då jag upptäckte detta. Både Max och McDonalds har bra info på siba hemsidor. Har lusläst där nu.

Va skönt att hon tål ägg iaf smile1.gif

Kram
    Åhh, då ska jag kolla det nästa gång så slipper jag ta det med "ungdomarna". Det blir mycket sån skräpmat här dessvärre, men gott är det, när man är hungrig..
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-03-11 20:44:02 följande:
    Tack!! Nu sover hon iaf den lilla stackaren.

Ja jäklar va arg jag blev då jag upptäckte detta. Både Max och McDonalds har bra info på siba hemsidor. Har lusläst där nu.

Va skönt att hon tål ägg iaf smile1.gif

Kram
    Gick in och kollade nu på Mc och såg att jag kan äta Bic Mac (fast utan ost) även dressingen. Bad dem att ta bort den förra gången. Synd att de ger sån dålig info på plats när det är så enkelt att kolla själv, de borde själva känns till detta :)
  • lelle75
    linnea83 skrev 2015-03-11 22:44:45 följande:
    Japp..7:e natten i rad hela natten..De andra nätterna har det varit ungefär 18.30-06..Han äter ju med god aptit på dagen och äter ungefär lika mycket som innan.Då vaknade han en gång på natten för mat.Men inte de senaste 7 nätterna alltså.Så jag SKA vara orolig ändå :(.Måste kolla med mvc imorgon :)!

Kram!
    Jag har en vän vars barn också sov 12 timmar på raken så det är nog inget fel, bara ovanligt men förstår ändå att msn blir orolig. Njut medan det varar!

Här blir det nog värsta natten ever för min del. Alice somnade redan 19:30 ikväll vilket gjorde att hon vaknade 23:00. Ammade/snuttade 30 min men åt som en myra eftersom att hon sover så djupt typ samtidigt. La henne i hennes säng 23:30 och hon vaknade 5 min senare. Så nu ligger hon på bröstet. Går inte att få henne äta så mycket mer tyvärr. Tveklöst om det blir ngn mer sömn inatt, slumrar väl till när hon ligger på bröstet kanske. Fått sova 1,5 timme hittills.
  • lelle75

Kan bara inte förstå varför jag ska ha det så förbannat tufft hela tiden. Känner mig så ledsen nu så att tårarna rinner ner på Alice. Nu när magen och täppan är botade så blir det ännu värre med sömnen. Har fortfarande bara fått sova 1,5 h. Alice orkar inte äta, hon ligger vid bröstet fullkomligt utslagen, har inte ens tutte i munnen. Men vaknar till då och då för att suga i sig några droppar. Vill absolut inte sova själv. Har låtit henne ligga kvar i sängen så hon har gråtit 5 min, sen har jag tagit upp henne igen för att jag är för trött för att orka lyssna på gråtet. Det låter som om att hon gråter i sömnen då det är svagt gråt, brukar vara så högt annars. Känns som ett bra beslut att börja med ersättning. Har liksom inget val längre. Hade så roliga planer idag/imorgon men får avboka, kommer inte att orka. Varför går det inte att sova med de små på bröstet. Alice trycker ner huvudet i kudden ibland som hon ligger på så är liksom rädd för att hon ska kvävas. Känns som om att jag yrar nu. Att skriva här håller mig liksom vid liv så att man för en kort stund inte känner av tortyrkänslan. Chansar på att stänga fönstret för att se om hon kan sova själv då. Men då blir hon väl täppt och då skriker hon väl av det. Jobbiga beslut.

• lelle75
    linnea83 skrev 2015-03-12 07:24:44 följande:
    Usch jag lider verkligen med dig och önskar jag hade något bra att säga!Kan bara säga att jag är så impad!Du är så sjukt stark!Tänkte att om ni testar med ersättning skulle ni kanske kunna få barnpassning en natt?Du MÅSTE ju få sova <3.
    Tack för din omtanke!

Man klarar ju att vara sömnlös! Det är jobbigast på natten när man ligger i mörker och bara vill sova. När man går upp och det är ljust ute så känns allt lättare igen.

Jo, om det funkar med ersättning och hon somnar om sv sig själv så blir det definitivt barnpassning i helgen. Hon har svårt att somna utan bröstet, tom när vagnen rullar så kan det ta en timme innan hon somnar, precis när man är hemma igen.. Så det är svårt för pappa att natta..
  • lelle75
    johjen skrev 2015-03-12 07:30:03 följande:
    Å lelle vad tufft du har det! Fattar att det måste vara jätte jobbigt! Du kämpar och kämpar hela tiden, tycker du är jätte stark! När ska du börja med ersättning? Går hon inte upp i vikt som hon ska?

Själv har jag haft en dålig natt till och har nog haft det så i 2-3 veckor och håller på att bli galen här så fattar lite hur du har det. Adam somnade 20:30 men vaknade 22, 23, 01, 02:30, 04, 05, 06:30.. Han halvsover hela tiden men försöker jag låta honom ligga kvar så gallskriker han inom 5 min. Ibland vill han bara snuttat en stund, ibland äter han länge. Igår försökte sambon ta honom de första gångerna han vaknade så jag skulle få sova men det slutade med att han blev väldigt upprörd och knappt kunde komma till ro sen.. Vad gör jag för fel?! Det sjuka är ju att han har sovit bra ibland 7-8 h i sträck och oftast 4-6 h med max 1-3 amningar per natt. Han är inte inne i någon fas, tänder håller inte på att tränga igenom.. Vad är det som stör honom??! Jag blir helt knäckt..
    Beställde mjölkfri ersättning via nätet igår och hoppas att den kommer idag. Apotea brukar ju ha snabba leveranser. Hon går upp i vikt som hon ska men tänkte börja med ersättning för att hon ska sova längre pass på natten, det sägs ju att de sover längre av ersättning då den är mer svårsmält. Vi verkar ju ha samma problem med att de vaknar ofta..

Vi sover ju med öppet fönster så gissar att hon fryser och vill till bröstet och att hon är hungrig.

Kan det vara så att Adam fryser eller är för varm? Har ni ändrat temperatur i sovrummet sedan det blev varmare ute?

Så himla svårt att lista ut varför de vaknar..

Det är så vansinnigt frustrerande att ha det så där på natten och en himla stress då man inte vet när de vaknar nästa gång..

Hoppas på bättring snart!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015