Inlägg från: E som i Elin |Visa alla inlägg
  • E som i Elin

Nån mer som planerar nr tre och vill följas åt :)

Hej! Har inte läst ifatt hela tråden ( finns ju några inlägg) men Jag är en 31 årig mamma och lärare och hoppas att det är ok att jag hoppar in här.

Jag har två barn som är födda 2009 ( son) och 2012 ( dotter) och mammahjärtat längtar efter en trea.

När barn nummer 1 föddes var livet helt perfekt. Vi bodde i en nybyggd bostadsrätt, jag hade fast jobb och min man studerade och var hemma nästan jämt. Graviditeten och småbarnsperioden var fantastisk. Sonen var alltid glad. Men mycket vill ha mera och samma vecka som vi plussade med lillasyster köpte vi ett renoveringsobjekt i en vacker småstad vid vattnet. Ett underbart hus från 1936 som jag höggravid började att måla och fixa. Dotterns första år renoverade min man mycket och vi oroade oss både för ekonomi och renovering. Dessutom hade vi ju nu en trotsig 3åring också....

Vi har fortsatt renovering och jag inser att vi aldrig kommer bli färdiga med huset. Istället måste vi försöka att leva i nuet, vara nöjda med det vi har och se det vackra ( för vackert är det!) Men oj då svårt jag har för att gå förbi de där avskavda listerna utan att störa mig!

Lycka är inte att allt är perfekt - lycka är att se bortom bristerna.

Men barn är det bästa jag vet och jag ( och min man) kan inte riktigt tänka att vi aldrig mer skulle få ett litet knyte i famnen. Men vågar vi? Vi har ju två fantastiska friska barn, bra ekonomi och en väldigt väl fungerande tillvaro....

Så nu sitter jag här och vet inte riktigt vad vi ska göra.... Jag vill gärna uppleva den där rofyllda småbarnsperioden igen. Men frågan är om jag klarar att vara nöjd med huset utan att ta fram hammare och pensel

• E som i Elin

[quote=74852646][quote-nick]CatarinaOGP skrev 2015-02-13 20:17:30 följande:[/quote-nick]

Elin! Jag har ocksâ tãnkt i de banorna! Vi bor i Lissabon, bodde i en jãttefin men icke barnvãnlig lãgenhet nãr ettan fõddes oktober 2010. Flyttade till stõrre och med bãttre planlõsning fõr ett âr sen, dâ hade vi redan en till pojke som fõddes november 2012. Har fixat och fixat men det blir ju aldrig helt fãrdigt...

2010, nãr jag fortfarande var gravid, kõpte vi en gârd med en massa ruiner i sõdra Portugal och har õppnat men hâller fortfarande pâ att fãrdigstãlla en sorts Bed&Breakfast. Har dessutom inte avslutat min hõgskoleingejõrsutbilning pâ KTH... Mycket jobb och visst kan ett till barn stãlla till det... jag tãnker dock ibland att om allt materiellt fõrsvinner sâ ãr ju familjen det som finns kvar! Alla dessa underbara relationer! Fõr varje barn sâ vãxer hjãrtat och vem vill inte ha ett enormt hjãrta? ;)

Vad det gãller ert renoveringsprojekt sâ kan du kanske se det som ett livsprojekt eller en sorts hobby? Istãllet fõr ett mâste? Jag tror aldrig att man blir riktigt fãrdig med ett hem, vi boar liksom in oss i omgângar och ãndrar och hâller pâ. Tycker det ãr ok och ganska trevligt!

[/

Jo, du har helt rätt! Men det är svårt att inte se bristerna. Jag blir dock bättre på det tycker jag ???? vill bara verkligen kunna njuta av en trea. Ser också fram emot att ta lite mer glapp mellan barnen. Nu är de två största blöjfria, sover hela nätterna och behöver inte så mycket passande.

• E som i Elin

Hej! Kul att läsa att det är fler som funderar över trean. Med första barnet hade jag längtat i flera år på att få börja försöka för att jag skulle få någon föräldrapenning. Ändå levde vi på nästan 20 000kr i månaden mindre då ( efter skatt) än vi gör idag, och det gjorde inte ett dugg. Finns ett ordspråk som säger " the things you own may ens up owning you" det är lite klokt tycker jag. Man höjer hela tiden kraven och levnadsstandarden.

Jag har blivit gravid snabbt med båda barnen och lite tagit för givet att så kommer bli även denna gång, tack för att du delar med dig om att det inte alltid behöver vara så och hoppas att du plusar snart. Sen gäller det nog att kunna vara nöjd med de man har, även om inte en trea skulle ta sig.

Njut nu av vardagen mellan ägglossningstest, jobb och bollibompasex ;) det är de små stunderna som är livet.

Kram!

PS: vore tanke är att böra i April, vi har lite fix på huset att göra färdigt i vår och då min man var nära att in i väggen i höstas så tar vi det lite lugnt.

• E som i Elin

Vad tråkigt kakansmulor! Även om man vet att det är ofta det blir så att det inte tar sig eller blir tidigt missfall blir man så besviken,. Jag har redan skrivit långa listor med namn till den eventuella trean.

Vad heter era barn och vad har ni för förslag till trean?

Alltid kul med barnnamn!

Mina barn heter Ebbe och Ester och en eventuell trea har många tjejnamn som förslag så som Greta, Signe, Agnes... Killnamn har jag alltid tyckt varit svårt, kanske Sigge, Manne, Elton elle Elliot.

• E som i Elin

Det får bli något på y då kanske. Yaya, Yasmine..,

Tycker som sagt att det är så kul med namn. Jag har listor så det räcker till många fler barn i familjen. Familjen Annorlunda here we come!

• E som i Elin

Kul att höra vad era barn heter och roligt med nya medlemmar i tråden :)

Längtar efter att börja försöka! Har mens nu och hoppas att jag inte ska ha så många mer detta år ;)

• E som i Elin

Spännande Hjalmarsmamma! Ja, inte med lingonvecka då ( roligare kan man ju ha) men med vad framtiden kan tänkas komma med. Min kompis väntar två tvillingflickor om en månad.

• E som i Elin

Är det så att olika kommuner har olika regler när det gäller detta ? Känns som att många har olika erfarenhet av detta. Hoppas att ni får hjälp!

• E som i Elin

Hej!

Jag är också kvar men har inte börjat försöka än. Har haft så många vänner den senaste tiden där saker gått fel och då ställer man ju frågan som ni också gör- ska vi våga?

Ett sjukt/handikappat barn skulle ju påverka mina nuvarande barns liv också ( har en son född 09 och dotter född 12)

Dessutom har vi haft mycket med husrenovering sen dottern kom och ska vi ha ett barn till vill jag verkligen bara njuta. Ingen renovering! ( men vi har så svårt att nöja oss och lyckas ändå hela tiden starta något nytt projekt) Dessutom vill min chef att jag blir arbetslagsledare till hösten vilket känns kul.

Men - barn är det bästa jag vet. Har haft underbara graviditeter, förlossningar och småbarnsperioder. Är fortfarande ganska ung och det går ju bra för de flesta! Och kroppen skriker efter en liten igen. Planen är att börja försöka i April.

• E som i Elin

Hej! Jag får också motvärk vid ÄL. Har dock en fråga angående ÄL-flytningar. Ni vet de där flytningar som är som rå äggvita. Som bildar långa " hängbroar". Någon som vet när dessa kommer i förhållande till ägglossningen? Är det innan, samtidigt eller precis efter? Jag menar, ska man ligga när dessa är, eller är det bättre lite innan? Eller efter?

Någon som har testat med stickor och vet?

Svar på tråden Nån mer som planerar nr tre och vill följas åt :)