Inlägg från: 26number1 |Visa alla inlägg
  • 26number1

BF september 2015!

Sopp skrev 2015-03-12 09:01:09 följande:

Enligt regelverket måste du meddela när du planerar att gå hem 3 månader innan den planerade föräldraledigheten. Sedan kan det förstås hända något oväntat (så som en sjukskrivning) men den kan du inte planera efter. Tycker dock inte att det är märkligt att arbetsgivaren frågar, de har ju ett företag att driva och det är väl inte märkligt att vilja planera i tid?

Det är väl två månader innan som gäller? :/
  • 26number1
    beetroots skrev 2015-03-15 10:40:58 följande:

Jag måste bara få berätta, haha! Jag är i vecka 14 och Herregud jag har sexdrömmar varje natt! De första veckorna drömde jag om häxor varje natt.Någon annan som drömmer konstigt/roligt?

Jag drömmer också mycket om sex och annars att jag kissar på mig?? Typ flera gånger per natt, skitkonstigt!!
  • 26number1
    Mijjan skrev 2015-03-16 21:05:55 följande:

Oj kul! De enda som vet för oss är två vänner, en sjukgymnast, en barnmorska och hon i kassan på apoteket :P Är v 13 nu men jag liksom vill dra ut på det :P Är nog fel på mig tror jag... Får se hur länge jag kan dölja det på jobbet men tänkte ge föräldrarna varsit påskägg 1 april med en napp och ultraljudsbild i och berätta för syskon iaf :)

Var för övrigt hos sjukgymnasten idag. Min överrörlighet ställer åter igen till det... Foglossning sen v. 6 blev domen så nu får jag inte springa på ett tag :( Har inte jätteont men vill inte riskera nåt...

Är det lättare att få foglossning och man är överrörlig?? Fasen, finns det något förebyggande att göra åt det?
  • 26number1
    bebis86 skrev 2015-03-17 16:46:21 följande:

Någon annan som har problem med halsbränna etc? Min är gräslig!! Tar emot att äta gaviskon (smakar apa)!men samtidigt så hjälper det..

Imorgon ska jag till bm! Nu vill jag veta hur långt gången jag är då jag bara gissar hittills beroende på sista mensen... Stämmer det med mensen så är jag i v14

Inte halsbränna direkt, mer typ sura uppstötningar :/ Kan man inte äta typ Novalucol? Hoppas det blir bättre snart!

Har du inte varit på inskrivning ännu alltså?
  • 26number1
    Mijjan skrev 2015-03-17 17:50:37 följande:

Funkar inte Novalucol bättre? Tycker mintsmaken där är ganska ok.. Har också halsbränna ibland, även som ickegravid och har alltid Novalucol med mig...Nja min sjukgymnast leder även gruppträning på min sporthall så jag fick lite tips på vilka övningar jag ska undvika. I princip kan man väl sammanfatta det med att jag ska ha benen ihop! Alltså inga utfallsteg, ta bara ett trappsteg i taget (springer ofta hemma flera trappsteg åt gången), gå korta (men raska) steg på promenader, om jag kan köra crosstrainer så små steg som möjligt... Sitta ner och cykla (inte stå alltså). Lite små tips så där för det skrämmer mig grymt att inte kunna röra på mig alls så hoppas jag kan tänka på det här redan nu så jag inte får mer problem sen! Hon sa att eftersom jag är så överrörlig i andra leder så är det inte så konstigt om jag är överrörlig även i bäckenleden och därmed känner av den så tidigt... Och så, springförbud för nu :( ja... Ja gillar att träna! :P Körde spinning idag och satt ner vilket kanske var tråkigt men kände skillnad direkt när jag ställde mig upp (för att sträcka på mig) så högg det till jämfört med när jag satt vilket gick bra...

Hon rekommenderade även att sova med en kudde mellan knäna. Provade inatt... Inte så bekvämt men idag har jag inte haft så ont men det kommer ju och går lite. Hoppas det hjälper för den här smärtan kan jag leva med men vill ju helst inte bli rullstolsburen :)

Ok, jag går just nu bara på vattengympa 1 gång/vecka och försöker simma ytterligare en dag och det borde väl räknas som skonsamt? Tränade väldigt mycket tidigare (mest styrka) men sedan graviditeten har jag varken haft ork eller lust övh :/ Hoppas på att träningssuget kommer tillbaka snart, det kommer ju inte bli lättare längre fram :D

Jag har fått ett mammavikariat där kvinnan var tvungen att gå hem omgående pga foglossning. För henne började det redan i vecka 8 och hon gick hem med 2,5 månad kvar till beräknad BF så ja, jag är också jättenervös inför foglossning :/
  • 26number1
    fyrklöver81 skrev 2015-03-18 19:29:32 följande:

Har idag beställt fina graviditet klänningar på asos. Kolla in klänninga rea upp till 70%. Finns massa fint!

Jag med! Fick hem de för flera veckor sedan och går och känner på de nästan varje dag! Är bjuden på två bröllop i sommar så jag kommer verkligen få användning för de :) Asos över lag tycker jag har väldigt fina mammakläder, jag tänker beställa därifrån när magen växt till sig :D För er som aldrig handlat därifrån måste jag säga att kläderna har väldigt bra kvalité fastän de är billigare än många svenska märken :)
  • 26number1
    Marian03 skrev 2015-03-24 16:56:32 följande:

Hur länge är det vettigt att jobba om man som jag har ett kontorsjobb tror ni? Det är mycket psykiskt påfrestande men inte fysiskt såklart. Jag jobbar oftast säsong juni-december och har ju ingen semester då att ta ut. Hoppar in emellanåt off-season med. Jag tänker att det kunde vara skönt att få gå hem två veckor innan bebisen kommer? För att fixa med det sista, ladda mentalt osv.

I och med att mitt jobb är jäkligt stressigt och krävande så är jag knäckt om somrarna även som ogravid så jag kanske kan behöva det.

Jag ska ha ca i mitten av sept (19 sept).

Berättade för en kollega häromdagen på telefon, är väl inte jätte förtjust i henne då hon är ganska ego och gärna vill att alla ska jobba runt henne så hennes jobb blir så bra och simpelt som möjligt och lämnar mer än gärna över allt till oss andra. Då kläcker hon ur sig; jaha och hur länge har du tänkt jobba? Hur kommer det bli i sommar egentligen? Jag ser gärna att du arbetar en vecka in i september, det underlättar för mig.

Jag blev så irriterad, det har väl ändå inte hon med att göra...

Haha det låter som en riktig kärringjävel!! Jag jobbar på bank och tänker jobba så absolut länge jag bara kan, känner att jag måste göra ett gott intryck för att kanske få komma tillbaka efter mammaledigheten (har endast ett vik till årsskiftet). Så länge jag mår bra tror jag att jag ska försöka jobba till en vecka innan BF, är ju ändå rätt vanligt att gå över med första va?

Annars tycker jag att du ska göra precis som du känner! Mamma-peng kan man väl få från och med två veckor innan BF? Gå hem sista augusti bara för att reta upp kollegan :D
  • 26number1
    sagofröken skrev 2015-03-24 17:47:20 följande:

Man har rätt att ta helt eller delvis ledigt sju veckor innan bf!

Men vill man ta f-peng är det 60 dagar. 

"Du som är gravid kan börja ta ut föräldrapenning när det är 60 dagar kvar till den beräknade förlossningen."www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning/om_foraldrapenning

Det är så himla svårt att veta hur en kommer må tiden innan bf, och alltså hur länge en kan jobba. Jag önskar att jag hade tillåtit min läkare att sjukskriva mig i slutet av förra graviditeten istället för att "härda ut". Den här gången behöver jag som tur är inte ta ställning till det eftersom jag får sommarlov (ferietjänst) 19 juni och våra kurser startar igen 24 augusti, bebisen är beräknad till 31 augusti. Det skulle bara kännas fånigt att gå tillbaka för planeringsveckorna och sedan gå igen :) Så jag räknar med att vara ledig minst 10 (varav ca 3 veckor blir föräldraledighet) veckor innan bebisen kommer. Så jäkla skönt att slippa oroa mig för att behöva bli sjukskriven och ställa till det (på min arbetsplats ställer sjukskrivningar alltid till det MYCKET och det är typ omöjligt att få vara ifred när en är sjuk). 

Med största sannolikhet kommer jag få samma krämpor som förra gången så jag ska verkligen bara ta det lugnt och njuta av att vara enbarnsförälder i sommar :)

Det låter faktiskt inte heller helt fel men den lyxen har jag tyvärr inte råd med den här gången :)
  • 26number1
    Marian03 skrev 2015-03-24 18:14:00 följande:

Haha ja hon är det, väldigt ego kärring. Men när hon ska typ se en uppvisning hennes barnbarn har så ska hon typ va ledig hela dagen och alla ska förstå det, ungefär... Hopplös :P

Jag vill med gärna jobba så långt inpå jag kan, men ska nog dra sista augusti ändå bara för att reta henne ;) haha. Ja men även för min egen skull så jag kan fixa lite hemma och varva ner osv. Jag har varit där på jobbet ett tag nu så som tur är vet chefen redan vad jag går för och att jag alltid ställer upp vilket känns skönt :)

Förstår dig att det kan kännas att man vill få visa vad man går för, jag är likadan :)

Antar att man känner av sen när det börjar närma sig, hur man sover och om man skulle få värk osv så kan man kanske bestämma sig efter det :)

Ja alltså, jag tänker verkligen inte jobba och "härda ut" om jag får ont eller bli att må dåligt. Ett jobb är trots allt bara ett jobb och min erfarenhet är att så länge man inte är kräsen så finns det fler :) Nästa vecka ska jag tala om på jobbet så håll gärna tummarna!
  • 26number1
    sagofröken skrev 2015-03-26 11:57:30 följande:

Fått höra flera dagar i rad att jag har så himla stor mage, och inte på skämt utan: "När ska du ha? Oj! Augusti?!? Jag trodde det var dags snart... Men... Är det tvillingar?" SUCK. Ännu tröttare på mig själv som håller på och ursäktar mig hela tiden, som att de har rätt och min mage är "fel".... Vad fan liksom. Trodde jag skulle vara mer härdad denna gång. Så fruktansvärt ovanligt tjock är jag väl inte?

Jag önskar att det syntes så väl på mig att det är bebiskilon!! Jag längtar tills magen blir så där fin!
Svar på tråden BF september 2015!