• Neti

Vilka ska vi hjälpa mest?

Massivt regn ställer till med svåra översvämningar i de libanesiska flyktingläger, dit många syrier tagit sin tillflykt. SVT:s utsände Samir Abu Eid vittnar om en humanitär katastrof som förvärras av den kommande vintern. ? Människorna kan knappt gå ut för det är så mycket vatten och lera, säger Samir Abu Eid.
    www.svt.se/nyheter/varlden/svt-i-libanon-lagren-har-forvandlat-still-lerakrar

Dom här stackarna får nästan inget av oss, när de som åker ända hit kostar mer än vad vi har, så vi måste välja.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka ska vi hjälpa mest?
  • sjuttiofemman
    Anonym (TV-tittare) skrev 2015-01-28 01:13:12 följande:

Av det vi betalar går 1% till närområden via UNHCR och 99% till de som kommer hit. UNHCR nekar inte till mer pengar, de har tiggt om mer i svensk reklamTV. Vad en journalist fått en tjänsteman i ett läger att säga betyder inget.

Det är flera representanter från UNHCR som starkt tar avstånd från sd's biståndspolitik och vill definitivt inte användas som slagträ i debatten.
  • Anonym (TV-tittare)
    sjuttiofemman skrev 2015-01-28 17:33:05 följande:
    Det är flera representanter från UNHCR som starkt tar avstånd från sd's biståndspolitik och vill definitivt inte användas som slagträ i debatten.
    Jag har sett vilka, de jobbade i lägren och vill självklart ha avlastning, när det inte finns pengar så det räcker och deras UNHCR bett om mer pengar här, när staten bara gett dem en halv miljard!
    ½ jämfört med 60-250 som de som kommer hit kostar och ex. vår sjukvård är i kris. Svårt med matten?
  • MrFahrenheit
    Anonym (TV-tittare) skrev 2015-01-27 03:02:16 följande:
    Men att föda 52 miljoner kostar, eller ska de svälta ihjäl?
    Att världen är överbefolkad är inget jag förnekar. Däremot ställer jag mig frågan varför Sverige skulle öka sin folkmängd med 570+ % inom en snar framtid?

Sluta titta på TV och ge dig ut i världen istället...
  • MrFahrenheit
    Anonym (TV-tittare) skrev 2015-01-29 00:40:21 följande:
    Jag har sett vilka, de jobbade i lägren och vill självklart ha avlastning, när det inte finns pengar så det räcker och deras UNHCR bett om mer pengar här, när staten bara gett dem en halv miljard!
    ½ jämfört med 60-250 som de som kommer hit kostar och ex. vår sjukvård är i kris. Svårt med matten?
    En halv miljard (0,5)  jämfört med 60-250... Det låter mycket och alla är väl medvetna om att man kan trixa en hel del med diagram.

60 - 250 är detsamma som 7 - 30+ % utav sveriges årliga omsättning. Alla vet att invandringen inte kostar SÅ mycket för just oss. Men det kostar oss ALLA (världen) desto mer att låta det hela fortgå så som det är idag. 

Även om man ser ned på utslagna människor, så har tillslut utslagna människor inget mer att förlora. Det är därför vi har IS, det är därför vi har Boko Haram, det är därför vi har bilbränder runtom i landet. Det hela är en fördelningsfråga i grund och botten. 

Inget hat, oliktänkande, religion eller liknande kan undfly sin egen självgodhet i slutändan...
  • MrFahrenheit
    Anonym (Runa) skrev 2015-01-28 17:43:55 följande:
    Jag tror nog att Runes begriper det där bättre än dig och UNHCR.

Hjälpen kommer bäst till sin rätt i närområdena och för varje syrian vi tar emot här kunde FN hjälpa mångdubbelt fler i Syrien.

Att UNHCR vädjar om att EU ska ta emot flyktingar beror bara på att man är styrd av PK-pollitrucker.
    "För varje syrian som vi tar emot". Du får det att låta så fruktansvärt! Det är så dramatiskt för Sverige, som själv med en hel del tur, samt kyliga beslutsfattare, genom historien har undvikit krig på över 200 år.

Det märks snabbt att ett land som inte var mycket bättre själv förr i tiden, snabbt glömmer bort, varför folk massutvandrade ifrån vårt eget land för inte så länge sedan...

"Jag tänker på mina barns framtid i första hand"
  • Molle1981
    sjuttiofemman skrev 2014-12-17 20:50:45 följande:

Lite nyfiken, menar Sd att de vars gårdar brann ner i västmanland i somras skulle ha väntat på plats tills hjälp anlänt? Och samtidigt dö på kuppen.

Eller om en sverigedemokrat får soppatorsk i fjällen, -20 grader och full storm, ska vänta på plats istället för att få skjuts till civilisationen där sjukvård, kost och logi finns? Alla vet att människor måste få komma bort från krig och svält för att slippa dö. I flyktinglägren florerar sjukdomar och rent vatten är en bristvara. Många människor dör i flyktinglägren och tom Unicef som skulle få hela biståndsbeloppet om Sd får bestämma, menar att Sd´s lösning inte fungerar. Människor behöver hjälp på plats, absolut. Men människor behöver också få chansen att fly. Är det så hemskt?

Du vet väl att det inte är dem som ligger och svälter eller är sjuka i flyktinglägret som kommer hit, utan det är dem som har onödigt mkt pengar att spendera som har råd att betala sig fram till Sveriges gräns. De andra ligger kvar och dör. Med de pengarna som flyktingmottagning och kostnaderna runt om det, skulle kunna hjälpa miljontals människor i närområdet att iallafall få mat, tak över huvudet och få läkarhjälp, alltså sådana människor som har det svårast. Inte någon som ändå har stor möjlighet att hålla sig undan kriget och förödelsen ändå.
  • Anonym (TV-tittare)
    MrFahrenheit skrev 2015-01-30 21:47:14 följande:
    Att världen är överbefolkad är inget jag förnekar. Däremot ställer jag mig frågan varför Sverige skulle öka sin folkmängd med 570+ % inom en snar framtid?

Sluta titta på TV och ge dig ut i världen istället...
    Varför ska vår folkmängd öka alls, mest med asylinvandrare?

Man lär sig mer i TV än att resa.
  • Anonym (TV-tittare)
    MrFahrenheit skrev 2015-01-30 22:02:59 följande:
    En halv miljard (0,5)  jämfört med 60-250... Det låter mycket och alla är väl medvetna om att man kan trixa en hel del med diagram.

60 - 250 är detsamma som 7 - 30+ % utav sveriges årliga omsättning. Alla vet att invandringen inte kostar SÅ mycket för just oss. Men det kostar oss ALLA (världen) desto mer att låta det hela fortgå så som det är idag. 

Även om man ser ned på utslagna människor, så har tillslut utslagna människor inget mer att förlora. Det är därför vi har IS, det är därför vi har Boko Haram, det är därför vi har bilbränder runtom i landet. Det hela är en fördelningsfråga i grund och botten. 

Inget hat, oliktänkande, religion eller liknande kan undfly sin egen självgodhet i slutändan...
    "Enligt denna utredning från Regeringen, är invandringens nettokostnader 60 miljarder per år för den offentliga sektorn.
    Introduktionen förskönar innehållet
    http://eso.expertgrupp.se/rapporter/20093-invandringen-och-de-offentliga-finanserna/
    Utredaren professor Jan Ekberg nämnde nyligen 60 miljarder och att förlusterna pågått i 40 år.
    Vi har skulder hos Staten och kommunerna på c:a 1.500 miljarder!

Professor Bo Södersten ansåg att det var så ungefär så för ett antal år sedan. (Han var även då sambo med fd Migrationsministern Birgit Friggebo!)

Docent Jan Tullberg (Handelshögskolan) har en massiv utredning att det är över 100 miljarder för offentliga sektorn och 250 totalt för hela samhället
    http://www.lasningen.se/ladda-ner-gratis-specialutgava/

http://morklaggning.wordpress.com/specialutgava-ladda-ner-gratis/

Enligt Lektor Lars Jansson är det mer och han är den enda som bestritts.

Att Ekberg hamnat lägst beror på vem han arbetat för, då han ex. blandat förlusterna för asylinvandringen, med vanliga invandrare som är en nettovinst, fast asylinvandring inte har med normal invandring att göra som vi alltid haft och önskat."
  • Anonym (TV-tittare)
    MrFahrenheit skrev 2015-01-30 22:16:51 följande:
    "För varje syrian som vi tar emot". Du får det att låta så fruktansvärt! Det är så dramatiskt för Sverige, som själv med en hel del tur, samt kyliga beslutsfattare, genom historien har undvikit krig på över 200 år.

Det märks snabbt att ett land som inte var mycket bättre själv förr i tiden, snabbt glömmer bort, varför folk massutvandrade ifrån vårt eget land för inte så länge sedan...

"Jag tänker på mina barns framtid i första hand"
    Vi har tagit emot från alla våra grannländer och sedan Europa, det bör räcka.

1 miljon utvandrade till USA där de behövde folk och man bara fick en jordplätt, inga bidrag. Vad har det med 40 års förluster för asylinvandringen att göra?
  • KillBill
    Anonym (TV-tittare) skrev 2015-01-31 02:54:53 följande:
    "Enligt denna utredning från Regeringen, är invandringens nettokostnader 60 miljarder per år för den offentliga sektorn.
    Introduktionen förskönar innehållet
    http://eso.expertgrupp.se/rapporter/20093-invandringen-och-de-offentliga-finanserna/
    Utredaren professor Jan Ekberg nämnde nyligen 60 miljarder och att förlusterna pågått i 40 år.
    Vi har skulder hos Staten och kommunerna på c:a 1.500 miljarder!

Professor Bo Södersten ansåg att det var så ungefär så för ett antal år sedan. (Han var även då sambo med fd Migrationsministern Birgit Friggebo!)

Docent Jan Tullberg (Handelshögskolan) har en massiv utredning att det är över 100 miljarder för offentliga sektorn och 250 totalt för hela samhället
    http://www.lasningen.se/ladda-ner-gratis-specialutgava/

http://morklaggning.wordpress.com/specialutgava-ladda-ner-gratis/

Enligt Lektor Lars Jansson är det mer och han är den enda som bestritts.

Att Ekberg hamnat lägst beror på vem han arbetat för, då han ex. blandat förlusterna för asylinvandringen, med vanliga invandrare som är en nettovinst, fast asylinvandring inte har med normal invandring att göra som vi alltid haft och önskat."

Många ekonomer brukar peka på att invandringen är nödvändig för ländernas ekonomier och om man jämför BNP tillväxten under 2000-talet i Sverige som har haft en hög invandring med Finland och Danmark som har haft en mer restriktiv invandringspolitik så har Sveriges haft den bästa utvecklingen. Sverige har också klättrat uppåt i välståndsligan mellan år 2000 och 2013.

Svar på tråden Vilka ska vi hjälpa mest?