• Anonym (trött mamma)

åh, idiot!

Hej! 
    Hoppas nån här kan hjälpa mig, jag behöver lite tips och råd. 

Barnens pappa kom idag och sa "från februari byter jag helger på umgänget". 

Vi har haft samma dagar o helger sen separation (3år sedan), nåt som är bestämt i medling med soc. Anledningen till att vi har det som vi har är för att jag har äldre barn och veckorna/helgerna ska passa ihop så jag är barnledig helt varannan helg. 

Detta har han nu ensam beslutat är dags att ändra på?! :/ Jag protesterade högljutt och sa att OM han vill byta ska det först pratas om sinsemellan och om vi inte är överens (kommer liksom inte hända) får han ringa soc igen och ta det den vägen. jag byter inte och kommer inte lämna ifrån mig barnen på fel helg för att han återigen han fått nån ryck. Det här är troligtvis för att hans bror är nyseppad och har "fel helger" eller att hans nya har nåt ivägen för hans helger. Allt är viktigare än barnen, har alltid varit. 

Hur gör jag nu? Ska ringa soc imorgon men tänkte om nån har nåt tips på vägen?

• Svar på tråden åh, idiot!
  • Anonym (-)

Vi har alltid kört vartannat år.
    I år har jag jämna helger och pappan ojämna. Tvärtom nästa år.

• MxMeNow

N

Anonym (trött mamma) skrev 2015-01-08 18:09:23 följande:

Hej! 

Hoppas nån här kan hjälpa mig, jag behöver lite tips och råd. 

Barnens pappa kom idag och sa "från februari byter jag helger på umgänget". 

Vi har haft samma dagar o helger sen separation (3år sedan), nåt som är bestämt i medling med soc. Anledningen till att vi har det som vi har är för att jag har äldre barn och veckorna/helgerna ska passa ihop så jag är barnledig helt varannan helg. 

Detta har han nu ensam beslutat är dags att ändra på?! :/ Jag protesterade högljutt och sa att OM han vill byta ska det först pratas om sinsemellan och om vi inte är överens (kommer liksom inte hända) får han ringa soc igen och ta det den vägen. jag byter inte och kommer inte lämna ifrån mig barnen på fel helg för att han återigen han fått nån ryck. Det här är troligtvis för att hans bror är nyseppad och har "fel helger" eller att hans nya har nåt ivägen för hans helger. Allt är viktigare än barnen, har alltid varit. 

Hur gör jag nu? Ska ringa soc imorgon men tänkte om nån har nåt tips på vägen?

Du anser ju tydligen att dina barnfria helger är viktigare än barnen så hur skiljer sig dina prioriteringar från barnens pappas?
  • Anonym (mhm)

Ja det är ju viktigare för dig att vara barnledig varannan helg så.. Gör som alla andra när du vill vara barnledig. Skaffa barnvakt. Sry, men du får inget medhåll från mig pga att du satte dig själv och dina barnlediga helger före dina barn. Så ere..

Hade du pratat om hur viktig syskonrelationen är mellan barnen eller något så.. Men nu? Nopp.

• kioskvältare

Du vill alltså inte byta för att DU inte får barnfria helger då? Sorry, men jag instämmer med resten.

• Anonym (vh)

Har barnen på heltid och bara är barnledig varannan helg, så är det väl klart att man inte är så pigg på att byta! Jag förstår dig helt ts!

• MxMeNow
    Anonym (vh) skrev 2015-01-08 18:25:23 följande:

Har barnen på heltid och bara är barnledig varannan helg, så är det väl klart att man inte är så pigg på att byta! Jag förstår dig helt ts!

Väldigt många har sina barn på heltid utan barnfria helger, det kallas att vara förälder!
  • Anonym (-)
    MxMeNow skrev 2015-01-08 18:27:12 följande:
    Väldigt många har sina barn på heltid utan barnfria helger, det kallas att vara förälder!
    Fast oftast är man ju två vuxna på plats då. En ensamstående, vars ex endast tar varannan helg, är nästan aldrig barnfri och har FULLT upp HELT själv övriga dagar.
    Liiiiiiiiite skillnad hörrudu.
  • Anonym (calle)
    Anonym (-) skrev 2015-01-08 18:42:00 följande:
    Fast oftast är man ju två vuxna på plats då. En ensamstående, vars ex endast tar varannan helg, är nästan aldrig barnfri och har FULLT upp HELT själv övriga dagar.
    Oftast ja.
    Har tre barn på heltid sen nästan 5år tillbaka. För att barnens mor och min fru dog.
    Vilka I-lands problem. Barn fri helg.
  • Anonym (100%)
    Anonym (-) skrev 2015-01-08 18:42:00 följande:
    Oavsett om man är 2 vuxna så är man ju inte barnledig ändå.

Jag tillhör för övrigt skaran med ensamstående föräldrar. Eftersom mitt barn inte har någon pappa alls har jag fullt upp ALLA dagar, inga varannan helg ledigt här inte.

Jag anser att när man skaffar barn så får man ta med i beräkningen att vara barnledig är inget man kan förvänta sig att vara. Det ingår inte i dealen när man blir förälder att man ska vara "fri" från barnen varannan helg. Om man skulle få vara det så är det en bonus(om man nu vill det). I alla fall så är det absolut inte ett argument för att inte ändra umgängeshelg.

Det blir märkligt när TS surar för att pappan inte alls tänker på barnen när han vill byta när TS argument för att inte göra det är helt själviska.
  • Anonym (trött mamma)

Borde ha vetat bättre än att skriva här egentligen... EN jäkla formulering o folk går i taket haha.

Det är ju lika mkt barnens helger tillsammans som försvinner som mina lediga, och ärligt - frågan var ju OM NÅGON VET OM MAN FÅR ÄNDRA ETT BESLUT PÅ EGET BEVÅG NÄR DET FINNS SKRIFTLIGT. Inte om ni anser mig vara en bra morsa eller inte. 

Svar på tråden åh, idiot!