• linnea83

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Längtar12345 skrev 2015-02-05 16:22:43 följande:
    Hej. Känns som om det är ganska vanligt att bebisarna blir lite pipiga på kvällarna. Ammar du också eller ger du enbart ersättning? Hur ofta äter han per dygn? :)
    Jag ger bara ersättning.Fick rekommendationen uppe på bb då jag äter mediciner.Det GÅR att amma på dom men inte tillräckligt med forskning så valde att inte amma :).

Har faktiskt ingen koll på hur många gånger han äter per dygn.Men innan (vi skrev upp ALLT) åt han ca 8-10 ggr.Nu är det 7-8 kanske..

Däremot har han än så länge bara ätit 4 ggr idag (vid 6.30,10,15 och en liten skvätt nu vid 17).Stora framsteg då han ätit skvättar mest hela dagarna innan,och vad jag tror fått ont i magen av det..
  • linnea83
    lelle75 skrev 2015-02-07 05:03:47 följande:
    Jo rå, här ammas det på i vanlig ordning. Har än så länge sovit 2.5 h x 1 h. Och mer lär det inte bli denna tidiga morgon, kanske ngn kvart hit eller dit.

Har för mig att jag läst i denna tråd; och jag vet att bvc har sagt; att ju bättre de sover på dagen desto bättre på natten. Vad innebär det för era små? att ju fler timmar de sover på dagen eller ju längre pass de sover på dagen? Är det bra att de sover på förmiddagen eller på eftermiddagen?

Alice sov ett långpass på dagen igår, kanske tre timmar och ville sedan inte lägga sig vid 20:00. Tycker mig också uppleva att ju mer hon sover på dagen, desto mindre på natten. Vet att det är svårt att styra deras sömn men det går ju till viss del på dagen så klart. Om man har en tid att passa och ska iväg så tar man ju upp dem och då vaknar de osv.. då har man ju avbrutit sömnen..
    Charlies sömn på natten verkar inte påverkas av vad han sover på dagen (6 veckor på måndag).Han har sovit bra alla nätter sen vi kom hem faktiskt.Vi lägger honom så fort han verkar trött på kvällen,och då blir han ju inte övertrött av tv,lampor och ljud (tänker jag).Är mellan 18.30 och 19 ungefär,klockan styr inte så mycket utan vi ser hur Charlie är...Han sover oftast två längre pass på dagen (fm och em mellan 1-4 timmar).Sen sover han även kortare stunder.Så har det sett ut sen vi kom hem från bb typ.

Men oavsett om han sover mindre är det samma sömn på natten.

Det dumma med att han somnar så tidigt är ju att han även vill gå upp vid 6 varje morgon :).Men oavsett när han lägger sig vaknar han samma tid..Så han går inte att styra på det viset (än iaf).
  • linnea83

Ja är jättetacksam att Charlie sover så bra :).Och själv i sin spjälsäng dessutom :) vilket är tur för hade inte sovit en blund om han sovit med oss och djuren i sängen!.Ska bara lära mig att sova mer när han sover ;)..

Så jag bara hoppas att det fortsätter så bra som det går nu :).Dessutom en positiv sak till,2 nätter i rad med enbart en nattmatning..

Skriver absolut inte detta för att sticka nån i ögonen utan mer att jag hade aldrig klarat av det ni gör :)!Ni är supermammor enligt mig!

Kram ha en fin lördag!

• linnea83
    Happyland skrev 2015-02-09 10:51:11 följande:

Ursäkta att jag tassar in här... En liten fråga bara. Jag är på ruvardag 8 (ångest och hopp om vartannat), efter IVF, och undrar om ni som blev gravida (GRATTIS TILL ER ALLA!) allihop hade symptom som gjorde att ni trodde att ni skulle plussa? Eller fanns de dem av er som inte kände något?

Kram på er <3

När vi lyckades (på andra försöket) så hade jag inga symptom alls :).Första försöket hade jag alla symptom på listan ;).Lycka till!
  • linnea83

Eventfasen är det vid 12 veckor?Står inte just eventfasen i boken vad jag sett (iofs bara skummat lite i den)..

Kram på er,hoppas ni får vila under dagen ni som varit vakna mycket inatt <3

• linnea83
    villsågärna38 skrev 2015-02-10 10:05:44 följande:
    Står på engelska i appen. Ladda ner Wonder weeks och lägg in BF-datum, ej det då han föddes. Kram
    Jag vill inte det då den kostar pengar..Och vill inte hålla på och krångla med kortet..
  • linnea83
    Danisen skrev 2015-02-10 12:12:44 följande:
    Det dras på mobilräkningen smile5.gif det valde jag När jag laddade ner den iaF. 13 kr tror jag att den kostar.
    Jaså??Då ska jag testa det :).Tack!
  • linnea83
    villsågärna38 skrev 2015-02-10 16:16:25 följande:
    Eventfasen heter Händelsernas värld i boken och startar vid 14,5 vecka och pågår till 19,5 vecka, på ett ungefär smile1.gif Kika på översikten på sid 14. Vid v 12 är det också turbulent men det är Nyansernas värld dvs ett annat utvecklingssprång. Den klängperioden är mycket kortare, bara ca en vecka.

Kram
    Åh tack!
  • linnea83
    Bell13 skrev 2015-02-12 13:53:57 följande:

Hej alla mammor,

Undrar om ni vill ge lite tips gällande väskan man packar till förlossningen.

Vad var onödigt, vad användes inte, vad användes mest och fanns det nåt som inte packades som ni önskar ni hade packat ner?

Lämna gärna feedback om ni vill och har tid. Går in i v 34 imorgon och börjar att tänka på förlossningen mer och mer. När värkarna sätter igång vill jag gärna slippa tänka på om jag glömt att packa nåt viktigt osv.

Packade allt som jag tänkte att jag kaaanske behöver just för att slippa sakna det där :).Men viktigast var coca-cola och lypsyl :).Mannen fick springa och köpa mer cola :).Det va det enda som gick ner på hela dagen (hade massa godis,som jag åt på bb sen haha).

Sen är det det vanliga,myskläder och tofflor :).Egna hygienartiklar (om man inte vill använda deras,brukar vara skönast att ha sina egna grejer).Jag hade en hel resväska med mig med grejer :).Kabinstorlek..

Ska du dela rum så ha med dig öronproppar :).

Kram
  • linnea83
    Bell13 skrev 2015-02-13 03:04:46 följande:
    Godis ska jag ta med det vill man förmodligen ha efteråt. Lyxig duschtvål och schampo har jag också tänkt på.

Har köpt omlottbodies som inte träs över huvudet och byxor med hel fot. Har tänkt att köpa nån fin filt från kanske Livly som han får ha.
    Jag har verkligen hatat omlottbodies!Så jäkla mycket knappar haha :).Är inte alls jobbigt att trä över huvudet tycker jag.Mycket smidigare.Hade med en till bb men sen har dom ratats :).Och det där med fötter på byxor har inte heller funkat.Charlie är alltid väldigt varm :).Så ha med dig nåt utan fötter fall i fall :).Här hemma kör vi med endast en kortärmad body typ :).
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015