• linnea83

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-02-13 09:40:16 följande:

När är det dags att få de små mer självständiga när de ska sova? Bvc säger att nu är det närhet som gäller och att sova på bröstet är bra. Tror att Alice är rätt så självständig men att det är varmt o skönt på mammas bröst och där finns även tutte att sutta på.

Hur ska man vänja dem att sova själva på dagen? (Dumma är att hon vaknar lätt när man lägger ner henne och då blir hon ledsen för att hon är trött och vill sova, också får man börja om igen.

När brukar de börja sova längre pass?

Jag fick sova en timme till nu på morgonen, mellan 8-9, så sköööönt!

Här är ju också svårt att jämföra för vi ger ju ersättning och Charlie har sovit i egen säng hela tiden.Än så länge sover han i vårt sovrum men det är för att vi än så länge har hyresgäster och inte tillgång till dom andra rummen.Annars hade han sovit i eget rum från start.

Charlie har varit ganska självständig hela tiden och gillat att sova själv och har ju sovit bra alla nätter :).Längsta passet på natten är 8 tim..Vi går ner med honom när han verkar trött,ger mat och har bara en svag lampa på.Sen somnar han rätt fort för det mesta.På dagen får han än så länge sova som han vill,inga "rutiner" där ännu.
  • linnea83
    lelle75 skrev 2015-02-28 22:54:38 följande:
    Vet du från vilken månad man kan göra pricktest?

Är det vanligt att de små ligger och sprattlar, flaxar med armarna etc, att de inte ligger still, börjar undra om Alice typ har ADHD eller liknande :)
    Charlie sprattlar också mycket på dagarna,det är väl träning så dom lär sig använda sin kropp :).Vissa kvällar kommer dock "rycken" som jag kallar det.Armar och ben dras uppåt snabbt och synkat.Har kommit fram till att han har lite ont i magen dessa kvällar.Även om jag såklart tycker synd om honom ser det verkligen jätteroligt ut..Jag har inte gjort nåt åt detta (testat minfom utan verkan och bytte d-dropparna till sempers men rycken kommer ändå).Han somnar alltid ändå och sover ju nätterna igenom med undantag för en matning.Jag hoppas verkligen att du fått sova inatt <3.
  • linnea83
    lelle75 skrev 2015-03-01 05:16:18 följande:
    Har varit vaken sedan 2:30. Alice somnar om fort men oroligt. Hon ligger och skruvar på sig och nu vaknade stackaren till av en massa pruttar men som tur var släppte det snabbt. Herregud, om jag bara visste vad det är som orsakar allt detta. Åt salami igårkväll (vart lite trött på skinka som jag ätit varje dag i två veckor). Vsg, blev lite inspirerad av dig då du skrev att du hittade ngn mild salami. Kanske är det vitlökspulver som hon inte tål.. det finns ju lite av det i det mesta..

Så jobbigt att hon ska behöva vakna av gaserna, alltid är det nått. Nu verkar hon inte vara täppt i varje fall men det kommer väl det också snart. Herrejösses, nu har jag snart varit vaken i tre timmar..
    Men stackare!Spånar lite..Visst sover hon i ert rum?Tänker att du kanske ska prova lägga henne i eget rum.Vet att man vaknar av minsta ljud.Många gånger låter dom ju mycket även om dom sover.Så tänker man att dom inte sover.Om hon ligger i eget rum kanske det tar lite längre tid och att hon då somnar om själv?Det har jag iaf märkt på Charlie,att han gärna vill sova själv.Han kommer lättare till ro.Kanske känner du att jag är korkad,vet ju att ni haft problem länge <3.Men jag själv vaknar när han gör minsta ljud,går upp och fixar mat,så sover han när man kommer till sovrummet igen :)!
  • linnea83
    villsågärna38 skrev 2015-03-01 08:30:28 följande:
    Det där låter iofs som de bebisreflexer som alla små bebisar har. Att de rycker och slår ut med armarna osv. Kram
    Så är det kanske :).Ja det är inget jag oroar mig för iaf :).
  • linnea83

Angående blöjbyte på natten så gör jag det ibland.När vi kom hem från bb gjorde jag det varje natt.Men tog sån tid att komma till ro igen att jag inte gör det längre.Dom gångerna jag gör det är för att jag tror han bajsat eller har en full blöja.Vilket aldrig är fallet :).Så känns onödigt att väcka honom i onödan :).

• linnea83
    johjen skrev 2015-03-02 07:46:41 följande:

Usch ingen bra natt här och Adam har varit väldigt förkyld. Kom inte till ro alls vid läggdags och jag fick halvsitta med honom i famnen innan han kunde somna. Sen vaknat skrikande några gånger trots att vi höjt kortändan på hans säng och tror han hellre vill ha närhet än att ligga med huvudet högt. Fått spraya näsan inför varje amning och han har säkert ätit 6-7 ggr i natt. Sov dock från 5-7:30 så det är väl det som jag har sovit sammanhängande ungefär.. smile4.gif Letar efter physiomer men den verkar vara slut överallt?

Jag har det hemma som jag skulle kunna skicka till dig!Jag tycker den funkar mycket sämre än vanliga koksaltet så jag använder den ändå inte :).Maila mig isf till linnea-83@hotmail.com

Kram
  • linnea83
    lelle75 skrev 2015-03-02 10:53:15 följande:
    Letat också en vecka nu efter Physiomer, verkar vara slut, hur ska jag klara mig utan. Ska jaga mer idag!
    Maila mig jag har som jag kan skicka :).

Kram
  • linnea83
    Kelsson1 skrev 2015-03-03 06:22:43 följande:

Jag är in och smygläser i tråden o vill flika in angående tvättlappar att jag själv är väldigt känslig i underlivet o testade torka mig med baby tvättlappar (varianten som är blöta färdigt) och testade många olika sorter o tyckte att alla kändes lite obehagliga. Därför har jag bestämt mig för att den här gången använda de bara i undantagsfall, om vi är på resande fot och inte har tillgång till vatten.

Ja våtservetter kan vi inte använda här.Använde bvc:s och han blev röd direkt!Så samma här.Bara undantagsfall.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015