johjen skrev 2015-11-01 08:44:22 följande:
Ni som har barn runt ett, hur mycket sover de på dagen nu? Vi har aldrig väckt Adam på dagen utan låtit honom sova och funderar på om han sover för mycket på dagen och därför vaknat tidigt på morgonen.. Adam är otroligt lätt och lägga, gröt, tutte, byte till pjamas och ny blöja, borsta tänderna och sen nattinatt och lägga honom i sängen där han somnar själv. Sover hela natten men vaknar mellan 04:30 till 05:30. Har slutat amma på morgonen nu sedan ett par dagar tillbaka och när han vaknar är han ledsen och svårt att trösta honom i sin egna säng då. Sambon har försökt några dagar och då somnar han om efter ca 20-30 min gnällande men vaknar igen efter någon kvart. Men detta resulterar i att han blir väldigt trött framåt 10 och somnar oftast i vagnen på promenad och sen ställer vi honom på altanen där han kan sova i 2-3 ibland 3,5 timmar i sträck! Är det dags att väcka honom efter två timmar och se om han sover längre på natten då? Och försöka förskjuta dagsvilan? Vill egentligen inte mecka för mycket då han sover ändå bra och somnar lätt..
Igår chockade sambon mig att fråga hur jag tänker kring ett syskon till Adam och när det så fall är dags att börja, ska vi försöka själva lite först, försöka med vårt embryo i frysen och hur jag tänker med att genomföra en ivf till!! Han tycker ju att det inte är någon tid att spilla och vi bestämmer oss, jag blir ju 40 i februari och sambon 42 i sommar. Tror vi kommer försöka själva lite först sen testa med embryot i frysen men osäker om vi gör en hel ivf till. Då får det nog räcka med ett barn. Vi får se hur vi känner då! Pratade löst om att börja försöka lite mer seriöst efter jul och kontakta kliniken i vår om det inte skulle ta sig. Spännande och skrämmande samtidigt!
Kramar
Oh va spännande och roligt att ni börjat tala om syskon och vill båda två. Håller tummarna!!
Lovisa sover två ggr per dag fortfarande. Ibland en men då brukar hon bli väldigt trött på em. Är ju fullt ös här på em varje dag. Hennes storasyster började sova en gång per dag runt 1,5 år. Får se hur det blir här. Totalt sover hon ca 2-2,5 tim på dan och 11 tim på natten. 1,5 plus 0,5-1 ca eller tvärt om. Somnar runt 19.30 och brukar sova till 06. 07 innan tidsomställningen men det blev lite upp och ner efter den. Vaknar ofta en eller två gånger på natten nu efter hon varit sjuk (ingen feber nu men fort förkyld). Men somnar om snabbt. Tänker att 3 tim kanske är lite mycket men kan ju också vara så att han skulle orka bättre med två ggr. Kan bli långt att vara vaken från 12-13 till läggning om man bara är ett år. Lovisa brukar sova andra gången runt 15/15.30 och första runt 9.30. Tänker inte börja "tvinga" henne att sova en gång per dag förrän hon börjar förskolan i mars. Då lägger de sig vid 11.30 på vår förskola. Kan ju även vara vintertiden som spökar för Adam. Tar ju lätt ett par veckor att ställa om. Bara några tankar
Ha en skön dag!
Kram