• Anonym (Svimmade)

Hjälp! Min pojkvän brydde sig inte att jag var på akuten!

Jag måste få lite synpunkter för jag vet varken ut eller in...

Igår var jag ute på stan när jag plötsligt började känna mig konstig. Nästa sekund är jag på marken och en hel drös människor står lutade över mig. Jag hade svimmat och varit avsvimmad i några minuter. Jag minns inte vem jag är och det är läskigt. En man hjälper mig att åka till en akutmottagning i närheten. Jag är förvirrad men kommer på att jag måste smsa min pojkvän vad som hänt. Han är på fest och han ringer upp men jag kan inte svara pga sjukhus.

Får sedan träffa sjuksköterskor och läkare, de kommer fram till att jag har vätskebrist och lågt blodtryck, får gå hem. Smsar min pojkvän igen, att jag är ok. Inget svar. Smsar igen att jag nu är hemma. Inget svar. Ringer då upp honom. Han säger att det är skönt att jag mår bra och att han har varit så orolig (konstigt att man inte svarar på sms då?). Han frågar om jag vill att han ska avbryta festen och komma hem, jag är förvirrad och chockad fortfarande och säger att han får bestämma själv men att läkaren sa att jag inte fick vara ensam. Han säger då typ skönt att du mår bättre, jag stannar nog inte så länge, måste gå nu hejdå! Jag blir ledsen och säger att jag är rädd, han säger att han måste tillbaka till festen, jag blir sur och lägger på i örat på honom. Sen kollar jag på tv i soffan, sover lite, och det går fyra timmar. Kollar då min mobil och det att den inte har täckning! Fixar det och väntar på min pojkväns oroliga sms. Nada. Inget alls. Jag smsar och frågar hur han har det. Han säger då att det är roligt, de har precis ätit och nu ska de ha qiuz. Jag blir arg och frågar varför han inte hört av sig. Han ringer då och säger att jag sa ju att jag mådde bra, och då trodde han på mig. Jag blir ledsen att han inte bryr sig mer. Han säger att han verkligen vill stanna på festen, frågar om det är okej. Jag fräser åt honom och lägger på.

Två timmar senare kommer han hem. Jag har då haft minnesluckor och är rädd, han är full och frågar om jag vill ha te. Jag säger att jag känner mig sämre och undrar om vi ska åka in till sjukhuset. Han blir sur och säger att det kan inte han avgöra! Jag känner mig hjälplös och att jag överdriver, vi åker inte in.

Jag frågar varför han inte hörde av sig på fyra timmar för att kolla att jag var okej, han säger att jag hade ju redan sagt att jag mådde bra, varför säger jag det om jag inte gör det?! (Jag har på riktigt inget minne av att jag sagt att jag mår bra, men får väl lita på honom). Vi bråkar och han säger dels att han önskar att han hade stannat på festen, dels att han önskar att han hade åkt hem, att han ångrar sig, var egoistisk som bara tänkte på sig själv etc. Jag tycker att han säger emot sig själv, men efter ett tag verkar han uppriktigt ångerfull. Han sover på soffan, vi har inte pratat sedan dess.

Detta var igår. Han är borta nu, men kommer hem om cirka en timme. Vad ska jag säga? Är det okej att bete sig som han gjort? Överdriver jag? Borde jag bara ha bett honom att höra av sig och kolla att jag är okej? Är det okej att bara strunta i sin flickvän och stanna på festen när hon har varit på akuten? Vad tycker ni?

Jag är 27, han 33, vi bor ihop och har varit tillsammans i sex år.

• Svar på tråden Hjälp! Min pojkvän brydde sig inte att jag var på akuten!
  • K med lilla E
    Anonym (Anna) skrev 2015-01-18 22:36:51 följande:

Jo jag förstår absolut att man många gånger släpper allt och hjälper och stöder sin partner. Men man behöver inte vilja gå hem från en fest OM man uppfattat att partnern är ok och är hemma.

Jag och min man vill hjälpa den andre när det behövs men vi har också båda föst iväg den andre på roligheter när vi själva varit sjuka. Men det bygger på att vi aldrig säjer tvärtom mot vad vi tycker ( som " bestäm själv" när man menar "du måste komma hem") så det blir inget problem.

Exakt så fungerar vårt förhållande också. Inget konstigt alls.
  • K med lilla E
    Anonym (S) skrev 2015-01-19 12:59:26 följande:

Vad förväntade du dig egentligen av honom  ts när det uppenbarligen inte var någon större fara med dig?

Det kan man undra. Själv hade jag dessutom hellre vilat ensam hemma än fått hem en halvlullig karl.
  • JECJ

Jag och min man har också en relation där vi pratar klarspråk med varandra. Vi säger allt till varandra och behöver inte spela och gräla.

Vill jag ha min man hemma så kommer han på 2 sekunder. Säger jag att allt är ok och att han får bestämma själv så lyssnar han på det jag säger och vet att jag menar det.

Men om man har en relation som ts eller mollys där klarspråk inte är självklart så får ju killen vänja sig vid att försöka tolka och gissa. Då kan det bli missförstånd. Det äf svårt för oss som har rak kommunikation i våra relationer att sätta oss in i ts eller mollys tankebanor så vi ska inte dömma dom så hårt.

Det är svårt att förstå om man inte lever i deras skor.

• Kryddmix
    JECJ skrev 2015-01-20 06:28:13 följande:

Jag och min man har också en relation där vi pratar klarspråk med varandra. Vi säger allt till varandra och behöver inte spela och gräla.

Vill jag ha min man hemma så kommer han på 2 sekunder. Säger jag att allt är ok och att han får bestämma själv så lyssnar han på det jag säger och vet att jag menar det.

Men om man har en relation som ts eller mollys där klarspråk inte är självklart så får ju killen vänja sig vid att försöka tolka och gissa. Då kan det bli missförstånd. Det äf svårt för oss som har rak kommunikation i våra relationer att sätta oss in i ts eller mollys tankebanor så vi ska inte dömma dom så hårt.

Vilken del av "läkaren sa att jag inte fick vara ensam" är inte självklar? Eller mannen kanske tyckte att hon kunde lika bra bjuda dit en vän istället? Säger mycket mer om mannen som väljer festen istället för ts... 

Och allt behöver faktiskt inte vara klarspråk, vissa grejer i ett förhållande bör vara självklara utan att det behövs sägas rakt ut. Och just för att ditt förhållande fungerar på ett sätt så betyder det inte att någon annans förhållande som fungerar på ett annat sätt är "spel och gräl" som du skriver. 

Ett exempel. Jag tycker det är självklart att min man ska vara hemma MINST en dag under helgen för att spendera med mig och barnen. Tycker inte att det är något jag ska be och säga till om för att han ska göra det. Om han nu har något viktigt inbokat så bör han säga till mig också. Eller ska han bara skita i det och göra vad han vill? Utan att ta hänsyn till mig? 

Ska man behöva be och fråga om allt i ett förhållande? Det låter ju helt sjukt. Har du hört uttrycket "handling väger tyngre än ord"?
  • molly50
    Läs vad som står och inget annat skrev 2015-01-19 20:37:48 följande:
    Haha ständigt upprepande Inte lönt att fortsätta då en del verkligen inte förstår poängen med de hela
    Ja,precis.

Nej,det verkar ganska lönlöst,det håller jag med dig om.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    JECJ skrev 2015-01-20 06:28:13 följande:

Ursäkta mig,men vad vet du om hur min och min mans relation fungerar?
    Känner du mig?

Vi talar också klarspråk med varandra. Tro det eller ej.
    Men vi tänker så att om någon av oss skulle hamna på akuten så vill vi,av eget intresse,åka hem (eller till akuten om man är kvar där) för att se hur den andre mår. För att vi bryr oss!
    Varför är det så konstigt?
    Jag tycker ärligt talat att det är sorgligt att man väljer att sätta sina egna nöjesbehov framför sin egen partners mående.

Mattias och Hannah.
  • Anonym (.....)
    Kryddmix skrev 2015-01-20 09:19:44 följande:

Vilken del av "läkaren sa att jag inte fick vara ensam" är inte självklar? Eller mannen kanske tyckte att hon kunde lika bra bjuda dit en vän istället? Säger mycket mer om mannen som väljer festen istället för ts... 

Och allt behöver faktiskt inte vara klarspråk, vissa grejer i ett förhållande bör vara självklara utan att det behövs sägas rakt ut. Och just för att ditt förhållande fungerar på ett sätt så betyder det inte att någon annans förhållande som fungerar på ett annat sätt är "spel och gräl" som du skriver. 

Ett exempel. Jag tycker det är självklart att min man ska vara hemma MINST en dag under helgen för att spendera med mig och barnen. Tycker inte att det är något jag ska be och säga till om för att han ska göra det. Om han nu har något viktigt inbokat så bör han säga till mig också. Eller ska han bara skita i det och göra vad han vill? Utan att ta hänsyn till mig? 

Ska man behöva be och fråga om allt i ett förhållande? Det låter ju helt sjukt. Har du hört uttrycket "handling väger tyngre än ord"?

Jag är mkt tveksam till att läkaren sagt så. Ts hade vätskebrist och lågt blodtryck. Det är så pass ofarligt att hon inte ens hade behövt läkarvård öht. (men alltid bra att kolla upp för säkerhets skull).

Jag tror ts i sitt dramatiska tillstånd inbillat sig detta.
  • molly50
    Kryddmix skrev 2015-01-20 09:19:44 följande:

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (.....) skrev 2015-01-20 09:48:21 följande:
    Jag är mkt tveksam till att läkaren sagt så. Ts hade vätskebrist och lågt blodtryck. Det är så pass ofarligt att hon inte ens hade behövt läkarvård öht. (men alltid bra att kolla upp för säkerhets skull).

Det kan mycket möjligt vara så att TS kan ha missuppfattat just det då hon var förvirrad och chockad.
    Men läkaren kan också mycket väl ha sagt att hon inte bör vara ensam.
    Ifall det skulle hända igen.
    Ska och bör har lite olika innebörd.
    Och TS kille borde självmant ha velat åka hem när TS berättade vad läkaren hade sagt.
    Det borde vara en självklarhet när man får veta att ens partner har varit avsvimmad och varit på akuten.

Mattias och Hannah.
  • Kryddmix
    Anonym (.....) skrev 2015-01-20 09:48:21 följande:

Är du läkare? Jag vill veta vad du grundar din tveksamhet på. För många läkare rekommenderar de som har tuppat av och blivit medvetslösa att inte var ensamma det närmaste dygnet ifall det händer igen. Oavsett anledningen. Vätskebrist och lågt blodtryck är kanske inte så farligt i sig men fallet som sker i samband med att man tuppar av kan vara. Och det tar ett tag innan man återhämtar sig helt. Så snälla Anonym... vad baserar du din tveksamhet på? Läs inte bara att hon har vätskebrist och lågt blodtryck. Hon blev MEDVETSLÖS. Om man blir medvetslös så har man all rätt att vara dramatisk och rädd. 

Om detta hade hänt ditt barn, hade du känt likadant? Hade du skitit i ditt barn och fortsatt festa? Oavsett om ditt barn är 5 eller 17? Jag menar... det är ju trots allt "bara vätskebrist och lågt blodtryck". Ditt barn blev ju "bara" medvetslös och hade säkert inte ens behövt läkarvård. Som du säger.
Svar på tråden Hjälp! Min pojkvän brydde sig inte att jag var på akuten!