• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell - Håller med Irma! Kloka ord. Grips inte av panik och samsov så länge ni vill. Ring Amningshjälpen ist om du vill ha råd.

Jag hade börjat använda klämmis som tillbehör till gröt och som efterrätt ist för som lunch och middag men låt det ta sin tid. Testa kyckling ist för fisk kanske? Ihop med potatis eller sötpotatis, ihop med ärtor eller morot. Vissa barn gillar blandat. Andra vill ha smakerna för sig. Och sen frukt eller klämmis till efterrätt ist för som huvudmål. Smör och örter till är bra förslag. Men ta det i lugn takt. Ändra inte allt på en gång utan ett mål åt gången och låt smakerna ta några dagar att sätta sig. Det är normalt att de spottar ut i början

Lita till dina inneboende modersinstinkter! Du vet bäst vad ditt barn behöver.

Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-13 11:24:49 följande:

Tack för tankar, åsikter och råd kring mitt besök på BVC igår. Douglas tar inte flaskan här heller och jag trugar inte så välling blir det inte. Ska prova med gröt igen och göra som vsg skrev, att ha klämmis som tillbehör. Ska testa torsken och potatisen till lunch och krydda den lite. Har aldrig tänkt på att han ratar mat och gröt för att det inte smakar något, jättebra tips Irma.

Sira, hon menade att det är klart att han inte äter gröt när det är öppet i mjölkfabriken hela natten. Alltså att han kommer äta gröt när inget annat erbjuds. Gällande klämmisarna sa hon att om han får söt god frukt kommer han aldrig att äta besk potatis. Jag sa att jag vill ge mat han gillar då det heter matlust och inte mattvång. Det ville de inte lyssna på. Ska prova lite turkisk yoghurt, kan ju vara bra om han gillar den eftersom det är mycket fett i.

Känns annars bättre idag och vi är fast beslutna att vi gör det bästa för vår son och vi tror det är bättre att han får fasa ut amningen själv på natten. Han är trygg med att sova med mig och så får det bli ett tag till. Vår sköterska berättade igår innan vi gick att hon ska sluta så nästa gång blir det en annan. Ska ge henne en chans är hon likadan får jag byta BVC.

Kram till er alla

Låter som en bra plan. Och bröstmjölk är ju sött så visst ligger det nåt i det men samtidigt rek det ju att man ska amma eller ge ersättning i minst ett år Vi köper god delikatesspotatis och blandar med smör och då smakar det mums. Äter inte heller besk potatis så fånig liknelse

Kram
  • villsågärna38

Bell - Majs, sötpotatis, morot och palsternacka är bra alt att blanda med protein t ex kyckling om han inte gillar fisk. Ihop med örter och smör blir det jättegott. De är söta pch goda grönsaker för en bebis som är en gottegris

• villsågärna38

Ja Gud va bebistiden går fort! Passa på att njuta av amning t ex ni som fort gör det Här ska storasyster på första riktiga playdejten efter dagis idag. Följa med hem själv till kompis som inte är en av våra grannar. Jag ska hämta 17.30!! Är ju van att träffa henne runt 15, absolut senast 16, så det känns hur konstigt som helst. Hon har blivit så stor nu!! Och Lovisa mer eller mindre springer runt här hemma. Leker med och härmar djur, tittar i djurböcker osv. Det är roligaste leken just nu. Och hon börjar även göra sig förstådd med att säga - Den där, ha, peka osv. Kan säga mamma, pappa pch storasysters namn Känns som att man inte hinner med ibland. Kram

• villsågärna38

Johjen - va skönt att ni vet vad det är nu! Här är det också tänder men bättre natt i natt. Vi behövde inte ge någon mat utan räckte att få sova nära några timmar Va bra att det funkadeed alvedon och kort amning. Den där krämen har vi med men vet inte om den funkar. Hon äter ju bara upp den

Irma - ja att hålla hov är tröttsamt. Lät som en rolig dag! Här städar vi och fixar idag inför helgens fest och besök som bor kvar några dagar. Gud va man får mycket gjort då man inte ska hämta på em Återvinning, storhandling och bäddning avklarat. Blir dammsugning imorgon ist tror jag för snart ska vi ta en promenad Vi kör med champagne, lite lättare mat och tårta till helgen har vi bestämt. Ska bli kul!!

Kram till er vänner!!

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-13 15:37:05 följande:

Hej, idag till lunch provade vi morot/palsternacka och jag hällde i en skvätt grädde, han åt en halv liten burk. Till mellis testade vi turkisk yoghurt och blandade i jordgubbsklämmis och det åt han med glädje.

Ska testa torsk/potatis igen till middag. Till melliset på förmiddagen fick han klämmis med mango/yoghurt/ris och han åt en hel.

Han har sovit bra idag så middagen kan nog bli riktigt bra rent humörmässigt

Kram

Härligt!! kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-13 19:04:13 följande:

Gick ju bra idag också och överleva utan välling och gröt turkisk yoghurt med jordgubbsklämmis i var en hit, han älskade det så det får bli frukost och mellanmål. Morot/palsternacka med lite grädde i var också populärt på lunchen.

Han ville dessvärre inte äta någonting vid middag utan bara skrek så han fick ammas istället, det enda han accepterade.

Har bestämt att det här med mat inte ska bli ett problem och jag tror att vi är på banan

Kram

Rätt inställning!! Är väl toppen om han äter såhär mycket varje dag. Han är ju bara sex månader ännu. Middagen kommer den med om ett tag Kram på dig!
  • villsågärna38

Johjen - va jobbigt att du vaknar på nätterna!! Även om du inte vet om det själv. Måste ju ändå påverka din sömn. Började det efter Adam flyttade till eget rum? Bara en tanke.

Här har vi en lite labil och väldigt temperamentsfull Lovisa just nu. Känns det igen? Hon är superglad emellanåt, spexar och busar. Vill att vi ska jaga henne och tjuvar t ex ibland min mobil eller fjärrkontrollen. Skrattar och springer och gömmer sig. Sen emellanåt när hon inte får som hon vill så lägger hon sig på golvet och sparkar med benen. Blir såå arg!! Kan kasta huvudet bakåt ol man håller i henne. Lite svårt att hålla sig för skratt Är ju rätt sött när de är så små. Mindre charmigt längre fram

Hoppas ni hade en bra dag!

Kram

• villsågärna38

Hur har ni det idag tjejer? Min dag har varit sådär. Mensvärk och smärre blodbad varit på dåligt humör och Lovisa gnällig pga sin hemska kindtand. Men blev bättre i em. Var och shoppade lite kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-14 19:12:54 följande:

Har precis vinkat av mannen och han är på väg till Kina med jobbet. Solo med barnen en vecka

Han var mest nervös av oss alla fem. Han var orolig över det mesta och jag var väldigt cool. Det kommer att gå bra är min inställning men också tufft stundtals.

Min kompis som lovat bo här några dagar har blivit förkyld så det blir bara jag och barnen, blir ju bara mer jobb med en sjukling.

Ligger du i fas med planeringen inför kalaset?

Kram

Städningen avklarad nu. Maken städade och bäddade i källaren igår, vi har gästrummen där. Och sen har jag tagit de övriga två våningarna igår och idag. Ska storhandla och på systemet idag så ja vi är i fas. Maken är superbra på att fixa, laga mat osv också så det är en teaminsats jättekul med fest men det har dragit iväg lite. Blir 30 pers nu inkl barnen Ha, ha!! Ska göra buffé men tårtor köper vi. Men det blir kul. Nog bara lite panik på lördag fm

Duktig du är som är själv en hel vecka!!! Supermom Och förstår att du inte vill ha en sjukling där. Lika bra att vara själv då. Kommer gå jättebra! Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015