• Neti

Vilka ska vi hjälpa mest?

Massivt regn ställer till med svåra översvämningar i de libanesiska flyktingläger, dit många syrier tagit sin tillflykt. SVT:s utsände Samir Abu Eid vittnar om en humanitär katastrof som förvärras av den kommande vintern. ? Människorna kan knappt gå ut för det är så mycket vatten och lera, säger Samir Abu Eid.
    www.svt.se/nyheter/varlden/svt-i-libanon-lagren-har-forvandlat-still-lerakrar

Dom här stackarna får nästan inget av oss, när de som åker ända hit kostar mer än vad vi har, så vi måste välja.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka ska vi hjälpa mest?
  • asta66

Jag tror inte det går att veta vilken grupp som har störst behov. Det viktiga är väl att alla gör nåt. Istället för att ägna tid till att hitta det ultimata hjälpprojektet. Då har nog några hunnit dö.

• Anonym (TV-tittare)
    asta66 skrev 2015-02-01 06:52:59 följande:

Jag tror inte det går att veta vilken grupp som har störst behov. Det viktiga är väl att alla gör nåt. Istället för att ägna tid till att hitta det ultimata hjälpprojektet. Då har nog några hunnit dö.

Om vi ser hur Syrierna har det där och staten ger för lite till de som stannat kvar så UNHCR tigger pengar här, är det inte svårt att räkna.

Man har tagit 15 miljarder från biståndet till flyktingar som kommer hit.

UNHCR har fått ½ till de som blev kvar. De som kommer kostar minst 100 ggr mer här.
  • Anonym (TV-tittare)
    KillBill skrev 2015-01-31 04:55:30 följande:

Många ekonomer brukar peka på att invandringen är nödvändig för ländernas ekonomier och om man jämför BNP tillväxten under 2000-talet i Sverige som har haft en hög invandring med Finland och Danmark som har haft en mer restriktiv invandringspolitik så har Sveriges haft den bästa utvecklingen. Sverige har också klättrat uppåt i välståndsligan mellan år 2000 och 2013.

Även skadlig verksamhet, olyckor och elände höjer BNP, ex. typ Bert Karlsson.
  • KillBill
    Anonym (TV-tittare) skrev 2015-02-02 04:11:32 följande:
    Även skadlig verksamhet, olyckor och elände höjer BNP, ex. typ Bert Karlsson.
    Men bra BNP tillväxt är bra för välfärden, pensionerna etc. Oavsett vad den beror på.
  • asta66
    Anonym (TV-tittare) skrev 2015-02-02 04:10:00 följande:
    Om vi ser hur Syrierna har det där och staten ger för lite till de som stannat kvar så UNHCR tigger pengar här, är det inte svårt att räkna.

Man har tagit 15 miljarder från biståndet till flyktingar som kommer hit.

UNHCR har fått ½ till de som blev kvar. De som kommer kostar minst 100 ggr mer här.
    Men de kan ju inte stanna i Syrien. Där svälter ju folk och det är krig. Ska vi skicka tillbaka dem för det är billigare eller?
  • Molle1981
    asta66 skrev 2015-02-02 18:24:27 följande:

Men de kan ju inte stanna i Syrien. Där svälter ju folk och det är krig. Ska vi skicka tillbaka dem för det är billigare eller?

Vi ska inte skicka tillbaka dem. Vi ska ha ett mindre generöst asylsystem då avtar strömmen av sig själv och vi får en reglering av invandringen av sig själv.
  • MrFahrenheit
    Anonym (TV-tittare) skrev 2015-01-31 02:50:41 följande:
    Varför ska vår folkmängd öka alls, mest med asylinvandrare?

Man lär sig mer i TV än att resa.
    Vem lär sig mest om människor, den som glor på ICA-reklam vart 15:e min på TV under dagen, eller den som är ute och interagerar med människor ifrån olika delar utav världen?

Man behöver känna lukten av skit för att snacka skit.
  • MrFahrenheit
    Anonym (TV-tittare) skrev 2015-01-31 02:54:53 följande:
    "Enligt denna utredning från Regeringen, är invandringens nettokostnader 60 miljarder per år för den offentliga sektorn.
    Introduktionen förskönar innehållet
    http://eso.expertgrupp.se/rapporter/20093-invandringen-och-de-offentliga-finanserna/
    Utredaren professor Jan Ekberg nämnde nyligen 60 miljarder och att förlusterna pågått i 40 år.
    Vi har skulder hos Staten och kommunerna på c:a 1.500 miljarder!

Professor Bo Södersten ansåg att det var så ungefär så för ett antal år sedan. (Han var även då sambo med fd Migrationsministern Birgit Friggebo!)

Docent Jan Tullberg (Handelshögskolan) har en massiv utredning att det är över 100 miljarder för offentliga sektorn och 250 totalt för hela samhället
    http://www.lasningen.se/ladda-ner-gratis-specialutgava/

http://morklaggning.wordpress.com/specialutgava-ladda-ner-gratis/

Enligt Lektor Lars Jansson är det mer och han är den enda som bestritts.

Att Ekberg hamnat lägst beror på vem han arbetat för, då han ex. blandat förlusterna för asylinvandringen, med vanliga invandrare som är en nettovinst, fast asylinvandring inte har med normal invandring att göra som vi alltid haft och önskat."
    Alla har en valfrihet att välja att fokucera all sin energi på enbart ett problem och bortse ifrån alla andra, ifrågasätta helheten helt enkelt.

Jag respekterar det på samma sätt som jag anser att professorer, vetenskapsmän, religioner, människor mfl har rätt att ha olika åsikter om saker och ting. För oavsett vilken titel man väljer att förlita sig på så kommer man aldrig ifrån verkligheten i slutändan. Verkligheten är den att det finns minst 100 lösningar för  varje givet problem.

Man ska inte enbart hänga upp sig för mycket på ett problem även om en lösning verkar självklar ifrån början, man blir faktiskt många gånger överaskad över hur pass mycket bättre de andra nya lösningarna egentligen är om man enbart ger dem chansen...
  • MrFahrenheit
    Anonym (TV-tittare) skrev 2015-01-31 02:58:25 följande:
    Vi har tagit emot från alla våra grannländer och sedan Europa, det bör räcka.

1 miljon utvandrade till USA där de behövde folk och man bara fick en jordplätt, inga bidrag. Vad har det med 40 års förluster för asylinvandringen att göra?
    Bidrag, du sa det. Du är enbart blåögd om du inte kan se längre än vad det blå skenet framför TV.n kan ge dig om kvällen...

Sorry, kan inte hjälpa dig.
  • asta66
    Molle1981 skrev 2015-02-03 13:21:57 följande:
    Vi ska inte skicka tillbaka dem. Vi ska ha ett mindre generöst asylsystem då avtar strömmen av sig själv och vi får en reglering av invandringen av sig själv.
    Så då försvinner automatiskt krig och svält. Eller ska vi sluta ha nyhetsrapportering från dessa länder. Så vi slipper ha dåligt samvete för att vi sitter i våra soffor och har det gott?!
  • Molle1981
    asta66 skrev 2015-02-06 16:31:56 följande:
    Så då försvinner automatiskt krig och svält. Eller ska vi sluta ha nyhetsrapportering från dessa länder. Så vi slipper ha dåligt samvete för att vi sitter i våra soffor och har det gott?!
    Hur kan du ha ett dåligt samvete ?
    Du får väl göra något åt det då, antingen ge ditt eget boende, jobb och pengar till en stackars invandrafamilj eller åka ner till kriget och volontera, för resten av ditt liv. Kanske du känner mindre skam då.. 

Tänk vad jobbigt för dig om du senare skulle komma på att de som du gett allt till, i själva verket ha rest från Dubai och sedan först till Italien och sedan vidare till Tyskland och sedan vidare till Sverige. Varken vart flyktingar eller vart fattiga. Men då kan du alltid bli tiggare ;)
  • MrFahrenheit
    Molle1981 skrev 2015-02-07 01:19:23 följande:
    Du får väl göra något åt det då, antingen ge ditt eget boende, jobb och pengar till en stackars invandrafamilj eller åka ner till kriget och volontera, för resten av ditt liv. Kanske du känner mindre skam då.. 

Tänk vad jobbigt för dig om du senare skulle komma på att de som du gett allt till, i själva verket ha rest från Dubai och sedan först till Italien och sedan vidare till Tyskland och sedan vidare till Sverige. Varken vart flyktingar eller vart fattiga. Men då kan du alltid bli tiggare ;)
    Rättelse:

Notera att det handlade inte om att någon enskild person skulle känna dåligt samvete, utan vi inom Sverige-laget.

Vi och dem, inte "jag" och alla andra...

Tänk vad jobbigt det är för dig att inte skilja på vi och jag :)
  • Molle1981
    MrFahrenheit skrev 2015-02-07 02:00:06 följande:
    Rättelse:

Notera att det handlade inte om att någon enskild person skulle känna dåligt samvete, utan vi inom Sverige-laget.

Vi och dem, inte "jag" och alla andra...

Tänk vad jobbigt det är för dig att inte skilja på vi och jag :)
    Ingen som betalar svensk skatt ska känna någon skam, vi har verkligen öppnat våra hjärtan mer än vad någon begärt. Även om det har varit påtvingat för många.

Sluta med dina fjantiga analyser av mina texter, har du inget att komma med så behöver du inte skriva.
  • MrFahrenheit
    Molle1981 skrev 2015-02-07 12:29:04 följande:
    Ingen som betalar svensk skatt ska känna någon skam, vi har verkligen öppnat våra hjärtan mer än vad någon begärt. Även om det har varit påtvingat för många.

Sluta med dina fjantiga analyser av mina texter, har du inget att komma med så behöver du inte skriva.
    Vi skattebetalare (arbetsgivare mfl) betalar en skälig avgift varge månad, just av den anledningen att vi samtliga ska kunna bidra till samhällets, Landets bästa....

Det sticker i ögonen på oss samtliga som gör ett aktivt val om att göra rätt för sig,när så många väljer att se ned på ett system som garanterar, trygghet under omställningsperioder. Detta är helt skillt ifrån bidrag och annat trams!

De som ifrågasätter denna princip, är anarkister, oavsett om de tycker om att skylla ifrån sig och därmed göra sig själva till "anarkister"...
  • MrFahrenheit

Det finns en god anledning till varför A-kassan har urhokats under nästan 20 års tid.

De som finner det orättvist att det finns de människor som utifrån olika anledningar blir av med jobbet och att det är rätt att dessa hamnar på gatan trots att de har en gedigen erfarenhet och goda möjligheter till jobb.

Dessa människor nöjer sig allt som oftast inte med att enbart fokusera all sin energi på arbetslösa, de anstränger sig desto mer för att peka ut varför personer som inte bidrar ej ska kunna leva på "bidrag"...

Jag väntar enbart på att bench-luviers ska börja kritisera Musikhjälpen, som både lyfter upp och värderar människor som bidrar med mer än enbart pengar...

• Molle1981
    MrFahrenheit skrev 2015-02-07 18:38:42 följande:
    Vi skattebetalare (arbetsgivare mfl) betalar en skälig avgift varge månad, just av den anledningen att vi samtliga ska kunna bidra till samhällets, Landets bästa....

Det sticker i ögonen på oss samtliga som gör ett aktivt val om att göra rätt för sig,när så många väljer att se ned på ett system som garanterar, trygghet under omställningsperioder. Detta är helt skillt ifrån bidrag och annat trams!

De som ifrågasätter denna princip, är anarkister, oavsett om de tycker om att skylla ifrån sig och därmed göra sig själva till "anarkister"...
    Och vad har detta med mitt tidigare inlägg till asta66 att göra?
  • asta66
    Molle1981 skrev 2015-02-07 01:19:23 följande:

Jag har inte dåligt samvete. Utan jag menar att de som inte kan uppbåda nån empati för dessa människor bör skämmas.
  • MrFahrenheit
    Molle1981 skrev 2015-02-07 12:29:04 följande:

Vi gör mer än vad vi lovar, Jag lovar...
  • MrFahrenheit

Att älska de som hatar oss andra, är den enda vägen...

Svar på tråden Vilka ska vi hjälpa mest?