Inlägg från: 26number1 |Visa alla inlägg
  • 26number1

BF september 2015!

Idag plussade jag!!

Jag och sambon har försökt bli gravida sedan i mars förra året och har använt mig av appen NaturalCycles. Min mens är otroligt oregelbunden men fick tack vare appen reda på min ÄL och ja, nu väntar vi vårt första barn!

Nu är frågorna självklart hur många som helst;

Hur många test har ni gjort? Jag tog två imorse och de gav båda tydliga resultat.

När ska man boka tid med BM?

Jag drack vin i lördags, hade verkligen ingen anledning att misstänka graviditet. Borde jag oroa mig?

• 26number1

Tack, känner mig faktiskt redan lite bättre :) Är i vecka 4 nu så det borde ju isf inte vara någon direkt fara ?? Vår bebis borde vara stor som ett riskorn just nu, kan fortfarande inte förstå att det är sant!!

Emeralda skrev 2015-01-19 22:43:14 följande:

Jag testade två ggr denna graviditet. Första var lite för tidig och visade med mycket vilja och önsketänkande två mycket svaga streck om man vinklade stickan lite. Sen väntade jag några dagar och gjorde ett cb digitalt test som sa "Gravid". Jag ser ingen anledning att testa igen om man fått ett ordentligt svar.

Ang att du drack vin så dröjer det till v.5 innan embryot ens har blod och jag har läst att det dröjer till ca v.11 innan det börjar ta upp näring från mammans blod. Fast jag har också läst att fostret får i sig från det mamman har i kroppen från v4.. Så det där har jag inte blivit klok på. Men jag tror inte att en enstaka gång är någon fara. Jag har en kompis som gjorde en riktig barrunda när hon inte visste om att hon var gravid och hennes gosse är fullt frisk!

• 26number1

Tack, innerst inne förstår jag ju att det inte är någon panik men ja, man vet ju aldrig ???? Har ringt till BM idag och de skulle återkomma med en ledig tid så snart som möjligt. Har redan beställt hem mammakläder, jag känner verkligen hur hela min kropp har ändrats bara sen igår ????

Sopp skrev 2015-01-20 08:51:37 följande:

Min graviditet var oplanerad så över jul drack jag vin, öl, snaps, var ute på krogen och shottade mintu på annandagen - en hel del alkohol med andra ord. Känns såklart inte kul men jag pratade med min BM och hon sa att det är väldigt vanligt tidigt i graviditeten och att det bara är att lägga det bakom sig och fokusera framåt. Så nu glömmer vi det och så tänker vi på vad vi stoppar i oss framöver istället! =)

Ang BM kan du ringa när som, de kan ge lite tips om var du kan läsa på innan inskrivning etc

• 26number1

Ok nästa fråga;

När är det "ok" att tala om för familj och vänner? Gick in i vecka 5 idag :)

• 26number1

Har du provat ringa till en annan mödravårdscentral? Det kanske inte finns någon i din hemstad men prova i alla fall, säg att du känner dig väldigt osäker och att du inte känner förtroende för din mvc. Tycker verkligen inte du ska behöva gå och oroa dig!

Marian03 skrev 2015-01-20 14:00:38 följande:

Tänkte fråga här om det är någon av er som har eller vet nåt om underfunktion av sköldkörteln? Jag tog lite prover dagen innan jag fick veta att jag var gravid.

Ringde idag för att kolla läget och då sa de att det provet hade kommit tillbaka och visade på en liten underfunktion.

Så jag säger att jag är gravid och att vi haft svårt att bli gravida och att jag behöver komma vidare med det om jag ska få medicin osv. Då får jag en telefontid på fredag.

Har hört att det är stor risk för missfall i samband med sköldkörtelproblem om man inte får medicin.

Då blir man ju ledsen och stressad när man inte får hjälp. Och nu i början när det händer så mycket med utvecklingen, jag känner mig riktigt irriterad nu och undrar om jag ska behöva gå med på att jag eventuellt får missfall eller att någon blir fel i utvecklingen för att jag inte blir tagen på allvar?

Har man väntat i ett och ett halvt år på att bli gravid så man ju rätt nojjig. Säkert så kan det va sköldkörteln som spökar när det gäller fertiliteten.

De på mvc säger bara att jag ska vänta in läkaren (hon verkar dessutom småtrött på oroliga tjejer som mig) och se om jag får medicin för det behöver man äta. Jaha?! Det händer ju supermycket grejer i utveckligen just nu. Hon menar att de inte kan hjälpa en blir det missfall så blir det oftast ändå osv.

Blir så ledsen! Hon vet uppenbarligen inte hur det är att bli gravid efter så lång väntan.

Något VUL hade hon absolut inte hört att någon får göra, man lyssnar inte på barnets hjärta förrän i vecka 25 och ett ultraljud görs i vecka 18.

Jag känner att jag verkligen verkligen är förbannad på bemötandet redan innan jag ens börjat gå där. Vill bara börja lipa...

• 26number1

Måste bara säga tack för att den här tråden finns! Gick in i v 5 igår och har sedan dess haft lite molande ont i magen, typ mensvärk. Har självklart nojjat över detta och var helt säker på att något var fel, fast det verkar vara väldigt vanligt? Så svårt när allt är nytt! Har i alla fall beställt hem lite böcker så nu ska jag läsa på om vår kommande bebis :D

Vilka appar använder ni? Läst några bra hjälpsamma böcker?

• 26number1

Vad är "fl's app" för någon? :P

lördagsgodis skrev 2015-01-21 09:33:55 följande:

Jag har fl's app och den lila gravidappen sen tycker jag att ett barn blir till av Lennart Nilsson är häftig.

• 26number1

Åh grattis!! Jag är också beräknad till 23e (av min app, har ännu inte besökt mvc)! Första gången jag är gravid, håller verkligen alla tummar och tår för att det går bra för oss båda :)

längtar985 skrev 2015-01-21 21:38:17 följande:

Hej

Äntligen tillhör jag den lyckliga skaran som väntar barn, ett år sen sista missfallet. Men den här gången är knyttet kvar i magen för att växa. BF ca 23 September.

• 26number1

Det finns ju olika mediciner man kan få när man kräks, du kanske ska kolla med BM?

I Walk The Line skrev 2015-01-22 09:15:12 följande:

Jag mår så himla dåligt! Kräks, är illamående, jätteyr, kallsvettig.

Visst har jag mått illa med de andra, men inte såhär. Mannen fick vara hemma idag å hjälpa till med lillen.

Är ju bara i v 8...

Måste man kontakta bm?

Svar på tråden BF september 2015!