• linnea83

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Irma01 skrev 2015-06-26 08:38:27 följande:
    Vi hade samma problem med Victor. Han vaknade runt fem, ibland tidigare. Vad vi gjorde var att vi förlängde dagen med 10 min, en kvart på 3-4 dagar, och med det justerade vi också måltidernas tid. Det tog lite tid men det var värt det, han sover nu till minst 6 ofta till halv sju- sju.

Vi ger inte välling eller kvällsmål då han får middag ganska sent, så här ser det ut för oss:

Frukost mellan 7 och 8, 5 msk (pulver) gröt blandat med ersättning.

Lunch mellan kl 11 och kl 12, hemlagat eller burk (ofta 2/3 delar av en matburk) och en hel liten burk fruktpure eller yoghurt med fruktpure.

Mellis mellan kl 15 och kl 16, yoghurt blandat med mosade frukt.

Middag kl 19, samma kvantitet som på lunchen.

Skulle vi ge middag kl 17 eller 18 så skulle han få något senare också.

Kram.
    Tack!Detta ska vi prova!
  • linnea83
    johjen skrev 2015-06-27 11:43:38 följande:
    Härligt! Adam vaknade 00, 02, 06 men sov sen till 08;45 så känner mig lite utvilad ändå! smile5.gif
    Alltså ni som är uppe så på nätterna är fan hjältar!Kan nog ärligt säga att jag inte hade pallat det..Blir knäckt om han vaknar en gång nuförtiden ;)...
  • linnea83
    lelle75 skrev 2015-06-29 21:56:48 följande:
    Just ja, man blir väl lite förstoppad av majskrokar, är det detta du menar? Jo, hon blir fortfarande lätt förstoppad trots laktulos. Bytte ut katrinplommonpuren (finns bara från nestle) ogillar oeko.. Mot päron/plommon från Hipp men då blev hon förstoppad direkt tyvärr. Så vi får köra på oeko.
    Hon har fått majkrokar idag, ca 3 st. Hoppas inte att hon blir förstoppad igen.

Kram
    Men köp en påse katrinplommon,finns eko.Koka och kör i mixer,tillsätt vatten tills den är lagom.Lägg i en matlåda och in i frysen.När den är fryst skär du lagom stora bitar och i en plastpåse.Tar inte många minuter :).Jag får ca 8 port från en påse.Kostar ca 30:- så det blir ju billigare med :).
  • linnea83
    Moolie skrev 2015-07-01 16:07:59 följande:

Så det är inte helt omöjligt att hon har en dygnsrytm redan nu alltså...! Vid 22 på kvällen börjar hon signalera att hon vill sova i sängen. Och flera kvällar har jag försökt natta henne i babysittern i liggläge. Men det GÅR inte. Sen går vi och lägger oss, ammar liggande och efter 15 minuter sover hon.

En ny fråga:

Hur gör ni med värmen?? I en kortärmad body, utan något på sig, öppen vädringslucka och i skuggan blev hon SUPER varm i vagnen! Svettig på ryggen och blöt i håret...! Nu vill jag knappt vara ute bara...

Charlie fick också sin rytm tidigt..Han hade det nog med en gång men vi fattade inte riktigt första veckorna ;).Han lägger sig alltid runt 18...Vi försöker nu att senarelägga lite men inte lätt!Idag gick vi ut och provade att gunga för första gången :).Så idag blev det 18.15.Målet är 19 och att han då sover längre ;).För nu vaknar han i princip alltid innan 06.

Ang värmen är det första riktiga sommardagen här i Halmstad.Vi har haft bilen på service annars hade vi nog åkt någonstans.Nu blev vi hemma.Inne är det sjukt varmt men ute i skuggan fick han ha tights linnebody och skjorta.
  • linnea83

Fråga: Ni som använder ersättning..
    Nu när Charlie blev 6 mån och slukade största port på nan 1 alltid köpte jag nan 2.Ville inte egentligen för det där med maltodextrin men men nu blev det så.MEN!I 4-5 dagar (sen vi började med 2:an) har han vaknat varje natt..Och varit vaken i en timme :(.Innan om han mor förmodan skulle vakna alls,åt han och somnade direkt.Någon som känner igen detta???

• linnea83
    villsågärna38 skrev 2015-07-01 21:58:46 följande:
    Liggvagnar kan ju bliv väldigt varma. Tänk på att inte ha en tjock madrass nu på sommaren, ta bort locket och häng inte en filt eller liknande för öppningen för att förhindra ljusinsläpp. Läste en gång en artikel där de testat hur varmt det kunde bli i vagnen då och det var riktigt illa.

Förstår precis vad du menar ang värmen. Blir stranden imorgon för oss (och sitta i skuggan förutom då vi badar med uv-dräkt på Lovisa) eller hemma med barnpoolen och parasoll över smile1.gif Här har vi källare och jag har satt upp resesängen där till Lovisa utfall att det blir odrägligt varmt i vårt sovrum som ligger på övervåningen. Alltid svalt och skönt där och vi har ett extra sovrum som tur är.

Själv lider jag inte av värmen. Var ju höggravid i värmeböljan förra sommaren så allt är bättre än det smile5.gif

Ha det bra i värmen! Kram
    Vi har också inredd källare och flyttade upp i feb..Nu har vi tyvärr ingen möjlighet att flytta ner ändå för min mamma ska flytta hit 1 aug tills hon får tag på sin drömlägenhet..
  • linnea83
    villsågärna38 skrev 2015-07-01 22:41:01 följande:
    Testa Hipps istället. Utan maltidextrin. Eller testa 1an igen. Det är ju intr skadligt att ge på nåt sätt. Om man ammar så är det ju samma mjölk även om jag läst att sammansättningen förändras lite med tiden.

Sen kan han ju vakna av annan anledning. Utvecklingsfas t ex?? Tänk på att ge honom bra med mat under hela dagen. Och sen äta middag alt gröt vid 18, somna vid 19? Förskjut 10 minuter per dag om ni vill senarelägga. Vilken vecka är han i? Vad säger wonder weeks? Maltodextrin är ju ingen hit så jag hade undvikit det oavsett.

Sen ang ersättning som jag vet att du frågade om tidigare så rekommenderas det eller amning till minst ett år så fortsätt du med det smile1.gif Men såklart kommer han att äta mindre än förrut ju mer vanlig mat han äter.

Kram
    Ja mannen fick åka och köpa en 1:a igår :).Resultatet blev att han inte vaknade inatt men tyckte det va morgon nu 5 :).Fast hellre det :).
    Vad gäller fasen ska han vara ute ur den senaste nu (kollade för ett tag sen då inget va bra)..Men har såklart förlagt den (på ett bra ställe ;)..).

Nä vi kör nog ettan..Vet inte eg varför man ska behöva byta...Så ska vi fortsätta kämpa på med senare läggning :).

Igår åt han bra,men ska jag ge mat vid 18 också?Han får sin "middag" (nästan alltid riktig mat) vid 16-16.30,sedan ersättning när han ska lägga sig.Denna får han i sovrummet.Måste nog börja med nån typ av mer ordentligt matschema.Men mat en gång till då?
  • linnea83
    villsågärna38 skrev 2015-07-02 12:18:52 följande:

Va mysko med ersättningen men visst kan det vara maltodextrinet.

Sen kanske han sover längre om han somnar sju och då är det definitivt tidigt att äta middag vid 16/16.30 tycker jag iaf. Men kanske kan han äta 17, då är det ju lagom med ersättning som kvällsmål sen vid 19 då han lägger sig. Kanske ett extra mellis på em istället? Ska ni förskjuta en timme så räkna med att ni behöver förskjuta alla mål också och kanske lägga till nåt tänker jag eftersom eftermiddagen blir längre och han ska orka vara uppe senare.

Kram

Inatt vaknade han ju inte och från att ha lagt honom vid 18 så tog vi en kvart igår och en idag,nu slocknade han som en sten 18.30.Har även premiärbadat i poolen och gungat lite :).
    Idag fick han gröt vid 17 och ersättning 18.20.Nu får vi se om det blir ngn justering på morgonen men gissar att det kan ta nån vecka..Vi siktar på att han ska lägga sig 19 sen..
    Vi väljer att fortsätta med ettan..Vad jag förstått är det järnet som är den stora skillnaden när man bytar,för dom behöver mer nu då järndepåerna sjunker..Men järn har vi extra av i vårt vatten (egen brunn)..Skulle det behövas får vi ge nåt extra järnberikat annars sen..

Tack för all tips <3!!
  • linnea83
    villsågärna38 skrev 2015-07-05 20:25:58 följande:

Hej Lelle!

Ytterligare några mattips om bebisen vill äta själv (eller annars också, går ju att mixa om man inte bil ge i bitar). Mozzarella!! Lovisa fullkomligt älskar det! Mjukt och lätt att äta. Eller kokt färskpotatis, riktigt mjuk, i bitar med smör. Kokt ris. Grillad aubergine i skivor med lite olivolja på innan så den blir sådär mjuk och god. Grillad paprika, tar bort skalet. Grillad squash.

Jo barnpoolen köpte vi på Bauhaus. Blir nog toppen nästa år smile1.gif

Ha det bra i solen och värmen smile1.gif

Kram

När började ni ge bitar av mat?Charlie är ju 6 månader nu men serverar jag mat med "för stora" bitar spottar han ut dom :/..Men majsbröd (hårt,som majskrokar fast som ett knäckebröd) och smörgåsrån går bra..Ham har även fått smaka på en bit jordgubbe som slank ner..Så svårt det där med bitar tycker jag..Ska prova några av dina tips :).
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015