• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nu har Lovisa fått feber. 38,6... Med alvedon!! Utan hade hon 39,5. Hon är rätt medtagen. Maken hämtar på förskolan idag av förklarliga skäl. Hade inte varit så kul att släpa med henne ut Stackars liten. Har sovit nästan hela dagen.

• villsågärna38

Tack gulliga Sira och Johjen! Hon sov eller slumrade hela em (bredvid eller på mig) men piggnade till runt 17 och kunde äta lite och leka lite med storasyster. Men vid 19 däckade hon igen. Hade bara 38 innan hon fick alvedon för natten så hoppas det vänt. På vår förskola går det feber i en eller flera dagar (i kombination med förkylning). Vår äldsta klarade sig med ett dygn men en av hennes kompisar var dålig i fem dagar. Nåväl, så länge det inte är magsjuka är det ju hanterbart Kram

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-10-30 08:15:41 följande:

Hur mår Lovisa idag? Hoppas bättre!

Här ska vi åka och titta på hus, bestämt oss för att riva vår gamla sommarstuga och bygga nytt och blir nog nyckelfärdigt. Så kul och spännande!

Kram

Oh va spännande!! Lycka till! Kram
  • villsågärna38

Vilken natt!! Blä!! Lovisa var vaken två timmar i natt och vaknade väl till tio gånger till utöver det. Skrek rätt ut om hon tappade nappen t ex. Hon brukar stoppa in den själv annars eller sova utan. Fick både alvedon och ersättning men var helt liksom helt speedad i ett par timmar. Grät inte. Var bara vaken och snurrade runt, bökade och ja nästan hopppade på mig i sängen. Sen fick hon jättehög feber igen och somnade på mig runt 03. Ville inte sova i sin egen säng mer än nån liten stund. Till slut fick vi sova bra mellan 04-07 iaf och nu verkar hon piggare. Ätit leverpastejmacka med smörgåsgurka nu på morgonen (hon blir arg om hon inte får smörgåsgurka på, ha, ha ) Vi får väl se hur dan blir! Kram

• villsågärna38

Ang jobb Johjen så håller jag helt med dig! Att få barn ger en perspektiv på livet. Vad det är som betyder nåt i längden. Good enough låter som en jättebra strategi tycker jag iaf

Själv har jag jobbat deltid och tänker göra det nåt år till. Från att ha jobbat jättemycket så har jag tänkt om. Och det är ingen uppoffring utan ett aktivt val. De första åren går så fort och vips så har barnen blivit så stora att de inte behöver en på samma sätt som tidigare. Vår äldsta dotter har aldrig gått heltid på förskolan och vill inte att Lovisa ska göra det heller de första åren. Jag kör eget nu som konsult så det funkar bra för oss. Gäller att hitta sitt sätt såklart

Kram

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-10-30 08:37:45 följande:

God morgon tjejer!

Vsg, hur mår Lovisa idag? Hoppas febern har gått ner.

Johjen, vad roligt att ni ska bygga nytt, det är en intensiv tid som väntar men så spännande! Vi byggde nytt och har inte ångrat det en sekund, även om det inte alltid har varit lätt...

Intressant att läsa om dina första dagar på jobbet. Snart dags här också, kommer att bli väldigt märkligt men jag är så glad över att V får två månader med sin pappa!

Sira och Bell, hur mår ni?

Här är det lugnt idag, inget på schema, ska bli skönt att få en lugn dag!

Ha en härlig dag

Kram

Oh va spännande att ni byggt eget. Vi har helrenoverat istället. 40-talshus som hade medaljongtapeter i varje rum då vi köpte det av ett 80-årigt par. Rosa puts på utsidan. Var också supermycket jobb så ibland har jag ångrat att vi inte byggde nytt ist Häftigt att få bestämma allt från första början!

Ha en skön dag!

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-30 10:38:21 följande:

Hej Irma, mår jättebra faktiskt livet är toppen och Douglas mår också jättebra. Sömnen och maten funkar över förväntan och det gör nog att det känns problemfritt. Tycker att vi har helt fantastiskt höstväder också och tar långa promenader om dagarna och den friska luften gör oss gott. Jag pluggar under min föräldraledighet, kastar helt om och byter bransch helt och första tentan är i slutet av november och det ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning, hoppas det går bra.

Kram

Va spännande!! Modig du är. Håller tummarna för tentan.

Kaffe finns ju så det är ok idag Lovisa har bara 38 idag så hon är mkt bättre.

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-30 12:07:48 följande:

Skönt att hon är bättre. Douglas pappa har börjat få ont i halsen så det är bara att vänta på att det bryter ut och att vi blir smittade, svårt att undvika ju.

Går från telecom till läkemedel och har ännu inte ångrat mig eller tänkt - vad har jag gett mig in på det är svårt men intressant.

Kram

Spännande Heja dig!!

Hoppas ni klarar er. Ibland blir det ju inte mer än ont i halsen.

Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-10-30 13:59:47 följande:

Vsg: Vad skönt att Lovisa är bättre idag!

Bell: Spännande att byta bransch helt och hållet! Är det mycket att plugga? Jag tänker hur det funkar med tre barn samtidigt. 

Jag laddade förresten ner Duolingo igår och gav mig på franska.  

Johjen: Åh vad kul det låter med husplanerna! Det kommer att bli toppen tror jag, även om det säkert kan bli påfrestande under byggtiden.

Jag mår sådär, det går upp och ner. "Egentligen" är jag ju jätteglad och mår väldigt bra men förlossningsupplevelsen ligger i vägen och gör att det är lite svårt att riktigt nå den där glädjen... Som tur är har vi fått en väldigt bra bvc-sköterska som bokade in ett extra besök för min skull eftersom hon tyckte det var för länge tills jag hade tid hos psykologen igen. Hon tyckte att jag skulle fundera på att gå hos deras kbt-terapeut istället när jag berättade att första mötet hos psykologen inte kändes helt rätt. Jag tror faktiskt att det är en bra idé. Tack för att du frågar!

Kramar till dig!! Kbt-terapeuten låter som en jättebra ide och va bra att du har en gullig Bvc-sköterska Jag hade aldrig gått till en terapeut jag inte känt förtroende för. Bortkastad tid! Hoppas att ni får en fin helg nu och lycka till med franskan. Hade behövt bättra på min med men det tåget har gått nu så passa på!! Snart har du också en ettåring att jaga Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-11-01 08:44:22 följande:

Ni som har barn runt ett, hur mycket sover de på dagen nu? Vi har aldrig väckt Adam på dagen utan låtit honom sova och funderar på om han sover för mycket på dagen och därför vaknat tidigt på morgonen.. Adam är otroligt lätt och lägga, gröt, tutte, byte till pjamas och ny blöja, borsta tänderna och sen nattinatt och lägga honom i sängen där han somnar själv. Sover hela natten men vaknar mellan 04:30 till 05:30. Har slutat amma på morgonen nu sedan ett par dagar tillbaka och när han vaknar är han ledsen och svårt att trösta honom i sin egna säng då. Sambon har försökt några dagar och då somnar han om efter ca 20-30 min gnällande men vaknar igen efter någon kvart. Men detta resulterar i att han blir väldigt trött framåt 10 och somnar oftast i vagnen på promenad och sen ställer vi honom på altanen där han kan sova i 2-3 ibland 3,5 timmar i sträck! Är det dags att väcka honom efter två timmar och se om han sover längre på natten då? Och försöka förskjuta dagsvilan? Vill egentligen inte mecka för mycket då han sover ändå bra och somnar lätt..

Igår chockade sambon mig att fråga hur jag tänker kring ett syskon till Adam och när det så fall är dags att börja, ska vi försöka själva lite först, försöka med vårt embryo i frysen och hur jag tänker med att genomföra en ivf till!! Han tycker ju att det inte är någon tid att spilla och vi bestämmer oss, jag blir ju 40 i februari och sambon 42 i sommar. Tror vi kommer försöka själva lite först sen testa med embryot i frysen men osäker om vi gör en hel ivf till. Då får det nog räcka med ett barn. Vi får se hur vi känner då! Pratade löst om att börja försöka lite mer seriöst efter jul och kontakta kliniken i vår om det inte skulle ta sig. Spännande och skrämmande samtidigt!

Kramar

Oh va spännande och roligt att ni börjat tala om syskon och vill båda två. Håller tummarna!!

Lovisa sover två ggr per dag fortfarande. Ibland en men då brukar hon bli väldigt trött på em. Är ju fullt ös här på em varje dag. Hennes storasyster började sova en gång per dag runt 1,5 år. Får se hur det blir här. Totalt sover hon ca 2-2,5 tim på dan och 11 tim på natten. 1,5 plus 0,5-1 ca eller tvärt om. Somnar runt 19.30 och brukar sova till 06. 07 innan tidsomställningen men det blev lite upp och ner efter den. Vaknar ofta en eller två gånger på natten nu efter hon varit sjuk (ingen feber nu men fort förkyld). Men somnar om snabbt. Tänker att 3 tim kanske är lite mycket men kan ju också vara så att han skulle orka bättre med två ggr. Kan bli långt att vara vaken från 12-13 till läggning om man bara är ett år. Lovisa brukar sova andra gången runt 15/15.30 och första runt 9.30. Tänker inte börja "tvinga" henne att sova en gång per dag förrän hon börjar förskolan i mars. Då lägger de sig vid 11.30 på vår förskola. Kan ju även vara vintertiden som spökar för Adam. Tar ju lätt ett par veckor att ställa om. Bara några tankar

Ha en skön dag!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015