• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2015-10-09 10:27:19 följande:

Men vid 3 månader kan väl ingen sitta upp. Douglas kunde inte hålla upp huvudet själv vid tre månader.

Det där är nog lite olika. Lovisa rullade ju runt vid 3 månader och började lyfta huvudet då hon var en månad. Men sitta själv då utan stöd är nog rätt extremt
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-09 12:14:26 följande:

När jag skriver "hålla upp huvudet själv" menar jag utan stöd och support från annan människa.

1 månad är ju supertidigt. Men väldigt olika som du skriver, syrrans yngsta gick vid 9.5 månad

Kram

Ja lyfta huvudet från mitt bröst gjorde hon redan på BB. Vi var helt chockade!! Så efter en månad kunde hon hålla huvudet helt ok. Gick bredvid möbler vid 8 mån och helt obehindrat utan stöd vid 10,5. Så var det inte med hennes storasyster Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-10-09 13:21:40 följande:

Hade nog för bråttom när jag skrev. Hon satt inte själv utan stöd så tidigt men NTF-killen sa att det var dags att byta när huvudet inte hängde och slängde okontrollerat längre. Hade vi gått efter viktgränsen hade hon haft babyskyddet tills hon var över två år... (Fast då hade nog inte klarat längdgränsen å andra sidan.)

Fast då skulle ju Lovisa bytt vid 1 mån. Lite konstig rek Står ju kunna sitta utan stöd och ca 6-9 månader på deras hemsida. Tror vi bytte vid 8 mån redan för vår äldsta eftersom jag långkörde mycket mer med henne själv. 11 mån kan jag ju hålla med om är sent men vi har inte kört några långa sträckor sen i juli. Första långkörningen var för två veckor sen efter vi bytt. Vi testade innan sommaren då hon var 6-7 mån men då satt hon verkligen inte bra alls i bilbarnstol. Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-10-09 16:46:33 följande:

Adam tackar för alla grattis!

Första kalaset avklarat!

Kram

Oh va söt han är!! Och så stor Mysigt med kalas!! Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-09 16:27:07 följande:

Inte "hängde och slängde"? På big baby sa de att de måste kunna sitta upp ordentligt och att orka det under en längre tid om man åker lite längre.

Man gör det man anser vara rätt för sitt barn.

Håller med! Beror ju på hur mycket och länge man kör med. Vi som körde till Skåne osv 60 mil enkel väg i somras fick prioritera att hon skulle oka hänga med på resan. När vi åkte taxi i maj i bilbarnstol blev hon trött efter 40 min till Arlanda. Fastän hon då lärt sig sitta upp själv utan stöd. Så visst är det så. Man måste göra det som funkar bäst för en själv. Många mammor här där jag bor som byter runt 9-10 månader om bebisen inte är jättestor. Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-09 16:30:14 följande:

Så här i bilen

Ja det ser ju inte så bra ut. Men kan du inte lägga bak hans huvud när han somnat? Det gjorde jag ibland med Lovisa och då låg hon kvar så. Men kunde trilla fram just då hon somnade.

Kram

PS. Handtaget är en störtbåge och ska bara uppfällt vid färd.
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-10-10 09:08:21 följande:

Det förstår jag Bell! Tänkte bara skriva att jag tror det händer många att huvudet "hänger" när de har somnat, och att jag därför inte tror att det är en fabrikationsfel.

Prova med kudde så får du byta när du får din MC Pearl. Sidokuddarna är rätt stora så då borde du inte ha samma bekymmer.

Kram

Ang min tanke om fabrikationsfel så rörde det att Bell inte kunde spänna fast Douglas få hon justerat bältet till högsta läget. Kanske var otydligt i inlägget men så ska det ju inte vara. Kram
  • villsågärna38

Ang Maxi cosi pearl så finns den billigare på nätet - det lät dyrt med 5295 tycker jag Bell!! Eller skrev du fel? 2499 plus 1700 för basen har vi hittat. Ska ha en sån i makens bil tänkte vi. Kram

• villsågärna38

Såg nu att det var Pearl bara jag fick upp för 2500. XP för 2999 kr. Måste vara gjord för utländska marknaden. Vem kör bebis framåtvänd i Sverige? Tur man får hjälp här av er experter Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-10-10 19:08:21 följande:

Märkligt att den framåtvända pearl säljs i Sverige tycker jag.

Köper också att 4800 kr är priset på nätet. Såg nu att den finns på många ställen på nätet för 4999 kr. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna eller hur säger man, fick ju vagnen lite billigare

Kram

Precis
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015