• Anonym (trött mamma)

åh, idiot!

Hej! 
    Hoppas nån här kan hjälpa mig, jag behöver lite tips och råd. 

Barnens pappa kom idag och sa "från februari byter jag helger på umgänget". 

Vi har haft samma dagar o helger sen separation (3år sedan), nåt som är bestämt i medling med soc. Anledningen till att vi har det som vi har är för att jag har äldre barn och veckorna/helgerna ska passa ihop så jag är barnledig helt varannan helg. 

Detta har han nu ensam beslutat är dags att ändra på?! :/ Jag protesterade högljutt och sa att OM han vill byta ska det först pratas om sinsemellan och om vi inte är överens (kommer liksom inte hända) får han ringa soc igen och ta det den vägen. jag byter inte och kommer inte lämna ifrån mig barnen på fel helg för att han återigen han fått nån ryck. Det här är troligtvis för att hans bror är nyseppad och har "fel helger" eller att hans nya har nåt ivägen för hans helger. Allt är viktigare än barnen, har alltid varit. 

Hur gör jag nu? Ska ringa soc imorgon men tänkte om nån har nåt tips på vägen?

• Svar på tråden åh, idiot!
  • Anonym (trött mamma)
    Anonym (Ensam mamma) skrev 2015-01-09 09:55:36 följande:

Som ensamstående mamma håller jag med dig helt och hållet! Självklart förstår jag att du är "rädd om" din ensamma helg, när du annars har alla barn på heltid.

Du har vad jag förstått 4 barn? Två med en pappa och två med en annan pappa? Stämmer det?

Tack för att du inte hoppar på mig :)

Två äldre (en pappa) och tre med denna mannen. 
    Jag är väl medveten om att det anses som lyx att ha barnledig helg men för mig är det ju norm. 
  • Anonym (-)
    Anonym (trött mamma) skrev 2015-01-09 10:07:27 följande:
    Tack för att du inte hoppar på mig :)

Två äldre (en pappa) och tre med denna mannen. 
    Jag är väl medveten om att det anses som lyx att ha barnledig helg men för mig är det ju norm. 
    Men du, ha inte "jag vill ha en barnledig helg" som skäl. Du kan nämna det, men ditt huvudsakliga skäl bör vara "om barnen inte har samma helg så kommer syskonkullarna aldrig att få träffa varandra". Det "låter" bättre.
  • BioBonus
    Anonym (-) skrev 2015-01-09 10:13:13 följande:
    Men du, ha inte "jag vill ha en barnledig helg" som skäl. Du kan nämna det, men ditt huvudsakliga skäl bör vara "om barnen inte har samma helg så kommer syskonkullarna aldrig att få träffa varandra". Det "låter" bättre.
    Maken och hans ex var inte överens om vilka veckor bonus skulle vara hos oss, och det vägde tungt hos FR att hon med vårt förslag så skulle hon få vara samma veckor hos oss som sina bonussyskon. Även sedan i stämningen framhöll advokaten detta som ett tungt vägande skäl och vi fick även igenom det.
  • Anonym (trött mamma)
    BioBonus skrev 2015-01-09 10:19:50 följande:
    Maken och hans ex var inte överens om vilka veckor bonus skulle vara hos oss, och det vägde tungt hos FR att hon med vårt förslag så skulle hon få vara samma veckor hos oss som sina bonussyskon. Även sedan i stämningen framhöll advokaten detta som ett tungt vägande skäl och vi fick även igenom det.
    Absolut är det ju syskon-relationen som är viktigast. Jag är ju mina barns mamma alltid, oavsett. 

Med exets nya påfund blir ju alla helger, lov och semestrar fel, går inte att planera in en resa, besök på landet eller ens ett badhus med alla barnen tillsammans :( 

Ringde min handläggare på morgonen men hon återkommer först på måndag...
  • Anonym (vet hur det är)

hej TS, han kan inte ändra på något utan att du gått med på det.
    jag har varit med om liknande då mitt ex helt plötsligt ville ändra byte av veckodag från en fredag till en måndag och han skyllde på jobbsituationen hade ändrats hel plötsligt men det kröp fram eftersom att det passade hans nya och hennes barn bättre för att de skulle bli helt barnfria en vecka åt gången och som exet uttryckte det att de måste få vila och hämta krafter i en veckas tid typ, hade det handlat om byte av helg visst, för det spelar oss ingen roll då vi alltid har barn hemmavarande men en hel vecka?Om det hade varit för jobbets skull javisst, men för att han och hans nya träffats i endast 2 månader öhh aldrig i livet!

Jag gick inte med på det och vi fortsätter byte på fredagar som vi alltid haft=)

• Anonym (jaha)
    MxMeNow skrev 2015-01-08 18:27:12 följande:
    Väldigt många har sina barn på heltid utan barnfria helger, det kallas att vara förälder!
    Tydligen inte pappan här i tråden och ändå är det mamman det gnälls på och inte honom

Som vanligt curlas mannen *suck*
  • Anonym (jaha)
    Anonym (lm) skrev 2015-01-08 19:22:48 följande:

Buhuu, snyft... Du skulle ha skyddat dig om du nu inte klarar av ansvaret att bli förälder. "Barnfria helger", stackars barn säger jag bara och jag blir för varje dag mer och mer tacksam mot mina föräldrar då man ser vad det finns för sorts mammor och pappor därute,

Vet inte om jag är så tacksam över dina föräldrar då de tydligen inte klarat av att uppfostra en empatisk människa utan en som istället ska gnälla på andra

ska tilläggas att återigen ser vi folk gnälla på ts men inte på pappan
  • BioBonus

Det är märkligt hur många kvinnor som ger sig själva rätten att ge sig på och kritisera andra kvinnor. 

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
  • Anonym (Hanna)

Jag hoppas att allt löser sig TS både för barnens och din skull, visst träffas de varannan vecka men är på helgerna man hinner med den roliga biten och att inte få vara en hel familj då är helt galet. Så som det är löst nu är jätte bra tycker jag. Låt honom inte ändra på det! Ring din handläggare på måndag igen och om det är din barnhelg denna helgen så åk hemifrån till någon släkting eller liknande och ha det trevligt ihop så kan pappan stå där och banka på dörren. Du har inte skyldighet att rätta dig efter honom, och han har ingen rätt att fatta besluten ensam. Lycka till!

Och till er andra som gnäller, oftast är man 2 i ett förhållande och man är nästan aldrig barnledig då. Men att vara ensamstående till dessutom 5 barn så behöver man den lediga tiden att samla krafter på. Att få duscha, äta, gå promenader och bara koppla av hur man själv vill utan att tänka på någon annan gör så otroligt mycket! Jag var ensamstående med 2 barn och dessa helger var otroligt stärkande. Idag har jag ett nytt förhållande och 3 barn. Är aldrig barnledig men som sagt vi är 2 och då behöver man inte den lediga biten på samma sätt för man får hjälpen här hemma. Det har absolut ingenting med barnen att göra, att man är ego eller liknande utan det handlar om ens egna välbefinnande och man är en bättre förälder om man får chansen att vila upp sig (även om den största delen av den lediga tiden ändå går till att tänker på barnen!!

• jashrinah

du tycker ju att det är viktigare att ha barnfria helger än att umgås med dina barn ...

Svar på tråden åh, idiot!