• Anonym (trött mamma)

åh, idiot!

Hej! 
    Hoppas nån här kan hjälpa mig, jag behöver lite tips och råd. 

Barnens pappa kom idag och sa "från februari byter jag helger på umgänget". 

Vi har haft samma dagar o helger sen separation (3år sedan), nåt som är bestämt i medling med soc. Anledningen till att vi har det som vi har är för att jag har äldre barn och veckorna/helgerna ska passa ihop så jag är barnledig helt varannan helg. 

Detta har han nu ensam beslutat är dags att ändra på?! :/ Jag protesterade högljutt och sa att OM han vill byta ska det först pratas om sinsemellan och om vi inte är överens (kommer liksom inte hända) får han ringa soc igen och ta det den vägen. jag byter inte och kommer inte lämna ifrån mig barnen på fel helg för att han återigen han fått nån ryck. Det här är troligtvis för att hans bror är nyseppad och har "fel helger" eller att hans nya har nåt ivägen för hans helger. Allt är viktigare än barnen, har alltid varit. 

Hur gör jag nu? Ska ringa soc imorgon men tänkte om nån har nåt tips på vägen?

• Svar på tråden åh, idiot!
  • Anonym (trött mamma)
    Anonym (100%) skrev 2015-01-08 18:58:37 följande:
    Oavsett om man är 2 vuxna så är man ju inte barnledig ändå.

Jag tillhör för övrigt skaran med ensamstående föräldrar. Eftersom mitt barn inte har någon pappa alls har jag fullt upp ALLA dagar, inga varannan helg ledigt här inte.

Jag anser att när man skaffar barn så får man ta med i beräkningen att vara barnledig är inget man kan förvänta sig att vara. Det ingår inte i dealen när man blir förälder att man ska vara "fri" från barnen varannan helg. Om man skulle få vara det så är det en bonus(om man nu vill det). I alla fall så är det absolut inte ett argument för att inte ändra umgängeshelg.

Det blir märkligt när TS surar för att pappan inte alls tänker på barnen när han vill byta när TS argument för att inte göra det är helt själviska.
    När man skaffar barn tycker jag att man ska FÖRVÄNTA sig att vara TVÅ VUXNA som DELAR på ansvaret för sina barn. Eller? Oavsett om man lever ihop eller inte så har man ju barn att ta hand om. 
  • Anonym (100%)
    Anonym (trött mamma) skrev 2015-01-08 18:59:33 följande:

Borde ha vetat bättre än att skriva här egentligen... EN jäkla formulering o folk går i taket haha.

Det är ju lika mkt barnens helger tillsammans som försvinner som mina lediga, och ärligt - frågan var ju OM NÅGON VET OM MAN FÅR ÄNDRA ETT BESLUT PÅ EGET BEVÅG NÄR DET FINNS SKRIFTLIGT. Inte om ni anser mig vara en bra morsa eller inte. 

Fast det var DINA helger som var ditt fokus, det var det du nämnde i inlägget och inte dina barn. 
    Anonym (trött mamma) skrev 2015-01-08 19:03:44 följande:
    När man skaffar barn tycker jag att man ska FÖRVÄNTA sig att vara TVÅ VUXNA som DELAR på ansvaret för sina barn. Eller? Oavsett om man lever ihop eller inte så har man ju barn att ta hand om. 
    Ja, det är klart att man förväntar sig det men om det inte blir så sen så kan man ändå inte ha någon förväntan på att vara barnledig. Det kan vara skönt att vara det om det finns möjlighet men inget man kan förvänta sig. Eftersom mitt barn inte har någon pappa alls så är jag ytterst tacksam de få gånger jag får vara för mig själv någon dag då och då men inget jag räknar med. 
  • Anonym (trött mamma)
    Anonym (100%) skrev 2015-01-08 19:09:09 följande:
    . Ja, det är klart att man förväntar sig det men om det inte blir så sen så kan man ändå inte ha någon förväntan på att vara barnledig. Det kan vara skönt att vara det om det finns möjlighet men inget man kan förvänta sig. Eftersom mitt barn inte har någon pappa alls så är jag ytterst tacksam de få gånger jag får vara för mig själv någon dag då och då men inget jag räknar med. 
    Men alltså, mina barn HAR ju en pappa. En pappa som sen den dagen dom föddes inte har prioriterat dom. Sen vi separerade inte har brytt sig om dom lever eller dör, färräns vi gjorde avtal med soc som han nu vill ändra. 

Jag fattar vad du menar, men varför ska jag inte kunne lita på att han tar hand om sina barn så jag får ta hand om mig själv? 
  • sextiotalist

Med en vettig motivation kan det vara fullt möjligt att ditt ex kan byta helger. Det kan vara arbete som styr etc

Att ha som orsak att ha barnfria helger, tror jag inte biter i en förhandling. 
    Har du frågat varför han vill byta?

• Anonym (100%)
    Anonym (trött mamma) skrev 2015-01-08 19:14:15 följande:
    Men alltså, mina barn HAR ju en pappa. En pappa som sen den dagen dom föddes inte har prioriterat dom. Sen vi separerade inte har brytt sig om dom lever eller dör, färräns vi gjorde avtal med soc som han nu vill ändra. 

Jag fattar vad du menar, men varför ska jag inte kunne lita på att han tar hand om sina barn så jag får ta hand om mig själv? 
    Klart att han ska ta hand om sina barn men inte av orsaken att DU ska kunna ta hand om dig själv. Om det sen blir så är det en bonus. Nu vill han byta och ditt första och enda argument var faktiskt att du förlorade dina barnlediga helger. Då blir det fel när du anklagar honom för att vara egoist och inte se till barnens bästa som du gör i TS då du ju själv gör likadant.

Men för att svara på din fråga så nej, man kan inte bara på eget bevåg ändra umgänge.
  • MxMeNow
    Anonym (trött mamma) skrev 2015-01-08 18:59:33 följande:

Borde ha vetat bättre än att skriva här egentligen... EN jäkla formulering o folk går i taket haha.

Det är ju lika mkt barnens helger tillsammans som försvinner som mina lediga, och ärligt - frågan var ju OM NÅGON VET OM MAN FÅR ÄNDRA ETT BESLUT PÅ EGET BEVÅG NÄR DET FINNS SKRIFTLIGT. Inte om ni anser mig vara en bra morsa eller inte. 

Efterkonstruktion baserat på #3 ser jag
  • Anonym (lm)

Buhuu, snyft... Du skulle ha skyddat dig om du nu inte klarar av ansvaret att bli förälder. "Barnfria helger", stackars barn säger jag bara och jag blir för varje dag mer och mer tacksam mot mina föräldrar då man ser vad det finns för sorts mammor och pappor därute,

• Anonym (Hepp)
    MxMeNow skrev 2015-01-08 18:27:12 följande:
    Väldigt många har sina barn på heltid utan barnfria helger, det kallas att vara förälder!
    Är man mindre förälder om man inte har barnen på heltid? Eller om man har barnfria helger?
  • MxMeNow
    Anonym (Hepp) skrev 2015-01-08 19:28:11 följande:

Är man mindre förälder om man inte har barnen på heltid? Eller om man har barnfria helger?

Om man definierar sig som "barnfri" så anser jag det, även om man är biologisk och juridisk förälder.
  • JTo

Äsch jag skulle också ha föredragit att ha alla barn ena helgen och inga på den andra och om han inte har en bättre anledning att byta än att han vill att det ska stämma överens med hur hans brorsa(?) har sina barn så hade jag aldrig gått med på att byta heller.

Svar på tråden åh, idiot!